Gå til innhold

Vi prøvekjørte ID.3 1st: En lek med lys og ekstremt stillegående


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (11 minutter siden):

9,5 time med 56 km/t i snitt på tyske motorveier må jo være en lidelse for både de i bilen, andre trafikanter og ikke minst trafikkfarlig.

Har sett teslabjørn kjøre Max 40 på danske hovedveier. 56km i snitt er det jeg oppnår på jobb pendling.

Da er det mye 60 soner. Bergen Oslo på 8 timer er ca 58 km PR time i snitt. Uansett så ser det ut til at effektivitet er brukbar på id3

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (23 timer siden):

9,5 time med 56 km/t i snitt på tyske motorveier må jo være en lidelse for både de i bilen, andre trafikanter og ikke minst trafikkfarlig.

De kjørte ikke i 56km/t på motorveiene? Hva får deg til å si det?

Distance traveled: 531 km (WLTP exceeded 26.4%)
Consumption: 58 kWh = 10.92 kWh / 100 km
Travel time: 9.5 h
Average speed: 56 km / h
Road profile: 44% Highway, 56% national and passing through localities
Altitude difference: 140 m (start 260 m / destination 400 m)
Load: 245 kg



Majoriteten av ferdselen var landeveier. Se videoen, så er dem jo langt unna veier som det er forsvarlig å kjøre særlig mye kjappere på. Til og med litt grusveier.

De har jo filmet litt her og der, så en kan anta at de har kjørt, sluppet av kameramann, kjørt tilbake og kjørt forbi for så å hente kameramannen igjen i flere omganger. Ikke akkurat den mest effektive metoden å kjøre på om formålet er å "hypermile". Da hadde dem gjort som Hyundai med Kona som kjørte over 1,000 km på en oval bane med et batteri på 64kWh. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Var nede for service med eGolfen og testkjørte ID.3 ei tur. Det var en Plus utgave, så den hadde ikke HUD og maks assists-pakke, men ble veldig positivt overrasket over PCC. Ekstremt deilig at den tar alle rundkjøringer og svinger i den farten som er behagelig for dem. 

Man sitter rimelig høyt, så det føles nesten litt SUV aktig ut. Angående støy, så kjørte jeg en kamerats e-tron 55 i helga, og støynivået kan fint sammenlignes med den. Betydelig bedre enn eGolfen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 minutter siden):

Virker jo som det mangler litt mere i software enn bare Carplay.. heller ikke gunstig at den akselererer over fartsgrensen av seg selv for så å klage på at man kjører for fort ?

Det er en innstilling man aktivt må skru på, at den varsler ved X km/t. Testet den selv, og det går ikke å ha den på samme fartsgrense som fartsgrensen den registrerer for da kommer den hele tiden. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 timer siden):

 

Virker jo som det mangler litt mere i software enn bare Carplay.. heller ikke gunstig at den akselererer over fartsgrensen av seg selv for så å klage på at man kjører for fort ?

 

Wow, dette var trist mysing! Her er det mye som må ordnes opp i. Og det "fantastiske" here systemet nevnte de ikke engang, bare at bilen akselerte av seg selv og missforsto hvor den lå i veien.

Galskap, VW er tydligvis den nye kongen av beta biler.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
8 hours ago, oophus3do said:

Det er en innstilling man aktivt må skru på, at den varsler ved X km/t. Testet den selv, og det går ikke å ha den på samme fartsgrense som fartsgrensen den registrerer for da kommer den hele tiden. 

Må vel fikses litt der og. Kansje den funksjonen ble aktivert med ett uhell på en av de 20 touch knappene på rattet man kommer borti..

Har det vært vanlig på VW å ha egen knapp for speilvarme? Tror ikke jeg har sett det før. De fleste biler aktiverer dem jo bare om man slår på varmen i bakruten. Bare en vansesak det da selvfølgelig.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 timer siden):

Må vel fikses litt der og. Kansje den funksjonen ble aktivert med ett uhell på en av de 20 touch knappene på rattet man kommer borti..

Nei, den funksjonen ligger i infotainment systemet. Men mulig han kom borti + tegnet. Da øker man hastigheten på PCC systemet i 10km/t intervaller ved lange trykk. Man kan altså overstyre hastigheten selv, og det er jo viktig. Trafikken flyter jo ofte i litt høyere hastighet enn måleren i bilen med sin feilmargin mot GPS målt fart. 

Complexity skrev (6 timer siden):

Har det vært vanlig på VW å ha egen knapp for speilvarme? Tror ikke jeg har sett det før. De fleste biler aktiverer dem jo bare om man slår på varmen i bakruten. Bare en vansesak det da selvfølgelig.

Ja, varme i rutene og varme i speilene har vært separat. 

 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Drar ikke akkurat i fra på salgsstatistikkene... Gruser ikke model 3 salget som spådd av "ekspertene" enda iallefall. 

Haha! Første dag noen kunde får sin bil er 11 September - i hele EU. De bilene som er registret til nå er kun til forhandlere. ;) 

Sjekk heller tallene etter fredagen du. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
16 minutes ago, syar2003 said:

Ikke sammen i samme bil da. Noe som var litt av sensasjonspoenget ;)

Vet ikke om jeg vil kalle det en sensasjon akkurat, men media var meget begeistret iallefall. Musk synes bilen akselererte tregt (som jeg ser flere testere nevner. Pedalkurven er utrolig slapp) men ellers synes han det var en god bil.

VW sjefen ser på Model Y som en referanse.

Gir god PR til begge selskap.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...