Gå til innhold

Vi prøvekjørte ID.3 1st: En lek med lys og ekstremt stillegående


Anbefalte innlegg

JØI skrev (3 minutter siden):

Det var ikke få spark til Tesla og deres ansvarsløshet og amatørmessige tilnærming der. 

Er jo en grunn til at EU+Asia blir påtvunget i å gjøre noe med det med reguleringer. Tilnærmingen til Tesla må altså falle inn under dette nå om ikke så alt for lang tid. 

Trestein skrev (2 minutter siden):

Er ikke overrasket. Tyskerne har holdt på med dette i årevis. Er rimelig sikker på at det kjører rundt biler som overgår alt som finnes i dag.

Et lite stykke av det datagrunnlaget det snakkes om kan lastes ned hos Audi btw. Sånn at alle, inklusive studenter kan bruke slik data for å prøve å lage noe som løser et eller annet problem. Rett og slett en "benchmark". :)

Sitat

Det kommer for eksempel opp tilleggs opplysninger i hud om at det er forbikjøring forbudt , eller andre begrensninger.

Ja, jeg så det. Men jeg hadde foretrukket om de fikk dyttet slik informasjon opp i HUD'en etterhvert også. Kjekt å vite at det kommer en sving som bilen anbefaler 50km/t i f.eks. på ukjente landeveier rett i synsfeltet. 

Er lagret data så detaljert at det også vet om farlige svinger pga vann i nærheten, eller feil dosering så hadde det vært stilig å fått opp også. Rundt 0 grader så er det jo de de første svingene som iser opp. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (4 timer siden):

Diskuterte litt dette  tidligere her i tråden. Forhåpentligvis så er det bare noen hjulkapsler man kan ta av og normale felger under.

Her er hjulene til Model 3, slik den vises frem med en grusom hjulkapsel som skal gi bedre rekkevidde, og bilde av felgen uten.

 

1_DokGPDq4KG1gIfBbv8rdjg.png

Jeg har 8 slike hjulkapsler uåpnet liggende om noen skulle være interessert ?

 

Jeg er definitivt interessert. Vi har alltid kapslene på da vi både synes hjulene er penere med de på samtidig som det gir lavere forbruk og beskytter felgen. Rene kinderegget altså ;) Men vi har bare 4 kapsler til 8 hjul, dvs. ingen ekstra. Tar gjerne imot noen ekstra om du vil kvitte deg med dine ;) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Jeg er definitivt interessert. Vi har alltid kapslene på da vi både synes hjulene er penere med de på samtidig som det gir lavere forbruk og beskytter felgen. Rene kinderegget altså ;) Men vi har bare 4 kapsler til 8 hjul, dvs. ingen ekstra. Tar gjerne imot noen ekstra om du vil kvitte deg med dine ;) 

Åja det er faktisk interesse for dem?

Skal se om jeg finner de på boden en gang og kansje lager en liten finn annonse. Kan alltids linke deg den da. Jeg kommer aldri til å bruke dem.

Kjøpte du bil før en viss dato (i slutten av fjoråret engang mener jeg) har du krav på å få gratis kapsler hos Tesla foresten, siden det sto på nettsiden at det skulle følge med vinterhjula og, noe de har fjernet i ettertid.

Har og orginale skvettlapper i uåpnet eske. Istede for at Tesla bare sendte ut slike kunne de spart litt ved å spørre kundene om de ville ha de først.

Lenke til kommentar



Firimaet som tydeligvis står bak ID.3 assists. De mapper ikke kun veiene, de mapper jo til og med innsiden av butikker o.l. 

Kan jo åpne opp for morsomme ting som søk på hva som helst i bilen, og man får en kjøre, parkere og gå rute helt frem og inn til hvor produktet man vil ha står plassert. Artig og spennende! 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 10.8.2020 den 9.09):

Åja det er faktisk interesse for dem?

Skal se om jeg finner de på boden en gang og kansje lager en liten finn annonse. Kan alltids linke deg den da. Jeg kommer aldri til å bruke dem.

Kjøpte du bil før en viss dato (i slutten av fjoråret engang mener jeg) har du krav på å få gratis kapsler hos Tesla foresten, siden det sto på nettsiden at det skulle følge med vinterhjula og, noe de har fjernet i ettertid.

Har og orginale skvettlapper i uåpnet eske. Istede for at Tesla bare sendte ut slike kunne de spart litt ved å spørre kundene om de ville ha de først.

Jeg kjøpte litt for sent dessverre. 

Har skvettlappene, har ikke brukt de da bilen vår er foliert. Ser enkelte har prøvd å selge de også ;)

Lenke til kommentar

https://www.topgear.com/car-reviews/volkswagen/id3/inside

However, the ID3’s driving assistance systems are some of the best we’ve yet come across. Don’t mistake this for a self-driving car, because no such thing exists regardless of what Elon Musk or his Twitter army tells you. But the manner in which the ID3 steers itself is so well calibrated

Omtrent samme kritikk og ros som ellers, men kommentarer som dette viser at folk starter å bli lei av måten autonomi introduseres andre steder. Top Gear fletter seg inn blant flere som sier at assistentene i ID.3 er en av de bedre systemene de har prøvd, som igrunnen betyr at MEB platformen i stor grad vil treffe godt der. Dog jeg finner det rart at VW ikke selv reklamerer mer for HERE teknologien enn kun det å snik-innføre det i ID.3 uten å nevne noe om det. Det er kun elbil24 som har berørt den delen, og hva man kan forvente mer fra det området kan man se på hjemmesidene til HERE. HD-kart, V2X/X2V osv fortjener egentlig en egen sak i seg selv. Er utforlig få som vet hva slik teknologi kan bringe med seg. 

Lenke til kommentar

Ser at ID.3 med den største batteriet og lengst rekkevidde på 550km vil komme med noen «snodige» begrensinger grunnet vekt.

Kun registrert for 4 personer.
Ikke panoramatak.

https://motor.no/550-kilometer-82-kwt-elbil/bekreftet-bare-som-fireseter-med-stort-batteri/176446
 

Kun registrert for 4 hadde ikke betydd stort for min del , mens bortfall av panoramataket hadde vært en større nedtur.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (6 minutter siden):

Joda jeg kan forstå at problemet oppstår og hvorfor på elektrifiserte biler.
Men vi er allikevel ikke vant til at det vi har av «vanlige» personbiler ikke kan bli registrert for 5 personer.

Faller man over noen grenser så kreves det mer å få 5 stjerner i feks NCAP. 

Personlig så syns jeg valgmuligheter er greit. Kast ut 1 mann og få større batteri. Hvis ikke så må en bare ta mellomste batteri. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Faller man over noen grenser så kreves det mer å få 5 stjerner i feks NCAP. 

Personlig så syns jeg valgmuligheter er greit. Kast ut 1 mann og få større batteri. Hvis ikke så må en bare ta mellomste batteri. 

Sa jo også i mitt innlegg at det med registrert for fire ikke ville bety noe for min egen del. 
Hele opplegget med utgaven over Max med 550km rekkevidde blir etter min mening «litt snodig» når man i tillegg må fjerne utstyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (23 minutter siden):

Sa jo også i mitt innlegg at det med registrert for fire ikke ville bety noe for min egen del. 
Hele opplegget med utgaven over Max med 550km rekkevidde blir etter min mening «litt snodig» når man i tillegg må fjerne utstyr.

Alternativet blir jo å fjerne hele batterimoduler. Det er der problemet ligger siden man ikke kan ha en "halv" kasse når de skal massepriduseres. 

Men ja, rart å velge det slik men jeg syns det er bedre enn å droppe det. 5 personer for 550km+ langtur er uansett ikke helt å foretrekke i en kompakt bil. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (7 minutter siden):

Alternativet blir jo å fjerne hele batterimoduler. Det er der problemet ligger siden man ikke kan ha en "halv" kasse når de skal massepriduseres. 

Men ja, rart å velge det slik men jeg syns det er bedre enn å droppe det. 5 personer for 550km+ langtur er uansett ikke helt å foretrekke i en kompakt bil. 

Derimot med fire på langtur hvor to personer er i baksete er det på mange måter en bedre opplevelse for de bak med en «luftig kupé» som et panoramatak gir. Så det er fjerning av «dette utstyret» jeg reagerer på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (4 minutter siden):

Derimot med fire på langtur hvor to personer er i baksete er det på mange måter en bedre opplevelse for de bak med en «luftig kupé» som et panoramatak gir. Så det er fjerning av «dette utstyret» jeg reagerer på.

Ja, for å havne under vektkrav med muligheten i å kaste inn flere batterimoduler så måtte man ofre vekt andre steder. De stedene ble muligens kun mulig ved å fjerne 80kg på et menneske, og panoramataket? 

Det er jo litt krise om det blir mulig å få bot med baggasje og full bil mens man veier totalt sett over typegodkjenningen for bilen?

Personlig så syns jeg man må oppdatere NCAP, WLTP osv for å ta inn elbilene ut fra en gammel standard laget for ICE og inn i en ny tid? 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...