Gå til innhold

Eksperter: Hydrogen i lastebiler er blitt forbigått av batterier [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

Tja, den har ikke sprukket skikkelig ennå. Om vi sier pre-revenue Nikola har en "riktig" verdi på $1 mrd, så kan Nikola fortsatt falle ytterligere 87% uten at det er spesielt rart.

Jeg tipper $11 blir et gulv, siden det er VTIQ nivåer. Der vil det være nok av folk til å holde imot, også blir det et vente-spill frem mot 2023 der man må justere fortløpende. Så jeg står klar. ^^ 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
gamlefar skrev (2 minutter siden):

Paris vil ha 600 hydrogendrosjer i slutten av 2020.
https://fuelcellsworks.com/news/thursday-throwback-spotlight-600-hype-hydrogen-taxis-planned-in-paris-for-the-end-of-2020/

Hvor mange vil det være i 2025 mon tro? Hydrogen har absolutt en fremtid til personbiler også.

Det har aldri vært mangel på planer i denne bransjen, men gjennomføring derimot... 

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

On 9/24/2020 at 4:11 PM, Antilooop said:

Hvem skal de levere til, og hvem er bermen?

Eg reknar med at dei leverer til seg sjølv?  Over 80% av alle Toyota Mirai i Noreg er eigd av Toyota.  Privatpersonar eig 11 av 68 og 3 er eigd av firma.  Toyota prøver å skape ein illusjon av interesse for hydrogenbilar ved å kjøpe og registrere dei sjølv.

 

Bermen er kanskje alle andre enn Toyota, dvs dei som ikkje kjøper bilen?

Endret av Sturle S
  • Liker 4
Lenke til kommentar
On 9/24/2020 at 4:02 PM, gamlefar said:

Paris vil ha 600 hydrogendrosjer i slutten av 2020.
https://fuelcellsworks.com/news/thursday-throwback-spotlight-600-hype-hydrogen-taxis-planned-in-paris-for-the-end-of-2020/

Hvor mange vil det være i 2025 mon tro? Hydrogen har absolutt en fremtid til personbiler også.

Bergen hadde 8 hydrogendrosjar i 2019, i fylgje deg i eit tidlegare innlegg.  Kor mange har dei no?

 

Kvar skal drosjane i Paris fylle drivstoff?  Paris hadde fire hydrogenstasjonar.  Ein nær sentrum, ein i enden av ein lang stikkveg ved CDG-flyplassen, ein eit stykkje sør for Versailles og ein langt sør for sentrum.  Stasjonen nær sentrum og den i sør har vore ute av drift lenge.  Desse drosjane er kanskje ikkje like mykje i bruk som andre drosjar?

 

Men det er jo fint for Toyota om dei vert kvitt fleire av bilane frå produksjonen i 2018.  Kan hende dei får levert bilar produsert i 2019 og.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (17 timer siden):

Bergen hadde 8 hydrogendrosjar i 2019, i fylgje deg i eit tidlegare innlegg.  Kor mange har dei no?

 

Kvar skal drosjane i Paris fylle drivstoff?  Paris hadde fire hydrogenstasjonar.  Ein nær sentrum, ein i enden av ein lang stikkveg ved CDG-flyplassen, ein eit stykkje sør for Versailles og ein langt sør for sentrum.  Stasjonen nær sentrum og den i sør har vore ute av drift lenge.  Desse drosjane er kanskje ikkje like mykje i bruk som andre drosjar?

 

Men det er jo fint for Toyota om dei vert kvitt fleire av bilane frå produksjonen i 2018.  Kan hende dei får levert bilar produsert i 2019 og.

Hva er poenget ditt? De er trolig ikke i bruk i Bergen da de neppe får fylle for øyeblikket. Så sant de ikke får bruke stasjon til noen andre. 

Det har uansett ingenting med situasjonen i Paris å gjøre. Bilene der ble bestilt i fjor. Fyllestasjoner bygges.
Eller er det den snåle logikken din du prøver å bruke hvor fortiden til hydrogen eller hva som har skjedd et sted en gang skal bestemme alt hva som skjer fremover? Det er jo helt håpløs tankegang. Da har du ikke lest mye historie og sett hvordan utviklingen har vært over tid. 

Tror du fortsatt at hydrogenstasjonene i Tyskland reduseres?

Endret av gamlefar
Lenke til kommentar
14 hours ago, gamlefar said:

Det har uansett ingenting med situasjonen i Paris å gjøre. Bilene der ble bestilt i fjor. Fyllestasjoner bygges.

Kvar i Paris byggjer dei fyllestasjonar?  Etter det eg kan sjå på h2.info er det fire stasjonar i Paris (to aktive), dei einaste hydrogenstasjonane i Frankrike.  Ingen andre er planlagde, trass i at Frankrike hadde store Planar™ i si tid om å produsere hydrogen til transport med kjernekraft, som dei jo har stort overskot av om natta.

Quote

Eller er det den snåle logikken din du prøver å bruke hvor fortiden til hydrogen eller hva som har skjedd et sted en gang skal bestemme alt hva som skjer fremover? Det er jo helt håpløs tankegang. Da har du ikke lest mye historie og sett hvordan utviklingen har vært over tid. 

Hydrogenplanar vert det anten ingenting av, eller so slår dei på stortromma og legg ned straks subsidiane tek slutt.  Kvifor trur du alltid at det ender på ein annan måte neste gong?  No har det skjedd so mange gonger at de snart må reknast som ei naturlov.

 

Hugsar du dei fire hydrogenlastebilane som ASKO har fått 50 millionar frå Enova for å ha på vegen i 2018?  Dei klarde å få to registrert i år, men den eine har ikkje vore EU-godkjend sidan 3. september.  Dei går ut med brask og bram før dei feilar i det stille.  Eit klassisk hydrogenprosjekt.

Quote

Tror du fortsatt at hydrogenstasjonene i Tyskland reduseres?

Det ha eg aldri sagt, men talet går ned i ca alle andre europeiske land enn Tyskland.  I Tyskland står utbygginga meir eller mindre stille.  Dei skulle ha 100 stasjonar innan 2019, og deretter skulle utbygginga skje på kommersiell basis.  Dei når ikkje 100 i 2020 heller, og grunnlag for kommersiell utbygging er det definitivt ikkje.

 

No ser eg at den nedlagde stasjonen på Orknøyene, som enkelte her har skrytt av, er endeleg fjerna frå kartet.  Gardermoen står framleis som open, men den er nedlagd for eit par år sidan.  Hydrogenprosjekt har det med å feile so stille at sjølv dei mest interesserte ikkje får det med seg (med mindre dei eksploderer – som heller ikkje vert nemnt på nettsider for hydrogenfanatikarar), men dei feilar kvar einaste gong.

Endret av Sturle S
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
gamlefar skrev (2 timer siden):

Og da er PSA gruppen på vei med de første hydrogenvarebilene.

Nei, PSA leverer bare bensin/diesel/el-biler som vanlig. Det er selskapet Symbio som tilbyr en skreddersydd ombyggingstjeneste etter spesifikasjoner fra deres kunder, og demonstrerer kapasiteten deres ved å bygge om tre forskjellige romslige biler til hydrogendrift: Peugeot Expert, Citroen Jumpy og Opel Vivaro. Kanskje de også bygger om Peugeot Traveller som er avbildet. Bilene er ikke i utgangspunktet bygget for å huse hydrogentanker og brenselcelle så det må nødvendigvis en hel del tilpasninger til. Rekkevidden oppgis ikke og hvor mye ombyggingen går ut over lastekapasitet og lastevolum oppgis heller ikke. Ei heller eventuelt redusert seteantall i Traveller-en. De begynner ombyggingen i 2021, men det står ikke hvor lang tid de skal bruke på å bygge om de 100 eksemplarene de har satt som mål. PSA hev seg riktignok på grønnvaskingsbølgen og tok litt av æren for Symbios planlagte ombyggingsarbeid ved å annonsere det som et samarbeid, men PSA gjør neppe noe mer enn å levere standard bensin/diesel/el-biler til ombyggings-selskapet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

@Simen1Dette er en plan PSA annonserte i 2019, så det stemmer ikke den konspirasjonen du kommer med. Dog dette er samme løsning som det vi har sett ellers. Rekkeviddeforlengere på 50 og 75kWh batteri LDV. Altså kan man både hurtiglade, saktelade og fylle hydrogen for de som trenger dette. 

Ekstremt flott at du mener at "grønnvaskingsbølgen" omhandler det å gjøre BEV's bedre, mens de samtidig skroter planene om PHEV's. Bytte mellom PHEV planer og FCEV planer er altså "grønnvasking"? 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
2 hours ago, gamlefar said:

Og da er PSA gruppen på vei med de første hydrogenvarebilene.

100 ombygde bilar skal testast av utvalde kundar.  Det vert vel like stor suksess som dei "fire" ombygde Scania G 280 til Asko.  Fire som skulle komme i 2018 vart til to som kom i 2020 og no er det berre ein.

Quote

Rekkevidden på elkjøretøy i denne størrelsen er i dag latterlig lav og batteriene blir for dyre. Her er hydrogen åpenbart en bedre løsning. 

Det står ingenting om rekkjevidda på hydrogen, og hydrogen vert garantert ei dyrare løysing.  Brenselcella åleine til den nye Toyota Mirai kostar meir enn batteriet i ein Tesla Model X 100.  Er det nokon varebilar med større batteri enn 100 kWh?  I tillegg kjem hydrogentankar og annan leamikk, samt at driftsutgiftene er veldig mykje større.

 

Den einaste hydrogen-varebilen i Noreg tek mindre nyttelast enn batteri-varianten av same bil, og eigaren er Lillestrøm kommune.  Kjøpt inn som ein del av den store hydrogensatsinga til Oslo og Akershus.  Den Konkrete Planen™ frå 2014 som skulle få tusenvis av hydrogenkøyrety på vegen innan få år.  No er vel mesteparten av pengane brukt opp utan det heilt store resultatet utover at ein svært stor del av kundane til Hyundai er kommunar, fylkeskommunar og offentlege etatar.  (Det er neimen ikkje lett å finne hydrogenbilar med privatperson som eigarar.)

Endret av Sturle S
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 minutt siden):

100 ombygde bilar skal testast av utvalde kundar.  Det vert vel like stor suksess som dei "fire" ombygde Scania G 280 til Asko.

Kan du ikke sitere ASKO for å få innblikk i fiaskoen? Eller er ordene velvalgte ord fra dine ønsketenkninger? Sist gang ASKO uttalte seg om hydrogenlastebilene, så var dem strålende fornøyde, det samme sa sjåførene som kjørte dem. 

 

Sturle S skrev (2 minutter siden):

Brenselcella åleine til ein Toyota Mirai kostar meir enn batteriet i ein Tesla Model X 100. 

Hvor mye ville batteriet til TMX ha kostet i 2005? For et ufattelig snevert argument. 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, gamlefar said:

Nei. Det er motsatt. I større kjøretøy blir hydrogen billigere enn batterier. Men man trenger tilstrekkelig antall i produksjon og der er man ikke helt enda.

Kvifor vert brenselcella billigare i større køyrety enn i mindre?  Normalt er det motsett.  Brenselcella må levere høgare effekt i større køyrety, og då vert ho dyrare.  Alle desse varebilane har mindre batteri enn ein Tesla Model X 100 i batteri-variant, so batteri er då billigare.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Når man passerer en viss rekkevidde, så er brenselceller + tanker billigere enn elbiler. I et stort kjøretøy som dette ønsker man selvsagt en kurant rekkevidde, og da blir elbiler mer kostbar å produsere. Men det krever tilstrekkelig antall i produksjon, noe vi ikke vil se med det første pga for få fyllestasjoner.

448406882_hydrogenvselectricprice.jpg.68b93487e4200669907410399eda7232.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...