Gå til innhold

Kia knuser Tesla: Her er modellene elbileierne er mest fornøyd med


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Av og til lurer jeg veldig på hva slags blad/nettsted TU, Teknisk Ukeblad, egentlig er. Om man ser på fremsiden virker det som halvparten av artiklene på ett eller annet vis har en kobling til klima og CO2 utslipp. Denne artikkelen minner mer om en forbrukertest man kunne forvente å finne i et forbrukertidsskrift.

Mitt hovedankepunkt et at disse artiklene ikke går spesielt teknisk dypt. Jeg kan ikke si bladet har særlig fokus på å spre teknisk kunnskap for ingeniører og andre teknologiinteresserte. Det finnes så mye som kunne vært dekket og skrevet om. F.eks. nye oppfinnelser, forskjellige produksjonsanlegg og hvordan dette fungerer, hvordan infrastruktur teknisk fungere, hvordan blir bruer og andre ting konstruert osv. Hva slags kunnskaper behøver man for å konstruere en elektronisk komponent og hvor kan man erverve slik kunnskap.

Og siden CO2 og klima er veldig populært for tiden, kunne man inntatt et mer dypere vitenskapelig nivå og forklart hvorfor CO2 gir global oppvarming. Hva er mekanismene og bevisene for dette. Det er fremdeles mange (sikkert de fleste) som ikke skjønner dette. Skriv heller om slikt, heller enn å bare gjengi løse påstander som man kan forvente å finne i en tabloidavisene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
det skrev (2 minutter siden):

"Dette er forskjellen mellom prosent og prosentpoeng":

https://www.pengenytt.no/dette-er-forskjellen-mellom-prosent-og-prosentpoeng/

Her blander du fælt. Her er det snakk om hvor mange prosent av de som har vært med i undersøkelsen som var "veldig fornøyd" med bilen sin. 

e-niro hadde 83% av eierene klikket. Mens tesla 83%. Det er altså 1% i forskjell. Antall mennesker vet vi ikke, da vi ikke vet hvor mange av de 14000 som hadde model 3, eller e-niro. 

 

Sitat

Det er ikke feil å bruke prosent for å forklare endringer i renten, men da bør du holde tungen rett i munnen og kanskje ha en kalkulator for hånden.

En diskuterer ikke endring her, en diskuterer mengde.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Klart svarene har blitt mer positive. et har jo endelig kommet ordentlige blir som elbil. Forvent enda høyere tall nå som Volvo og VW kommer med sine biler.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (38 minutter siden):

Her blander du fælt. Her er det snakk om hvor mange prosent av de som har vært med i undersøkelsen som var "veldig fornøyd" med bilen sin. 

e-niro hadde 83% av eierene klikket. Mens tesla 83%. Det er altså 1% i forskjell. Antall mennesker vet vi ikke, da vi ikke vet hvor mange av de 14000 som hadde model 3, eller e-niro. 

 

En diskuterer ikke endring her, en diskuterer mengde.

Forskjellen mellom 84% og 83% er fortsatt 1 prosentpoeng alternativt 1.2 prosent.

Sagt på en annen måte, det er 1 prosentpoeng alternativt 1.2 prosent flere E-Niro eiere som var veldig fornøyd sammenlignet med prosentandel eiere som var veldig fornøyd med Tesla.

 

Endret av det
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
det skrev (1 minutt siden):

Forskjellen mellom 84% og 83% er fortsatt 1 prosentpoeng alternativt 1.2 prosent.

Sagt på en annen måte, det er 1 prosentpoeng alternativt 1.2 prosent flere E-Niro eiere som var veldig fornøyd sammenlignet med prosentandel eiere som var veldig fornøyd med Tesla.

 

Jo det kan jeg være enig i, men 20% derimot.. 

Jeg sa verken prosent eller prosentpoeng, jeg sa % forskjell. Jeg tror vi legger denne død jeg..

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Jo det kan jeg være enig i, men 20% derimot.. 

Jeg sa verken prosent eller prosentpoeng, jeg sa % forskjell. Jeg tror vi legger denne død jeg..

Forskjellen mellom 1 prosentpoeng og 1.2 prosentpoeng er 20 prosent. Som var poenget mitt.

1% forskjell er det samme som 1 prosent, ikke det samme som 1 prosentpoeng.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
det skrev (2 minutter siden):

Forskjellen mellom 1 prosentpoeng og 1.2 prosentpoeng er 20 prosent. Som var poenget mitt.

1% forskjell er det samme som 1 prosent, ikke det samme som 1 prosentpoeng.

men en snakker ikke om ENDRING! man snakker om to uavhengige målinger og forskjellen i mellom disse. Ikke endringen i mellom disse:

Sitat

Prosentpoeng eller prosentenhet brukes til å angi den absolutte endringen mellom to prosentverdier.

Altså er det helt urelevant i denne sammenhengen. 

La oss ta ett eksempel: 

Det er 1000 model 3 eiere med i undersøkelsen

Det er 1000 e-niro eiere med i undersøkelsen

830 model 3 eiere klikker på knappen veldig fornøyd

840 e niro eiere klikker på knappen  veldig fornøyd

Det er altså 10 flere e-niro eiere som er veldig fornøyd som gir: 10/1000 == 1% && 10/1000 != 20%

Lenke til kommentar
Neibæk skrev (1 time siden):

Av og til lurer jeg veldig på hva slags blad/nettsted TU, Teknisk Ukeblad, egentlig er. Om man ser på fremsiden virker det som halvparten av artiklene på ett eller annet vis har en kobling til klima og CO2 utslipp. Denne artikkelen minner mer om en forbrukertest man kunne forvente å finne i et forbrukertidsskrift.

Mitt hovedankepunkt et at disse artiklene ikke går spesielt teknisk dypt. Jeg kan ikke si bladet har særlig fokus på å spre teknisk kunnskap for ingeniører og andre teknologiinteresserte. Det finnes så mye som kunne vært dekket og skrevet om. F.eks. nye oppfinnelser, forskjellige produksjonsanlegg og hvordan dette fungerer, hvordan infrastruktur teknisk fungere, hvordan blir bruer og andre ting konstruert osv. Hva slags kunnskaper behøver man for å konstruere en elektronisk komponent og hvor kan man erverve slik kunnskap.

Og siden CO2 og klima er veldig populært for tiden, kunne man inntatt et mer dypere vitenskapelig nivå og forklart hvorfor CO2 gir global oppvarming. Hva er mekanismene og bevisene for dette. Det er fremdeles mange (sikkert de fleste) som ikke skjønner dette. Skriv heller om slikt, heller enn å bare gjengi løse påstander som man kan forvente å finne i en tabloidavisene.

Ja, pk eliten har infisert denne siden. Har blitt en meningsbærende politisk blekke for venstreradikale dette å.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
det skrev (14 timer siden):

Forskjellen mellom 1 prosentpoeng og 1.2 prosentpoeng er 20 prosent. Som var poenget mitt.

1% forskjell er det samme som 1 prosent, ikke det samme som 1 prosentpoeng.

Tror Du skal slite med å forklare dette til «0 - utsleppére» 

ref:

https://www.youtube.com/watch?v=XsOytIjD1EE

 

Diskuter det heller når artiklen handler om mattematikk med spesialet forholdsmessighet (prosentregning), ikke i en artikkel om fornøyde kunder i batteribilmarkedet.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
3FKY9EYR skrev (3 timer siden):

Ikke så rart. Tesla Y blir den første bilen fra Tesla som er passer til norske forhold. Tesla 3 og S er for lave og upraktisk brede. Tesla X er for dyr, bred og mangler mulighet for takstativ. Ja jeg vet at noen med god rygg liker å sitte 40 cm over veien ?

Vil du sitte i Model Y eller Volvo XC40 når det smeller?

 

https://insideevs.com/news/435978/tesla-model-y-concerning-front-seat-damage/

Lenke til kommentar
On 7/23/2020 at 9:23 AM, Salvesen. said:

Knuser med hele 1% ? Men ikke overrasket, aldri hørt særlig negativt om e-niro egentlig. Så er nok en bra bil! Kjekt å se at elbileiere aldri har vært mer fornøyd også, det er veien det skal gå :)

Men det er ikke verst, at objektive, rasjonelle og intelligente kunder er mer fornøyd med bilen sin, enn hva menigheten er fornøyd med religionen sin!

 

Tenk deg en mann som hadde slått Mohammed med 1 prosent, i popularitet bland ingeniører, mot Mohammeds popularitet blandt muslimer? Det er superdupermann selv det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...