Gå til innhold

Vi prøvekjørte ID.3 1st: En lek med lys og ekstremt stillegående


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (1 minutt siden):

hvilke merker er dette? Kjører mye av det jeg anser som premium biler som leiebiler(BMW, Mercedes, audi osv). Stort sett med "standard" interiør, da de ikke oppgraderer særlig. Og jeg må si det er veldig sjeldent at jeg opplever dette. Men mykt med "plast" trekk som i min model 3 feks skjer i blant. 

Spiller ingen rolle hvilket merke, som er grunnen til at jeg bruker betegnelsen "feks" etter den. 

Merkelig at man må forklare ordet "premium" her inne syns jeg. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Spiller ingen rolle hvilket merke, som er grunnen til at jeg bruker betegnelsen "feks" etter den. 

Merkelig at man må forklare ordet "premium" her inne syns jeg. 

men meg bekjent er det ingen som leverer biler i premium segmentet på den måten? Det er jo det som må forklares? Kan du vise til en modell? 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

https://naob.no/ordbok/premium

Sikkert forskjell i språkbruk fra sted til sted, men for min del så vil de fleste her vite hva "et premium" betyr. 

Jeg forstår det når du forklarte det, men du benytter ord som "premium" når det er snakk om et bilmerke og beskylder folk for trolling når du blir misforstått. Du veit så inderlig godt at ordet "premium" blir brukt som ord for bilmerker av en en høyere klasse enn typisk "VW" og "Toyota"

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

men meg bekjent er det ingen som leverer biler i premium segmentet på den måten? Det er jo det som må forklares? Kan du vise til en modell? 

Men i jøsse navn. Nå har jeg forklart forskjellen mellom å betale et premium for noe og en typisk premium modell. De trenger ikke ha en sammenheng. 

Om Lada har tilvalg under bestillingen av dem, så betaler man "et premium" for å oppgradere noe. 

ID. 3 forventer jeg å få flere tilvalg senere, slik alle modellene deres pleier å få etter hvert. Det å kaste på trekk på deler av interiøret er jo ikke spesielt uvanlig. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Men i jøsse navn. Nå har jeg forklart forskjellen mellom å betale et premium for noe og en typisk premium modell. De trenger ikke ha en sammenheng. 

Om Lada har tilvalg under bestillingen av dem, så betaler man "et premium" for å oppgradere noe. 

ID. 3 forventer jeg å få flere tilvalg senere, slik alle modellene deres pleier å få etter hvert. Det å kaste på trekk på deler av interiøret er jo ikke spesielt uvanlig. 

ja jeg har ikke kommentert noe om "betale et premium" jeg. Var bare påstanden om kledde dashbord i lær som jeg stilte spørsmål med. Jeg kjenner som sagt ikke til noen som har dette standard, men tenkte kanskje du hadde den innsikten da.

Lenke til kommentar
bshagen skrev (3 minutter siden):

Jeg forstår det når du forklarte det, men du benytter ord som "premium" når det er snakk om et bilmerke og beskylder folk for trolling når du blir misforstått. Du veit så inderlig godt at ordet "premium" blir brukt som ord for bilmerker av en en høyere klasse enn typisk "VW" og "Toyota"

"Et premium" trenger altså ikke ha noe med biler å gjøre. Er bare overrasket over antall folk som ikke forstod bruken av ordet. Nå har jeg forklart dette flere ganger, så misforståelsen burde ikke være mulig å gjøre nå på dette tidspunktet. 

Jeg snakket til og med om opsjoner rundt aksjer for å forklare. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

ja jeg har ikke kommentert noe om "betale et premium" jeg. Var bare påstanden om kledde dashbord i lær som jeg stilte spørsmål med. Jeg kjenner som sagt ikke til noen som har dette standard, men tenkte kanskje du hadde den innsikten da.

Jeg bruke bare et eksempel for å forklare bruken av et ord... 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (29 minutter siden):

https://naob.no/ordbok/premium

Sikkert forskjell i språkbruk fra sted til sted, men for min del så vil de fleste her vite hva "et premium" betyr. 

Når det kommer til kjøretøy er begrepet premium om en bil som en helhet noe som omfatter mye mere enn kun en del/sete.

Ford har prøvd seg med Vignale(premium versjon navnet) å imøtekomme de andre bilmerkene i premium segmentet og du kan lese oppsummeringen her om hva de mener definerer en premium bil.

https://www.tv2.no/a/4136447
 

Vignale (premium versjon) skal bety full pakke med utstyr, eksklusive interiører, unike designdetaljer – og ikke minst kundeoppfølging og service som skal skille seg fra det de fleste konkurrentene kan tilby. 
Fords målsetning med Vignale-interiøret er å være minst like eksklusiv som premium-konkurrentene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 8/5/2020 at 2:05 PM, djgudleif said:

Hvorfor så stygge felger? Ser bare dumt ut.

Enig, her skal de presentere en flott nyhet og så finner de de styggeste felgene man kan oppdrive.

Jada, rekkevidde bla bla bla, øker etter en annen debattants utsagn med 5 % hvis man har disse fæle felgene.

Da kan man snu på det og spørre hvor mye rekkevidden synker med når man tar i bruk alle de ørten tivolilysene bilen er utstyrt med. Skjønt, tivoli passer jo bra når man skal kjøre radiobil :) 

Leste testen til TU, og for å være ærlig holdt jeg på å duppe av når det kom km etter km med forklaringer på alt bilen kan gjøre automatisk, herunder den "intelligente" adaptive cruisekontrollen som gjør at man praktisk talt kan legge føttene på dashbordet og finne frem Aftenposten i den opprinnelige gigantiske papirutgaven. Gasser og bremser, holder avstand, piler i HUD som skifter farge når du ligger for nærme bilen foran, skiltgjenkjenning, bremsing før svinger osv osv osv. 

Hva med å bruke egne sanser og bruke bilen aktivt selv, både mtp gasspådrag, bremsing, tilpasse fart i svinger osv?

Det jeg leser, er at selve gleden ved å kjøre bil mer eller mindre er strippet helt bort.

Og da kan man like gjerne ta bussen.

Lenke til kommentar
28 minutes ago, SirOwen said:

Enig, her skal de presentere en flott nyhet og så finner de de styggeste felgene man kan oppdrive.

Jada, rekkevidde bla bla bla, øker etter en annen debattants utsagn med 5 % hvis man har disse fæle felgene.

Da kan man snu på det og spørre hvor mye rekkevidden synker med når man tar i bruk alle de ørten tivolilysene bilen er utstyrt med. Skjønt, tivoli passer jo bra når man skal kjøre radiobil :) 

Diskuterte litt dette  tidligere her i tråden. Forhåpentligvis så er det bare noen hjulkapsler man kan ta av og normale felger under.

Her er hjulene til Model 3, slik den vises frem med en grusom hjulkapsel som skal gi bedre rekkevidde, og bilde av felgen uten.

 

1_DokGPDq4KG1gIfBbv8rdjg.png

Jeg har 8 slike hjulkapsler uåpnet liggende om noen skulle være interessert ?

Lysene i bilen bruker nok minimalt med strøm. Har testa litt i min bil og Interiørlys og anlegg og slikt bruker så lite at det nesten ikke er målbart. Nesten all strøm brukes til fremdrift og oppvarming, så er her man burde prøve å spare.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

VW ID.3:

Overrasker med markedets beste selvkjøringssystem


Slik man burde forvente seg av et godt fører-assist system innunder level 2 autonomi. Alt er påslått hele tiden, og man trenger ikke tenke på å skru systemer på og av alt ettersom. Rattet kan jukkes og vries på uten at systemet går av, og bilen svinger om du ikke gjør det osv. dog hovedfokuset er å gjøre deg som sjåfør bedre, ikke å "liksom" ta over dine oppgaver som du er flinkere til selv. Ønsker du å gi gass, så gi gass. Ønsker du å bremse, så brems. Systemet er påslått uansett når du har satt det på for hastighetene den mener passer seg best, og det skrues ikke av før du gjør det når du selv vil - ikke når bilen blir forvirret. Systemet er en backup til deg, fremfor at du er en backup til et system. Bremser man og skrur av ACC, så er det et tastetrykk å si ifra at ting er i orden igjen etter f.eks et lyskryss. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (23 minutter siden):

 

VW ID.3:

Overrasker med markedets beste selvkjøringssystem


Slik man burde forvente seg av et godt fører-assist system innunder level 2 autonomi. Alt er påslått hele tiden, og man trenger ikke tenke på å skru systemer på og av alt ettersom. Rattet kan jukkes og vries på uten at systemet går av, og bilen svinger om du ikke gjør det osv. dog hovedfokuset er å gjøre deg som sjåfør bedre, ikke å "liksom" ta over dine oppgaver som du er flinkere til selv. Ønsker du å gi gass, så gi gass. Ønsker du å bremse, så brems. Systemet er påslått uansett når du har satt det på for hastighetene den mener passer seg best, og det skrues ikke av før du gjør det når du selv vil - ikke når bilen blir forvirret. Systemet er en backup til deg, fremfor at du er en backup til et system. Bremser man og skrur av ACC, så er det et tastetrykk å si ifra at ting er i orden igjen etter f.eks et lyskryss. 

Er ikke overrasket. Tyskerne har holdt på med dette i årevis. Er rimelig sikker på at det kjører rundt biler som overgår alt som finnes i dag. Problemet er regelverk og eventuelle erstatninger når man har millionvis av biler på veiene. Tviler på at tyske bilfabrikanter eller andre for den del lar kundene være frivillige forsøkskaniner for å teste dette ut. 

Har sett flere videoer der man er forbauset over assist systemene til vw. De fleste mener at systemet er det beste man kan kjøpe i dag.

Det kommer for eksempel opp tilleggs opplysninger i hud om at det er forbikjøring forbudt , eller andre begrensninger.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...