Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?


Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

  1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

    • Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36


Anbefalte innlegg

JFM skrev (14 minutter siden):

Er nå på innspurten av covid sykdommen. 

Fikk symptomer (feber og tapt smak) mandag for 9 dager siden. 

Dagen etter hadde jeg 40 i feber. Feberen gikk så ned, og på dag 4 var jeg feberfri. Dag 5 tok det seg opp igjen. Dag 7 var jeg på ny oppe på 40 i feber. 

Har nå vært feberfri i et døgn (dag 9) og begynner å bli klar for ei helg uten isolasjon. 

 

Er uvaksinert, og angrer ingenting på det

 

Flott det gikk bra for deg, Men kollegaen til naboen min var først tilbake i 100% stilling nå, etter å ha blitt smittet i 2020, hun sa at Covid var pianøtter mot ettervirkingene, men for de som det betyr døden, for de er det for sent. Og jeg må ærlig inrømme, at når jeg tok dose 2, så hadde jeg mer i feber, enn jeg har hatt på år og dag. Jeg er ikke syk, vi snakker maks 1 gang per 10 år, så med den reaksjonen på vaksinen, hva ville egentlig skjedd om jeg fikk covid uvaksinert? 

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (31 minutter siden):

Vaksiner er en oppfinnsom Petter Smart måte å gi gratis antistoffer uten at XXXXXXXXXX antall folk må dø unødig

for noen sårbare grupper eldre er dette gangbart, -men for resten av befolkningen, spesielt barn, ungdom, unge voksne, er det utelukkende økonomiske grunner til massevaksineringen, ikke medisinske.

Som i artikkelen jeg postet, kommer det tydelig frem hvordan alt dette med virus & immunitet henger sammen, og hva som er mest bærekraftig i det lange løp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Under spansesyken, lærte de på slutten. San Fransisco satte folk i karantene, delte inn og lagde systemer, og kom milevis bedre ut av det enn resten av verden, Jeg husker ikke detaljene, men les og lær!!!Hadde vi ikke vært så forbanna ignorante, så hadde vi ikke ledd av Kina heller.

Endret av guttorm
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
JFM skrev (24 minutter siden):

Er nå på innspurten av covid sykdommen. 

Fikk symptomer (feber og tapt smak) mandag for 9 dager siden. 

Dagen etter hadde jeg 40 i feber. Feberen gikk så ned, og på dag 4 var jeg feberfri. Dag 5 tok det seg opp igjen. Dag 7 var jeg på ny oppe på 40 i feber. 

Har nå vært feberfri i et døgn (dag 9) og begynner å bli klar for ei helg uten isolasjon. 

 

Er uvaksinert, og angrer ingenting på det

 

det er også stor sjanse for at du har opparbeidet deg nyttige memory-cells som vil gi deg viss beskyttelse neste gang et lignende virus dukker opp. Pandemi-eksperter sier det ikke er spørsmål om det vil komme lignende virus som Covid-19, men når

Lenke til kommentar
guttorm skrev (16 timer siden):

Det minste vi kan gjøre, er å prøve å stoppe elendigheten. Det koster oss så ufattelig lite, what is wort the risk?

utstrakt massevaksinering er som å pisse i buksa, -varmt og godt med det samme, men ubehagelig senere.

det er selvsagt "menneskelig" å ty til vaksinering, men i det lange løp er det tapsprosjekt for menneskeheten fordi vi da går glipp av motstandskraft som bygges opp over år og generasjoner.

Eksempel, en grunn til at så få eldre mennesker ble syke/døde av svineinfluensa 2009, var at de hadde vært med på tidligere influensabølger

Sitat

PANDEMISK influensa 2009, eller svineinfluensaen A (H1N1), er eksempel på en pandemi med stor og rask spredningsevne – og med moderat til alvorlig sykdom hos barn og ungdom, mens få eldre personer ble syke. Viruset hadde sin rot i tidligere pandemier 1968, 1957 og helt tilbake til Spanskesyken i 1918 (1). Så personer født før 1968 kan være immune.

Med Covid-19 der risikoen for yngre friske mennesker nærmest er lik null, er det høl i huet at man gikk i gang med generell vaksinering. Myndighetene gjorde det kun av samfunnsøkonomiske årsaker, ikke for den enkeltes behov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (46 minutter siden):

utstrakt massevaksinering er som å pisse i buksa, -varmt og godt med det samme, men ubehagelig senere.

det er selvsagt "menneskelig" å ty til vaksinering, men i det lange løp er det tapsprosjekt for menneskeheten fordi vi da går glipp av motstandskraft som bygges opp over år og generasjoner.

Eksempel, en grunn til at så få eldre mennesker ble syke/døde av svineinfluensa 2009, var at de hadde vært med på tidligere influensabølger

Med Covid-19 der risikoen for yngre friske mennesker nærmest er lik null, er det høl i huet at man gikk i gang med generell vaksinering. Myndighetene gjorde det kun av samfunnsøkonomiske årsaker, ikke for den enkeltes behov.

"La naturen gå sin gang. De som dør tidlig, de dør tidlig. Whatever. De som ikke dør har sterke gener. Yay." 🙄

Pipa får nok en annen lyd om du selv blir berørt, eller om du mister venner og bekjente.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
nightowl skrev (2 timer siden):

"La naturen gå sin gang. De som dør tidlig, de dør tidlig. Whatever.

nei, jeg støtter smitteverntiltak, noe som har vist seg å være uhyre effektivt i å kontrollere spredningen.

Men jeg støtter altså ikke massevaksineringen av unge (unntatt risikogruppe) De unge som går gjennom evt. smitte for egen maskin, står bedre rustet (opparbeidet motstandskraft) ved neste korsvei/pandemi. Som kommer.

Man får inntrykk av deg at det nærmest blir massedød hvis naturen får gå sin gang. Da er det kanskje lov å påminne om aktuell statistikk?

pOGUXFl.png

7JtJn6z.png

altså, det har dødd syv personer 0-39 år siden pandemien brøt ut (hvorav 3 visstnok er yngre enn 19 år) Media har rapportert spredt om underliggende sykdom i tilfellene)

Med andre ord, massevaksineringen av unge er ubegrunnet og har ødelagt deres mulighet til å takle neste lignende pandemi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (12 minutter siden):

nei, jeg støtter smitteverntiltak, noe som har vist seg å være uhyre effektivt i å kontrollere spredningen.

Bor man spredt nok og alle tar ansvar, fungerer det. Men det finnes mange land hvor folk bor altfor tett på hverandre. Og egoister/idioter som gir f og sprer viruset finnes det plenty av overalt. Så smitteverntiltak som en langvarig strategi vil ikke fungere. I hvertfall ikke når man har mutasjoner som smitter svært lett. Folk blir i tillegg lei etter hvert og blir uforsiktige.

Mr.M skrev (12 minutter siden):

De unge som går gjennom evt. smitte for egen maskin, står bedre rustet (opparbeidet motstandskraft) ved neste korsvei/pandemi. Som kommer.

Bortsett fra de som ikke gjør det. Og bortsett fra de som får senskader og er svekket resten av livet. Neste pandemi trenger ikke en gang være pga. et koronavirus, men noe helt annet. Vips, så var det bortkastet.

Mr.M skrev (12 minutter siden):

Man får inntrykk av deg at det nærmest blir massedød hvis naturen får gå sin gang. Da er det kanskje lov å påminne om aktuell statistikk?

Til tross for smitteverntiltak, en og annen nedstengning, nye medisiner og virusets forholdsvis lave dødelighet har det allerede dødd haugevis av folk. Og det er fortsatt ikke over. Mange vil også slite med long covid på ubestemt tid. Da tenker jeg på hele verden.

Om du kun tenker på Norge så må du ta hensyn til alt som er/blir gjort her for å holde folk friske. Hadde man kjørt på uten tiltak slik noen land vurderte ville bildet sett særdeles annerledes ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Plonky skrev (På 3.11.2021 den 20.31):

 Hvis du skal ta influensavaksine én gang dette tiåret tror jeg nå er perioden du får mest ut av den.

Enig. Derfor tok jeg den i år, for første gang på 25 år eller noe sånt.

Tok den på tirsdag, og kjente så vidt at jeg var litt øm i armen hvis jeg klemte ved stikkstedet i går kveld (torsdag). Hadde med andre ord svakere bivirkninger enn av Covid-vaksinen, som ga meg vond arm, litt hodepine og begynnende feberfølelse kvelden etter (selv om det ikke utviklet seg videre). Håper jeg faktisk fikk vaksinen og ikke saltvann 😃

Tok vaksinen på apoteket, og den nåla var latterlig liten. Kjente den ikke engang. Drop in, tatt i løpet av fem minutter, og vente i 20 minutter før man kan gå. Koster 399 kroner, men vet mange arbeidsgivere sponser den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (20 timer siden):

altså, det har dødd syv personer 0-39 år siden pandemien brøt ut (hvorav 3 visstnok er yngre enn 19 år) Media har rapportert spredt om underliggende sykdom i tilfellene)

Hvorfor er det ingen vaksineskeptikere, og de som benekter at Covid-19 er en farlig sykdom, som enda har fått med seg at hele verden, inkludert Norge, har hatt strenge smittevernregler, lockdown, sykehus i høy beredskap og andre faktorer som har begrenset antallet som har blitt smittet, innlagte og døde av covid-19? Hadde vi bare latt naturen gå sin gang, hadde selvsagt tallene du rapporterer vært langt høyere. Vi ser jo det nå, at til tross for at en større del av befolkningen er vaksinert, så har smitten eksplodert etter at landet ble gjenåpnet og smittevernreglene fjernet. Selvsagt bruker vaksineskeptikerne de tallene til sin fordel ("vaksinen fungerer ikke"), men de tallene hadde vært astronomisk høyere om landet ble åpnet før så mange ble vaksinert. Og prosentmessig er det kun en veldig liten andel av fullvaksinerte som havner på sykehus. De aller fleste er uvaksinerte, hvis vi ser tallene i sammenheng med antall som er vaksinert vs. uvaksinert.

Og hvorfor mener du at det er helt greit at folk over 39 år dør? Eller de over 70 år?

Vaksineskeptikere har i det hele tatt en utrolig dårlig tallforståelse, og vanskeligheter med å se selv enkle sammenhenger i ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (1 time siden):

Enig. Derfor tok jeg den i år, for første gang på 25 år eller noe sånt.

Tok den på tirsdag, og kjente så vidt at jeg var litt øm i armen hvis jeg klemte ved stikkstedet i går kveld (torsdag). Hadde med andre ord svakere bivirkninger enn av Covid-vaksinen, som ga meg vond arm, litt hodepine og begynnende feberfølelse kvelden etter (selv om det ikke utviklet seg videre). Håper jeg faktisk fikk vaksinen og ikke saltvann 😃

Tok vaksinen på apoteket, og den nåla var latterlig liten. Kjente den ikke engang. Drop in, tatt i løpet av fem minutter, og vente i 20 minutter før man kan gå. Koster 399 kroner, men vet mange arbeidsgivere sponser den.

Ikke noe å bekymre seg over! Influensavaksinen er kjent som en "snill" vaksine med tanke på bivirkninger, og den sprenger heller ikke på når man setter den, noe som jeg synes andre vaksiner som hepatitt gjør.  

Så flink du er som tok den (samt koronavaksinen) :D jeg tok influensa-vaksinen tidligere i år (midten av januar) men det er den for sesong 2020/2021 og ikke nåværende sesong. Skal ta sesongen influensavaksine også, spesielt siden jeg håper og tror å vende tilbake til arbeidslivet (i helsevesenet) neste år.

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (3 timer siden):

Hadde vi bare latt naturen gå sin gang, hadde selvsagt tallene du rapporterer vært langt høyere.

nei. gruppa 0-39 år har jo nærmest vært "uforandret" hele veien.

Og vennligst ikke tillegg meg meninger jeg ikke har. Jeg sier ikke noe sted at koronaviruset er ufarlig eller "helt greit at at folk over 39 år dør"

hvis du leser en gang til, så er det friske barn/ungdom jeg mener er feil å vaksinere (altså barn uten underliggende sykdommer). Og jeg er i godt selskap. Både endel leger og andre kompetente fagfolk mener det samme.

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/eEan5M/dropp-koronavaksine-til-barn

Risikoen for alvorlig sykdom eller dødsfall pga. korona blant friske barn/unge er nærmest fraværende. (det er 3 under 19 år, men som hadde underliggende sykdommer)

Den eneste grunn til at barn vaksineres er for å forhindre smittespredning. Noen synes det er et legitimt formål i seg, greit. Men det er altså ikke medisinsk begrunnet.

nå er vel 5 år til 11 år neste gruppe som skal stikkes snart. like ubegrunnet det. Og enda fler av denne generasjonen går glipp av muligheten til å opparbeide naturlig immunitet som kan være nyttig senere. Akkurat som pre-68 generasjoner som slapp fra svineinfluensan pga. vært gjennom diverse virus tidligere

Sitat

PANDEMISK influensa 2009, eller svineinfluensaen A (H1N1), er eksempel på en pandemi med stor og rask spredningsevne – og med moderat til alvorlig sykdom hos barn og ungdom, mens få eldre personer ble syke. Viruset hadde sin rot i tidligere pandemier 1968, 1957 og helt tilbake til Spanskesyken i 1918 (1). Så personer født før 1968 kan være immune.

men den slags kunnskap betyr visst ikke noe lengre. I stedet skal det byttes ut med et sprøyte-regime som en årlig seanse.

Endret av Mr.M
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Sitat

 

Avslører rystende Pfizer-skandale

Sjokkerende opplysninger om dataforfalskning og dårlig pasientsikkerhet under utprøving av Pfizer-vaksinen slår ned som ei bombe i forskningsverdenen.

https://www.dagbladet.no/nyheter/avslorer-rystende-pfizer-skandale/74549966

 

 

 

 

1. Forsøkspersoner blir plassert i en gang etter injeksjon, og blir ikke overvåket av klinisk personale.

 

2. Mangel på rettidig oppfølging av pasienter som opplever uønskede reaksjoner.

 

3. Protokollavvik rapporteres ikke.

 

4. Vaksiner oppbevares ikke ved riktig temperatur

 

5. Feilmerkede laboratorieprøver.

 

6. Selskapet «går etter» Ventavia-ansatte som rapporterer om denne typen problemer.

 

Pfizer har siden ansatt Ventavia som underleverandør av forskningstjenester i fire andre kliniske vaksinestudier, hvor vaksinen skal prøves ut på barn og unge voksne, samt gravide kvinner. En annen av disse studiene omhandler boosterdose av coronavaksine.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
1 hour ago, nightowl said:

It's always something.

At man ikke blir sjokkert av dette er en ting, men dette tar du ikke alvorlig.

At dette "slår ned som en bombe i forskningsverden" er overraskende. Det er ganske mange i verden som har advart om praksisen rundt de nye vaksinene. Alle har blitt slått ned som konspirasjonsteoretikere eller blir sensurert. Det har blitt avslørt et par ting om legemiddelselskapene i det siste, men her inne sitter det mennesker som sier at "de må jo passe på bunnlinjen sin". Hva med å faktisk kvalitetssikre produktene de leverer?

 

Lenke til kommentar
hfthomas skrev (2 minutter siden):

At man ikke blir sjokkert av dette er en ting, men dette tar du ikke alvorlig.

Ikke snakk for andre enn deg selv, please.

hfthomas skrev (2 minutter siden):

[..] Det er ganske mange i verden som har advart om praksisen rundt de nye vaksinene. Alle har blitt slått ned som konspirasjonsteoretikere eller blir sensurert. 

"Advart om" = Lagt frem konspirasjonsteorier.

If the shoe fits ..

hfthomas skrev (2 minutter siden):

[..] Det har blitt avslørt et par ting om legemiddelselskapene i det siste, men her inne sitter det mennesker som sier at "de må jo passe på bunnlinjen sin". [..]

Ingen som forsvarer eller syns det er OK at de har jukset i fortiden. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig; (1) ja, man vet at selskapene har jukset litt før, og (2) dette betyr ikke at produserte vaksiner i nåtid automatisk er farlige. Skal man mene noe om dette trengs det beviser.

hfthomas skrev (2 minutter siden):

[..] Hva med å faktisk kvalitetssikre produktene de leverer?

Helt enig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, nightowl said:

"Advart om" = Lagt frem konspirasjonsteorier.

Advart om helt reelle scenarioer, som nå har blitt avslørt. Dette er ikke definisjonen av en konspirasjonsteori.

 

Quote

Ingen som forsvarer eller syns det er OK at de har jukset i fortiden. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig; (1) ja, man vet at selskapene har jukset litt før, og (2) dette betyr ikke at produserte vaksiner i nåtid automatisk er farlige. Skal man mene noe om dette trengs det beviser.

De har jukset i fortiden og også i nåtid. Jeg har ikke sagt at vaksinene er farlige eller ikke. Her er det du som trenger to tanker i hodet samtidig. Bevisene på PRAKSISEN rundt testing av vaksiner ser du svart på hvitt og det er dette jeg uttaler meg om, ingenting annet.

Lenke til kommentar
hfthomas skrev (50 minutter siden):

At man ikke blir sjokkert av dette er en ting, men dette tar du ikke alvorlig.

At dette "slår ned som en bombe i forskningsverden" er overraskende. Det er ganske mange i verden som har advart om praksisen rundt de nye vaksinene. Alle har blitt slått ned som konspirasjonsteoretikere eller blir sensurert. Det har blitt avslørt et par ting om legemiddelselskapene i det siste, men her inne sitter det mennesker som sier at "de må jo passe på bunnlinjen sin". Hva med å faktisk kvalitetssikre produktene de leverer?

 

Det bør være sjokkerende lesning ja. Samtidig tjener fremstillingen her til å underkjenne hva som faktisk er sjokkerende, fordi fremstillingen blir unøyaktig. Det hører med i historien en hel mengde informasjon som forsvinner i dette utsnittet, herunder at det handler om forhold ved 3 av underleverandørens klinikker, ikke om Pfizer sitt studie som helhet. Man skal ganske langt ned i artikkelen til Dagbladet, før man får en god nyansert betraktning: 

Sitat

Medisinsk fagdirektør Steinar Madsen i Legemiddelverket har også lest artikkelen i BMJ.

- Dette er skuffende. Uregelmessigheter i utprøving skal ikke forekomme. Retningslinjene er strenge, og det er viktig å ha orden i sysakene, sier Madsen til Dagbladet.

Han kjenner selvfølgelig ikke til hva som er blitt diskutert på bakrommet, verken hos Pfizer eller hos FDA, etter avsløringen i det anerkjente medisinske tidsskriftet.

- Men det har sikkert vært noen alvorlige diskusjoner.

Madsen påpeker at man har inspeksjoner, nettopp for å unngå at uregelmessigheter skal forekomme i forskningen.

Det er to instanser som kan inspisere - selskapet selv og myndighetene, i dette tilfellet Pfizer og FDA.

- Heldigvis ser det ikke ut til at de rapporterte uregelmessighetene ved disse tre vaksineforsøksstedene har hatt innflytelse på resultatene av Pfizers fase 3-studie, sier Madsen.

Han understreker også at data fra virkeligheten har vist at Pfizer BioNTech-vaksinen er både trygg og effektiv, slik Pfizers vaksineforsøksstudier forutså.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt. Må man helt ned i artikkelen før man finner noen som sier vaksinen er ok allikevel og da er alt det andre som har blitt avslørt helt ok?

Pfizer sin studie som helhet har vel da ikke blitt avslørt, da dette gjelder kun en person som har ansvar for 3 av utprøvingsstedene. Hva med de 150 resterende? Dette blir uansett bare spekulasjon, men det er ikke rart man spekulerer når det kommer frem litt grums.

Igjen, jeg snakker ikke om hvorvidt vaksinen er "farlig" eller ikke, jeg snakker om temaet rundt testing av vaksinen som artikkelen omhandler. 

For meg vil det ikke ha så mye å si på hvorvidt jeg skal ta vaksinen eller ikke, da det finnes et mye større pågående forskningsprosjekt nå, på flere milliarder av mennesker. Det er dette resultatet jeg venter på før jeg bestemmer meg 100%. Å vente litt mener jeg er helt ok. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...