Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Blir det ny lockdown i høst?


Benbjo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
41 minutes ago, Evil-Duck said:

Om det blir lockdowns igjen for en bare håpe de har guts nok til å gjøre det på kommune basis og ikke darar hele landet under en kam som sist gang, å la kommunene med lite til ingen smittede få eksistere som før.

Tja, utbruddene er spredt rundt i nesten hele landet. Kommunene som ikke har hatt noen tilfeller siste 2 uker kan kanskje få fungere som normalt. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Evil-Duck said:

Om det blir lockdowns igjen for en bare håpe de har guts nok til å gjøre det på kommune basis og ikke darar hele landet under en kam som sist gang, å la kommunene med lite til ingen smittede få eksistere som før.

Denne pandemien er et system med eksponensiell vekst og tidsforsinkelser. Man må være proaktiv, ikke reaktiv -- da er det allerede for sent.

Endret av brbmay
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kommunen jeg bor i har totalt hatt 4 smittetilfeller gjennom hele pandemien så langt, hvor 3 var innad samme familie og alle i sammenheng med reise til utlandet, og de smitte tilfellene var tilbake i mars. Hvor ligger da logikken i å stenge ned hele næringslivet å nå se bedrifter måtte kaste inn årene. En ny lockdown i samme skala som i mars vil ha katastrofale følger for de mange små lokalsamfunn rundt omkring. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (8 timer siden):

Kommunen jeg bor i har totalt hatt 4 smittetilfeller gjennom hele pandemien så langt, hvor 3 var innad samme familie og alle i sammenheng med reise til utlandet, og de smitte tilfellene var tilbake i mars. Hvor ligger da logikken i å stenge ned hele næringslivet å nå se bedrifter måtte kaste inn årene. En ny lockdown i samme skala som i mars vil ha katastrofale følger for de mange små lokalsamfunn rundt omkring. 

Din kommune burde også vernes mot karantenefri innreise fra røde land og røde kommuner. Det er en liten pris å betale å ilegge de få som krysse kommunegrensa en karantene, så livet og næringslivet i kommunen kan gå mest mulig normalt.

Jeg vet det er ugunstig for en del pendlerkommuner å gjøre det, men det går også an å bruke noe annet enn kommunegrenser som skille i sånne tilfeller.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hadde alle hatt et ønske om å gjøre sitt beste for å unngå smittespredning, hadde vi kommet langt.

Utfordringen er den andel av personer som aktivt blåser å å bidra eller gjøre noe som helst. Da mener jeg de som aktivt motarbeider.

Hva skal man gjøre med personer og grupper som har overbevisninger som går på bekostning av andre? 

I Fredrikstad og Sarpsborg er det nå krise fordi man har historisk stor spredning i et religiøst miljø, der veldig mange i miljøet er lukket og aktivt ikke vil bidra med å redusere vidre smitte.

Her blir nok flere sider i samfunnet satt på prøve fremover. Det blir også usikkert om personene i dette tilfelle vil overholde karantene osv. Spredningen i denne gruppen tyder på manglende innsats fra de smittede. Her er også en gruppe som virkelig føler seg hardt rammet av stengt grense til Sverige, da man er vant til å kjøpe Halal der.

Dermed blir det i interessant å se hvor mange smittede som drar til trengsel på kjøpesenter i Sverige... Svenskene har nok litt rett i sin frustrasjon over at det er smittede nordmenn som smitter andre nordmenn på sin tur til grensehandel. 

Samfunnsnormer om å bidra for fellesskapet blir satt på hard prøve i disse tider. Dette også på andre områder enn Corona...

Endret av plankeby
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (41 minutter siden):

Din kommune burde også vernes mot karantenefri innreise fra røde land og røde kommuner. Det er en liten pris å betale å ilegge de få som krysse kommunegrensa en karantene, så livet og næringslivet i kommunen kan gå mest mulig normalt.

Jeg vet det er ugunstig for en del pendlerkommuner å gjøre det, men det går også an å bruke noe annet enn kommunegrenser som skille i sånne tilfeller.

Det er jeg helt enig i, jeg har ingen problem med å gjøre min del for å begrense pandemien om det så betyr å begrense min egen personlige frihet en stund. Mitt eneste krav er at vi denne gangen bruker det vi har lært å kun stenger ned der det er nødvendig og lar de områdene som er lite rammet få eksistere som før om så bare for lokalbefolkningen slik vi slipper flere konkurser som en konsekvens av at kommuner 60 mil unna har høy smittespredning.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Det er jeg helt enig i, jeg har ingen problem med å gjøre min del for å begrense pandemien om det så betyr å begrense min egen personlige frihet en stund. Mitt eneste krav er at vi denne gangen bruker det vi har lært å kun stenger ned der det er nødvendig og lar de områdene som er lite rammet få eksistere som før om så bare for lokalbefolkningen slik vi slipper flere konkurser som en konsekvens av at kommuner 60 mil unna har høy smittespredning.

Og hvis myndighetene ikke følger kravet ditt?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Evil-Duck said:

Da kan jeg ikke gjøre mye annet enn å uttrykke min misnøye, prøve å påvirke det politiske pariet jeg per i dag er medlem i og bruke min stemmerett ved neste valg :)

Enig i det du og Simen1 her skisserer men det å uttrykke misnøye på norsk tradisjonelt vis har sjelden særlig effekt med unntak av type saker som Giske. Det skulle rimelig langvarig, stor, sterk og samlet misnøye til mot bomringer før man i det hele tatt fikk 10 minutter på en TV kanal og deretter gikk i glemmeboken. Det samme med store, sterke bevegelser mot vindmøller i Norge som såvidt fikk litt utslag.

Men jeg håper covid-19 fører til at man finner nye og bedre måter å få til dette på.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Din kommune burde også vernes mot karantenefri innreise fra røde land og røde kommuner. Det er en liten pris å betale å ilegge de få som krysse kommunegrensa en karantene, så livet og næringslivet i kommunen kan gå mest mulig normalt.

Jeg vet det er ugunstig for en del pendlerkommuner å gjøre det, men det går også an å bruke noe annet enn kommunegrenser som skille i sånne tilfeller.

blir ikke dette veldig ekstremt og kontroversielt å håndheve hvis det settes ut i livet?

veldig mange kommuner er på størrelse med et frimerke, og mangler masse service/tilbud innenfor egne kommunegrenser. Hvis du i det scenario skal ilegge "effektiv" karantene må du nekte folk både å komme inn og reise ut av kommunen.

Mistenker at noe slik vil få helt banale og kontroversielle konsekvenser.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Kontrovers betyr jo at det er motstridende meninger om noe. Det har du nok rett i. Noen vil nok føle det rammer dem og avisene vil nok problematisere det med intervjuer av de rammede. På den andre siden er det også mange innbyggere i smittefrie kommuner som ønsker og presser på for å holde smitten ute. Ja, det var delte meninger om søringkarantenen.

Norges inndeling i fylker og kommuner er en administrativ inndeling basert på hva som er hensiktsmessig og ønsket utenfor en pandemi. Skal man dele inn Norge i hensiktsmessige soner ut fra smittevern i en pandemi så vil det bare delvis stemme over ens med den administrative inndelingen. Som nevnt vil det nok bli uhensiktsmessig å bruke kommunegrensene som soneskille i typiske pendlerkommuner, men andre steder vil det være mye mer hensiktsmessig.

Klart det er mange hensyn å ta og her må både FHI, lovgivende myndigheter og andre få komme med innspill før man bestemmer seg for soneinndeling. Rent praktisk kan jeg tenke meg at det er smart å gruppere flere kommuner per sone ut fra normale forflytningsmønstre og næringslivets behov. Men man kan jo ikke gjøre alle til lags som det heter, eller lage omelett uten å knuse noen egg, så helt kontroversfritt blir det aldri. Men her gjelder det jo å tenke mer overordnet og gjøre gode kompromisser midt inne i en pandemi.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Rent praktisk kan jeg tenke meg at det er smart å gruppere flere kommuner per sone ut fra normale forflytningsmønstre og næringslivets behov.

ikke sikkert småhøvdingene i tilstøtende kommuner engang greier å bli enige om noe sånt, selv om det hadde vært fornuftig.

det kan rett og slett ha blitt en nevrotisk besettelse å opprettholde 0-tilfeller.

men vi får se om det blir som sist, eller evt. at regjeringa setter foten ned, hvis dette blir utbredt igjen.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (18 minutter siden):

det kan rett og slett ha blitt en nevrotisk besettelse å opprettholde 0-tilfeller.

Nevrotisk? Hvert smittetilfelle utløser fort utdeling av et titalls karantener til nærkontakter og like mange tester som ikke er gratis for helsevesenet og oppstramming av en hel del av de forebyggende tiltakene. Blir det mye usporbare smittetilfeller så settes det jo større grep som går mye sterkere ut over næringsliv og folk. Når man ser konsekvensene av smittetilfeller så vil jeg ikke kalle det nevrotisk å strekke seg langt for å beholde 0-linjen.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Erna & co har allereie hatt nok av tid og burde vite såpass som at smitten er enkel å stoppe lokalt ved nedstenging av kommuner/fylker. Her har man og ein grei treningsmulighet for norsk militær ved at di tek seg av kontroll på kommune/fylkes grenser ved behov. Da ville man og fått kontroll på idioter som ikkje vil det beste for samfunnet. For di fleste kommuner ville noko så enkelt som pålagt munnbind og 2 meters avstand på butikker, kollektiv osv stoppa det meste av smitteutbrudd utan større innverknad enn at det varer ei kort tid. Bøter til di som ikkje kan forholde seg til pålegg. For di som da ikkje hadde munnbind ville det vore ein bagatell for kommunen å levere på døra etter behov. Enkle tiltak for ein kort periode er det beste for landets økonomi men dog ingen vits viss det ikkje er lagt til rette for å minske innførselen av smitte.


Såleis er det pinlig at erna & co ikkje greier å skjønne at all reise inn i landet burde vore ilagt påbudt test og karantene/isolasjon gjerne betalt av di reisande. Karantene/isolasjons hotell burde blitt teke i bruk i nærleiken av di grenseovergangane(innkludert flyplasser og havner) man ville holde "åpne". FHI er forsatt i synse-land og har knapt peiling på det di holder på med. At erna & co ikkje tek grep men heller lar humla suse synast meir og meir som ansvarsfråskrivelse. Som om man ser ein ny netflix-serie der erna & co prøver å framstå som di største bytullingene man kan oppdrive. Sjølvsagt dukker bygdeidiotene tengele & co opp med svada-retorikk og eminente fakta-påstander snorta på eiga dritlukt.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (På 5.9.2020 den 22.41):

Ikke lenge til ny nasjonal lockdown nå 

- Foreløpig så er det slik at disse utbruddene er under rimelig kontroll, men jo flere vi har og mer utbredt det blir, jo nærmere er vi et større utbrudd, sier Guldvog.

Kommer ikke til å skje. Norge har nå tatt til seg den svenske strategien med flokkimmunitet, noe store deler av FHI ønsket seg fra starten av. Det blir ingen lockdown; det gjølr Erna og Høie krystallklart; men det jeg er 100% sikker på er at Norge i løpet av neste måned blir det nye episenteret i Skandinavia hvor smitten kommer til å eksplodere rett og slett fordi det knapt eksisterer et eneste smittevwernstiltak og nordmenn er nå det folkeslaget i Europa som gir aller mest totalt faen i smittefaren.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...