Gå til innhold

Selvkjørende biler får skylden hvis de blir påkjørt bakfra: – Gir et galt bilde av teknologien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingenting som skikkelig søppel-rapportering. Her burde det ryddes opp og klarere kriterier på plass. En påkjørsel bakfra er faktisk kjøretøyet bak sin feil. Uavhengig årsak er det et ansvar å holde forsvarlig avstand til kjøretøy foran, slik at om så bilen foran bråstopper skal dette ikke medføre påkjørsel bakfra.

Edit: eneste omstendigheter som gjør at det kan dømmes annerledes er om man med vilje forsøker å skape en kollisjon.

Endret av The Very End
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Sitat

For eksempel anses det generelt sett at en uoppmerksom sjåfør som treffer en annen bilist bakfra har hele skylden for kollisjonen. Men uansett situasjon gir en slik hendelse de autonome bilene en prikk i protokollen, som kan få vidstrakte konsekvenser.

Eneste grunn for selvkjørte biler har skylden må være mangel på programvare oppsett eller feil avstand til til bilen bak eller dårlig informasjon rund svining eller sen informasjon eller for raskt som gir økt ulykke.

Sitat

eneste omstendigheter som gjør at det kan dømmes annerledes er om man med vilje forsøker å skape en kollisjon.

Har hørt enkelte har stoppet ved innkjøringsfelt eller et stykke etter siden de var redde for kjørt på dyr og måtte ut å sjekke det. Det har vært ofte større kolisjoner når det ikke blir sett av bilen bak. særlig ved sving først.

Men største problemet hvis det blir praktisert slik er det ikke rart selvkjørte biler ikke blir tillatt til annet en testing før 2030.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
2 hours ago, The Very End said:

En påkjørsel bakfra er faktisk kjøretøyet bak sin feil. Uavhengig årsak er det et ansvar å holde forsvarlig avstand til kjøretøy foran, slik at om så bilen foran bråstopper skal dette ikke medføre påkjørsel bakfra.

Edit: eneste omstendigheter som gjør at det kan dømmes annerledes er om man med vilje forsøker å skape en kollisjon.

Jeg er uenig, hvis man bråbremser uten grunn overholder man ikke veitrafikklovens paragraf 3.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, LMH1 said:

Eneste grunn for selvkjørte biler har skylden må være mangel på programvare oppsett eller feil avstand til til bilen bak eller dårlig informasjon rund svining eller sen informasjon eller for raskt som gir økt ulykke.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/opeJ6K/ikke-autopilot-for-selvkjrende-busser

Inntil selvkjørende biler begynner å samarbeide med hverandre eller blir styrt av en trafikksentral ligger dette mange decennier foran oss. Det er sjokkerende å se at selv Tesla som hevdes å være langt fremme på selvkjøring i veeldig stor grad baserer seg på kartinfo. Bilen greier ikke å skjønne at den kjører på en tofelts vei engang hvis kartet sier at det er en enfelts vei.

Lenke til kommentar

6RCURCGB enig med deg der, og derfor jeg nevner at om man forsøker å skape kollisjon med vilje så blir det skylddeling. Deling fordi bilen bak gjør en feil med å ha ligget for nærme mens den foran også har kjørt uaktsomt. Må tenke på at dyr, hull i veien eller andre rare ting kan gjør at man må bråbremse, folk må bli bedre på å holde avstander.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
12 minutes ago, The Very End said:

6RCURCGB enig med deg der, og derfor jeg nevner at om man forsøker å skape kollisjon med vilje så blir det skylddeling. Deling fordi bilen bak gjør en feil med å ha ligget for nærme mens den foran også har kjørt uaktsomt. Må tenke på at dyr, hull i veien eller andre rare ting kan gjør at man må bråbremse, folk må bli bedre på å holde avstander.

Ok, da er vi sånn nesten enige. I tettere trafikk kan vi ikke bruke 3 sekunders regelen, da blir trafikkavviklingen svært dårlig.

Jeg ville ikke satset på skylddeling hvis man brake checker andre. Hvis den fornærmede (bilen bak) har videoopptak av episoden ender man fort opp med skylden selv. Jeg trenger vel ikke nevne at brake checking er det absolutt dummeste jeg ser i trafikken...

Lenke til kommentar

Det er så enkelt som at unødvendig bråbremsing er et stort trafikksikkerhetsproblem helt uavhengig av om det skjer med vilje eller ikke. Eller hvem som juridisk sett har skylda i en ulykke. Derfor bør det være strenge krav til autonome systemer og assistansesystemer som ikke klarer disse bør lukes ut av trafikken.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (16 timer siden):

Inntil selvkjørende biler begynner å samarbeide med hverandre eller blir styrt av en trafikksentral ligger dette mange decennier foran oss. Det er sjokkerende å se at selv Tesla som hevdes å være langt fremme på selvkjøring i veeldig stor grad baserer seg på kartinfo. Bilen greier ikke å skjønne at den kjører på en tofelts vei engang hvis kartet sier at det er en enfelts vei.

Største problemet er vel 5g nett er mangefult, som gjør fjernstyring og monitoriering vanskelig med dette kunne man komme litt lengere, At man slipper å ha en person som kjører men styrer bilen fra et annet sted.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Salvesen. said:

Det er utrolig vanskelig å bevise at det var uten grunn. Stort sett alle slike saker dømmes mot fører bak.

Du har rett i at føreren bak som regel får skylden, hadde vært interessant å sett statistikken. Men med bra videobevis får man jo håpe at tullingene som fremprovoserer slike situasjoner får svi.

Lenke til kommentar
3 hours ago, LMH1 said:

Største problemet er vel 5g nett er mangefult, som gjør fjernstyring og monitoriering vanskelig med dette kunne man komme litt lengere, At man slipper å ha en person som kjører men styrer bilen fra et annet sted.

Det var ikke fjernstyring jeg tenkte på. Mere som en helautomatisk trafikksentral som visste hva alle bilene gjorde og regisserte trafikkavviklingen. Dette ligger veeldig langt frem i tid...

Lenke til kommentar
On 8/15/2020 at 9:37 AM, Salvesen. said:

Det er utrolig vanskelig å bevise at det var uten grunn. Stort sett alle slike saker dømmes mot fører bak.

Ja. Men YouTube er full av eksempler på at det et tilfelle at mange forsøker å lure andre trafikanter og forsikringsselskaper.
Det finnes jo websider som forklarer teknikkene som brukes og at man må være obs om man havner i slike situasjoner i utlandet. Jeg er usikker på i hvor stor grad dette skjer innenlands, men vi har våre svindlere vi også.

 

Lenke til kommentar
On 8/15/2020 at 12:39 PM, uname -l said:

Det er så enkelt som at unødvendig bråbremsing er et stort trafikksikkerhetsproblem helt uavhengig av om det skjer med vilje eller ikke. Eller hvem som juridisk sett har skylda i en ulykke. Derfor bør det være strenge krav til autonome systemer og assistansesystemer som ikke klarer disse bør lukes ut av trafikken.

Enig i det, for ikke å snakke om de enorme køene slik rykk og napp kjøring skaper...

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Trestein said:

Det må da være svært enkelt for en selvkjørende bil å bevise hvorfor den bråbremser? Er det ingen grunn i opptakene er det livsfarlig å bråbremse på motorvei uten grunn. Gjør den det bør den få skylden. 

Du har et poeng der, en evt. "black box" vil jo dokumentere episoden.

Lenke til kommentar
On 8/14/2020 at 11:18 PM, 6RCURCGB said:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/opeJ6K/ikke-autopilot-for-selvkjrende-busser

Inntil selvkjørende biler begynner å samarbeide med hverandre eller blir styrt av en trafikksentral ligger dette mange decennier foran oss. Det er sjokkerende å se at selv Tesla som hevdes å være langt fremme på selvkjøring i veeldig stor grad baserer seg på kartinfo. Bilen greier ikke å skjønne at den kjører på en tofelts vei engang hvis kartet sier at det er en enfelts vei.

Det klarer den helt fint. Kjører ofte nå på en ny vei med to felt, som ikke er i kartet, og den viser med en gang dette på displayet.

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat kjøpt en bil som har en viss form for selvkjøring (Hyundai Ioniq 2020). Dette systemet har visstnok fått skryt(!), men om dette representerer selv bare et medium nivå av selvkjøring, så kan jeg trygt si at selvkjørende teknologi definitivt ikke er i nærheten av modent nok til å komme ut i allmenn trafikk. 

Lenke til kommentar
6 hours ago, Kajac said:

Jeg har akkurat kjøpt en bil som har en viss form for selvkjøring (Hyundai Ioniq 2020). Dette systemet har visstnok fått skryt(!), men om dette representerer selv bare et medium nivå av selvkjøring, så kan jeg trygt si at selvkjørende teknologi definitivt ikke er i nærheten av modent nok til å komme ut i allmenn trafikk. 

Ja, jeg tror også det er lenge til autonom kjøring er sikkerhetsmessig akseptabelt. Så skal systemene godkjennes osv.

Jeg synes faktisk forventingene endel folk uttrykker på internett er urimelige. De som tror at dette er enkle greier å utvikle mangler teknisk innsikt eller forståelse. Noen morsomme kommentarer her ang. automatisk parkering.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...