Gå til innhold

Volkswagen-sjef: – Vi skal ikke være først med selvkjørende biler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (13 minutter siden):

Det vil nok ikke være det etter 1'st modellene. For du er vel klar over poenget med dem? 

Ja, poenget er tydeligvis å melke folk for mest mulig penger for helt basic sikkerhetsutstyr ;)

Forøvrig ventes en god prisnedgang på Model 3 snart, etter at krona har styrket seg kraftig mot dollar. Mitt tips er 400-410k inkl. vinterdekk. Men neppe før i Q4.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (Akkurat nå):

Ja, poenget er tydeligvis å melke folk for mest mulig penger for helt basic sikkerhetsutstyr ;)

Forøvrig ventes en god prisnedgang på Model 3 snart, etter at krona har styrket seg kraftig mot dollar. Mitt tips er 400-410k inkl. vinterdekk. Men neppe før i Q4.

Nei, poenget er å måle interesse for å skalere produksjon, samt stress-teste produksjon kjappest mulig med mindre variasjoner i starten. Dette er altså noe Tesla må gjøre kontinuerlig fordi de ikke har en fjerneste snøring på hvordan de produserer biler. Så ikke regn med valgmuligheter der med det første. 

ID.3 sitt ryggekamera er i det minste under håndtaket slik at snø og regn ikke gjør det ubrukelig. :)

Lenke til kommentar
34 minutes ago, oophus3do said:

ID.3 sitt ryggekamera er i det minste under håndtaket slik at snø og regn ikke gjør det ubrukelig. :)

Det er en fordel ja. Men kan man aktivere det under kjøring? Synes det er kjekt å ha oppe på skjermen når jeg kjører med henger, men det er jo ikke like relevant på ID.3.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Det er en fordel ja. Men kan man aktivere det under kjøring? Synes det er kjekt å ha oppe på skjermen når jeg kjører me henger, men det er jo ikke like relevant på ID.3.

Er jo litt slike funksjoner VW er interessert i å høre på, og som er grunnen til at de åpner opp for å høre mer på kundene sine. Om dette er noe som mange ønsker, så vil det nok være mulig å kjøre fremover med håndtaket oppe for å kunne se med kamera bak. 
 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
oophus3do skrev (20 minutter siden):

Er jo litt slike funksjoner VW er interessert i å høre på, og som er grunnen til at de åpner opp for å høre mer på kundene sine. Om dette er noe som mange ønsker, så vil det nok være mulig å kjøre fremover med håndtaket oppe for å kunne se med kamera bak. 
 

Så kan jeg se for meg at VW gjør sånne steinalderøvelser som å vurdere sikkerhetsaspektetene ved forskjellige valg. Hvem har tid tl å vete på sånn? /s

Lenke til kommentar
tommyb skrev (15 minutter siden):

Jeg skal ikke påstå at all selvkjøring er bedre enn menneskestyrt, men noen ting som automatisk nedbremsning ved kollisjon eller ved for høy hastighet inn i en sving er jeg slett ikke sikker på burde være mulig å slå av.

Nødbremsning er et system som alltid er på, så det er det nok ikke mulig å skru av uten å hacke SW ellernoe sånt vil jeg anta. 

Anbefaler å sjekke ut firmaet HERE. Det firmaet som man kan forvente å se hos de fleste Tyske merkene angående assists, V2X, IoT opplegg, samt videre inn i nivå 3 funksjoner. Første funksjonen som defineres som nivå 3 er en sak som kun fungerer i køer på motorvei under 30km/t. Trur Mercedes vil få det først. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

Tja, vår Model 3 med ryggekamera kostet mindre enn det en ID.3 med ryggekamera gjør ;)

Gjør den det i dag da ?

Sitat:
Den mer påkostede Plus-versjonen - blant annet med 19-tommers felger, LED Matrix-frontlykter, ryggekamera og mer påkostede alcantara-seter, vil koste 404.100 kroner. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/WbwEBr/na-er-prisene-pa-volkswagen-id3-klare vinterdekk 18" kr.17.000

Rimligeste Model 3 SR Plus m/Vinterdekk 17.000 og dok/dest avgift 11.000 på konfigurator kommer på 462k

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 7.8.2020 den 19.31):

Selvkjørende biler handler ikke så mye om å få en bil til å kjøre uten fører. Det tror jeg går helt fint. 

Når det blir avklart hvem som skal straffes om en selvkjørende bil dreper noen blir det interessant. Eieren av kjøretøyet? Produsenten? Utvikleren av software? 

Hvorfor skal noen straffes? Straff er en oppskrift på å aldri noensinne få autonome biler. 

Når myndighetene eventuelt godkjenner selvkjørende biler så er det fordi det vil føre til færre drepte og skadde i trafikken. At enkelttilfeller kan tilskrives ikke-perfekte løsninger er noe myndighetene fint kan leve med så lenge statistikken utvikler seg riktig vei.

Merker/modeller som utmerker seg negativt vil selvfølgelig risikere å miste godkjennelsen, med de tapene det medfører. 

Lenke til kommentar
syar2003 skrev (32 minutter siden):

Gjør den det i dag da ?

Sitat:
Den mer påkostede Plus-versjonen - blant annet med 19-tommers felger, LED Matrix-frontlykter, ryggekamera og mer påkostede alcantara-seter, vil koste 404.100 kroner. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/WbwEBr/na-er-prisene-pa-volkswagen-id3-klare vinterdekk 18" kr.17.000

Rimligeste Model 3 SR Plus m/Vinterdekk 17.000 og dok/dest avgift 11.000 på konfigurator kommer på 462k

Nei, i dag gjør den ikke det. Men i Q4 tipper jeg den gjør det igjen. Prisen ble satt opp pga. at krona raste mot dollaren, nå har den styrket seg igjen og prisen må ned omtrent 60k om man skal kompensere for det. Så da havner den i så fall på omkring 400k. Mao. ville jeg ikke kjøpt i dag, bedre å vente litt og se. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (3 minutter siden):

Nei, i dag gjør den ikke det. Men i Q4 tipper jeg den gjør det igjen. Prisen ble satt opp pga. at krona raste mot dollaren, nå har den styrket seg igjen og prisen må ned omtrent 60k om man skal kompensere for det. Så da havner den i så fall på omkring 400k. Mao. ville jeg ikke kjøpt i dag, bedre å vente litt og se. 

Prisen til ID. 3 gikk også opp pga valutta differeanser. Så dette vil jo bare justere seg fortløpende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (1 time siden):

Det blir vel mer eller mindre samme endringer i kronens valuta forhold mot dollar som mot euro som er innkjøpsvaluta ift tyske biler.
Så kroneverdi mot tyske og mot amerikanske biler på samme tidspunkt vil jeg tro blir omtrent det samme.

Tja, jeg er ikke så sikker på det. EUR har styrket seg 8-9% mot USD siden Tesla justerte Model 3-prisene. Det går ikke så bra med dollaren for tiden...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (24 minutter siden):

Tja, jeg er ikke så sikker på det. EUR har styrket seg 8-9% mot USD siden Tesla justerte Model 3-prisene. Det går ikke så bra med dollaren for tiden...

Jeg tenkte mere på at en svekket norsk krone gjør seg gjeldende både mot EUR og USD om disse er uendret ift hverandre. 
Men der skjer jo mye rart for tiden med forholdet USA til EU og Kina.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
4 hours ago, Kahuna said:

Hvorfor skal noen straffes? Straff er en oppskrift på å aldri noensinne få autonome biler. 

Det hefter alltid straffeansvar på bedrifters avgjørelser når liv og helse eller andre konsekvenser følger av avgjørelsene.

Ref. Dieselgate, der man valgte å pynte på tallene framfor å utvikle dyrere partikkelfiltrering. Noen ble straffet og det er et direkte overførbart eksempel dersom man ikke velger å bruke ekstra på sikkerhet. Fordi man setter opp fortjeneste av løsningsalternativ 1 opp mot løsningsalternativ 0, og dersom løsningsalternativ 0 gir den beste avkastningen, utvikler man ikke løsningsalternativ 1. Gitt at løsningsalternativ 0 er godt nok, har bilbransjen bevist over tid at de er villige til å fortsette med kun marginale forbedringer hvert sjuende til ellevte år, og la rusten være viktigste motivator for utskiftning.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (1 time siden):

Det hefter alltid straffeansvar på bedrifters avgjørelser når liv og helse eller andre konsekvenser følger av avgjørelsene.

Ref. Dieselgate, der man valgte å pynte på tallene framfor å utvikle dyrere partikkelfiltrering. Noen ble straffet og det er et direkte overførbart eksempel dersom man ikke velger å bruke ekstra på sikkerhet. Fordi man setter opp fortjeneste av løsningsalternativ 1 opp mot løsningsalternativ 0, og dersom løsningsalternativ 0 gir den beste avkastningen, utvikler man ikke løsningsalternativ 1. Gitt at løsningsalternativ 0 er godt nok, har bilbransjen bevist over tid at de er villige til å fortsette med kun marginale forbedringer hvert sjuende til ellevte år, og la rusten være viktigste motivator for utskiftning.  

Det er en dårlig referanse. Dieselgate handlet om bevisst juks for å unngå å lage bra nok biler. De produsentene som klarte kravene ble heller ikke holdt ansvarlig for de utslippene de faktisk hadde. Når autonome biler blir bra nok kan man for eksempel redusere antall døde med 25%. Det betyr at vi har en 'rest' på 75%. Om Autonomi-produsentene skal holdes ansvarlig for 'resten' vil vi aldri komme noen vei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...