Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Er det etterhvert på tide å gå tilbake til normalen?


John-B

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534
Theo343 skrev (15 timer siden):

Og folk tror dette ikke er farlig? Jeg begynner å føle for de som slåss mot anti-vaxxere. You cant beat stupidity.

Dette er et unntakstilfelle, de aller fleste blir helt friske og får ingen langvarige problemer. Forøvrig: influensa også kan gi langvarige ettervirkninger.

Lenke til kommentar
Grimnir skrev (26 minutter siden):

Dette er et unntakstilfelle, de aller fleste blir helt friske og får ingen langvarige problemer. Forøvrig: influensa også kan gi langvarige ettervirkninger.

Om de aller fleste blir helt friske og uten langvarige problemer, så kan det fortsatt bli ett gigantisk problem dersom veldig mange blir smittet. Det samme hva angår dødstall. Jo flere smittede, jo flere med problemer og jo flere døde. Jeg mener det fortsatt er altfor tidlig å gå tilbake til normalen, burde først få bekreftet at vaksiner funker eller ikke funker. 

Madrid er i ferd med å havne i store problemer igjen, det er ingeting som tilsier at vi skal behandle dette viruset som noe helt ufarlig fordi vi klarte å holde smitten lav noen måneder. Med en gang det nå blusser opp igjen, ser det ut til å by på problemer 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Theo343 skrev (21 minutter siden):

Unntakstilfelle? Så du i det hele tatt programmet?

Har ikke tid nå til å sitte og se et Youtube-klipp på 15 minutter.

Men er ikke fakta da at de aller fleste som får viruset blir helt friske igjen!? Hvis ikke det var tilfelle, ville man da ikke sett flere rapporter som den du lenket til?

Baranladion skrev (16 minutter siden):

Om de aller fleste blir helt friske og uten langvarige problemer, så kan det fortsatt bli ett gigantisk problem dersom veldig mange blir smittet. Det samme hva angår dødstall. Jo flere smittede, jo flere med problemer og jo flere døde. Jeg mener det fortsatt er altfor tidlig å gå tilbake til normalen, burde først få bekreftet at vaksiner funker eller ikke funker.  

Igjen: majoriteten av de som blir alvorlig syke og dør, det er eldre mennesker. Det er disse som bør beskyttes, ikke unge friske mennesker knapt vet at de har hatt viruset.

Her er en oversikt over antall døde i Sverige:

https://www.statista.com/statistics/1107913/number-of-coronavirus-deaths-in-sweden-by-age-groups/

image.png.e95daa781618d40ab9176acdb7884276.png

De som dette virkelig går ut over, det er de over 60 år. Det er fakta. Da er det disse som bør være ekstra forsiktige.

Sitat

Madrid er i ferd med å havne i store problemer igjen, det er ingeting som tilsier at vi skal behandle dette viruset som noe helt ufarlig fordi vi klarte å holde smitten lav noen måneder. Med en gang det nå blusser opp igjen, ser det ut til å by på problemer

Er de virkelig det? Hva er problemet der?

Og nok en gang da det GARANTERT er noen nå som kommer til å konstruere opp stråmenn og si at jeg er i mot alle tiltak: nei jeg er ikke det. Men jeg er opptatt av at tiltakene må stå i stil til trusselen, hvis ikke oppnår man ikke noe annet enn at folk mister respekten for tiltakene... og da er man ille ute når det VIRKELIG teller.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Quote

Har ikke tid nå til å sitte og se et Youtube-klipp på 15 minutter.

Det er en 60-minutes dokumentar/innslag om hvordan folk undervurderer ettervirkningene og langtidsfølgene hos friske mennesker som har blitt syke av covid-19.

Men man er vant til at folk kommenterer uten å gjøre seg kjent med materien.
 

Quote

De som dette virkelig går ut over, det er de over 60 år. Det er fakta. Da er det disse som bør være ekstra forsiktige.

Dette var mennesker under 50 år! Man trenger på ingen måte være over 60 eller ha comorbiditeter for å bli alvorlig rammet av covid-19.

Hvis man mener at å overleve og så slite med så enkle ting som å gå i 5-6 måneder etterkant ikke er alvorlig så bør man kanskje begynne å sette seg inn i materien.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Ja, de er i trøbbel. Smitten har økt kraftig i det siste. Det fylles opp igjen. Flere av sykehusene i Madrid har nådd makskapasitet nå, og det fortsetter å øke.

https://www.theguardian.com/world/2020/sep/18/madrid-poor-spanish-capital-covid-19

Hadde vært interessant å se en graf over alder på de som er innlagt og de som har dødd i det siste.

Lenke til kommentar
Grimnir skrev (Akkurat nå):

Hadde vært interessant å se en graf over alder på de som er innlagt og de som har dødd i det siste.

Det finner du kanskje.

Problemet er ikke alder, men at sykehusene igjen risikerer å overfylles.

Derfor er det ikke på tide å gå til normalen. Situasjonen viser at veien dessverre er kort fra å slippe opp tiltakene for mye, til økt smitte og stort press på helsevesenet. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Det finner du kanskje.

Problemet er ikke alder, men at sykehusene igjen risikerer å overfylles.

Derfor er det ikke på tide å gå til normalen. Situasjonen viser at veien dessverre er kort fra å slippe opp tiltakene for mye, til økt smitte og stort press på helsevesenet. 

Problemet er vel både alder og at mange blir innlagt. For igjen: det er vel ikke unge friske mennesker som blir innlagt, men eldre og utsatte grupper. Det er derfor det hadde vært interessant å se alderssammensettingen.

Lenke til kommentar
Grimnir skrev (30 minutter siden):

Har ikke tid nå til å sitte og se et Youtube-klipp på 15 minutter.

Men er ikke fakta da at de aller fleste som får viruset blir helt friske igjen!? Hvis ikke det var tilfelle, ville man da ikke sett flere rapporter som den du lenket til?

Igjen: majoriteten av de som blir alvorlig syke og dør, det er eldre mennesker. Det er disse som bør beskyttes, ikke unge friske mennesker knapt vet at de har hatt viruset.

Her er en oversikt over antall døde i Sverige:

https://www.statista.com/statistics/1107913/number-of-coronavirus-deaths-in-sweden-by-age-groups/

image.png.e95daa781618d40ab9176acdb7884276.png

De som dette virkelig går ut over, det er de over 60 år. Det er fakta. Da er det disse som bør være ekstra forsiktige.

Er de virkelig det? Hva er problemet der?

Og nok en gang da det GARANTERT er noen nå som kommer til å konstruere opp stråmenn og si at jeg er i mot alle tiltak: nei jeg er ikke det. Men jeg er opptatt av at tiltakene må stå i stil til trusselen, hvis ikke oppnår man ikke noe annet enn at folk mister respekten for tiltakene... og da er man ille ute når det VIRKELIG teller.

Hvilke av tiltakene er det som ikke står i stil til trusselen? Er da virkelig ikke veldig strenge og innskrenkende tiltak? Hvordan skal vi klare å beskytte de eldre, dersom man ikke sørger for at smittetallene holdes nede? Hvem skal pleie de eldre, hvordan skal de få tak i mat dersom de ikke bor på hjem osv? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke funnet alders-statistikk for Spania, men VG har en statistikk over antall som har testet positivt sortert på aldersgruppe og ukenummer. Her i landet er det altså hovedsaklig gruppa 20-29 som blir smittet nå for tida. Antall innleggesler har vært vært 10-20 de siste par ukene, mens antall innlaget på intensiv har ligget rundt 1. Dvs. rundt 10% av de innlagte. Ser vi tilbake til mars-april så var rundt 30% av innleggelsene på intensiven. Antall innlagte var også mye høyere med rundt 300. Det skyldes nok både at antall bekreftet smittede var mye høyere, annen alderssammensetning og større mørketall på smittede. Det stemmer nok godt med både statistikk og erfaringer fra andre land at få unge friske legges inn. Det skjer selvsagt av og til det også, men det er et fåtall.

1424885881_AldersfordelingNorge.thumb.png.6c498e8540440f0b9df5a3b2e6ab6c0f.png

Lenke til kommentar
Grimnir skrev (12 minutter siden):

Problemet er vel både alder og at mange blir innlagt. For igjen: det er vel ikke unge friske mennesker som blir innlagt, men eldre og utsatte grupper. Det er derfor det hadde vært interessant å se alderssammensettingen.

Du formulerer deg i noen innlegg her som om det ikke er så farlig med eldre og utsatte grupper, men jeg regner med at det ikke er det du mener?

Overfylte sykehus er overfylte sykehus uansett alderssammensetning på de innlagte. Mangel på sykehusplasser og intensivsenger øker risikoen for pasienter i alle aldre, som er essensen i hvorfor vi har restriksjoner for å bremse/stoppe spredning. 

Jeg fant alderssammensetning på sykehusinnlagte i Spania frem til slutten av april, men ikke mer nylig statistikk. Vi får nok tall fra denne nye store bølgen i Spania etterhvert. 

Percentage distribution of people hospitalized due to complications from coronavirus (COVID-19) in Spain as of April 29, 2020, by age group

1454335603_Skjermbilde2020-09-21kl_09_04_52.thumb.png.bc92f66e9b976eabc5775f71749f73a7.png

https://www.statista.com/statistics/1106425/covid-19-mortality-rate-by-age-group-in-spain-march/

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Baranladion skrev (8 minutter siden):

Hvilke av tiltakene er det som ikke står i stil til trusselen? Er da virkelig ikke veldig strenge og innskrenkende tiltak?

Har jeg ikke sagt det hundre ganger? Her i Norge har ikke tiltakene vært så innskrenkende som i andre land. Men det har vært innskrenkende nok til at mange hundre tusen er arbeidsledige og permitterte, og mange bedrifter har gått konk. 

Viruset ER ikke så farlig for de som er unge friske. Hovedgruppen av de som blir alvorlig syke og dør, det er de i alderen 55 år og oppover. Da er det disse som bør ha hjemmekontor og være ekstra forsiktig. Dette visste man ikke så godt i mars/april, men nå har man mer data. 

Sitat

Hvordan skal vi klare å beskytte de eldre, dersom man ikke sørger for at smittetallene holdes nede? Hvem skal pleie de eldre, hvordan skal de få tak i mat dersom de ikke bor på hjem osv? 

Dette er gode spørsmål. En løsning kan jo være at de som jobber på pleiehjem må bruke riktig utstyr for å ikke smitte de eldre. Dette var ikke noe man gjorde i mars/april, da så man jo grelle eksempler på at ansatte jobbet på flere sykehjem og faktisk endte opp med å spre smitte med de alvorlige konsekvensene det medførte. Men nå vet man mer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Du formulerer deg i noen innlegg her som om det ikke er så farlig med eldre og utsatte grupper, men jeg regner med at det ikke er det du mener?

Nei, det er overhodet ikke det jeg mener. Alle dødsfall er selvsagt tragiske.

Sitat

Overfylte sykehus er overfylte sykehus uansett alderssammensetning på de innlagte. Mangel på sykehusplasser og intensivsenger øker risikoen for pasienter i alle aldre, som er essensen i hvorfor vi har restriksjoner for å bremse/stoppe spredning. 

Selvsagt, men om man kan unngå at de mest utsatte gruppene blir syke så er mye gjort.

Sitat

Jeg fant alderssammensetning på sykehusinnlagte i Spania frem til slutten av april, men ikke mer nylig statistikk. Vi får nok tall fra denne nye store bølgen i Spania etterhvert. 

Takk. Som man ser fra grafen, der er hovedtyngden i aldersgruppen 50+... og desidert flest i gruppen 60+. Grafen er veldig lik den jeg la ved fra Sverige. Dette forteller oss at de under 40 ikke er spesielt utsatte, og ihvertfall ikke de under 30.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Om alder er relevant eller ikke så blir jeg litt oppgitt av at man mener det eneste alvorlige med covid er om man har dødsfall eller ei. Vi snakker livsendrede skjebner til folk under 50 som i utgangspunktet var aktive, friske, produktive mennesker i arbeidslivet og som nå såvidt klarer å gå noen hundre meter (5 måneder etter sykdsomsforløpet).

Hvis man ikke ser på det som alvorlig, også samfunnsøkonomisk, så er jeg redd man må begynne å gi opp å utdanne enkelte grupperinger på området og bare ta sjefsavgjørelser.

Det er ikke slik at ledere i Norge i dag ber de over 40 om å ta hjemmekontor (de som kan utføre jobb hjemmefra) eks. ut året. Slik fungerer ikke næringsledelse i majoriteten av vårt land. Ergo vil det ikke fungere det Grimnir forfekter at "vi får verne de utsatte" da ledere i stor grad ikke hører på det øret.

Jeg sier ikke at vi skal stenge ned samfunnet men vi er fortsatt nødt til å opprettholde en rasjonell tilnærming til dette fremfor sort/hvitt tankegang.

Personlig står jeg litt på utsiden og får høre om folk som jobber i enkelte statlige bedrifter og organisasjoner/etater i Oslo har fått beskjed om å ta hjemmekontor ut året mens folk i privat næringsliv nærmest presses på kontoret selv med folk i risikgrupper hjemme. Det er ingen felles tilnærming til utfordringen.

Det er noe som ikke henger helt på greip her.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Grimnir skrev (3 minutter siden):

Selvsagt, men om man kan unngå at de mest utsatte gruppene blir syke så er mye gjort.

Ja. Det er det vi holder på med. En felles dugnad for de som er mest utsatt.

Har null tro på at å isolere "bare" helsevesenet, de som er 55+, de som har underliggende sykdommer og alle som har nærkontakt med disse er enklere eller mindre inngripende enn nåværende tiltak. Har lite tro på at det faktisk er mulig.

Med stor smittespredning i hele den øvrige delen av befolkningen ville det vært umulig å hindre mye smitte å finne veien til de mest utsatte gruppene. Derfor ser vi eksperter og helsemyndigheter verden over anbefale tiltak som gjelder hele befolkningen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Theo343 skrev (7 minutter siden):

Om alder er relevant eller ikke så blir jeg litt oppgitt av at man mener det eneste alvorlige med covid er om man har dødsfall eller ei. Vi snakker livsendrede skjebner til folk under 50 som i utgangspunktet var aktive, friske, produktive mennesker i arbeidslivet og som nå såvidt klarer å gå noen hundre meter (5 måneder etter sykdsomsforløpet).

Majoriteten av de under 50 som har fått covid har ikke endt opp slik du beskriver her. Ja det kan skje, men folk kan ende opp med langvarige plager etter vanlig influensa også.

Sitat

Hvis man ikke ser på det som alvorlig, også samfunnsøkonomisk, så er jeg redd man må begynne å gi opp å utdanne enkelte grupperinger på området og bare ta sjefsavgjørelser.

Dette forstod jeg ikke.

Sitat

Det er ikke slik at ledere i Norge i dag ber de over 40 om å ta hjemmekontor (de som kan utføre jobb hjemmefra) eks. ut året. Slik fungerer ikke næringsledelse i majoriteten av vårt land. Ergo vil det ikke fungere det Grimnir forfekter at "vi får verne de utsatte" da ledere i stor grad ikke hører på det øret.

Javel.

Sitat

Jeg sier ikke at vi skal stenge ned samfunnet men vi er fortsatt nødt til å opprettholde en rasjonell tilnærming til dette fremfor sort/hvitt tankegang.

Selvsagt. Og igjen: synes ikke at vi her i Norge har gjort ting så utrolig feil. Men for å gå tilbake til trådens tema: er det etterhvert på tide å gå tilbake til normalen? Ja: jeg synes det for de som ikke er i de utsatte gruppene. For de som man vet er mer i faresonen for å bli alvorlig syke og dø, da må disse være ekstra varsomme. Og på eldrehjem så bør de ansatte bruke riktig verneutstyr i tillegg til at de regelmessig testes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...