Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 3080 ti - bekreftet i år med pris?


samye83

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, samye83 said:

Det virker som 3080 ti er bekreftet og kommer til å koste 999 dollar.

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-rtx-3080-ti.c3581

 

Kildene er Reddit? Må ta det med et par tonn salt med andre ord. Er ikke helt overbevist om at det kommer noe 3080 Ti ettersom Titan nå er re-brandet 3090 og prisen for Titan er sløyfet nokså kraftig sammenlignet med hva RTX Titan kostet. 3090 er på mange måter en mellomting mellom RTX Titan og 2080 Ti. Spørsmålet er jo da om NVIDIA har så stor interesse av noe 3080 Ti eller om det bare blir et 3080 Super. Det blir hvertfall trangt om vi skal få både 3080 Super og 3080 Ti presset mellom 3080 og 3090.

Det hele avhenger vel kanskje mye av RDNA2 serien fra AMD og hvor konkurransedyktig den er i entusiastsegmentet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, samye83 said:

Det virker som 3080 ti er bekreftet og kommer til å koste 999 dollar.

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-rtx-3080-ti.c3581

Det virker sannsynlig at det kommer et 3080 Ti med 20 GB, men bekreftet er det på ingen måte. Det står til og med på siden du lenker til: "Based off of speculation/reddit and other sources online."

Endret av Aetius
  • Liker 2
Lenke til kommentar
samye83 skrev (26 minutter siden):

Det virker som 3080 ti er bekreftet og kommer til å koste 999 dollar.

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-rtx-3080-ti.c3581

La oss si at 3080 ti kommer om 6-9 mnd, og får en norsk pris på 14-16K avhengig av kjøler.

Dersom man har kjøpt 3080, og selger dette med (la oss si) 3000 kroner i tap, da har man omtrent brukt like mye penger som 3090.

Basert på denne tankgegangen ser jeg ikke helt rommet for et 3080 ti, jeg ville iværtfall ikke belaget meg på et 3080 ti, selv om jeg kan ta feil.

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (2 minutter siden):

Hadde vært gøy med 3080 Ti, men med mindre jeg hører noe fra Komplett innen 3 dager så belager jeg meg på 3080 Xtreme fra Proshop. Uansett hva det blir så blir det en solid oppgradering fra GTX 1080-kortet mitt.

Det tar nok minimum 6mnd før 3080TI kommer, visst det kommer da. Det er jo et stort tomrom mellom 3080 og 3090 så virker rart om ikke det skulle komme noe mellom.

Lenke til kommentar
1 hour ago, samye83 said:

Det virker som 3080 ti er bekreftet og kommer til å koste 999 dollar.

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-rtx-3080-ti.c3581

Forventet både på pris og spec med unntak av 10240 shaders, uten at jeg har finregnet på det. Forventet et litt lavere tall da det blir veldig close til 3090 og tilnærmet halv pris.

Da tipper jeg 3080 Super kommer med 12GB og et lavere anntall shaders.

EDIT:
Men som de skriver er dette ren spekulasjon og ikke en gang "lekkasjer fra troverdige kilder".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
1 hour ago, samye83 said:

Mulig det blir lansert etter 3070, kanskje i midten av november. Det blir senest i desember siden det står at lansering skal skje i 2020. 

Det er mulig Ti kortet kommer etter RDNA2 (28. oktober) hvis det viser seg at de har noe som konkurrerer godt med 3080.

Men jeg tviler. Det virker for tidlig med Ti før jul.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
42 minutes ago, TheKims said:

Det tar nok minimum 6mnd før 3080TI kommer, visst det kommer da. Det er jo et stort tomrom mellom 3080 og 3090 så virker rart om ikke det skulle komme noe mellom.

 

Er det et så stort tomrom? Om ryktene rundt ytelse stemmer så er det mindre forskjell på ytelse mellom 3080 og 3090 og prisforskjellen er mye mindre mellom de sammenlignet med hva det var mellom 2080 og RTX Titan.

Så mellomrommet er langt mindre hva gjelder pris, og mellomrommet er også mindre hva gjelder ytelse og alle forventer vel et 3080 Super på et eller annet tidspunkt som tar over for 3080 og det gjør ytelsesforskjellen enda mindre.

Tror nok re-brandingen og den lavere prisen på "Titan" som vi nå får i form av 3090 indikerer at noe xx80 Ti er en utgående rase med mindre AMD drar noe veldig godt opp av hatten som legger litt ekstra press på NVIDIA i entusiast siktet men har vel dessverre mine tvil om det.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
9 hours ago, Merko said:

Virker rart om Ti kort kommer iår egentlig. Skulle tro det var mer naturlig på nyåret når salget dabber av 

Ja gjerne det. Er det mulig de har bakt inn høyde for hva AMD vil lansere i mellomtiden inn i ryktet, og valgt Ti-dato-antakelser ut i fra det?

  

9 hours ago, samye83 said:

Mulig det blir lansert etter 3070, kanskje i midten av november. Det blir senest i desember siden det står at lansering skal skje i 2020. 

Er det godt mulig at de behøver å vise noe i beste konsollinnkjøpsperiode, slik at de kan få folk som ikke skal ha både PC-fornyelse og konsoll på en og samme tid kan få seg noe å gruble på? Dersom de nye konsollene med tilleggsutstyret legger seg rundt 7 tusen kroner, så er dette ganske aggressivt ift. å skulle måtte bygge seg en noe dyrere PC for å game samme titlene med bare litt bedre specs. og eyecandy.. Kan jo hende at ikke alle folk blir strålende fornøyd med det 3080 10 Gig varianten vil vise oss 17. september. Og at hoppet opp til 3090 blir for drøyt å forvente i konsollkonkurransen som da gjerne spiser seg inn på gaming-PC markedet.

Er mange spennende spill i vente. F.eks. gjør det noe om det ikke har de aller siste finoppløste bildet på de nye konsollene vs. PC, når man kan hive seg i chill i sofaen og bare gripe fatt i en gamingkontroller, framfor å sitte i en gamingstol på gutteværelse som nok ikke er like behagelig å sitte i? Er sikkert de som har plass til sofa, men kanskje ikke i alle gutteværelser?

Spoiler

WCCFstarwarssquadrons6.jpg

Star Wars: Squadrons sets it sights on PC (via Steam, Origin, and Epic), Xbox One, and PS4 on October 2. Those who pre-order Squadrons via the Epic Games Store before October 2 will get the Vanguard Squadrons X-wing Glider for free in Fortnite. https://wccftech.com/star-war-squadrons-cgi-short-fortnite-crossover/

 

Gitt det faktum at Xbox Series X sannsynligvis vil få 16 Gig GDDR minne, så på tross av at 3080 har 10 Gig flerspennings-RAM (GDDRX), så er det likevel 16 Gig

Quote

Xbox Series X specs
CPU: 8x Cores @ 3.8 GHz (3.66 GHz w/ SMT) Custom Zen 2 CPU.
GPU: 12 TFLOPS, 52 CUs @ 1.825 GHz Custom RDNA 2 GPU.
Die Size: 360.45 mm.
Process: 7nm Enhanced.
Memory: 16 GB GDDR6 w/ 320mb bus.
Memory Bandwidth: 10GB @ 560 GB/s, 6GB @ 336 GB/s.
Internal Storage: 1 TB Custom NVME SSD.

Billig blir den også før alt ekstrautstyret må skaffes..

Selv om dette nok er en APU, så koster prosessordelen som medfølger Xbox alene ca. kr 3.500 her nå (til PC-bygging), ca. kr 3.900 for et år siden. Og alle vet nesten at 1 Terabyte SSD er dyrt foreløpig. Så da gjenstår den custom AMD-gpuen og den RAM som deles med hele APU-en (antar jeg). Man får ikke slik grafikk + RAM som dekker APU til tusenlappen. Så her planlegger Microsoft å tjene på abonnementer. Dette er realitetene som Nvidia og AMD må konkurrere med på PC-desktop grafikk. Prisen klarer jo aldri å matche.

Da er det kun rå muskler de kan selge på som gjenstår (de musklene må da være ekstra råe), eller til folk som mangler gangsyn på hvilket kupp et konsollkjøp blir.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...