Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?


Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

  1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

    • Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Merko skrev (5 timer siden):

Bedre å vite at den fungerer 100% enn at man tar noen sjanser. :) 

Taurean skrev (28 minutter siden):

Tenkte omvendt. Hva -jeg- skal bli betalt for å utsettes for risikoen og være en laboratoriemus ^^

Jeg synes begge dere to har en merkelig omvendt, men dessverre ganske vanlig tankegang. Det er jo ikke akkurat slik at å ikke ta vaksine er risikofritt. Når du velger å la være å ta en anbefalt vaksine, velger du en risiko om å bli smittet og syk.

Hvis helsemyndighetene mener det er en større risiko ved å ta vaksinen enn å la være, slik dere to ser ut til å mene, ville de aldri anbefale den. Men dere mener kanskje dere vet bedre enn norske helsemyndigheter?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
theNiceOne skrev (3 minutter siden):

Men dere mener kanskje dere vet bedre enn norske helsemyndigheter?

Tåpelig kommentar.

Dette er en vaksine som er utviklet på rekordtid. Normalt sett tar vaksiner mange år, opp mot tiår før de er veldig trykke å bruke.

Her er det snakk om noen få måneder. Det er såpass mange personer i verden at man ikke vil kunne få testet dette godt nok ut blant annet folk. Så da er det større risiko om man er tidlig ute mot evt bivrikninger som følge av en vaksine.

Når det er sagt, så har jo "norske helsemyndigheter" hatt såpass mange feil / feilvurderinger i løpet av Covid19 perioden, at man ikke skal ta alt de sier for god fisk heller. De har jo selv innrømmet at de har tatt mye feil, da de sitter på mer erfaring nå enn hva de gjorde i starten. Det samme vil være tilfellet for en evt vaksine.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (2 minutter siden):

Tåpelig kommentar.

Dette er en vaksine som er utviklet på rekordtid. Normalt sett tar vaksiner mange år, opp mot tiår før de er veldig trykke å bruke.

 

 

Det tok jo ikke flere år å utvikle svineinfluensavaksinen da; det tok bare noen måneder fra den pandemien brøt ut. Men som kjent hadde jo den sterke bivirkninger....

Lenke til kommentar
theNiceOne skrev (12 minutter siden):

Jeg synes begge dere to har en merkelig omvendt, men dessverre ganske vanlig tankegang. Det er jo ikke akkurat slik at å ikke ta vaksine er risikofritt. Når du velger å la være å ta en anbefalt vaksine, velger du en risiko om å bli smittet og syk.

Hvis helsemyndighetene mener det er en større risiko ved å ta vaksinen enn å la være, slik dere to ser ut til å mene, ville de aldri anbefale den. Men dere mener kanskje dere vet bedre enn norske helsemyndigheter?

Tja, nei, usikker. Jeg vil helst unngå å bli smittet, ikke bare for min egen del, men for min beste venns del, som er en del år eldre enn meg.

Jeg kan godt innrømme at jeg er litt egoistisk. At jeg tenker at hvis andre er så .. lett/godtrodende at de lar seg vaksinere uten tvil, gjerne for meg, de må gjerne være gratis laboratoriemus så langt de våger. (Dét er litt selvmotsigende for min del egentlig, for vi burde lære mer om selvrefleksjon, psykologi og sånne ting i skolen, men siden vi ikke gjør det, la oss la det være som det er for nå)... Men igjen, uten at jeg vil påpeke meg å være for egoistisk: Jeg vil påberope meg retten til å velge selv uten å bli forhåndsdømt. Hvis jeg vil ta risikoen å bli smittet, så får dét være min risiko. Hvis jeg vil vente og se an hvordan en vaksines bivirkninger fungerer på 500 000 mennesker før jeg selv stiller meg til rådighet, så blir dét min vurdering. Jeg har skrevet mye tidligere at jeg stemmer Rødt, og jeg tror at samfunn bør være planøkonomi i stedet for fritt marked .. altså at hele flokken skal stå samlet -nesten- uansett hva. Men ikke 100%. Jeg er ikke Hitler. Jeg mener fremdeles det skal være en grad av fritt marked i et planøkonomi. Og i 90% av tilfellene stiller jeg meg først i køen. Men når det kommer til sånne ting som virus, og særlig sånne som viser seg å ha flere dusin bivirkninger, som ikke engang er dokumentert særlig godt over tid, da påberoper jeg meg retten til å fritt valg. Og jeg ville ikke dømt noen andre for å velge det samme. Hvis hele befolkningen var like intelligent, så ville man 1) Latt noen villige få være prøvekaniner, men man ville selvfølgelig tilbudt dem all verdens hjelp hvis det kom bivirkninger. 2) Betalt de som stilte seg frivillige. Og 3) Så klart, fortsatt å utvikle vaksinen, ikke bare godtatt én enkelt vaksine som "god nok", som man gjerne ville gjort i et fritt marked, der den første og beste vaksinen blir omtalt som en mirakelkur.

Ble et langt svar, men sånn fungerer altså min logikk. Vi -må- fungére som en flokk .. tenke sammen, jobbe sammen. Ikke mot hverandre.

Endret av Taurean
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Det tok jo ikke flere år å utvikle svineinfluensavaksinen da; det tok bare noen måneder fra den pandemien brøt ut. Men som kjent hadde jo den sterke bivirkninger....

Ja nettopp, veldig mange fikk alvorlige bivirkninger av den. Problemet er jo ikke nødvendigvis å lage en vaksine, men det tar jo veldig lang tid og sikre at den faktisk er trygg, da den må testes på såpass mange mennesker over lengre tid.

Endret av Merko
Lenke til kommentar
Taurean skrev (15 minutter siden):

Hvis hele befolkningen var like intelligent, så ville man 1) Latt noen villige få være prøvekaniner, men man ville selvfølgelig tilbudt dem all verdens hjelp hvis det kom bivirkninger. 2) Betalt de som stilte seg frivillige. Og 3) Så klart, fortsatt å utvikle vaksinen, ikke bare godtatt én enkelt vaksine som "god nok", som man gjerne ville gjort i et fritt marked, der den første og beste vaksinen blir omtalt som en mirakelkur.

Det er jo slik det funker, etter nok testing er noen frivillige prøvekaniner, gjerne innlagt på sykehus under overvåking en periode etter uavhengig av bivirkninger. Disse får så klart betalt. Er det små eller ingen bivirkninger blir testen utvidet, er det store så trengs mer utvikling.
Det er ganske mange slike tester vaksiner går gjennom før du i det hele tatt får lov til å få ta den.

Den første med vaksine vil jo være en "mirakelkur", de har en vaksine mot en sykdom ingen andre i hele verden har klart å lage vaksine mot. Så går det ett år eller to, så finnes det 5 konkurenter..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
aklla skrev (3 minutter siden):

Det er jo slik det funker, etter nok testing er noen frivillige prøvekaniner, gjerne innlagt på sykehus under overvåking en periode etter uavhengig av bivirkninger. Disse får så klart betalt. Er det små eller ingen bivirkninger blir testen utvidet, er det store så trengs mer utvikling.
Det er ganske mange slike tester vaksiner går gjennom før du i det hele tatt får lov til å få ta den.

Den første med vaksine vil jo være en "mirakelkur", de har en vaksine mot en sykdom ingen andre i hele verden har klart å lage vaksine mot. Så går det ett år eller to, så finnes det 5 konkurenter..

Hvor mye betalt? Neida, men er det virkelig sånn det fungerer? Sender staten ut brev til 500 000 potensielle kandidater? Hvilken samfunnsgruppe befinner disse seg gjerne i? Hvor lærer man om dette?

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Merko skrev (31 minutter siden):

Tåpelig kommentar.

...

Du synes mitt spørsmål om du mener du vet bedre enn norske helsemyndigheter var tåpelig, men hvis jeg ikke misforsto deg totalt, var resten av svaret ditt argumenter for hvorfor du velger å ikke stole på anbefalingene fra norske myndigheter. Kanskje kommentaren min ikke var så tåpelig allikevel, eller misforstår jeg deg?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Merko skrev (28 minutter siden):

Ja nettopp, veldig mange fikk alvorlige bivirkninger av den. Problemet er jo ikke nødvendigvis å lage en vaksine, men det tar jo veldig lang tid og sikre at den faktisk er trygg, da den må testes på såpass mange mennesker over lengre tid.

Derfor er det så utrolig viktig at den store befolkningen står samlet, er trygge, har nok mat-, vann og varmelager, til at vi kan stå ut løpet sammen. Det er der problemet ligger. Vi er for lette å styre og lede. Vi står ikke samlet. Stem derfor Rødt. Samle folket i én gruppe, i én retning. Som Kina er. Bare uten diktatur og politistat, men med demokrati.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Taurean skrev (Akkurat nå):

Hvor mye betalt? Neida, men er det virkelig sånn det fungerer? Sender staten ut brev til 500 000 potensielle kandidater? Hvilken samfunnsgruppe befinner disse seg gjerne i? Hvor lærer man om dette?

Nei, du må søke og gjennom en helsesjekk før man evt får lov til å være med.
Betalingen er fra noen hundre dollar til noen tusen dollar. Det er så klart de som utvikler vaksinene som står for slike tester, evt. deres testsentere. 
Vet ikke hvem som søker, men ser for meg at det er relativt unge personer som faktisk kommer gjennom en slik helsesjekk.

Man lærer om slikt på f.eks nyhetene, riktig ikke norske nyheter da vi ikke driver med slikt her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, Merko said:

Ja nettopp, veldig mange fikk alvorlige bivirkninger av den. Problemet er jo ikke nødvendigvis å lage en vaksine, men det tar jo veldig lang tid og sikre at den faktisk er trygg, da den må testes på såpass mange mennesker over lengre tid.

Ca 1500 mennesker meldte om bivirkninger. Ca 1/3 alvorlige.

422 søkte om erstatning. Ca 1/3 fikk medhold. Altså ble det konkludert med at bare noen av sakene skyldtes vaksinen. 

2.2 millioner nordmenn tok vaksinen. 

Dvs 0.06% opplevde bivirkninger. 0.02% alvorlige. Under 0.01% skyldtes altså vaksinen. 

 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (3 timer siden):

Ca 1500 mennesker meldte om bivirkninger. Ca 1/3 alvorlige.

422 søkte om erstatning. Ca 1/3 fikk medhold. Altså ble det konkludert med at bare noen av sakene skyldtes vaksinen. 

Faktisk er bevisbyrden annerledes for vaksineerstatning enn andre skader. Man får erstatningen hvis vaksinen var en mulig årsak og staten ikke kunne sannsynliggjøre en annen, konkret årsak.

Så av de som fikk medhold er det på ingen måte bevist at vaksinen var årsaken, kun at staten ikke kunne sannsynliggjøre noen annen, konkret årsak.

Denne forskjellen ignoreres av mange vaksinemotstandere i deres argumentasjon. 

Endret av theNiceOne
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...