Gå til innhold

Vi prøvekjørte ID.3 1st: En lek med lys og ekstremt stillegående


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (2 timer siden):
oophus3do skrev (11 timer siden):

De må erstatte gammel fortjeneste på X produkt med ny på Y produkt. Mener du at dette er enkelt? Man kan ikke bare kaste opp nye fabrikker når man har tisifrede fabrikker gående fra før som tjener dem penger. De må analysere når man kan bytte ut produksjonslinjene fra gammelt til nytt. 

Før dette må man kunne tjene penger på elbiler. Når Tesla som kun fokuserer på dette til nå ikke klarer dette, så burde det gå opp et lys, eller hva? 

"Eyy kjøp den nye 3e generasjon ID.3 med disse nye funksjonene! eller bare la være du får dem på din 5 år gamle også"
Tviler på VW ønsker å reklamere slik iallefall.

Så selv om dere OTA skulle bli flotte greier så har jeg ikke helt tro på at selv en 8år gammel bil vil få flere oppdateringer i året med nye funksjoner slik som hos Tesla.

Forstod du ikke det du svarte til? Virker ikke slik. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Så de skal tjene penger på å selge apper til bilene istede for å selge biler? 

Skjønner jo at det må gå den veien men de liker det nok ikke.

Det spørs helt på hvordan ettersalget per bil vil være. Om elbilen faktisk får mindre vedlikehold og dermed mindre verkstedkostnader gjennom sin levetid, så må de finne på noe annet for å beholde samme avanse per bil. Og ja, verdien for personifisering for bilene gjennom app-store vil jeg påstå å være betydelig større enn gammel avanse på ettersalg gjennom vedlikehold. 

Alt dette må de dog  balansere mens de må treffe skiftet rimelig perfekt. Det er betydelig vanskeligere enn det er for et firma som kun skalerer opp én produktportefølje på én drivlinje, det må du da forstå? 

Så mens Tesla står på bar bakke og lager 1 fabrikk for å komme igang, så er deres neste steg ekstremt enkelt. Lag en ny fabrikk. 

For Toyota eller VW som har nærmere 20 fabrikker, så kan de ikke bare kaste opp en ny fabrikk for BEV alene og stå der med 21 fabrikker. De må sakte men sikkert erstatte produksjonslinjene ved sine 20 fabrikker fra gammel produktportefølje til ny produktportefølje. Altså et betydelig vanskeligere dilemma. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Så de skal tjene penger på å selge apper til bilene istede for å selge biler? 

Skjønner jo at det må gå den veien men de liker det nok ikke.

Jeg klarer ikke å se hvordan dette skal bli en penge binge, konkurrentene pusher jo dette gratis(tesla). Og VAG ser ikke ut til å standardisere bilene engang slik at de kan selge utstyr til bil i etterkant. Blir spennende å se, men jeg er ikke overbevist. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Jeg klarer ikke å se hvordan dette skal bli en penge binge, konkurrentene pusher jo dette gratis(tesla). Og VAG ser ikke ut til å standardisere bilene engang slik at de kan selge utstyr til bil i etterkant. Blir spennende å se, men jeg er ikke overbevist. 

Hadde du kjøpt en perfekt implementert "A Better Route Planner" for eksempel direkte til bilen gjennom en app? 
Hadde du kjøpt en annen animasjon på bremselysene/blinkelysene om det var tilgjengelig? Trur du noen andre ville gjort det om du personlig ikke tenker at slikt er viktig? Når man vet at folk liker å personifisere bilene sine med felger, wrapping og diverse så sier det seg jo litt selv at personifisering gjennom SW burde ha et stort marked også? 

Hva tenker du starter å skje når butikker starter å tilby funksjoner som levering ved utgangen når du kjører forbi med bilen og tar imot varene - litt ala Drivethrough for McDonalds men for IT-varer gjennom Komplett lagrene f.eks, eller klesvarer? Mulighetene der er enorme, og hver butikk må ha sin egen implementasjon gjennom et system som kan ta X% avanse per utnyttelsesgrad per app. Butikken tjener penger pga enkeltheten og når markeder og kunder som ellers hater å gå i butikker, samt bilprodusenten som eier app-store løsningen tjener sin del ved å ta en liten markedsandel av kjøpene, eventuelt tillate reklame. Dataene våres kan personifiseres og du kan se din egen reklame når du ankommer stedet vs neste mann som får reklame om andre varer i butikken grunnet sine preferanser osv osv. 

Det er kun fantasien som setter grenser på måter å tjene penger på gjennom dette. Og personlig mener jeg dette markedet er enormt mye større enn avansen man tidligere så gjennom ettersalg for vedlikehold og lignende. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 minutter siden):

Kansje ikke så dumt med reklame om de vil selge biler. Om bilen min hadde begynt å vise meg reklame ville jeg bytta den ut på dagen.

Hvordan reklame er implementert kan jo være i alle ulike former. Det trenger ikke nødvendigvis være linket til at det dukker opp i bilen din? Det kan være AR fra HUD som tegner et bilde på en butikk-vegg i det du kjører forbi den, hvor den tegner produkter som du er interessert i fremfor generelle plakater f.eks. idet du ankommer og skal betale for å hente ut varer du har bestilt. 

Samt reklame er bare en bisetning her, hvorfor ignorere resten? Bruk fantasien litt, så finner du nok mulige områder hvor du selv hadde brukt penger på å personifisere bilen din litt. Plutselig er det 100 forskjellige "våkne-opp" animasjoner til lysene dine på bilen din, eller nye lyder for alarmen, eller apper som lar deg recorde bakgården din for å lagre et lokalt HD-Kart for Smart Summon/Reverse Smart Summon osv. Fantasien er det eneste som setter grenser der. 

Når man ser på TM3 tråden, så er det utvilsomt folk her inne som liker å "pimpe" opp bilen sin med ulike løsninger, så selvfølgelig er det et marked i slikt. 

Lenke til kommentar

Har brukt en del tid (lite penger dog) på å gjøre min bil personlig, men ingenting av det kunne vært gjort med software. Jeg kunne sikkert brukt en 50 lapp på å få en kulere animasjon på lyktene mine, men har VW tenkt å livnære seg av slikt? Blir vel fort ett marked for å "hacke" bilen og sa å legge inn en "animasjon" som ingen andre har. 

Rimelig sikker på at de fleste ID.3 kommer til å være stock, og folk vil neppe bruke tusenvis av kroner på animasjoner. Om alle bilene har denne muligheten blir det fort kjedelig og.

Er kult om de får til noe slikt, men jeg tror ikke de kommer til å tjene så mye på det. Blir mere som en liten bonus feature.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (19 minutter siden):

Har brukt en del tid (lite penger dog) på å gjøre min bil personlig, men ingenting av det kunne vært gjort med software.

Det betyr jo at du er innenfor segmentet som kunne funnet på å betale ei 50 eller 100 lapp for noe slikt. Så du bekrefter jo at det er et marked her for dette. 

 

Complexity skrev (20 minutter siden):

Jeg kunne sikkert brukt en 50 lapp på å få en kulere animasjon på lyktene mine, men har VW tenkt å livnære seg av slikt? Blir vel fort ett marked for å "hacke" bilen og sa å legge inn en "animasjon" som ingen andre har. 

Ja, de ønsker å ha en app-store, og de linker seg til Android systemet som fra før av har tusenvis av tredjepartsutviklere. HERE selskapet har også åpen API for deres datasett som kan linkes til en app inn i app-systemet over tid. Du finner tutorials i hvordan du f.eks manuelt kan oppgradere din bakgård for å lage en perfekt HD-Kart der til bilen din. 

Om du f.eks har kjøpt en bil med luftfjering, så kan du f.eks be bilen din i å automatisk heve seg inn garasjen din f.eks om den har ei leppe inn der. Eller hater du at bilen ikke bremser nok til noen humpler inn ei vei, så kan du oppdatere dette manuelt selv slik at dette kommer med til neste patch for HD-Kartet. 

Angående hacking så vil sikkert dette alltids eksistere, men dette markedet er betydelig mindre enn de som ikke er teknologisk flinke nok til å ettersøke hvordan man justerer egne lys, når man på sikt bare kan bruke en 50 lapp på en app som gjør at man kan gjøre det istedenfor direkte i infotainmentsystemet til bilene. 

 

Complexity skrev (25 minutter siden):

Er kult om de får til noe slikt, men jeg tror ikke de kommer til å tjene så mye på det. Blir mere som en liten bonus feature.

Agree to disagree. Personlig ser jeg store muligheter for denne verdikjeden over tid. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Hadde du kjøpt en perfekt implementert "A Better Route Planner" for eksempel direkte til bilen gjennom en app? 
Hadde du kjøpt en annen animasjon på bremselysene/blinkelysene om det var tilgjengelig? Trur du noen andre ville gjort det om du personlig ikke tenker at slikt er viktig? Når man vet at folk liker å personifisere bilene sine med felger, wrapping og diverse så sier det seg jo litt selv at personifisering gjennom SW burde ha et stort marked også? 

Hva tenker du starter å skje når butikker starter å tilby funksjoner som levering ved utgangen når du kjører forbi med bilen og tar imot varene - litt ala Drivethrough for McDonalds men for IT-varer gjennom Komplett lagrene f.eks, eller klesvarer? Mulighetene der er enorme, og hver butikk må ha sin egen implementasjon gjennom et system som kan ta X% avanse per utnyttelsesgrad per app. Butikken tjener penger pga enkeltheten og når markeder og kunder som ellers hater å gå i butikker, samt bilprodusenten som eier app-store løsningen tjener sin del ved å ta en liten markedsandel av kjøpene, eventuelt tillate reklame. Dataene våres kan personifiseres og du kan se din egen reklame når du ankommer stedet vs neste mann som får reklame om andre varer i butikken grunnet sine preferanser osv osv. 

Det er kun fantasien som setter grenser på måter å tjene penger på gjennom dette. Og personlig mener jeg dette markedet er enormt mye større enn avansen man tidligere så gjennom ettersalg for vedlikehold og lignende. 

Nei det har jeg jo i bilen? Altså Tesla sin nav. Og om ikke kunne jeg jo bare brukt browser. Om jeg hadde kjøpt lys app i bilen min, absolutt ikke! Jeg er ikke 12 år. Og alle disse tingene er jo som sagt noe andre(les tesla) tilbyr gratis pr i dag. Så om VW satser på dette så gir de jo bare større grunn til å kjøpe fra andre som ikke driver slikt. 

Jeg tenker veldig mye om dette da jeg jobber i en bransje som driver innenfor denne bransjen. Og jeg ser absolutt ikke hvorfor jeg skulle betalt for en app i bilen for dette. Som sagt, dette har aldri kommet opp i noen av diskusjonene innad i bransjen. Mobilen er jo langt bedre, da den alltid er med og er personlig. Bilen kjører ofte av flere(selv om dette såklart kan personifiseres med nøkler). Men det er latterlig redundant. Du har enda ikke vist til noe håndfast bak dette, som jeg spurte i en annen tråd..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Nei det har jeg jo i bilen? Altså Tesla sin nav.

TB har testet ABP og den presterer bedre enn Tesla sin egen funksjon, siden den tar hensyn til vær og vind og diverse i tillegg til bedre og større dataset for trafikk, såvidt jeg har forstått det. Uansett var ikke hensikten å bruke denne appen alene for å vise et behov. Det er jo kun en eksempel, og jeg håper du forstår at andre kanskje ville sett på dette som en god app å ha lokalt i bilen - om muligheten stod der, selv om du sier deg fornøyd med Tesla sin app? 

Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Og om ikke kunne jeg jo bare brukt browser.

Litt mer tungvindt det enn å ha appen som følger deg gjennom Tesla appen til telefonen samt bilen vell? Altså et ordentlig implementert app vil jo fungere på tvers av alt sammen. Du kunne kjørt ruten i browseren på PC'en hjemme, og den ville vært på plass i appen i bilen. 

Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Om jeg hadde kjøpt lys app i bilen min, absolutt ikke! Jeg er ikke 12 år.

Haha, jeg har sett deg diskutere ting som tilsier at du er nettopp det - 12 år. Enkelte folk liker lys, og "pynter" med lys, andre liker å wrappe midtkonsollen sin i andre farger og mønstre, eller kjører på med chrome-delete. For min del er det folk innunder det samme markedet. Dog jeg ville ikke karakterisert dem som 12 år, slik du gjør. 

 

Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Jeg tenker veldig mye om dette da jeg jobber i en bransje som driver innenfor denne bransjen. Og jeg ser absolutt ikke hvorfor jeg skulle betalt for en app i bilen for dette. Som sagt, dette har aldri kommet opp i noen av diskusjonene innad i bransjen. Mobilen er jo langt bedre, da den alltid er med og er personlig. Bilen kjører ofte av flere(selv om dette såklart kan personifiseres med nøkler). Men det er latterlig redundant. Du har enda ikke vist til noe håndfast bak dette, som jeg spurte i en annen tråd..

Ta en kikk på Xpeng systemet da vell? De er allerede godt i gang med haugevis av apper i sin app-store. Samt VW konsernet har jo annonsert at de skal ha dette. 

Første link jeg fant om det, så har ikke lest den, men den har nøkkelordene i seg i hvertfall. Finnes mer om dette der ute:
https://www.ft.com/content/a2b8cf3a-1e14-11e9-b126-46fc3ad87c65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (14 minutter siden):

 

 

Sitat

TB har testet ABP og den presterer bedre enn Tesla sin egen funksjon, siden den tar hensyn til vær og vind og diverse i tillegg til bedre og større dataset for trafikk, såvidt jeg har forstått det. Uansett var ikke hensikten å bruke denne appen alene for å vise et behov. Det er jo kun en eksempel, og jeg håper du forstår at andre kanskje ville sett på dette som en god app å ha lokalt i bilen - om muligheten stod der, selv om du sier deg fornøyd med Tesla sin app? 

Godt mulig den er bedre, men Tesla sin er så sabla god at jeg ikke ser noe behov. Iallefall aldri noe jeg hadde lagt penger i, og i tillegg er den som sagt på browser gratis. Dog har jeg ikke behovet, siden tesla sin treffer så spot on når jeg har brukt den. 

Men jeg ser ikke ett godt salgsargument for den all den tid den er gratis, nei. 

 

Sitat

Litt mer tungvindt det enn å ha appen som følger deg gjennom Tesla appen til telefonen samt bilen vell? Altså et ordentlig implementert app vil jo fungere på tvers av alt sammen. Du kunne kjørt ruten i browseren på PC'en hjemme, og den ville vært på plass i appen i bilen. 

Tja, her kommer jo kost nytte prinsippet inn. Så det kommer an på. her bør uansett merkene klare å lage ting selv, som sagt fungerer tesla sin sykt bra. Treffer på prosenten når en er fremme og justerer seg litt underveis. Tar alltid høyde for en "verre" situasjon i starten.

 

Sitat

aha, jeg har sett deg diskutere ting som tilsier at du er nettopp det - 12 år. Enkelte folk liker lys, og "pynter" med lys, andre liker å wrappe midtkonsollen sin i andre farger og mønstre, eller kjører på med chrome-delete. For min del er det folk innunder det samme markedet. Dog jeg ville ikke karakterisert dem som 12 år, slik du gjør. 

Morsomt, hold deg til reglene du.

Sitat

Ta en kikk på Xpeng systemet da vell? De er allerede godt i gang med haugevis av apper i sin app-store. Samt VW konsernet har jo annonsert at de skal ha dette.

Hvilken app, og hvilken kjede kjører de last mile med? 

Sitat

Første link jeg fant om det, så har ikke lest den, men den har nøkkelordene i seg i hvertfall. Finnes mer om dette der ute:
https://www.ft.com/content/a2b8cf3a-1e14-11e9-b126-46fc3ad87c65

Kan bare lese overskriften. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Godt mulig den er bedre, men Tesla sin er så sabla god at jeg ikke ser noe behov. Iallefall aldri noe jeg hadde lagt penger i, og i tillegg er den som sagt på browser gratis. Dog har jeg ikke behovet, siden tesla sin treffer så spot on når jeg har brukt den. 

Men jeg ser ikke ett godt salgsargument for den all den tid den er gratis, nei. 

Nei vell, da gjør du ikke det, og vi får være enige om å være uenige. Så får vi vente å se om en 5-10 år hva avansen på slikt blir. 

Om det når spillbransjen til knærne, der folk kjøper virituelle klær for å individualisere seg litt så finner jeg ingen grunn til at folk ikke vil gjøre dette i bilene sine også, og at det eksisterer et marked der. 

 

Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Tja, her kommer jo kost nytte prinsippet inn. Så det kommer an på. her bør uansett merkene klare å lage ting selv, som sagt fungerer tesla sin sykt bra.

Hvorfor lage alt slikt selv, når de kan la tredjepartsutviklere gjør det gratis for dem? Ikke bare vil tredjepartsutviklere være betydelig bedre for vedlkehold og oppdateringer for sine apper enn en OEM, de vil være betydelig flinkere til å bruke fantasien for å finne ulike behov også. 

Smart mobilen hadde ikke vært så stort som det er idag, uten appene. 

 

Salvesen. skrev (6 minutter siden):
Sitat

aha, jeg har sett deg diskutere ting som tilsier at du er nettopp det - 12 år. Enkelte folk liker lys, og "pynter" med lys, andre liker å wrappe midtkonsollen sin i andre farger og mønstre, eller kjører på med chrome-delete. For min del er det folk innunder det samme markedet. Dog jeg ville ikke karakterisert dem som 12 år, slik du gjør. 

Morsomt, hold deg til reglene du.

Jeg bruker ditt eget argument mot deg selv. Så om noen brøt reglene, så blir det deg selv som sier at folk som liker å pynte med lys er 12 år. 

Samtlige OEM's som kommer med nye modeller nå i det siste har ulike interiør lys i ulike varianter og farger, så de er noen 12 åringer de også de tydeligvis. 

 

Salvesen. skrev (8 minutter siden):
Sitat

Ta en kikk på Xpeng systemet da vell? De er allerede godt i gang med haugevis av apper i sin app-store. Samt VW konsernet har jo annonsert at de skal ha dette.

Hvilken app, og hvilken kjede kjører de last mile med? 

Hviliken app? Xpeng har allerede mange apper på sin appstore. Dog jeg kan ikke nok om det systemet til å vite hvem som kjører hva, om Xpeng har sin egen store eller om de bruker noen andre sin. 

 

Salvesen. skrev (9 minutter siden):
Sitat

Første link jeg fant om det, så har ikke lest den, men den har nøkkelordene i seg i hvertfall. Finnes mer om dette der ute:
https://www.ft.com/content/a2b8cf3a-1e14-11e9-b126-46fc3ad87c65

Kan bare lese overskriften. 

Rart. Trur min ad-blocker fungerer til at jeg får tilgang til mye rart, siden dette ofte foregår. 

EDIT: Når jeg trykker på selve linken nå selv, så ser jeg det faktisk, at den er bak en paywall. Mens når jeg trykte inn fra et google søk, så kom jeg inn. Uansett, så står det at VW skal med sin MEB platform ha en app-store, og sammenligner det med Android og Apple opplegget. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Hanhijnn said:

Var det 4-seteren? Hvordan var bagasjekapasiteten? Hva er max tilhengervekt på den?

Skrev litt om bagasjekapasiteten. Merkbart mindre enn Leaf, man kan ha på sykkelkrok som på Leaf man kan om ønskelig sette en "bagasjekasse" på 90 liter på denne. 

Maks vekt på sykkelkroker er standard 75kg. Ikke tillatt med henger.

Jeg testet 4-seter som har nedfellbar flaskeholder og håndleddstøtte i midten av baksetet samt nedfellbar åpning for ski eller annen lang bagasje.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (16 timer siden):

Skrev litt om bagasjekapasiteten. Merkbart mindre enn Leaf, man kan ha på sykkelkrok som på Leaf man kan om ønskelig sette en "bagasjekasse" på 90 liter på denne. 

Maks vekt på sykkelkroker er standard 75kg. Ikke tillatt med henger.

Jeg testet 4-seter som har nedfellbar flaskeholder og håndleddstøtte i midten av baksetet samt nedfellbar åpning for ski eller annen lang bagasje.

Så litt for liten til å fungere som familiebil for 4.

Ikke mulighet til å dra tilhenger er nedtur.

Kun 4 seter kan fungere de fleste dagene, men så vil ungene ha med en kompis...

Men helt sikkert en svært grei pendler-bil, eller bil for par uten barn f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...