Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Er det etterhvert på tide å gå tilbake til normalen?


John-B

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534
Baranladion skrev (Akkurat nå):

Fordi vi ikke vet nok enda. Vi hadde en flying start med dødfall, innførte restriksjoner og fikk redusert smitten ganske bra. Så fjernet vi restriksjoner og smitten øker igjen. På dette tidspunktet vet vi egentlig bare noen få ting, og det er det vi har lært fra mars, at viruset fører til haugevis av dødsfall, og at dødstallene synker når smittetrykket synker. 

Viruset fører ikke til "haugevis av dødsfall". Gatene flyter ikke over av lik. Hvordan vet vi dette? Jo vi kan se til Sverige som har hatt de minst inngripende tiltakene. Ja mennesker har dødd der også, men det har hovedsaklig vært eldre og syke. Friske mennesker som har dødd kan man nesten telle på en hånd. Er klar over at det er unntak, men de fleste har ikke noe å frykte.

Sitat

Det er ingen garanti, for at dette ikke skjer igjen, og derfor bør man være litt forsiktig når man ser at smittetrykket igjen øker. Dersom denne, kall det bølge nummer 2 om du vil, ikke fører til like mye sykdom og død, så kan det fint tenkes at restriksjonene senkes, siden vi forstår at det ikke er så dødelig allikevel, eller at behandlingsformene vi har funker. 

Man har ingen garanti for noe når det kommer til sykdommer, men man kan ikke drive og få full panikk hver gang det kommer en ny sykdom. Det at man stengte ned hele landet i mange måneder får også alvorlige konsekvenser. Ikke bare for økonomien til folk, men også for psyken til mange.

Sitat

Det er altså litt for tidlig å si noe om hva som er lurt, dersom vi slipper det helt fritt og det viser seg å fortsatt være veldig dødelig, så havner vi en utrolig vanskelig situasjon, og kan fort få en ny spanskesyke.

Fra WHO sine egne sider:

Sitat

 

Coronavirus disease (COVID-19) is an infectious disease caused by a newly discovered coronavirus.

Most people who fall sick with COVID-19 will experience mild to moderate symptoms and recover without special treatment.

 

Dette er ikke noen ny spanskesyke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Grimnir skrev (4 timer siden):

Satt i perspektiv: Over 1,5 million dør årlig i bilulykker. 1-3 millioner dør av malaria. Hver-eneste-dag dør ca 160 000 mennesker av ymse årsaker rundt omkring i verden.... gang det så opp med antall dager siden januar så ser man at de 950 000 som så langt har blitt registrert døde pga kinasyken ikke er så mye. Videre så er det og grunn til å stille spørsmål ved måten registreringen har foregått på. I noen land så har covid blitt ført opp som dødsårsak om den avdøde hadde viruset i kroppen, selv om dødsårsaken for eksempel var noe helt annet.

Dette er en feilet logikk og en felle veldig mange går i, veldig få dør av korona viruset alene, de fleste dør av komplikasjoner forårsaket av korona viruset, slik er det med de fleste sykdommer. Ved å fremlegge slike teorien viser en egentlig bare hvor lite en forstår av hvordan virus fungerer. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Grimnir skrev (21 minutter siden):

Viruset fører ikke til "haugevis av dødsfall". Gatene flyter ikke over av lik. Hvordan vet vi dette? Jo vi kan se til Sverige som har hatt de minst inngripende tiltakene. Ja mennesker har dødd der også, men det har hovedsaklig vært eldre og syke. Friske mennesker som har dødd kan man nesten telle på en hånd. Er klar over at det er unntak, men de fleste har ikke noe å frykte.

Man har ingen garanti for noe når det kommer til sykdommer, men man kan ikke drive og få full panikk hver gang det kommer en ny sykdom. Det at man stengte ned hele landet i mange måneder får også alvorlige konsekvenser. Ikke bare for økonomien til folk, men også for psyken til mange.

Fra WHO sine egne sider:

Dette er ikke noen ny spanskesyke.

Det har jo vært haugevis med lik, selvom likene nødvendigvis ikke har blitt stablet i hauger. At det kun er eldre og syke som dør, skal ikke det telle med i statistikken, betyr ikke livene dems noe? er man eldre og syk og således like gjerne kan grave graven sin allerede nå siden man er 50+ og har diabetes? Ok. 

Jeg opplever ikke at verden får full panikk hver gang det kommer en ny sykdom, veldig ofte så har vi hatt lignende sykdommer og behandling deretter fra før, her er det snakk om ett helt nytt virus, som i starten tok livet av svært mange, smittet svært raskt og som vi ikke fant noen behandlinger for. 

Men jeg er også enig med deg, det kan late til at viruset er i ferd med å bli mindre farlig av flere grunner og at restriksjoner kanskje er på tide å få vekk, men jeg synes det er lit for tidlig å gjøre det nå, siden vi ikke vet helt hva som kommer til å skje. 

Noen ny spanskesyke blir det nok ikke uansett, så teit av meg å sammenligne med den. Det vi kan gjøre, er å se på tallene derfra. Anslagsvis 500millioner smittede, mellom15 og 50 millioner døde altså en dødelighet på mellom 0,3% og 10% , på en tid der smittevern og helsevesenet ikke kan sammenlignes med hvordan det er idag. 
 

Hva dødeligheten hadde vært dersom covid19 kom den gang, eller om spanskesyken kom nå blir bare spekulasjoner. VI får heller kalle det covid19 syken i 2020 og avstå fra å bruke begrepet ny spanskesyke, beklager.

Spanskesyken dersom den kom nå, med en dødelighet på 10%, ville ikke drept like mange mennesker, siden vi hadde satt inn restriksjoner som forhindret smitte. 

Endret av Baranladion
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Evil-Duck skrev (9 minutter siden):

Dette er en feilet logikk og en felle veldig mange går i, veldig få dør av korona viruset alene, de fleste dør av komplikasjoner forårsaket av korona viruset, slik er det med de fleste sykdommer. Ved å fremlegge slike teorien viser en egentlig bare hvor lite en forstår av hvordan virus fungerer. 

Har jeg påstått noe annet? Det er hovedsaklig eldre, de med nedsatt immunforsvar og de med underliggende årsaker som dør som følge av covid... eller komplikasjoner da om man skal bedrive flisespikkeri. Tar jeg feil? Tar WHO feil når de sier at de aller fleste blir friske?

Baranladion skrev (8 minutter siden):

Det har jo vært haugevis med lik, selvom likene nødvendigvis ikke har blitt stablet i hauger. At det kun er eldre og syke som dør, skal ikke det telle med i statistikken, betyr ikke livene dems noe? er man eldre og syk og således like gjerne kan grave graven sin allerede nå siden man er 50+ og har diabetes? Ok. 

Jeg har generelt et godt inntrykk av deg og måten du debatterer på Baranladion selv om jeg ikke alltid er enig i alt. Men akkurat her mistet jeg litt respekten. Jeg har da ikke gitt uttrykk for at det er greit at folk blir syke og dør?

Sitat

Jeg opplever ikke at verden får full panikk hver gang det kommer en ny sykdom, veldig ofte så har vi hatt lignende sykdommer og behandling deretter fra før, her er det snakk om ett helt nytt virus, som i starten tok livet av svært mange, smittet svært raskt og som vi ikke fant noen behandlinger for. 

Nei det gjør ikke jeg heller, og som sagt så har jeg forståelse for at man reagerte som man gjorde i mars. Ja jeg kan til og med være enig i det. Det skal og være sagt at jeg ikke synes at Norge har gjort så mye feil, og vi har jo mer eller mindre gått tilbake til normalen nå. Andre steder har de innført mye mer drakoniske tiltak, for eksempel i delstaten Victoria i Australia som nesten er omgjort til et kommunist-diktatur. 

Så alt i alt: politikerne her på berget har ikke gjort det så ille synes jeg.

Sitat

Men jeg er også enig med deg, det kan late til at viruset er i ferd med å bli mindre farlig av flere grunner og at restriksjoner kanskje er på tide å få vekk, men jeg synes det er lit for tidlig å gjøre det nå, siden vi ikke vet helt hva som kommer til å skje. 

Ja nettopp, og det er den generelle oppfatningen blant folk også har jeg inntrykk av. Mange ser nå at det faktisk går bra, og at selv om det fortsatt dør mennesker av covid så er det langt i fra så ille som fryktet.

Mener jeg at man skal slutte å vaske hendene, være hjemme når man er syk, passe på hvor man hoster, etc? Nei absolutt ikke. Men jeg synes ikke man skal begynne med noen ny nedstengning igjen.

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Grimnir said:

Viruset fører ikke til "haugevis av dødsfall". Gatene flyter ikke over av lik. Hvordan vet vi dette? Jo vi kan se til Sverige som har hatt de minst inngripende tiltakene. Ja mennesker har dødd der også, men det har hovedsaklig vært eldre og syke. Friske mennesker som har dødd kan man nesten telle på en hånd. Er klar over at det er unntak, men de fleste har ikke noe å frykte.

Man har ingen garanti for noe når det kommer til sykdommer, men man kan ikke drive og få full panikk hver gang det kommer en ny sykdom. Det at man stengte ned hele landet i mange måneder får også alvorlige konsekvenser. Ikke bare for økonomien til folk, men også for psyken til mange.

Fra WHO sine egne sider:

Dette er ikke noen ny spanskesyke.

Tidenes tabbe å benytte uttrykket mild. Dette betyr alt fra du trenger ikke oksygentilførsel for å overleve og nedover. 

Folk flest assosierer mild med en forkjølelse f.eks 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Grimnir skrev (1 minutt siden):

Har jeg påstått noe annet? Det er hovedsaklig eldre, de med nedsatt immunforsvar og de med underliggende årsaker som dør som følge av covid... eller komplikasjoner da om man skal bedrive flisespikkeri. Tar jeg feil? Tar WHO feil når de sier at de aller fleste blir friske?

Du spekulerte i og ville stille spørsmål til at det rapporteres korona dødsfall når dødsårsaken ikke er korona alene, som nevnt i det opprinnelige innlegget er dette en feilet logikk som jeg forklarte videre i det innlegget hvorfor. Jeg kommenterte ikke på noe annet enn det. Kall det gjerne flisespikkeri om du vil, men det er akkurat dette x antall konspirasjonsteorier er basert på og derfor viktig å tilbakevise med fakta.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

FHI kalkulerte i mars at hvis man ikke gjorde/klarte noen smittebegrensning i Norge så anslo de 2,2 millioner covid-19 smittede.

Fredrik Solvang i Debatten kombinerte det tallet med tre erfaringstall for dødsrate, 1, 2 og nesten 7% (sistnevnte fra Italia). Med enkel grunnskolematte blir det ca 150 000 dødsfall bare i Norge.

Nå fikk Gunhild Nyborg den tvilsomme æren av å skremme opp norges befolkning med det tallet, men det var nå egentlig FHI som var hovedkilden til det. 1-7% CFR var et helt greit anslag på det tidspunktet og er fortsatt et greit anslag.

FHI sitt anslag på 2,2 milliioner virker kanskje fjernt fra virkeligheten nå, men der må vi huske på at det tallet var vedheftet noen betingelser: Ingen smittebegrensing eller at man rett og slett mistet kontrollen på smitten fullstendig. Det er jo denne betingelsen som spriker voldsomt fra de faktiske forhold fra mars til nå. Vi har gjrort svært mange smittebegrensende tiltak og holdt smitten godt i sjakk. Det er altså takket være disse tiltakene at vi bare har 12 644 smittetilfeller nå. FHI sitt anslag om 2,2 millioner smittede var nok helt ok under den betingelsen de ga.

Akkurat nå blir det jo bare hypotetisk å snakke om hva som kunne skjedd hvis vi mistet helt kontrollen med smitten. Derfor finner man neppe noen oppdaterte anslag basert på den betingelsen, men vi kan jo ta utgangspunkt i at 2,2 millioner kunne vært et realistisk utfall.

CFR i Norge er for øyeblikket 266/12644 = 2,1%. Altså helt innafor anslaget fra mars på 1-7%. Ganger vi 2,2 millioner med 2,1% får vi ca 46 000 døde. Det er riktignok med veldig lav smitte slik at helsevesenet har vært langt innenfor sin kapasitet. Hadde vi mistet kontroll på smitten så hadde nok CFR steget ganske kraftig. Italienske tilstander med 7% er ikke urealistisk. Wuhan, Frankrike og flere andre episentre har hatt opp mot 20% på sitt verste. Så det kunne potensielt blitt verre enn Fredrik Solvang sine 7%.

TLDR; Det kunne i verste fall dødd flere nordmenn av covid-19 i år enn av alle andre dødsårsaker til sammen. Takket være mange tiltak har vi reddet ufattelig mange menneskeliv. Holdningen om at covid-19 er en bagatell er en gigantisk misforståelse av tiltakenes betydning. Jean-Luc Picard hadde gladelig facepalmet seg en hel kveld for en så til de grader dum uttalelse.

Endret av Simen1
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Benbjo skrev (9 minutter siden):

Tidenes tabbe å benytte uttrykket mild. Dette betyr alt fra du trenger ikke oksygentilførsel for å overleve og nedover. 

Folk flest assosierer mild med en forkjølelse f.eks 

Det samme gjelder også med vanlig influensa og andre lungesykdommer. Noen blir kjempesyke, andre merker nesten ingenting. Eldre, de med nedsatt immunforsvar og underliggende sykdommer vil alltid være mer utsatt for å få varige skader og dø... men det gjelder nå for stort sett alle sykdommer da. 

Evil-Duck skrev (5 minutter siden):

Du spekulerte i og ville stille spørsmål til at det rapporteres korona dødsfall når dødsårsaken ikke er korona alene, som nevnt i det opprinnelige innlegget er dette en feilet logikk som jeg forklarte videre i det innlegget hvorfor. Jeg kommenterte ikke på noe annet enn det. Kall det gjerne flisespikkeri om du vil, men det er akkurat dette x antall konspirasjonsteorier er basert på og derfor viktig å tilbakevise med fakta.

Poenget var vel at man ikke må ta de innrapporterte tallene som en absolutt fasit.

Lenke til kommentar
Grimnir skrev (9 minutter siden):

Har jeg påstått noe annet? Det er hovedsaklig eldre, de med nedsatt immunforsvar og de med underliggende årsaker som dør som følge av covid... eller komplikasjoner da om man skal bedrive flisespikkeri. Tar jeg feil? Tar WHO feil når de sier at de aller fleste blir friske?

Jeg har generelt et godt inntrykk av deg og måten du debatterer på Baranladion selv om jeg ikke alltid er enig i alt. Men akkurat her mistet jeg litt respekten. Jeg har da ikke gitt uttrykk for at det er greit at folk blir syke og dør?

Nei det gjør ikke jeg heller, og som sagt så har jeg forståelse for at man reagerte som man gjorde i mars. Ja jeg kan til og med være enig i det. Det skal og være sagt at jeg ikke synes at Norge har gjort så mye feil, og vi har jo mer eller mindre gått tilbake til normalen nå. Andre steder har de innført mye mer drakoniske tiltak, for eksempel i delstaten Victoria i Australia som nesten er omgjort til et kommunist-diktatur. 

Så alt i alt: politikerne her på berget har ikke gjort det så ille synes jeg.

Ja nettopp, og det er den generelle oppfatningen blant folk også har jeg inntrykk av. Mange ser nå at det faktisk går bra, og at selv om det fortsatt dør mennesker av covid så er det langt i fra så ille som fryktet.

Mener jeg at man skal slutte å vaske hendene, være hjemme når man er syk, passe på hvor man hoster, etc? Nei absolutt ikke. Men jeg synes ikke man skal begynne med noen ny nedstengning igjen.

Nei, du har ikke sagt at du synes det er greit, og jeg beklager hvis det kom frem på den måten. Når man sier at restriksjoner er unødvendige, fordi det kun er eldre og syke som dør, så tolket jeg det dithen at det var ikke så farlig å slippe restriksjonene og viruset fritt, som igjen kan føre til at eldre og syke dør. Sier ikke at du har den tankegangen, men har sett enkelte som har det. 


Viruset er nok ikke farlig for unge friske folk, men det er ekstremt smittsomt, og har en eller annen %vis dødelighet. Ved å slippe ting fritt, så vil flere bli smittet og flere vil således dø, også unge og friske uten underliggende sykdommer. Så kan man alltids diskutere om lockdown er veien å gå, men frem til nå, så er faktisk det det eneste som har hjulpet på å få ned dødstallene mot 0. Små restriksjoner hjelper litt ( sverige) store restriksjoner hjelper mye (finland og norge). 

Landene som spania, england og italia, iverksatte reaksjoner for seint, derfor den store dødeligheten. 

Økonomien og det psykososiale er gode poenger, men det er som sagt vanskelig å vurdere dette, når sykehus og likhus blir overfyllt, da er det meget menneskelig å ville innføre tiltak straks. Når man da ser at dette hjelper, er det naturlig at man gjør det igjen når smitten øker. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Baranladion skrev (30 minutter siden):

Nei, du har ikke sagt at du synes det er greit, og jeg beklager hvis det kom frem på den måten. Når man sier at restriksjoner er unødvendige, fordi det kun er eldre og syke som dør, så tolket jeg det dithen at det var ikke så farlig å slippe restriksjonene og viruset fritt, som igjen kan føre til at eldre og syke dør. Sier ikke at du har den tankegangen, men har sett enkelte som har det.

Mulig jeg formulerte meg dårlig. Jeg synes at hvert dødsfall som kunne vært unngått er tragisk. 

Men når man vet at eldre og allerede syke er mer utsatt, da mener jeg bare at man heller bør bruke ressursene på å beskytte disse (gjelder jo selvsagt da for alle sykdommer, ikke kun covid)... og ikke stenge ned alt  (om det skulle komme til det igjen da).

Sitat

Viruset er nok ikke farlig for unge friske folk, men det er ekstremt smittsomt, og har en eller annen %vis dødelighet. Ved å slippe ting fritt, så vil flere bli smittet og flere vil således dø, også unge og friske uten underliggende sykdommer. Så kan man alltids diskutere om lockdown er veien å gå, men frem til nå, så er faktisk det det eneste som har hjulpet på å få ned dødstallene mot 0. Små restriksjoner hjelper litt ( sverige) store restriksjoner hjelper mye (finland og norge). 

Ja selvsagt, men om mange blir smittet så betyr det også at mange vil utvikle immunitet. Eller? For at kroppen skal utvikle immunitet så må det jo nødvendigvis også utsettes for sykdommen.

Poenget er at det vel ikke bare er utelukkende negativt? Det å bli utsatt for sykdommer gjør faktisk kroppen sterkere for de som ikke for varige skader eller dør av det (i de fleste tilfeller da). 

Sitat

Landene som spania, england og italia, iverksatte reaksjoner for seint, derfor den store dødeligheten.

De hadde de, og det var sløvt av de. Men man må ikke glemme at også her gikk det hardest ut over de eldre. Italia for eksempel har jo verdens eldste befolkning, og det er ikke tilfeldig at det også er et av landene der det har dødd flest. 

Sitat

Økonomien og det psykososiale er gode poenger, men det er som sagt vanskelig å vurdere dette, når sykehus og likhus blir overfyllt, da er det meget menneskelig å ville innføre tiltak straks. Når man da ser at dette hjelper, er det naturlig at man gjør det igjen når smitten øker. 

Det er det: når man forstod helt hva man hadde med å gjøre, da forstår jeg de tiltakene som ble gjort. Og igjen: synes ikke man har håndtert det på en så dårlig måte her, og det er en balansegang. Kunne man gjort ting annerledes? Ja det kunne man sikkert, men man kunne og håndtert ting mye verre. Det er alltid lett å være etterpåklok.

EDIT: Ga deg en tommel opp da det faktisk er mulig å diskutere med deg på en sivilisert måte. :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Pallehysa skrev (10 minutter siden):

Side 6 og 7

Takk. Dette er vel da worst-case-scenario om jeg tolket det riktig. Men som jeg har sagt igjen og igjen: jeg er ikke i mot at man gjør tiltak, ei heller at man kanskje overreagerer når man ikke vet hva man har med å gjøre. Men artikkelen var fra mars, og man vet mer nå. Nå vet man at dette slettes ikke var så ille som man hadde fryktet.

Lenke til kommentar
Grimnir skrev (5 minutter siden):

Takk. Dette er vel da worst-case-scenario om jeg tolket det riktig. Men som jeg har sagt igjen og igjen: jeg er ikke i mot at man gjør tiltak, ei heller at man kanskje overreagerer når man ikke vet hva man har med å gjøre. Men artikkelen var fra mars, og man vet mer nå. Nå vet man at dette slettes ikke var så ille som man hadde fryktet.

Du baserer jo det på tall, etter at vi har gjort tiltak. Blir som å starte i feil ende. Totalt ulogisk..

Og det er heller ikkje worst case, då den ikkje tar med kapasiteten til sjukehusa i beregningen, og påfølgende komplikasjoner det måtte medføre. Slik vi såg i Italia som sprengte kapasiteten, og folk døde pga manglende behandling.

Estimatet i studien eg linket, anslo at antallet sjuke ville overgå kapasiteten til sjukehusa x30.. 

Endret av Pallehysa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Grimnir skrev (15 minutter siden):

Mulig jeg formulerte meg dårlig. Jeg synes at hvert dødsfall som kunne vært unngått er tragisk. 

Men når man vet at eldre og allerede syke er mer utsatt, da mener jeg bare at man heller bør bruke ressursene på å beskytte disse (gjelder jo selvsagt da for alle sykdommer, ikke kun covid)... og ikke stenge ned alt  (om det skulle komme til det igjen da).

Ja selvsagt, men om mange blir smittet så betyr det også at mange vil utvikle immunitet. Eller? For at kroppen skal utvikle immunitet så må det jo nødvendigvis også utsettes for sykdommen.

Poenget er at det vel ikke bare er utelukkende negativt? Det å bli utsatt for sykdommer gjør faktisk kroppen sterkere for de som ikke for varige skader eller dør av det (i de fleste tilfeller da). 

De hadde de, og det var sløvt av de. Men man må ikke glemme at også her gikk det hardest ut over de eldre. Italia for eksempel har jo verdens eldste befolkning, og det er ikke tilfeldig at det også er et av landene der det har dødd flest. 

Det er det: når man forstod helt hva man hadde med å gjøre, da forstår jeg de tiltakene som ble gjort. Og igjen: synes ikke man har håndtert det på en så dårlig måte her, og det er en balansegang. Kunne man gjort ting annerledes? Ja det kunne man sikkert, men man kunne og håndtert ting mye verre. Det er alltid lett å være etterpåklok.

EDIT: Ga deg en tommel opp da det faktisk er mulig å diskutere med deg på en sivilisert måte. :)

Jeg vet ikke nok om hvilke sykdommer som gir økt risiko for alvorlig sykdom, men overvekt er vel en av de. Legg til at 70% av Norges befolkning er overvektige, x% har diabetes, x% har andre underliggende sykdommer, så kan man jo argumentere for at nesten hele befolkningen må vernes. Da blir det brått litt vanskelig å kun verne om de utsatte, det blir umulig å holde disse isolert fra de som er helt risikofrie og som skal få lov å gjøre som de vil. Vi vet ikke nok, derfor strenge restriksjoner. 

Immunitet kan man få, men flokkimmunitet ved hjelp av smitte har vel aldri blitt dokumentert at funger, uten vaksiner og behandling i tillegg dersom man ønsker å stoppe en sykdom, usikker på om det er en god strategi, til og med Sverige har gått tilbake på det, eller sier de aldri har hatt den fremgangsmåten som vei til målet. 

Enig i at det er lett å være etterpåklok, og det er helt umulig å vite om det man har gjort er riktig eller ei, det må dessverre nesten bare tiden vise. 

Problemet nå, er at restriksjonene faktisk ikke er så innmari inngripende, allikevel så klarer ikke befolkningen å unngå å bli smittet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Grimnir said:

Fakta:

  • 160 000 dør hver dag i verden * antall dager siden januar = 43 millioner døde.
  • 1,6 millioner dør i trafikken hvert år.
  • Rundt en halv million dør i hver influensasesong.
  • 1-3 millioner dør av malaria hvert år.
  • Tuberkulose: 1,6 millioner hver år.
  • Hjerte-kar sykdommer: 18 millioner hvert år.
  • Kreft: 10 millioner i året. 
  • Covid19: 950 000 registrerte døde siden nyttår. Dette inkluderer og de som har dødd av andre årsaker enn kinaviruset, men som bare hadde viruset i kroppen da de ble erklært døde.

Antall døde av kinaviruset er en dråpe i havet.

Så 1 million mennesker fra eller til er ikke så nøye tenker du? BI?

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har også lyst til å kommentere litt rundt argumentet om at vi ikke gjør like store tiltak hvert år rundt influensa. 
Influensa har vi lært å leve oss å leve med, det har vært her i mange titalls år, men man har ikke gitt opp kampen,  man lager og gir vaksiner, og vet hvordan man skal behandle folk.  Her har man skjønt at vi ikke kan stoppe det helt, det samme kan tenkes å gjelde COVID19. 
Det kan hende vi må lære oss å leve med dette, lik vi lever med influensa hvert år, men det er litt for tidlig å trekke den slutningen NÅ, etter kun 9mnd og uten nok kunnskap om sykdom, behandling og vaksine. 

jeg synes argumentet om at vi lar influensa herje hvert år uten restriksjoner, derfor bør vi ikke behandle corona noe annerledes som ganske tullete, det er ikke sammenlignbart nå, men kan selvfølgelig bli det dersom vi ikke utrydder det helt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...