Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Er det etterhvert på tide å gå tilbake til normalen?


John-B

Anbefalte innlegg

8 minutes ago, Grimnir said:
Quote

Det er ikke slik at ledere i Norge i dag ber de over 40 om å ta hjemmekontor (de som kan utføre jobb hjemmefra) eks. ut året. Slik fungerer ikke næringsledelse i majoriteten av vårt land. Ergo vil det ikke fungere det Grimnir forfekter at "vi får verne de utsatte" da ledere i stor grad ikke hører på det øret.

Javel.

Quote

For de som man vet er mer i faresonen for å bli alvorlig syke og dø, da må disse være ekstra varsomme.

Fremfor ulne uttalser, kan du komme med noe konkret? 

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534
Theo343 skrev (14 minutter siden):

Fremfor ulne uttalser, kan du komme med noe konkret? 

Har jeg ikke gjort det i mine tidligere innlegg? Er man i faresonen bør man holde seg unna kollektivtrafikk, holde god avstand til andre, kanskje ha hjemmekontor om mulig, bruke munnbind... hver enkelt må nesten selv vurdere dette. Folk må få korrekte fakta slik at de kan gjøre riktige valg. Frihet under ansvar.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Grimnir said:

 Er man i faresonen bør man...

Hva definerer du som faresonen?

Quote

holde seg unna kollektivtrafikk, holde god avstand til andre

Dette har alle som ikke ønsker dette viruset gjort siden mars. 

Quote

kanskje ha hjemmekontor om mulig

Brorparten av de jeg snakker med som jobber i Oslo som kan gjøre jobben fra hjemmekontor får ikke hjemmekontor av den årsak at mellomledelse allerede er motstandere av hjemmekontor som også farger denne situasjonen. De settes derfor i en vanskelig og "ullen" situasjon med uklare retningslinjer og man blir selv tvunget til å ta upopulære avgjørelser i en situasjon som krever klar ledelse.

Quote

bruke munnbind... hver enkelt må nesten selv vurdere dette

Det gjør nok allerede de som er bekymret, men som vi vet beskytter det mest andre enn deg selv. De som ofte er superspredere bruker ikke munnbind. Folk i Norge som ikke er bekymret for egen helse bruker ikke munnbind. Vi har ingen tradisjon for å bruke munnbind for å senke spredning av sykdom i Norge, det blir litt som å tro på julenissen at det skal skje nå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Theo343 said:

Det er ikke slik at ledere i Norge i dag ber de over 40 om å ta hjemmekontor (de som kan utføre jobb hjemmefra) eks. ut året. Slik fungerer ikke næringsledelse i majoriteten av vårt land. Ergo vil det ikke fungere det Grimnir forfekter at "vi får verne de utsatte" da ledere i stor grad ikke hører på det øret.

Forsåvidt kan eg nemne at jobben min seie dei følge regjeringens og FHIs anbefalninger og sannsynleg vil ha hjemmekontor minst ut året, samtidig som dei opne for rutiner rundt tilgang til kontoret, og at enkelt-ansattes behov kan tilpasses.

I ein viss grad kjem det kanskje frå ein nød for å bevare ansatte da, siden nyansettelse er full stopp på.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Brorparten av de jeg snakker med som jobber i Oslo som kan gjøre jobben fra hjemmekontor får ikke hjemmekontor av den årsak at mye ledelse allerede er motstandere av hjemmekontor som også farger denne situasjonen.

Ser at du har skrevet dette noen ganger, det som er rart er at jeg har helt motsatt opplevelse. Bor i Oslo. Tror ikke jeg kjenner noen som ikke har hjemmekontor de fleste dagene i uka. Har også vært innom noen kontorer på grunn av jobb i det siste og det har vært nesten folketomt på alle, det vil si veldig mange plasser står tomme.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Hva definerer du som faresonen?

I den utsatte aldersgruppen, de som har underliggende tilstander som gjør en mer utsatt. Dette finnes det jo nå mye informasjon om.

Sitat

Dette har alle som ikke ønsker dette viruset gjort siden mars. 

Ikke alle. Er jo fortsatt idioter som deltar i store demonstrasjoner og slikt.

Sitat

Brorparten av de jeg snakker med som jobber i Oslo som kan gjøre jobben fra hjemmekontor får ikke hjemmekontor av den årsak at mye ledelse allerede er motstandere av hjemmekontor som også farger denne situasjonen.

Javel, jeg får høre det motsatte. Det beviser vel bare at anekdoter ikke kan brukes som bevis på noe.

Sitat

Det gjør nok allerede de som er bekymret, men som vi vet beskytter det mest andre enn deg selv. De som ofte er superspredere bruker ikke munnbind. Folk som ikke er bekymret for egen helse bruker ikke munnbind.

Man kan bare passe på seg selv, ikke andre.

Lenke til kommentar
Grimnir skrev (1 minutt siden):

Har jeg ikke gjort det i mine tidligere innlegg? Er man i faresonen bør man holde seg unna kollektivtrafikk, holde god avstand til andre, kanskje ha hjemmekontor om mulig, bruke munnbind... hver enkelt må nesten selv vurdere dette. Folk må få korrekte fakta slik at de kan gjøre riktige valg. Frihet under ansvar.

Det er ganske mange mennesker som er i faresonen, jeg tipper at slike folk allerede tar egen smarte valg, men det blir veldig vanskelig å holde seg unna smitte dersom man tillater at smitten bare skal øke vilt i samfunnet. Jo verre smittetrykket er, jo vanskeligere blir det å holde seg unna smitten. 

https://helsenorge.no/koronavirus/risikogrupper

Vi har jo ikke så mye fakta enda, det er problemet, sammen med det faktum at vi ikke har behandlingsformer som funker eller vaksine. 

Frihet under ansvar ja... det funker jo bra, med en gang de mest smitta landene får noen grønne soner så er det førstemann til å booke billett for å komme seg til syden, eller hoppe inn i bilen for å få kjøpt pepsimax og bacon... Midt i en pandemi altså

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snikpellik said:

 

Eg har framleis vanskelig å tro på at Telenor har hjemmekontor, sjølv om eg har lest dette er tilfellet. Så stor motstand lot dei å ha til konseptet når eg jobba der i det minste.

Med det sagt ser eg at berre 10 av 459 stillinger innad IT utvikling har "hjemmekontor" i søketreffene, og litt jobbsøk for moro skyld har indikert at dei fleste framleis er lite interessert i å tilby hjemmekontor om dei kan unngå det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (9 minutter siden):

Eg har framleis vanskelig å tro på at Telenor har hjemmekontor, sjølv om eg har lest dette er tilfellet. Så stor motstand lot dei å ha til konseptet når eg jobba der i det minste.

Så rart. To venner av meg som jobber på Telenor ute på Fornebu har hatt hjemmekontor siden mars, og skal fortsette å ha det ut året. Ingen av de jobber med IT vel å merke.

I denne artikkelen fra juni står det at 90% av de ansatte på Telenor har hjemmekontor:
https://www.nrk.no/norge/telenors-ansatte-trenger-ikke-mote-fysisk-pa-jobb-i-fremtiden-_-far-bestemme-arbeidssted-selv-1.15038899

Spoiler

pBPI1j1u335buBnBFb7_4gXALLdkFx6ufGCJL4Uf

tlDeN6AoagRDRTEnfSj17AmYGgPqBZGvcNqw5vA4

 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Det er umulig å fysisk adskille aldersgrupper sånn at man f.eks kan ha smittespredning blant unge friske og samtidig verne om risikogruppene. Folk står sammen på bussen, passerer hverandre på butikken, omgås familiemedlemmer i andre aldersgrupper, jobber sammen med folk i andre aldersgrupper etc.

Smitten må reduseres i alle aldersgrupper, for å verne om risikogruppene (og alle andre).

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Snikpellik said:

 

...Eg trur ikkje du forsto kva eg sa.

Eg er klar over at dei har hjemmekontor. Eg skriv at det er vanskelig for meg å tru at det faktiskt skjer, rett og slett fordi såpass sterk var motstanden til konseptet når eg jobbet der. For å beskrive det på godt norsk: Det er direkte sjokkerende å sjå helomvendingen.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (2 minutter siden):

...Eg trur ikkje du forsto kva eg sa.

Eg er klar over at dei har hjemmekontor. Eg skriv at det er vanskelig for meg å tru at det faktiskt skjer, rett og slett fordi såpass sterk var motstanden til konseptet når eg jobbet der. For å beskrive det på godt norsk: Det er direkte sjokkerende å sjå helomvendingen.

Da skjønner jeg ?

Pandemien kan endre det meste!

Lenke til kommentar
59 minutes ago, Snikpellik said:

Ser at du har skrevet dette noen ganger, det som er rart er at jeg har helt motsatt opplevelse. Bor i Oslo. Tror ikke jeg kjenner noen som ikke har hjemmekontor de fleste dagene i uka. Har også vært innom noen kontorer på grunn av jobb i det siste og det har vært nesten folketomt på alle, det vil si veldig mange plasser står tomme.

Av 10 stk jjeg har holdt mye kontakt med under pandemier så har 2 permanent hjemmekontor for tiden. Den ene får vurdering og ny beskjed fra uke til uke og den andre har fått beskjed om "ut året" for å ha noe forutsigbart å forholde seg til. Alle 10 (1 har jeg ikke hørt fra på lenge) har en ordning hvor man åpnet tidlig (juni) for at de som har en vanskelig situasjon hjemme kan komme på jobb.

I den forbindelse med at man åpnet for at de som har det vanskelig hjemme er 1 av de (som kan gjøre jobb fra hjemmekontor) personale som ikke får valget men må være på jobb for å fasilitere og assistere de som ønsker å komme på kontoret pga. vanskelige forhold hjemme. De forventes å være på jobb uavhengig av hvilke bekymringer de måtte ha til det.

2 har sagt at de har en 50/50 ordning siden omtrent slutten av juli. Dvs. halvparten av kontorstaben (med unntak av ferieavvikling) skal være på jobb i Oslo sentrum og at det er opp til seksjoner, teams eller avdelinger å selv lage ordninger for dette. 

De resterende 5 opplever veldig uklare retningslinjer og at hjemmekontor er basert på at man skal søke om spesielt behov for hjemmekontor fremfor at det praktiseres i tråd med de råd vi har hørt i media i lang tid. Det henvises til FHIs retningslinjer mens det praktiseres uskrevne krav og forventninger for enkelte avdelinger

Disse 5 bekjente jeg har snakket mest med (3 av de sliter mye tankemessig med dette og det har blitt mange telefoner på kveldene) opplever følgende:
- De har måttet komme på kontoret minst 2 dager i uken siden slutten av april.
- Arbeidsplassen har siden juli utlyst instruks om 50/50 bemanning, hvor det praktiseres "unntak" for deres avdeling hvor det ikke er noe valgfrihet om hjemmekontor der. 
- Man får instruks om å unngå rushtid men det foretrekkes at man er på kontoret senest kl. 8. Man får også spørsmål om hvorfor man ikke var der kl. 8 hvis man kommer kl. 9 fordi mellomledelse og HR ønsker tilstedeværelse fra kl. 8 i tilfelle de som har valgfrihet om å være på kontoret trenger assistanse.
- De opplever å bli mistenkeligjort når man ber om hjemmekontor og ansatte blir delvis satt opp mot hverandre fordi flere opplever dette som vanskelig.
- Uklare instrukser og retningslinjer fører til amperhet og anspent stemning på deres avdeling og de blir gående med en ekstra mental belastning med både dårlig samvittighet og følelse av å bli uglesett fordi man spurte om hjemmekontor.
- Det eksisterer en "nå skal vi tilbake til normalen" med "er vel bare å komme seg på jobb igjen da" når flere av disse har familie i riskogruppe hjemme og ikke blir hørt på det. Man blir litt latterligjort.
- Man blir konfrontert med konstruerte og hypotetiske argumenter for at man må være på kontoret når man ber om hjemmekontor. Så enkle og absurde ting som "du må vel være på kontoret for å hente utskriftene dine?" når det ikke er tilfelle. Eller "Tenk om du måtte flyttet den boksen fra A til B?".
- Det har ført til konflikter rundt arbeidsoppgaver og ansvarsoppgaver fordi man forsøker å pushe oppgaver som krever fysisk tilstedeværelse 1 gang i måneden, over på hverandre.
- Verneombud og tillitsapparat gjør ikke noe med det fordi 90% av bedriften opplever større valgfrihet og tilretteleggelse enn avdelingen det gjelder.

Og mye annet. Men det har for flere av disse ført til at de sover dårlig, har stressrelaterte helseplager (forbigående) og en av disse opplevde for første gang i sitt liv panikkangst på vei til jobb, midt i gaten i oslo. Han ble hentet av ambulanse fordi han trodde han hadde hjerteinfarkt og fikk hjelp av andre på stedet.

EDIT:
Alle 10 jobber med IT i Oslo, bruker teams/s4b og kan gjøre 99.99% av sine oppgaver mer effektivt hjemmefra (ro og fokus). Ingen av disse 10 er avhengig av konsulentinntekter som krever at de er fysisk på en lokasjon.
Kun 3 av dem bor i Oslo, de fleste reiser inn med avstand på alt fra 15 til 50km.

Siden flere sliter med dårlig, uklar og en pressende ledelse rundt dette opprettet vi i sommer en støttegruppe for de vi kjenner rundt oss som sliter mentalt med forholdene de møter på jobb i Oslo under pandemien for å forsøke å bidra til at man holder seg "friskere" gjennom dette.

Som vanlig/forventet presenterer bedriftene disse jobber i en fasade uttad som ikke stemmer med virkeligheten innad. Hvilke bedrifter det gjelder skal jeg ikke brette ut her men de fleste har nok hørt om flere av dem eller har kjennskap til dem.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...