Gå til innhold

Leaf nummer 500.000 levert. Så mye har skjedd med elbilene siden første Leaf


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (4 timer siden):

Jeg vurderte å gjøre det samme når jeg la nytt tak på huset. Ved å dekke taket med solceller kunne jeg til en kost av 80 000kr produsert 3500kwh. Nesten nok til en el bil. Problemet var at i perioder der jeg trenger mye strøm er det lite sol og om sommeren ville de ha produsert for mye. Dessuten hadde nedbetalingstiden blitt veldig lang.

om jeg skulle hatt noe nød greier ville jeg satset på et 5kw bensinaggregat. En en nedgravd propantank i Hagen. En 20liters bensinkanne hadde også gitt bilen min rekkevidde på 330km på ett minutt.

Samme bensinkanne på et 4 kw aggregat ville gitt 12 timer med 4kw og 50kwh med strøm på batteriet. Ca 270km på 12 timer.

Jeg investerte 143k, fikk tilbake 28k fra Enova og produserer i snitt 13.000kWh per år. Siden min strømleverandør betaler meg 110 øre/kWh for inntil 8000kWh eksportert pr. år prøver jeg å lade mest mulig om natten. Bedre å lade med billig "kjøpestrøm" enn den strømmen jeg kan selge dyrt ;)

Besparelsen min er omkring 8000*1,10+5000*0,80 per år, eller nesten 13.000,-. 80 øre/kWh for den strømmen jeg bruker selv passer bra i snitt inkl. nettleie, men det har selvsagt vært lavere i sommer. Så i år er jeg nok nede på 12.000,-. Med en investering på 115k netto og svært lave renter for tiden betyr det nedbetaling på omkring 11 år. Helt ok i min bok ;)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (37 minutter siden):

Solceller på hus og hytter vil bli mer vanlig framover når vi begynner å kassere elbiler og det blir overflod av "billige" batterier

Elbilbatterier brukes allerede i hytter

Det stemmer, f.eks Alternativ Energi i Grimstad leverer nøkkelferdige hyttebatterier basert på Leaf-batterier. Selv har jeg egendesignet batteripakke på hytta laget av 2,33 Leaf-pakker (112 moduler). 35kWh netto for under 60.000,- inkl. BMS og sikkerhetsreleer er en ganske ok pris. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 9/6/2020 at 6:24 PM, Jens Kr. Kirkebø said:

Det stemmer, f.eks Alternativ Energi i Grimstad leverer nøkkelferdige hyttebatterier basert på Leaf-batterier. Selv har jeg egendesignet batteripakke på hytta laget av 2,33 Leaf-pakker (112 moduler). 35kWh netto for under 60.000,- inkl. BMS og sikkerhetsreleer er en ganske ok pris. 

Det er ikke økonomi i solceller til privat bruk men jeg mener personlig at det er rett vei å gå uansett. Å installere en batteribank er hvertfall ikke økonomisk lønnsomt men tanken på å være selvforsynt med energi er veldig forlokkende. En luft til luft varmepumpe betaler seg ila. 3-5 år etter min erfaring.  Så 10 år eller mer på et solcelleanlegg som da er halvveis i levetiden sin er noe man investerer i basert på interesse og idealisme.

Vi har sittet på gjerdet en stund. Har plass til et 3kW (peak) anlegg på garasjen men påslagene til for eks. Otovo er urimelig høyt i mine øyne. Når totalprisen blir det dobbelte av det jeg som privatperson kan handle komponentene for (til villedende pris uten rabatt) tyder det på for liten konkurranse. Det går sikkert et par dager til å montere panelene men resten er det elektrikeren som gjør. Så i vårt tilfelle å betale 30-40k,- for monteringsjobben (elektriker kommer i tillegg) er rett og slett for høyt. Det beste hadde vært om Enova ikke støttet slike anlegg slik at prisene normaliserte seg.

Men det kan kanskje være lurt å hoppe på før dagens urettferdige ordning med at plusskundene slipper unna å betale for oppgradering av nettet opphører...

Lenke til kommentar
G skrev (På 4.9.2020 den 15.02):

Hørt grufulle rykter om at bilforhandlere fort kan ta ågerpriser når man skal byttet med noe nytt, radio f.eks. Fordi bilene selges for billige som argumentasjon. Andre ganger så kan enkelte typer deler være så sykt dyre at det er bedre å skrote bilen. Da må jeg spørre, er EL-bil helt modent her på berget enda, når vi kan ha slike texas-tilstander på reparasjoner/oppgraderinger?

Jeg byttet nettopp en mekanisk del på en 2009-mod. eksosbil. Merkeforhandler skulle ha 87.000 kr (åttisjutusen)!!! Fant delen på en bilopphugger til 2000 kr. Dette er nok et litt ekstremt tilfelle, men det er en pekepinn på hvordan det blir å vedlikeholde eksosbilene i årene som kommer.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Hanhijnn said:

Jeg byttet nettopp en mekanisk del på en 2009-mod. eksosbil. Merkeforhandler skulle ha 87.000 kr (åttisjutusen)!!! Fant delen på en bilopphugger til 2000 kr. Dette er nok et litt ekstremt tilfelle, men det er en pekepinn på hvordan det blir å vedlikeholde eksosbilene i årene som kommer.

Jeg tror ikke det er noe pekepinn på noe som helst. At en motor eller girkasse koster mye i Norge er fordi delene prises etter kjøpekraft, spesielt deler til japanske biler er dyre i Norge. Når det gjelder sentrale komponenter hvor produsentene i praksis har monopol er det heller ikke konkurranse (annet enn med bilopphuggerene evt.).

Hvis du tror det blir bedre tilgang og lavere delepriser på alle de proprietære komponentene i en elektrisk bil får du bare drømme videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, 6RCURCGB said:

Jeg tror ikke det er noe pekepinn på noe som helst. At en motor eller girkasse koster mye i Norge er fordi delene prises etter kjøpekraft, spesielt deler til japanske biler er dyre i Norge. Når det gjelder sentrale komponenter hvor produsentene i praksis har monopol er det heller ikke konkurranse (annet enn med bilopphuggerene evt.).

Hvis du tror det blir bedre tilgang og lavere delepriser på alle de proprietære komponentene i en elektrisk bil får du bare drømme videre.

Nå er det nok vesentlig mindre som kan takke for seg på en elbil og da så blir litt vanskelig å sammenligne. De fleste som har Leaf har vel knapt fikset noe på den? Er jo hovedsakelig batteriet som er problemet på Leaf og det fikser jo Nissan nå i derres neste generasjon elbil.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Er jo hovedsakelig batteriet som er problemet på Leaf og det fikser jo Nissan nå i derres neste generasjon elbil.

Etter en lang rekke lovnader og skuffelser så tror jeg ikke det før jeg ser det. Både CCS, væskekjøling og automatisk stopp av ladingen ved selvvalgt SoC har alt for lenge vært et savn hos Leaf.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Complexity said:

Nå er det nok vesentlig mindre som kan takke for seg på en elbil og da så blir litt vanskelig å sammenligne. De fleste som har Leaf har vel knapt fikset noe på den? Er jo hovedsakelig batteriet som er problemet på Leaf og det fikser jo Nissan nå i derres neste generasjon elbil.

Det er jo bare drivverket som er forskjellen på fossil og elektrisk. Alt det andre er likt, karosseri som ruster, pollenfilter som skal skiftes, girolje - differensialolje som skal skiftes, hjuloppheng som slites, fjærer som knekker, støtdempere som lekker, bremser som ruster, dekk som slites osv. Eneste forskjellen er at en elektrisk bil ikke har oljefilter, motorolje og drivstofffilter. At en elektrisk bil ikke trenger ettersyn er en av de mer latterlige mytene som har oppstått...

Edit: Kan legge til at en av de minste postene i bilregnskapet er oljeskift og filter på motor. Det koster meg under tusenlappen annethvert år (jeg skifter selvfølgelig selv).

Endret av 6RCURCGB
Lenke til kommentar
12 minutes ago, 6RCURCGB said:

Det er jo bare drivverket som er forskjellen på fossil og elektrisk. Alt det andre er likt, karosseri som ruster, pollenfilter som skal skiftes, girolje - differensialolje som skal skiftes, hjuloppheng som slites, fjærer som knekker, støtdempere som lekker, bremser som ruster, dekk som slites osv. Eneste forskjellen er at en elektrisk bil ikke har oljefilter, motorolje og drivstofffilter. At en elektrisk bil ikke trenger ettersyn er en av de mer latterlige mytene som har oppstått...

Edit: Kan legge til at en av de minste postene i bilregnskapet er oljeskift og filter på motor. Det koster meg under tusenlappen annethvert år (jeg skifter selvfølgelig selv).

Partikkelfilter som går tett, dyser som må byttes, glødeplugger som må byttes, turbo som havarerer, drivreimer som morkner, dynamo som streiker osv.

Du må vel legge til flushing av girkasse på den posten din og. Kosta meg 4000kr på gammelbilen og noen har vel intervall så lavt som 60000km på dette.

Er _litt_ mere pjesk med fossilt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

14 minutes ago, Complexity said:

Partikkelfilter som går tett, dyser som må byttes, glødeplugger som må byttes, turbo som havarerer, drivreimer som morkner, dynamo som streiker osv.

Du må vel legge til flushing av girkasse på den posten din og. Kosta meg 4000kr på gammelbilen og noen har vel intervall så lavt som 60000km på dette.

Er _litt_ mere pjesk med fossilt.

En fossilbil har flere komponenter som potensielt kan skape problemer enn en elektrisk bil har. Det har du rett i.

Men ila. de 10 første årene skal det ikke være nødvendig å skifte dyser, plugger, dynamo, turbo osv.

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (1 time siden):
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Jeg vet at det er mye mindre deler som kan/må byttes i elbiler, så problemstillingen blir MYE mindre etterhvert som eksosbiler fases ut.

Om sånn ca. 50-100 år mener du?

Du har ikke sett noe av salgsstatistikken for nybiler i det siste? Myndighetene vil ikke ha noe salg av eksosbiler etter 2025. Utfasingen er allerede kommet godt i gang, men ikke sikkert at du ser det der du sitter.

Lenke til kommentar
56 minutes ago, 6RCURCGB said:

 

En fossilbil har flere komponenter som potensielt kan skape problemer enn en elektrisk bil har. Det har du rett i.

Men ila. de 10 første årene skal det ikke være nødvendig å skifte dyser, plugger, dynamo, turbo osv.

Ikke om du tar nødvendig gjevnlig vedlikehold. Noe du nesten slipper helt på de 10 årene med elbil.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Hanhijnn said:

 Myndighetene vil ikke ha noe salg av eksosbiler etter 2025.

Det er fullstendig utopi. Hvis utslippsreduksjon er målet er selvfølgelig moderne bensinbiler en del av løsningen.

Hvis målet er å følge et dogme om at batteri-elektrisk er eneste måten å få ned utslippene får vi fortsette den horrible avgiftspolitikken.

Lenke til kommentar

Mindre vedlikehold = mindre omsetning for bilverkstednæringen. Det vil bety nedleggelser og oppsigelser. Det er selvsagt mørke skyer for næringen og deres ansatte. Massevis av personer har altså personlig motivasjon for å trenere det grønne skiftet, skape tvil om det virker og dra fram noen mørke jantelovs-argumenter mot elbilsatsingen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (Akkurat nå):
Hanhijnn skrev (21 minutter siden):

 Myndighetene vil ikke ha noe salg av eksosbiler etter 2025.

Det er fullstendig utopi.

Det er den uttalte målsettingen, som det er politisk enighet om på Stortinget.

Men det er nok en smule optimistisk. Kanskje det blir så sent som 2028 - 2030.

Sitat

Hvis utslippsreduksjon er målet er selvfølgelig moderne bensinbiler en del av løsningen.

Selvfølgelig er de det. I en kort overgangsfase.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Mindre vedlikehold = mindre omsetning for bilverkstednæringen. Det vil bety nedleggelser og oppsigelser. Det er selvsagt mørke skyer for næringen og deres ansatte. Massevis av personer har altså personlig motivasjon for å trenere det grønne skiftet, skape tvil om det virker og dra fram noen mørke jantelovs-argumenter mot elbilsatsingen.

Heldigvis (eller dessverre?) så har de lovpålagte EU-kontrollene blitt så omfattende at sysselsettingen på verkstedene er berget i hvertfall 10 år fram i tid... ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...