Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Er det etterhvert på tide å gå tilbake til normalen?


John-B

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534
Baranladion skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke nok om hvilke sykdommer som gir økt risiko for alvorlig sykdom, men overvekt er vel en av de. Legg til at 70% av Norges befolkning er overvektige, x% har diabetes, x% har andre underliggende sykdommer, så kan man jo argumentere for at nesten hele befolkningen må vernes. Da blir det brått litt vanskelig å kun verne om de utsatte, det blir umulig å holde disse isolert fra de som er helt risikofrie og som skal få lov å gjøre som de vil. Vi vet ikke nok, derfor strenge restriksjoner. 

Hva kan man si: det er farlig å leve. Mennesker dør hele tiden, 160 000 hver eneste dag. Mange av smittsomme sykdommer, andre av livsstil, andre igjen i trafikk, osv, osv, osv. Så hva skal man egentlig gjøre? Husk at for mange maktgale politikere så er denne kinasyken som en gave sendt fra himmelen, det gir de en mulighet til å grafse til seg makt og innføre drakoniske tiltak som i mange tilfeller ikke har noe med smittevern å gjøre. I delstaten Victoria i Australia for eksempel har det gått over stokk og stein hvor Premier Daniel Andrews nærmest har gjort delstaten om til et kommunistdiktatur (litt satt på spissen). Der blir gravide mødre arrestert for å kommentere på Facebook, og journalister arrestert og trakassert for å gjøre jobben sin. Det er all grunn til å være på vakt.

Sitat

Immunitet kan man få, men flokkimmunitet ved hjelp av smitte har vel aldri blitt dokumentert at funger, uten vaksiner og behandling i tillegg dersom man ønsker å stoppe en sykdom, usikker på om det er en god strategi, til og med Sverige har gått tilbake på det, eller sier de aldri har hatt den fremgangsmåten som vei til målet. 

Alt jeg sier er at man må passe på at kuren blir verre enn sykdommen.

Sitat

Enig i at det er lett å være etterpåklok, og det er helt umulig å vite om det man har gjort er riktig eller ei, det må dessverre nesten bare tiden vise.

Ja. Og igjen: synes ikke det har blitt håndtert så ille i Norge. 

Sitat

Problemet nå, er at restriksjonene faktisk ikke er så innmari inngripende, allikevel så klarer ikke befolkningen å unngå å bli smittet

Det man vel må se på er hvor mange som blir alvorlig syke og hvor mange som dør. Fortsatt så er dette tallet veeeeeldig lavt her. 

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Grimnir skrev (1 time siden):

Hva kan man si: det er farlig å leve. Mennesker dør hele tiden, 160 000 hver eneste dag. Mange av smittsomme sykdommer, andre av livsstil, andre igjen i trafikk, osv, osv, osv. Så hva skal man egentlig gjøre? Husk at for mange maktgale politikere så er denne kinasyken som en gave sendt fra himmelen, det gir de en mulighet til å grafse til seg makt og innføre drakoniske tiltak som i mange tilfeller ikke har noe med smittevern å gjøre. I delstaten Victoria i Australia for eksempel har det gått over stokk og stein hvor Premier Daniel Andrews nærmest har gjort delstaten om til et kommunistdiktatur (litt satt på spissen). Der blir gravide mødre arrestert for å kommentere på Facebook, og journalister arrestert og trakassert for å gjøre jobben sin. Det er all grunn til å være på vakt.

Alt jeg sier er at man må passe på at kuren blir verre enn sykdommen.

Ja. Og igjen: synes ikke det har blitt håndtert så ille i Norge. 

Det man vel må se på er hvor mange som blir alvorlig syke og hvor mange som dør. Fortsatt så er dette tallet veeeeeldig lavt her. 

Hva mener du at man bør gjøre? Den siste setningen der viser jo at strenge restriksjoner er veien til målet. De land som satt ned foten tidlig og som har hatt strenge restriksjoner er de som har klart seg bra. 

Mener du at målet er feil ( unngå flest mulig dødsfall og press på helsevesenet) ? 

Kuren er ille, det gir enorme økonomiske utfordringer, men jeg føler ikke vi står i fare for ett statskupp pga koronasituasjonen, ei heller bli en politistat med høy sensur. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Baranladion skrev (6 minutter siden):

Hva mener du at man bør gjøre? Den siste setningen der viser jo at strenge restriksjoner er veien til målet. De land som satt ned foten tidlig og som har hatt strenge restriksjoner er de som har klart seg bra. 

Jeg vet ikke, jeg er bare her inne for å diskture... forhåpentligvis for å lære noe. :)

Som sagt: Norge har gjort mye riktig, synes jeg da. Det er få døde som følge av dette, og faktisk så er det vel så langt underdødelighet her i landet. Men det har hatt en pris: hundretusenvis av arbeidsløse og permitterte, bedrifter som har gått konkurs, folk som får psykiske vansker etc. Hva de langvarige konsekvensene vil bli er vanskelig å se.

Sitat

Mener du at målet er feil ( unngå flest mulig dødsfall og press på helsevesenet) ? 

Selvsagt ikke. Men om resultatet av dette blir flere selvmord, mennesker som ikke får hjelp og ender opp med å dø, familier som går i oppløsning, en havarert økonomi, etc, etc... er det da verdt det? Jeg vet ikke, bare tenker høyt.

Sitat

Kuren er ille, det gir enorme økonomiske utfordringer, men jeg føler ikke vi står i fare for ett statskupp pga koronasituasjonen, ei heller bli en politistat med høy sensur.

Nei takk og pris ikke, politikerne her har klart å holde hodet sånn noenlunde kaldt. 

Lenke til kommentar

Jeg tror lockdown, permitteringer og arbeidsløse hadde vært uungåelig uansett. Det finnes ytterst få stater som bare hadde latt dette seile sin egen sjø for å holde økonomien oppe, Brasil prøvde vel ganske hardt på det, men vi kan bruke Sverige som ett eksempel ( selvom de innførte en del restriksjoner). 

Sverige har ikke klart å opprettholde økononomien på samme nivå som før,  fordi landene i Europa innførte restriksjoner. Landene rundt innførte restriksjoner fordi viruset førte til at mange ble veldig syke, sykehusene og likhusene ble fulle, dette skjedde i land på land. 

Når noe sånt skjer, ett nytt virus vi ikke vet noenting om tar livet av veldig mange, og smitter veldig lett, så blir landets ledere tvunget til å forsøke å stoppe det. Hvis vi åpner opp alt nå, fordi vi tror faren er over, er det en stor risk tror jeg, for at vi får ekstremt press på helsevesenet og mange dødsfall, jeg synes ihvertfall ikke det er verdt risken. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Theo343 skrev (På 18.9.2020 den 18.00):

Det var det faktisk du som gjorde. Å mene at 1 million menneskeliv fra eller til er en dråpe i havet er rimelig umenneskelig.

Sett i forhold til andre ting så er det ikke mye. Mennesker dør av sykdommer og andre ting absolutt hele tiden, og verdens befolkning øker faktisk fortsatt med 81 millioner hvert-eneste-år. Er det tragisk for de enkeltindividene det berører? Ja: selvsagt. Betyr det at man skal havarere verdensøkonomien hver gang det kommer noe nytt? Hva synes du? 

Endret av Slettet+2534
Fjernet et spørsmålstegn
Lenke til kommentar
Grimnir skrev (4 timer siden):

Sett i forhold til andre ting så er det ikke mye? Mennesker dør av sykdommer og andre ting absolutt hele tiden, og verdens befolkning øker faktisk fortsatt med 81 millioner hvert-eneste-år. Er det tragisk for de enkeltindividene det berører? Ja: selvsagt. Betyr det at man skal havarere verdensøkonomien hver gang det kommer noe nytt? Hva synes du? 

"hver gang det kommer noe nytt". Når gjorde vi noe som dette sist? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, Grimnir said:

Sett i forhold til andre ting så er det ikke mye? Mennesker dør av sykdommer og andre ting absolutt hele tiden, og verdens befolkning øker faktisk fortsatt med 81 millioner hvert-eneste-år. Er det tragisk for de enkeltindividene det berører? Ja: selvsagt. Betyr det at man skal havarere verdensøkonomien hver gang det kommer noe nytt? Hva synes du? 

Så hver gang det kommer noe nytt som har potensiale til å drepe flere millioner (1 million døde med ekstreme tiltak på 9 måneder) så skal vi ikke gjøre noe for å forhindre det?! Har det slått deg at mennesker i din familie som ellers ville levd lenge kan bli en del av statistikken?

Jeg tror også dødstallene er lave ift. hva de hadde vært om vi ikke gjorde noe.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis ingen hadde brydd seg så kunne vi sett for oss at halve jordas befolkning ble smittet. Med et forsiktig anslag på 2% dødelighet snakker vi da om 78 millioner døde. Nå runder vi snart 1 million døde og passerer kanskje 2 før dette er over. Dvs. ~76 millioner reddede liv. Da har jeg ikke en gang vurdert faren for resmitte eller skadevirkninger hverken på mennesker eller økonomi.

Grimnir: Mener du fortsatt at vi burde droppet smittevern? Hvilke flere områder mener du det er greit å droppe HMS og livreddende tiltak og politikk?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ja, det er det helt klart at de er. Vi vil nok se at dødelighet i %  kanskje ikke blir så høy når dette er over, men når man ser på smittsomheten og at vi ikke har noen fungerende behandling, så hadde vi nok sett mange flere dødsfall uten tiltak. Hvor mange, skal jeg ikke spekulere i. 

Det er også viktig å huske på at dødelighets % i seg selv ikke er noe man kan måle faren av ett virus av i ett globalt perspektiv. Ta Rabies feks, 99.9999% dødelig, men der har vi behandling og vi har rabiesvaksine i tillegg til at det er vanskelig å bli smittet ( man må bli bitt). Et virus som dreper 1 promille av de som blir smittet, dersom smittten overføres ekstremt lett og ingen behandling finnes, vil være knusende med omfattende spredning

Jeg vil driste meg til å si at vanlig influensa kanskje har en høyere dødelighet enn C19 også, dersom man ikke vaksinerer og eller behandler. 

Problemet foreløpig  med C19 er at vi ikke har behandling som funker, og vi har ikke vaksiner. Derfor strenge restriksjoner. Om vi aldri får til behandling, eller aldri får fungerende vaksiner, så vil vi måtte drite i restriksjoner uansett, og leve med trusselen fra viruset, men tiden for det, er ikke kommet enda

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (4 timer siden):

men tiden for det, er ikke kommet enda

Når kommer tida for det, da? 

Kan bli en situasjon der folk er utslitte av år med karantener og trusselen om økonomisk ruin (som for mange blir en realitet), og akkurat da skal en oppheve restriksjonene? 

Har en ikke da uansett blitt knekket av viruset?

Lenke til kommentar
On 9/18/2020 at 1:28 PM, Grimnir said:

Det samme gjelder også med vanlig influensa og andre lungesykdommer. Noen blir kjempesyke, andre merker nesten ingenting. Eldre, de med nedsatt immunforsvar og underliggende sykdommer vil alltid være mer utsatt for å få varige skader og dø... men det gjelder nå for stort sett alle sykdommer da. 

Poenget var vel at man ikke må ta de innrapporterte tallene som en absolutt fasit.

Det er ikke sikkert nedsatt immunforsvar er en dum ting i forhold til dette viruset. Det ser ut som det er immunforsvaret som dreper deg og ikke viruset.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Budeia said:

Når kommer tida for det, da? 

Kan bli en situasjon der folk er utslitte av år med karantener og trusselen om økonomisk ruin (som for mange blir en realitet), og akkurat da skal en oppheve restriksjonene? 

Har en ikke da uansett blitt knekket av viruset?

Slitne er man alle, har bekjente som har svimt av pga. små anstrengelser fordi de over 9 måneder har hatt mye mentalt press, sittet mye inne (lite frisk uft) og vært for mye i ro for å minimere turer i butikk osv.

Men de er alle klare på at de ikke vil risikere å få sykdommen eller spre den til utsatte medlemmer av familien.

De som ikke er slitne er jo de som har gitt totalt F og kanskje fulgte rådene 1-2 måneder før de begynte å sutre og gjøre som de ville.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

har bekjente som har svimt av pga. små anstrengelser fordi de over 9 måneder har hatt mye mentalt press, sittet mye inne (lite frisk uft) og vært for mye i ro for å minimere turer i butikk osv.

Og hvordan tror du disse kommer til å ha det om ett års tid? Kanskje ute av stand til å utrette noe utenfor hjemmet. 

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Budeia said:

Og hvordan tror du disse kommer til å ha det om ett års tid? Kanskje ute av stand til å utrette noe utenfor hjemmet. 

At alle oss som kjenner mer på langvarig "brakkesyke" etter disse 9 månedene har overganger og ubehag vet jeg selv av egen erfaring. Men ute av stand til å utrette noe utenfor hjemmet er vel litt å overdrive eller undervurdere mennesker. De har jo ikke vært borte fra samfunnet (jobber og har kontakt med kolleger og de man bor med) men har minimert all unødig aktivitet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Budeia said:

Kanskje, men du skrev selv at de allerede har besvimt pga små anstrengelser. 

Det er sant, at man er medtatt og svekket er én ting men jeg vet også at de har vært unødvendig stillesittende i lang tid og har begynt å gå mere lufteturer og den slags nå. Det vil nok bedre det. Men bra for helsa er det ikke. Det at det gikk rundt for personen skjedde i en stressa situasjon under press og da var han ikke opplagt nok til å håndtere det. (svekket).

Men det må også sies at de har sittet hjemme mer enn nødvendig fordi det er så mye uansvarlighet fra andre og ble skremt av det. Hadde alle fulgt rådene ville også disse følt seg mer trygge og få gjort mer av det de burde.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...