Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Er det etterhvert på tide å gå tilbake til normalen?


John-B

Anbefalte innlegg

Er det etterhvert på tide å vurdere å gå tilbake til normalen?

Ting tyder på at vi ikke blir kvitt dette viruset med det første. Dette kan ta mange år, eventuelt blir vi aldri helt kvitt det. Jeg mener det er naivt å tenke at "nå må vi bare holde ut litt til for snart kommer det en vaksine og da løser alt seg".

Folk flest kommer ikke til å ta den vaksinen som eventuelt blir tilgjengelig til neste år. Jeg som er utenfor risikogruppen kommer selvfølgelig ikke til å ta en vaksine som ikke er grundig testet. Dette har ingenting med anti-vaxx å gjøre. En vaksine tar normalt sett minst 10 år å bli godkjent, så å tro at de kan hoste frem en vaksine på et snaut år som er tilstrekkelig testet med tanke på bivirkninger er jo særdeles naivt. Hadde jeg vært i risikogruppen hadde det derimot vært en risiko som var verdt å ta, og jeg antar alle i risikogruppene vil ta den.

Og angående risikogruppe; det ble nylig kjent at kun 6% av de døde i USA har covid-19 oppført som eneste kjente årsak til dødsfallet. De resterende 94% av dødsfallene hadde i snitt 2,6 andre mulige årsaker i tillegg til Covid-19.

Dette bekrefter mer eller mindre at Covid-19 er så og si ufarlig for personer som ikke er i risikogruppen. Vi ser dette også på statistikker for denne andre "bølgen" flere land opplever - omtrent ingen blir alvorlig syk eller dør lenger. Det er jo fordi det nå er hovedsaklig yngre personer som blir rammet - de eldre er bedre skjermet.

Omtrent ingen dør, og omtrent ingen har en gang symptomer på at de er syke. 


Nå som vi vet mye mer om hvordan viruset rammer, mener jeg det er på tide å slutte å bremse ned hele samfunnet. Tiden er inne for at folk flest kan leve som normalt, mens kun de i risikogruppene trenger å være ekstra påpasselige. Med det mener jeg ikke at vi skal slutte å vaske hendene og ta helt basic forholdsregler, men at vi må slutte med karantene, og åpne opp for ting som rammer samfunnet (f.eks. kultur/arrangementer), og akseptere at smittede folk beveger seg i samfunnet uten å være klar over det.

Endret av John-B
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
21 minutes ago, John-B said:

Er det etterhvert på tide å vurdere å gå tilbake til normalen?

Ting tyder på at vi ikke blir kvitt dette viruset med det første. Dette kan ta mange år, eventuelt blir vi aldri helt kvitt det. Jeg mener det er naivt å tro "snart kommer en vaksine, da er det over".

Folk flest kommer ikke til å ta den vaksinen som eventuelt blir tilgjengelig til neste år. Jeg som er utenfor risikogruppen kommer selvfølgelig ikke til å ta en vaksine som ikke er grundig testet. Dette har ingenting med anti-vaxx å gjøre. En vaksine tar normalt sett minst 10 år på å bli godkjent, så å tro at de kan hoste frem en vaksine på et snaut år som er tilstrekkelig testet med tanke på bivirkninger er jo særdeles naivt. Hadde jeg vært i risikogruppen hadde det derimot vært en risiko som var verdt å ta, og jeg antar alle i risikogruppene vil ta den.

Og angående risikogruppe; det ble nylig kjent at kun 6% av de døde i USA har covid-19 oppført som eneste kjente årsak til dødsfallet. De resterende 94% av dødsfallene hadde i snitt 2,6 andre mulige årsaker i tillegg til Covid-19.

Dette bekrefter mer eller mindre at Covid-19 er så og si ufarlig for personer som ikke er i risikogruppen. Vi ser dette også på statistikker for denne andre "bølgen" flere land opplever - omtrent ingen blir alvorlig syk eller dør lenger. Det er jo fordi det nå er hovedsaklig yngre personer som blir rammet - de eldre er bedre skjermet.

Omtrent ingen dør, og omtrent ingen har en gang symptomer på at de er syke. 


Nå som vi vet mye mer om hvordan viruset rammer, mener jeg det er på tide å slutte å bremse ned hele samfunnet. Tiden er inne for at folk flest kan leve som normalt, mens kun de i risikogruppene trenger å være ekstra påpasselige. Med det mener jeg ikke at vi skal slutte å vaske hendene og ta helt basic forholdsregler, men at vi må slutte med karantene, og åpne opp for ting som rammer samfunnet (f.eks. kultur/arrangementer), og akseptere at smittede folk beveger seg i samfunnet uten å være klar over det.

Du må ikke fokusere kun på døde. Mange får senskader. Også unge og friske. 

I en studie fra Tyskland så viste det seg at 78% hadde skader på hjertet måneder etter at de ble friske. Dette var ikke bare innlagte, men også folk med milde symptomer. Vi har sett det samme med hjernen. I en studie fra England hadde 50% endringer på hjernen. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Flere som opplevde at tråden ble stengt i et minutts tid nå? Sjekket på 4 nettlesere og samme issue på alle. Men løsnet nå.

Men tilbake til topic. Fest i en vanskelig tid er ingen menneskerett og hvertfall ikke alkohol og fyll. Vi "gamle gretne" har selv vært unge og klart å unngå festing og fyll i lang, lang tid når vi måtte. Men jeg tror mange unge i dag har et problem med alkohol, de må ruse seg for å ha det gøy. Det har vært gjort mange undersøkelser på at unge drikker mer, oftere og hyppigere enn noen gang. 

Jeg har selv sett trenden i yngre slekt og flere av disse fikk problemer i midten av 20 årene og måtte begrense alkoholinntaket kraftig. Det man ofte hører er "Det var helt vanlig å ta et glass vin eller en øl på kvelden, eller gå på uteservering å ta en øl". Så tenker man ikke på hvor mange enheter man får i seg i løpet av 1 uke.

Det samme ser man med "luksusfella" programmer og unge forbrukere som bruker penger langt over evne. Man skal gå på kafe og restaurant uavhengig av hvilken inntekt man har for man skal leve "reklame" livsstilen.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (28 minutter siden):

Er det etterhvert på tide å vurdere å gå tilbake til normalen?

Hvis du med normalen mener som før, så er svaret nei. Det bør heller ikke være noe mål å gå tilbake til før-situasjonen. Vi må heller ta lærdom av korona og bli bedre rustet mot framtidige pandemier. Endre vår omgang med naturen/dyr, styrke beredskapen mot nye pandemier og endre våre reisemønster, handelsmønster, øke smittevern i hverdagen etc.

Edit: Jeg merket også en "stengning". Det virker som hele forumet var i read-only modus noen minutter.

Endret av Simen1
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Benbjo said:

 Mange får senskader. Også unge og friske. 

Har du noen kilde på det?

 

12 minutes ago, Simen1 said:

Hvis du med normalen mener som før, så er svaret nei.

Jeg preiserte hva jeg mente i siste avsnitt - som før, men med helt basic forholdsregler.

Å sende et helt skoletrinn i karantene fordi én person har fått påvist corona uten å være syk, henger ikke på greip.

Endret av John-B
  • Liker 2
Lenke til kommentar
John-B skrev (18 minutter siden):

Å sende et helt skoletrinn i karantene fordi én person har fått påvist corona uten å være syk, henger ikke på greip.

Det er jo fullstendig irrelevant for spredningsrisikoen om smittesprederen har store symptomer eller ei. Jo, det er viktig å sende folk som potensielt er smittet og potensielt kan smitte videre i karantene. Uavhengig av hvilken relasjon de har til hverandre. Om de er en klasse, har sittet på samme buss eller spilt i samme fotballkamp er irrelevant. Potensielle smitteførere skal i karantene, og helst testes alle sammen. Dersom de får påvist corona så må karantenen skjerpes til isolasjon.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Simen1 said:

Det er jo fullstendig irrelevant for spredningsrisikoen om smittesprederen har store symptomer eller ei. 

Er det det? Jeg mener det for lenge siden ble påvist en klar sammenheng mellom symptomer/hvor mye virus en har vært utsatt for, og hvor mye en sprer videre.

Poenget mitt er uansett - hvorfor gjør det noe at smitten sprer seg, når ingen får symptomer? Satt på spissen - alle på hele skolen kan jo ha corona, men det gjør jo ingenting hvis ingen blir syke. De i risikogruppen (særdeles få på en gjennomsnittlig skole) kan vurdere å holdes hjemme, i alle fall dersom det er kjent at det er corona på skolen.

Den eneste grunnen til at dette høres "helt feil ut" er jo kun fordi alle antar at viruset er borte til neste år. Enten naturlig eller pga vaksine. Men det er fullt mulig situasjonen er akkurat den samme til neste år som den er nå. Skal vi virkelig fortsette de neste 2-3 årene å sende store mengder folk i karantene hver gang noen har fått påvist corona?

 

Helsedirektoratet offentliggjør altfor lite informasjon om hvilke type personer som opplever alvorlige problemer med corona, noe som medfører at folk får et helt forvridd bilde av hvor farlig viruset er for folk flest.

Dette ser vi imidlertid helt tydelig nå fremover - smittetallene kommer til å fortsette å stige jevnt og trutt, mens alvorlige sykdomstilfeller (innleggelser, og evt dødsfall) ikke kommer til å stige. Årsaken er at nå klarer vi å skjerme risikogruppene - for det er kun der problemene har vært.

Endret av John-B
Lenke til kommentar
Quote

Helsedirektoratet offentliggjør altfor lite informasjon om hvilke type personer som opplever alvorlige problemer med corona, noe som medfører at folk får et helt forvridd bilde av hvor farlig viruset er for folk flest.

Hvis et veldig smittsomt virus bare var dødlig for kvinner og hvis de overlevde fikk de alvorlig hjerte eller lungeskader. Ville du som mann da ikke tatt hensyn til det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Theo343 said:

Hvis et veldig smittsomt virus bare var dødlig for kvinner og hvis de overlevde fikk de alvorlig hjerte eller lungeskader. Ville du som mann da ikke tatt hensyn til det?

Det er en vesentlig forskjell på at 50% av befolkningen er utsatt for viruset, og ca 1% + de som allerede er avskjermet (på eldrehjem).

Og ja, jeg mener da at for at samfunnet skal fungere, er det da den 1% som selv må ta støyten ved å holde seg hjemme. Om ikke ville de økonomiske konsekvensene på sikt uansett berørt helsevesenet.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, John-B said:

Poenget mitt er uansett - hvorfor gjør det noe at smitten sprer seg, når ingen får symptomer? Satt på spissen - alle på hele skolen kan jo ha corona, men det gjør jo ingenting hvis ingen blir syke. De i risikogruppen (særdeles få på en gjennomsnittlig skole) kan vurdere å holdes hjemme, i alle fall dersom det er kjent at det er corona på skolen.

 

Fordi man ikke oppholder seg på skolen 24 timer i døgnet. Folk drar hjem og på butikken og lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (2 minutter siden):

Det er en vesentlig forskjell på at 50% av befolkningen er utsatt for viruset, og ca 1% + de som allerede er avskjermet (på eldrehjem).

Aha, så vi er helt tilbake på myten om at corona er ikke farlig for folk som er yngre enn gamlehjemsalder? - Den myten har jo vært debunket et utall ganger siden tidlig i mars. Denne tråden har blitt noen sider lang nå, men jeg anbefaler deg å lese deg litt bakover så vi slipper å debunke allerede debunkede myter på nytt og på nytt osv. Tråden blir ikke bedre av at folk ikke leser den og at ting gjentas til det kjedsommelige.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Simen1 said:

Aha, så vi er helt tilbake på myten om at corona er ikke farlig for folk som er yngre enn gamlehjemsalder? - Den myten har jo vært debunket et utall ganger siden tidlig i mars.

For de på gamlehjemsalder er corona farlig uansett. For de i 50-70 årsalderen er det i all hovedsak farlig om de har flere eksisterende risikoer/helsetilstander.

Det er nettopp dette jeg mener Helsedirektoratet bør informere bedre om. F.eks, hvor mange i 50-70 års gruppen har opplevd alvorlig sykdom utelukkende pga corona, uten å ha noen eksisterende helseproblemer.

Lenke til kommentar
1 hour ago, John-B said:

For de på gamlehjemsalder er corona farlig uansett. For de i 50-70 årsalderen er det i all hovedsak farlig om de har flere eksisterende risikoer/helsetilstander.

Det er nettopp dette jeg mener Helsedirektoratet bør informere bedre om. F.eks, hvor mange i 50-70 års gruppen har opplevd alvorlig sykdom utelukkende pga corona, uten å ha noen eksisterende helseproblemer.

Så du mener man skal utelate alle som har eksisterende helsetilstander uavhengig av alder? Har du sett på hvilke senvirkninger det har for "friske" overlevende?

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vi var jo på vei tilbake til normalen i sommer. Selv om folk hadde begynt å "skeie ut" i forhold til avstansregler hadde vi i begynnelsen av juli minimalt med smitte, rundt 3-5 nysmittede om dagen, noen dager var det om jeg ikke husker feil registrert 0 nysmittede i hele landet. Det gikk bra fordi grensen til utlandet var stengt og fordi vi hadde fått på plass et godt system for smitteoppsporing. I et såpass lite land som var isolert med stengte grenser og med godt apparat for smittesporing taklet vi det bra selv om folk hadde begynt å skeie  Men så - kommer den skjebnesvangre datoen den 15.juli da regjeringen med stolthet vidåpner for karantenefrie reiser til nesten hele Europa og på kort tid er smitten på full fart inn i landet igjen. Jeg kommer aldri til å tilgi regjeringen for dette og blir kvalm og provosert når jeg hører Erna forsvare og tviholde på at det var riktig. De har skylden med denne åpningen og bær legge seg paddeflate og be det norske folk om unnskyldning.

Ja, og så må vi ikke glemme det arbeidslivskriminelle Hurtigruten-selskapet som slapp inn mannskap fra det verst rammede landet i Øst-Asia UTEN karantene. Hurtigruten bør boikottes i fremtiden.

Men....når det dominerende regjeringspartiet i praksis er en politisk interesseorganisasjon for næringslivet med blind lojalitet til EU-direktiver var det ikke annet å regne med at noe slikt ville skje.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
John-B skrev (På 31.8.2020 den 14.20):

Snipp

Dette viruset er-ikke-så-farlig som det blir fremstilt, og dette er noe folk ser også. Det har ikke blitt verken noen nye pest eller noen ny spanskesyke, men snarere som en litt hissig influensa. Mange har jo faktisk hatt viruset uten å engang vite det, så hvor farlig kan det da være?

Ja: utsatte grupper som eldre og de med nedsatt immunforsvar og andre underliggende tilstander kan bli veldig syke og dø, men skal man virkelig stenge ned hele samfunn i lang tid av den grunn? Så noen undersøkelser forleden fra USA, og der så man at depresjon og selvmord hadde økt det siste halve året.

Det å stenge ned får også alvorlige konsekvenser, og det kan vel ikke være sånn at kuren blir verre enn sykdommen?

Man må forsøke å se på fakta og ikke skremselspropaganda, og fakta er at viruset slettes ikke er så farlig. Sverige som har hatt de de mildeste tiltakene kan man da bruke som et eksempel, og selv om antall døde der er høyere enn andre land så flyter det ikke akkurat over av lik i gatene.

Satt i perspektiv: Over 1,5 million dør årlig i bilulykker. 1-3 millioner dør av malaria. Hver-eneste-dag dør ca 160 000 mennesker av ymse årsaker rundt omkring i verden.... gang det så opp med antall dager siden januar så ser man at de 950 000 som så langt har blitt registrert døde pga kinasyken ikke er så mye. Videre så er det og grunn til å stille spørsmål ved måten registreringen har foregått på. I noen land så har covid blitt ført opp som dødsårsak om den avdøde hadde viruset i kroppen, selv om dødsårsaken for eksempel var noe helt annet.

Jeg kommer ikke til å ta noen vaksine... eller ihvertfall ikke før det har fått en tid og den viser seg å faktisk fungere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Benbjo skrev (På 31.8.2020 den 14.44):

Du må ikke fokusere kun på døde. Mange får senskader. Også unge og friske. 

I en studie fra Tyskland så viste det seg at 78% hadde skader på hjertet måneder etter at de ble friske. Dette var ikke bare innlagte, men også folk med milde symptomer. Vi har sett det samme med hjernen. I en studie fra England hadde 50% endringer på hjernen. 

Fint om du kan legge ved lenke til disse studiene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...