Gå til innhold

Eksperter: Hydrogen i lastebiler er blitt forbigått av batterier [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Sturle S skrev (14 minutter siden):

Kan du då forklare kvifor hydrogenbilen deira er dyrare enn elbilane?  Tek dei større avanse på sal av hydrogenbilar? 

Det svaret har du allerede fått her flere ganger og tidligere. Du må forholde deg hva som faktisk blir sagt og ikke drive med kontinuerlig stråmannsargumentasjon. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
18 minutes ago, gamlefar said:

Burde ikke være vanskelig å forstå fordelen med hydrogenbiler når:


- En stor del av verdens populasjon kan ikke lade hjemme

Ein stor del av verdas populasjon har heller ikkje råd til bil.  I alle fall ikkje ein hydrogenbil!  Eg skulle likt å visst kor mange som har råd til ein hydrogenbil til 671000 kroner, som ikkje har råd til å installere ein ladar heime.  Uansett er ikkje elbilar avhengige av å lade heime, men hydrogenbilar er avhengige av fungerande hydrogenstasjonar.  Ladarar er vanlegare enn hydrogenstasjonar, og elbilar kan dermed klare seg med færre omvegar.

18 minutes ago, gamlefar said:

- Det er ikke samfunnsøkonomisk mange steder å bygge ut lading for alle 

Kvar?  I dei fleste land er det svært samfunnsøkonomisk gunstig å både gjere seg meir uavhengige av energiimport, og samstundes gjere det mogeleg å bruke meir tilfeldig fornybar energi ved å leggje opp til meir fleksibelt forbruk.  Eg har ikkje sett noko reknestykkje frå noko land som hevdar det motsette.

18 minutes ago, gamlefar said:

- Kort fylletid gir en annen frihet og komfort på lengre turer. Avhenger selvsagt av hvor ofte og hvor langt man kjører

Men svært liten fleksibilitet fordi hydrogenstasjonar nesten ikkje finst.  Som regel har ein elbil større praktisk rekkjevidde, fordi ein kan lade når ein kjem fram eller nesten uansett kvar ein stansar på vegen.  Er ein hydrogenstasjon ute av drift, er det berre tauebilen som kan hjelpe.  Hydrogenstasjonar er veldig ofte ute av drift.

18 minutes ago, gamlefar said:

- For bedrifter er det med økonomisk med kjøretøy som kan brukes hele dagen fremfor noe som må stå og lade deler av tiden

Moderne elbilar kan fint brukast heile dagen utan å lade.

18 minutes ago, gamlefar said:

- Fylling av hydrogen vil mange steder bli billigere enn hurtiglading. Kortere køer også

Pisspreik.

18 minutes ago, gamlefar said:

- Gjenvinning av batterier kan bli en utfordring. Brenselceller er her mer miljøvennlig og man drar fordel at bilene renser luften

Attvinning av batteri er ikkje noko problem i dag.  Eg ser du prøver å gjere eit poeng av at veldig hyppige luftfilterskifte i hydrogenbilar er ein fordel fordi dei reinsar lufta, men eg tvilar på at miljøreknestykkjet går heilt opp når du reknar med alle dei brukte superfine filtera om skal sikre at lufta som går inn i brenselcella er heilt rein.

18 minutes ago, gamlefar said:

Det er kun hydrogen som kan erstatte fossilt fult ut. Elbilen har flere begrensninger, og primært en fordel til mindre kjøretøy med lading hjemme.

Hydrogen kan på ingen måt estatte fossilt fullt ut.  Heller ikkje i mindre køyrety.  Dei har ikkje plass til hydrogentankane.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, gamlefar said:

Det svaret har du allerede fått her flere ganger og tidligere. Du må forholde deg hva som faktisk blir sagt og ikke drive med kontinuerlig stråmannsargumentasjon. 

Eg veit sjølvsagt svaret.  Det er fordi brenselceller er dyrare enn batteri og prisskilnaden berre aukar.  Ingenting tyder på at brenselceller kan ta att batteri.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Mange ord og lite handling - Jeg savner mer fokus på hva hydrogenbilene skal løse som ikke elbilene allerede løser.. Kan ikke se noe til hverken nevneverdig lengre rekkevidde enn elbiler, lavere drifstoffkostnader,r billigere biler eller noen kombinasjon av disse. Hva gjenstår da? Drikkevann ut av eksosrøret er jo et fint partytriks, men de kan jo ikke selge biler på det alene. Som landeplagern Amy Diamond sang - What's in it for me?

Det er ikke "mange ord og lite handling" om du faktisk måler vekst i de ulike segmentene. 40% var veksten for brenselceller i 2019, og i år så vil den være betydelig større. 

Hva fordelene er vet du jo allerede, ettersom jeg har nevnt disse for deg en haug av ganger allerede. 

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (29 minutter siden):

Det ER jo litt sant. Det er jo kun hydrogen som kan erstatte fossilinntektene til fossilbrenselprodusentene fullt ut. Fossilfar var bare litt for rask med å avslutte setningen. ;)

Det er kun hydrogen som kan erstatte fossilt fuel overalt. Alt fra små droner, til generatorer, til gaffeltrucker, til lastebiler, skip og fly. 

Fint å se at man må kaste inn tåpeligheter der man ikke har et svar for batteriene. 

Lenke til kommentar

image.thumb.png.6316e4972f9d5b1a429e39e9605124bc.png
Hydrogen-elektriske busser er altså allerede billigere en batteri-elektriske busser, og som grafen prøver å vise. Små flåter vil være billigst med BEB's, men store flåter vil flytte flere og flere andeler av flåten over på FCEB's. image.thumb.png.1a587467ec785c657d2f8af25ed0d223.png

Noe man ser effekter av i bransjen i CA også. Faktisk forespeilet større markedsandel her enn jeg ville trudd så tidlig. 
Disse effektene vil man jo selvsagt også se hos lastebiler også. 
image.thumb.png.d73fc9e9d82077aaaec2f95763c108be.png
Over en viss rekkevidde, så ser man at man må starte å tilføye flere BE busser for å erstatte tilsvarende mengde med diesel-busser, mens denne effeken ikke er der hos hydrogen-bussene. Resultatet er at buss-flåter over en viss størrelse, viser at TCO er billigst for hydrogen bussene. 
image.png.8f810878a03356b4cb893bf248fd4813.png
image.png.f72095681c73ad7fb4f308dd23fe71b0.pngimage.png.8b8aef658c99a9cffdf7bd24751d27cf.png
 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
gamlefar skrev (20 timer siden):

Man kan jo lurer hvem disse "ekspertene" er som mener hydrogenlastebiler er blitt forbigått av batterier. 
Følger de i det hele tatt med i timen? 

Hahaha :D 

Ballard driver jo selv med hydrogen. Ser du virkelig på noen små salgsbrosjyrer fra et selskap som er partisk, som bevis eller vitenskapelig grunnlag for å påstå noe om hydrogen?

 

Legger ved denne her jeg, lenge leve hydrogen 🤣🤣

 

 

 

image.png

Endret av IceBlitz
  • Liker 4
Lenke til kommentar
IceBlitz skrev (18 minutter siden):

Ballard driver jo selv med hydrogen. Ser du virkelig på noen små salgsbrosjyrer fra et selskap som er partisk, som bevis eller vitenskapelig grunnlag for å påstå noe om hydrogen?

Kan du ikke angripe datapunktene? Så får du jo virkelig falsifisert dem, fremfor å kjøre en billig taktikk, og noe som hører hjemme i en Donald Trump debatt fremfor her inne. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (17 timer siden):

Kan du ikke angripe datapunktene? Så får du jo virkelig falsifisert dem, fremfor å kjøre en billig taktikk, og noe som hører hjemme i en Donald Trump debatt fremfor her inne. 

Du har jo selv null tiltro til det Tesla sier, men full tiltro til det Ballard sier.

Så før du kritiserer andre, kanskje du skal se deg i speilet først?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Antilooop skrev (3 timer siden):

Du har jo selv null tiltro til det Tesla sier, men full tiltro til det Ballard sier.

Sleng opp eksempler. Hva er det jeg ikke stoler på hos Tesla, og hva kan sammenlignes til det Ballard sier? 

Antilooop skrev (3 timer siden):

Så før du kritiserer andre, kanskje du skal se deg i speilet først?

Du prøver å sammenligne et firma som åpenbart har løyet for å hente penger i markedet med å si ting som 1 million robotaxies in 1 year, definitely 1 year and 3 months. Mot et firma som ikke lyver så langt. Så du må faktisk klare å bygge et komplett argument. Til nå så har du bare en tom påstand. 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
oophus skrev (På 20.9.2020 den 18.31):

De har en sak gående nå sammen med DOJ. Der er dem ikke frikjent ennå. 

Les heller saken utenfor blogger med egeninteresser. 

Når til og med Tesla-long Fred sier at dette ser negativt ut for Tesla, så sier det sitt. 

Tesla forsvarer seg med at siden Tripp sa at Elon løy, så kunne Elon gjøre det samme tilbake og anklage han for å ha hacket Tesla I tillegg til terrorisme anklager. ?

Hva trur du jeg mener? Er rimelig selvforklarende. 

Nei, det han viste fram fungerte ikke. Og det var linket mot Solarcity skandalen som de skal i retten for neste Mars. 

Ja, falsk FSD video. 

Raptor som ble bygget om. 

TMY som ble vist frem var en modifisert TM3 som han sa ville ha 75% av delene brukt videre. Munroe lo av den påstanden i ettertid når TMY var lansert. 

For ordens skyld: Alt dette er tull.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (På 21.9.2020 den 16.36):

Sparkingen av Trevor Milton er hvertfall et bevis på at det finnes selskaper med et fungerende styre. I motsetning til det ti ganger større svindelselskapet hvor styret får klekkerlig betalt for å ikke gjøre jobben sin og se en annen vei når CEO'en begår tidenes børssvindel.

Hvilken svindel? Selv Tesla-hateren Jim Chanos sier det ikke er svindel i Tesla.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, oophus said:

Samtidig som at Volvo lager "Volvo Energy" og planlegger å stå som eier av blant annet hydrogenstasjoner.

Vel.... det begynner slik:

Quote

Volvo Group creates Volvo Energy business are to focus on batteries and infrastructure

29 January 2021

The Volvo Group has created the new business area Volvo Energy to strengthen the Volvo Group’s business flow of batteries over the life cycle as well as the customer offer for charging infrastructure. Volvo Energy will be a business area with full profit and loss responsibility. It will have both an internal role, providing batteries and charging solutions to the Volvo Group’s other business areas, and an external role, offering used, remanufactured and refurbished batteries to customers for use across different applications.

Og så kommer det også litt om hydrogen, men virker ikke overbevisende: Ordet "battery" forkommer 9 ganger i artikkelen, "hydrogen" 1 (!) gang.

Omtrent samme forhold i den originale pressemeldingen som finnes bak "created"-tekstlinken.

https://www.greencarcongress.com/2021/01/20210129-volvo.html

Endret av trikola
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (16 minutter siden):

Og så kommer det også litt om hydrogen, men virker ikke overbevisende: Ordet "battery" forkommer 9 ganger i artikkelen, "hydrogen" 1 (!) gang

De har nylig gått inn og kjøpt seg plass for tilgang til brenselceller og R&D sammen med Daimler. Selvfølgelig har det et sammenheng. Dog det er mye å hente på å huke tak i "2'nd use" for batterier også. Det er et pressede problem, og det er lurt av dem å inkludere slikt mot energistasjoner. 

H2 produksjon sammen med 2nd hand stasjonære batterier for billigere strøm. EV infrastruktur går til direkte forbruk, mens elektrisitet som ikke finner et forbruk blir lagret og går dermed til H2. 

Resultatet er energistasjoner som har høy utnyttelsesgrad, og vil gjennom avtaler mot nettselskaper og energiselskaper ha et overtak mot rene EV hurtigladestasjoner. 

Angående trådens tema. Si ifra når BET kan lade 1MWh på 10 minutter på vinteren og har 400 km rekkevidde fremfor 200. I Kina så blir altså 7,000 BEB byttet ut med FCEB i nord pga åpenbare problemer med batterier i kulda. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...