Gå til innhold

Elbilene er datamaskiner på hjul. Det har få gamle bilmerker forstått


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
19 hours ago, tommyb said:

Hvordan tar førerstøtteverktøy oppmerksomheten bort fra trafikken? Er det ikke utfordrende nok for dem lengre? Er problemet at de kjeder seg? Bør vi også forby at erfarne bilister kjører kjedelige biler på rette strekker også?

Problemet er som du selv påpeker at det ved å gi et inntrykk av å kunne føre bilen dysser føreren inn i en falsk trygghet. Med mindre oppfattet overhengende behov for å følge med og lite professjonalisering av sjåførrollen er det ikke til å unngå at mennesker er mennesker og mister konsentrasjonen.

Og siden du påpeker det med rette strekninger:

Ja de er også et problem, derfor legger veibutbyggere inn ellers unødvendige svinger eller andre elementer for å bryte opp ellers monotone veier, nettopp fordi mennesker er dårlige på å holde fokus på lite utfordrende oppgaver. Se f.eks lærdalstunellen, hvor det er lagt inn lyshaller for å bryte opp monotonien.

19 hours ago, tommyb said:


Jeg er fristet å si at dersom tilgang på nye førerstøtteverktøy gjør at sjåførene ikke følger med i trafikken, er det ikke bilene men trafikkskolene som har gjort en kriminelt dårlig jobb. Det første de skulle lært og terpet på var at det er de som er ansvarlige for førertøyet og at de ikke har lov å ta oppmerksomheten bort fra trafikken

Det er absolutt et paradoks at terskelen for å få føre privatbil er så lav som den er. Hadde vi lagt samme kriterier til grunn for bruk av privatbil til til annet tilsvarende farlig maskineri hadde det gjerne vært en dramatisk mer omfattende utdanning, med jevnlig ettersertifisering, en så høy terskel at det så og si ikke ville vært noen andre en professjonelle som hadde hatt kjørerett, tenk tilsvarende til pilotlisens.


At det ikke er slik er neppe kjøreskolenes feil, men heller at det historisk sett er en hevdvunnen rett å kunne skaffe seg førerett for bil med minimal innsats, og at det nå er både praktisk og politisk umulig å heve nivået tilsvarende annet farlig maskineri.
 

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
18 hours ago, 6RCURCGB said:

Hvor mange prosent av ulykkene skjer når sjåføren er våken, oppmerksom og aktpågivende?

Autopilot er et system som flyr flyet iht. forhåndsdefinerte kriterier som hastighet, descent rate, waypoints etc. All ruteflytrafikk er underlagt ATC og flight plans inkl. telemetri.

Bullshit.  Ein autopilot til fly treng ikkje gjere anna enn å styre flyet rett fram.  Autopiloten styrer balanseror og sideror etter innstilt kompasskurs, og er vanleg i småfly.  Avanserte autopilotar styrer høgde og fart i tillegg, men det krev kontroll over både motor (for høgdekontroll) og høgderor (for fartskontroll).  Det du skildrar er eit navigasjonssystem som gjev ordre til ein avansert autopilot om kvar han skal styre.  Er navigasjonssystemet avansert nok kan det til og med lande flyet.  Det er ekvivalent med det Tesla kallar FSD (Full Self Driving), ikkje autopilot.  Ein personbil er nærare eit småfly enn eit avansert passasjerfly, og autopiloten til Tesla er mykje meir avansert enn nokon autopilot i eit småfly.  Styrer autopiloten i eit fly mot eit hinder kjem flyet til å treffe det hinderet.  Større føy har gjerne andre støttesystem som ACAS for å unngå kollisjon med andre fly, ground proximity warning for å hindre kollisjon med terreng, stick shaker for å åtvare om låg fart osb, men dei gjev berre åtvaringar til pilotane om at dei må gjere noko aktivt for å unngå ei fare.  Autopiloten gjer ikkje noko med det automatisk.

18 hours ago, 6RCURCGB said:

Å i det hele tatt kalle et førerstøttesystem i en bil for autopilot er en vits sålenge bilene ikke kommuniserer og samarbeider med hverandre.

Dette er science fiction.  Eg har ikkje høyrt om nokon autopilot til fly som kommuniserer med andre fly.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (3 timer siden):

Sier ikke mer.. ? http://dagbladet.no/nyheter/sovende-sjafor-tatt-i-150-kmt/72856622?fbclid=IwAR0Fo79BqwWrA5yKnPCrSiAMnzKkz_aAZrwYT8sUTVdPbOZY-nvk_TGBYgk

Tidligere så var 18-20 år gamle sjåfører av BMW, Audi og Mercedes de mest hensynsløse og de største pøblene i trafikken, men de har blitt tatt igjen av 40-50 år gamle Tesla-sjåfører.

Denne saken er åpenbart bare vås. Autopilot oppfører seg ikke som beskrevet (den reagerer for eksempel ikke på utrykningskjøretøy som det påstås at den gjorde). Det er langt mer sannsynlig at vedkommende lot som han sov da han ble tatt i å kjøre for fort. Et vitne skal også ha sett at sjåføren var våken like før hendelsen.

Uansett, prøv deg på et tankeeksperiment: En som sovner bak rattet med Autopilot aktivert, mot en som sovner bak rattet mens han kjører 100% manuelt. Hvem tror du har størst sjanse for å unngå ulykke og skade?  

Joeal88 skrev (18 timer siden):

Autopilot har ved flere anledninger vist seg å være en dødsfelle, og kjører man på autopilot over lengre tid så mister en del av konsentrasjonen og fokuset som man må ha når man ferdes i trafikken. Så sent som i 2018 så kjørte jeg en Tesla S til Frankrike og hjem igjen, så jeg har selv erfaringer med autopilot funksjonene til Tesla. At det i det hele tatt er tillat med autopilot på trafikale kjøretøyer er galskap.

Så hvis man kjører uten autopilot over tid så mister man ikke en del av konsentrasjonen? Det er aldri noen som sovner bak rattet mens de kjører manuelt?  

Joeal88 skrev (17 timer siden):

Oppegående og dyktige trafikanter trenger ikke at en data skal kjøre bilen for dem, og autopilot funksjonen til Tesla er et system som tar vekk oppmerksomheten fra sjåførene.

Hvordan tar Autopilot vekk oppmerksomheten for sjåførene? Jeg venter fortsatt på at du skal forklare hvordan du mener det foregår.

Også oppegående og dyktige trafikanter vil kunne sette pris på en mer avslappende kjøretur.

Sitat

Det er blitt bevist flere ganger at autopilot funksjonen til Tesla skaper lett farlige situasjoner

Hvor er dette bevist? Skaper ikke biler uten Autopilot lett farlige situasjoner?

Jeg venter fortsatt svar på dette, forresten:  

hekomo skrev (20 timer siden):

Hva legger du i at Autopilot er "hovedfaktoren bak ulykkene"?

Hvordan tar Autopilot oppmerksomheten fra sjåførene?

Jasså? Og hva var det som skjedde?

hekomo skrev (20 timer siden):

Nei, jeg skriver jo det motsatte av deg, at Autopilot nettopp frigjør oppmerksomhet og kapasitet. Så dette må du nesten forklare og ikke bare lire av deg floskler.

 Skal du delta ærlig og redelig i diskusjonen, eller er det bare Gish-Gallop som gjelder?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (42 minutter siden):

Så du mener den 51-årige trailersjåføren ikke ble drept av en Tesla allikvel? Ikke måte på hvor mye motor.no har tullet det til her.

Jeg svarte på det du skrev om at Tesla skal ha nektet å samarbeide med politiet, en sak du hoppet på med en gang. Du syntes også det var merkelig at Tesla ikke reagerte på det de sa var en feilaktig påstand (noe som nå er bekreftet), selv om de faktisk uttalte til Dagbladet nettopp at polititiet ikke hadde kontaktet dem.

Jeg tror andre her også registrerer at du vrir deg unna det jeg faktisk svarte på, og ikke minst at enhver artikkel som kan tolkes negativt for Tesla automatisk antas å være korrekt til tross for de utallige eksemplene på negative artikler om Tesla som har vist seg å være feilaktige.

Uansett, saken er oppklart. Politiet gikk ut med feilaktig informasjon. De hadde aldri kontaktet Tesla. De har nå beklaget overfor Tesla at de gikk ut i media med feilaktig informasjon. Jeg forventer selvsagt ikke at de som hoppet ivrig på saken fordi de absolutt må grave frem enhver liten sak som kan vinkles negativt for Tesla vil beklage noe som helst.

Endret av hekomo
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Trestein said:

Har du noe nyere stattestikk?

Skønner ikke hvorfor teslaeiere er opptatt av parkeringstriper? Det er jo bare å kjøpe en sprayboks å spraye over så ser bilen ut som ny igjen

Fordi det filmes og man da kan få det fikset på ett lakkeringsverksted på motpartens regning?

Eller ville du alikevell fikset det med sprayboks?

Har forøvrig spraybokser i bilen min sin farge etter at jeg lakkerte noe interiør. Var litt pjesk å få tak i riktig fargekode faktisk, og fargen krever 2 forsjellige bokser så antar vanskelig å få det matchet perfekt på en ripe.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er direkte snodig kor fanatiske enkelte er i mot sikkerhet. Ein ting er å vera i mot overvåking av regjering, eller liknande, det blir jo eit heilt anna emne, men adaptive cruise-control, lane keep assist, ABS, blindsone-sensorer, kollisjonsvarsel, osv... Alt det er da rett og slett ein betraktelig forbedring for alles sikkerhet uten at det koster andre noko.

Endret av Drunkenvalley
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (28 minutter siden):

Fordi det filmes og man da kan få det fikset på ett lakkeringsverksted på motpartens regning?

Eller ville du alikevell fikset det med sprayboks?

Har forøvrig spraybokser i bilen min sin farge etter at jeg lakkerte noe interiør. Var litt pjesk å få tak i riktig fargekode faktisk, og fargen krever 2 forsjellige bokser så antar vanskelig å få det matchet perfekt på en ripe.

Om det er andre biler som forårsaker skaden på teslabiler er de de andre som får økning i skader. Eller mener du at tesla eiere kjører på andre tesla biler?

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Trestein said:

Om det er andre biler som forårsaker skaden på teslabiler er de de andre som får økning i skader. Eller mener du at tesla eiere kjører på andre tesla biler?

Vet ikke om jeg skjønte det helt?
Men Tesla har iallefall Sentry Mode som filmer om det skulle skje noe, en funksjon som gjør at man enkelt kan se hvem som bulket døren din eller kjørte på bilen din og stakk av. 

Har man bevis på hva som har sjedd og hvem som har gjort det så glir det jo lett gjennom forsikringen. Er vanskeligere om du ikke aner hvem som bulket bilen din, og da må du må gjerne ta egenande og bonustap selv.

Da kan det ofte være bedre å kjøpe sprayboks.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Vet ikke om jeg skjønte det helt?
Men Tesla har iallefall Sentry Mode som filmer om det skulle skje noe, en funksjon som gjør at man enkelt kan se hvem som bulket døren din eller kjørte på bilen din og stakk av. 

Har man bevis på hva som har sjedd og hvem som har gjort det så glir det jo lett gjennom forsikringen. Er vanskeligere om du ikke aner hvem som bulket bilen din, og da må du må gjerne ta egenande og bonustap selv.

Da kan det ofte være bedre å kjøpe sprayboks.

Poenget var at dette kameraet burde redusere forsikringskadeutbetalinger for selskap som forsikrer tesla da motparten må betale. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Trestein said:

Poenget var at dette kameraet burde redusere forsikringskadeutbetalinger for selskap som forsikrer tesla da motparten må betale. 

Ja mulig det gjør det? har temmelig lav pris på forsikring på min Tesla.

Men skader på aliminium er ikke billig å få reparert så det drar kansje opp prisen igjen.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Joeal88 said:

Sier ikke mer.. ? http://dagbladet.no/nyheter/sovende-sjafor-tatt-i-150-kmt/72856622?fbclid=IwAR0Fo79BqwWrA5yKnPCrSiAMnzKkz_aAZrwYT8sUTVdPbOZY-nvk_TGBYgk

Tidligere så var 18-20 år gamle sjåfører av BMW, Audi og Mercedes de mest hensynsløse og de største pøblene i trafikken, men de har blitt tatt igjen av 40-50 år gamle Tesla-sjåfører.

Har vært to dødsulykker med Tesla i mitt nærområde de siste 5 årene, det er ganske utrolig...

Lenke til kommentar
4 hours ago, Sturle S said:

Dette er science fiction.  Eg har ikkje høyrt om nokon autopilot til fly som kommuniserer med andre fly.

ATC koordinerer flytrafikken slik at alle holder tilstrekkelig avstand. De på flight deck trenger bare fly, og evt. bruke autopilot som følger flight plan. Altså er ATC på en måte "øynene" til flyet. Det er ikke meningen av man skal sitte og stirre på radaren i tilfelle det dukker opp et fly på kollisjonskurs på samme FL.

Hvordan skal biler kunne kjøre helt selv når bilene ikke kommuniserer med hverandre og sensorene ikke greier å oppdage selv det mest åpenbare hinder som for eks. at bilene foran har stoppet helt opp?

Lenke til kommentar
  • Jarmo låste denne emne
  • Jarmo gjenåpnet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...