Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?


Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

  1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

    • Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vaksine pass i Desember i Sverige.

I Norge blir det vel også lignende krav. Da kan man håpe at antivaksere tar til vettet og vaksiner seg.

Dette gjelder vel adgang til offentlig transport og taxi, kino, kafeer og restauranter og utesteder..

Eneste sted som fortsatt er åpent for antivaksere er matbutikker og apotek, samt nødvendig legehjelp, feks om de får Corona osv.

Jeg vil imidlertid at de som ikke har mulighet til å vaksinere seg pga allergi eller lignende skal få adgang til samfunnet.

De konspirasjonsteori folkene, antivaksere eller de som leser fake news kan holde seg hjemme eller på matbutikken...

 

Lenke til kommentar

Holder meg hjemme jeg da, har ikke gjort annet de siste to årene uansett. Covid pass kan jeg skaffe ved å ta en test om jeg skal noe spesielt. Savner hverken offentlig transport, kino, kafeer, utesteder eller restauranter.

Den beste måten å ikke bli smittet og ikke spre smitte er å holde seg hjemme og holde seg innenfor de føringene som var før vaksinene kom. Den "byrden" virker jeg som er en av de få som tar nå. 

Avventer vaksiner litt til, tåler kjeft fra hysteriske mennesker på nett enn så lenge.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, hfthomas said:

Holder meg hjemme jeg da, har ikke gjort annet de siste to årene uansett. Covid pass kan jeg skaffe ved å ta en test om jeg skal noe spesielt. Savner hverken offentlig transport, kino, kafeer, utesteder eller restauranter.

Den beste måten å ikke bli smittet og ikke spre smitte er å holde seg hjemme og holde seg innenfor de føringene som var før vaksinene kom. Den "byrden" virker jeg som er en av de få som tar nå. 

Avventer vaksiner litt til, tåler kjeft fra hysteriske mennesker på nett enn så lenge.

 

Jeg synes både de som er for og de som er mot virker hysteriske. Forstår godt at du sitter på gjerdet.

Endret av Kroat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Kroat said:

Jeg synes både de som er for og de som er mot virker hysteriske. Forstår godt at du sitter på gjerdet.

Det blir vel sånn når det er mye følelser i spill. Dette er vel en av de mest polariserende debattene på lang tid. Spesielt når "sidene" blir stemplet med ditt og datt. Det blir spennende å se om 10 år hvordan vi ser tilbake. Hvis jeg lever om 10 år dersom jeg ikke tar vaksinen da. Eller er det når jeg ikke tar vaksinen jeg overlever? (Forsøk på humor)

Lenke til kommentar
45 minutes ago, hfthomas said:

Det blir vel sånn når det er mye følelser i spill. Dette er vel en av de mest polariserende debattene på lang tid. Spesielt når "sidene" blir stemplet med ditt og datt. Det blir spennende å se om 10 år hvordan vi ser tilbake. Hvis jeg lever om 10 år dersom jeg ikke tar vaksinen da. Eller er det når jeg ikke tar vaksinen jeg overlever? (Forsøk på humor)

Ti år ?  tror nok vi har fasit lenge før det. Ikke godt å si hvem som får rett.

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig ikke tenkt det, og det gjør meg vel umiddelbart til en konspirasjonsteoretiker, antivaxxer og bestemormorder.

Men nei, jeg har ingen interesse for konspirasjonsteorier, jeg har ingenting i mot vaksiner, og er ei heller redd for min personlige helse tilknyttet det å ta en lite utprøvd vaksine.

Jeg ser bare ingen vits med å ta den.

Hvorfor skal jeg ta en vaksine som ikke fungerer, mot et virus som ikke er spesielt farlig? Fordi samfunnet tvinger meg til det?

Jeg har generelt ikke for vane å gi etter for tvang.

Så bare kom og skyt meg!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sentinelle skrev (11 timer siden):

og er ei heller redd for min personlige helse tilknyttet det å ta en lite utprøvd vaksine.

Lite utprøvd? Med 7,6 milliarder satte doser så må dette være i toppsjiktet av de mest utprøvde vaksinene gjennom historien.

Sentinelle skrev (11 timer siden):

Hvorfor skal jeg ta en vaksine som ikke fungerer, mot et virus som ikke er spesielt farlig?

Vaksinene fungerer. Vanskelig å skjønne at du ikke har fått med deg det ennå, så mye fokus som det har vært på vaksinene det siste året.

Sentinelle skrev (11 timer siden):

Fordi samfunnet tvinger meg til det?

Jeg har generelt ikke for vane å gi etter for tvang.

Vaksine er et frivillig tilbud. Hvor har du fått den feiloppfatningen fra?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Lite utprøvd? Med 7,6 milliarder satte doser så må dette være i toppsjiktet av de mest utprøvde vaksinene gjennom historien.

Den kan kanskje kalles "utprøvd" når vi har et godt bilde av langtidsvirkningene. Altså om ca. ti år.

Simen1 skrev (4 timer siden):

Vaksinene fungerer. Vanskelig å skjønne at du ikke har fått med deg det ennå, så mye fokus som det har vært på vaksinene det siste året.

Nei, de vaksinerte blir smittet i like stor grad som uvaksinerte. Det er derfor folk stadig tyr til bortforklaringen "men man blir jo mindre syk av den". Det er bare en placebo-vaksine.

Simen1 skrev (4 timer siden):

Vaksine er et frivillig tilbud. Hvor har du fått den feiloppfatningen fra?

Ja, så frivillig at hvis man ikke tar den så er man å annse som en annenrangs borger. Neppe hva jeg vil kalle "frivillig".

Tygg på denne:

  • HVIS vaksinen fungerer så har det ingenting å si for de vaksinerte hvorvidt noen tar den, for de er allerede beskyttet. Det går isåfall kun utover de uvaksinerte, som har tatt det valg å ikke beskytte seg.
  • Hvis den IKKE fungerer så har det ingenting å si for noen, for ingen er beskyttet uansett.

Konklusjon: PASS DINE EGNE SAKER.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sentinelle skrev (13 minutter siden):

Den kan kanskje kalles "utprøvd" når vi har et godt bilde av langtidsvirkningene. Altså om ca. ti år.

Dette har vi gode data på allerede. Virkningen avtar med tida, litt raskere enn vi fryktet i starten. Det er derfor vi tilbys en frivillig booster etter nyttår.

Sentinelle skrev (18 minutter siden):

Nei, de vaksinerte blir smittet i like stor grad som uvaksinerte. Det er derfor folk stadig tyr til bortforklaringen "men man blir jo mindre syk av den". Det er bare en placebo-vaksine.

Nei, det er feil. Vaksinerte blir smittet i mindre grad enn uvaksinerte. Når vaksinerte først blir smittet så blir sykdomsforløpet mildere og dødsrisikoen mye lavere. Følg med i media og offisielle kilder.

Sentinelle skrev (20 minutter siden):

Ja, så frivillig at hvis man ikke tar den så er man å annse som en annenrangs borger. Neppe hva jeg vil kalle "frivillig".

Tygg på denne:

  • HVIS vaksinen fungerer så har det ingenting å si for de vaksinerte hvorvidt noen tar den, for de er allerede beskyttet. Det går isåfall kun utover de uvaksinerte, som har tatt det valg å ikke beskytte seg.
  • Hvis den IKKE fungerer så har det ingenting å si for noen, for ingen er beskyttet uansett.

Konklusjon: PASS DINE EGNE SAKER.

Det er helt frivillig å ikke vaksinere seg - og ja, noen vil nok se på deg som annenrangs borger, men det er fortsatt helt frivillig.

Punkt 1 stemmer ikke fordi uvaksinerte sprer viruset i mye større grad enn uvaksinerte. Det får også konsekvenser for de vaksinerte. Vaksinen er som du vet ikke 100% effektiv så selv uvaksinerte løper en risiko som følge av uvaksinerte. Lavere risiko, men ikke neglisjerbar. Munnbind og andre preventive tiltak går like mye ut over vaksinerte som uvaksinerte. Det er altså en falsk påstand å si at det kun går ut over de vaksinerte selv.

Punkt 2 er bare en fantasifull hypotese, fordi vaksinene beviselig fungerer.

Jeg passer mine egne saker og er godt beskyttet gjennom vaksinene. Jeg vil samtidig minne om at dette er et diskusjonsfora. Når du kommer med beviselige feile påstander, så må du tåle at de blir gått i mot. Det er sånn diskusjonsfora fungerer.

Du skal få noe tilbake å tygge på: Hvis sikkerhetsbelter i bil ikke kan garantere overlevelse uansett hva som skjer, kan man da si at sikkerhetsbelter ikke fungerer? Eventuelt: Hvor mye må overlevelsesraten øke for at du skal anse det som et fungerende sikkerhetstiltak?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sentinelle skrev (23 timer siden):

Nei, de vaksinerte blir smittet i like stor grad som uvaksinerte. Det er derfor folk stadig tyr til bortforklaringen "men man blir jo mindre syk av den". Det er bare en placebo-vaksine.

Tygg på denne:

  • HVIS vaksinen fungerer så har det ingenting å si for de vaksinerte hvorvidt noen tar den, for de er allerede beskyttet. Det går isåfall kun utover de uvaksinerte, som har tatt det valg å ikke beskytte seg.
  • Hvis den IKKE fungerer så har det ingenting å si for noen, for ingen er beskyttet uansett.

Konklusjon: PASS DINE EGNE SAKER.

Ser du mener at det er en placebo-vaksine. Så hvordan forklarer du at vaksinerte har en mye mindre risiko for å bli innlagt på sykehus, enn uvaksinerte? Se vedlagte bilde fra FHI.

For å "tygge" litt på det du sier vi skal tygge på, så kan jeg spytte ut det følgende:

  • Det er ikke alle som kan vaksineres, av ulike grunner. Det kan være allergier, underliggende sykdommer eller andre årsaker. For at disse skal å tilbake så mye som mulig av friheten til å bevege seg i samfunnet, er de avhengig av at så mange som mulig er vaksinerte.
  • Selv om vaksinerte har en mindre sjanse til å bli smittet, og mindre sjanse til å utvikle alvorlig sykdom hvis de blir smittet, så er ikke risikoen 0%.
  • Eldre personer med naturlig svakere immunforsvar får ikke like god effekt av vaksinen.

Du påstår også at du ikke har noen interesse av konspirasjonsteorier, og at du ikke har noe i mot vaksiner. Men ut fra påstandene dine er det rimelig klart at du bruker de samme kildene som konspirasjonsteoretikere og vaksineskeptikere.

55303254.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...