Gå til innhold

Tesla overrasker med overskudd: – Jeg har aldri vært mer optimistisk eller oppglødd rundt Teslas framtid


Melding lagt til av Evil-Duck

Person diskusjon/angrep blir ikke akseptert, hold en fin og høflig tone selv om dere er uenige. Videre bruk av personangrep vil føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234
Espen Hugaas Andersen skrev (17 minutter siden):

Tesla forbedrer koden fortløpende. Dette er ikke noe nytt.

Det er vesens forskjell på å forbedre koden og å gjøre en komplett omskrivning. En omskrivning er en innrømmelse av at alt det en har gjort ikke har sjangs i havet til å virke. Hvor mange slike har Tesla vært gjennom nå uten å komme seg nærmere målet? Er det virkelig noen som tror på at Tesla skal klare denne kyst til kyst turen i overskuelig fremtid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, JØI said:

Det er vesens forskjell på å forbedre koden og å gjøre en komplett omskrivning. En omskrivning er en innrømmelse av at alt det en har gjort ikke har sjangs i havet til å virke. Hvor mange slike har Tesla vært gjennom nå uten å komme seg nærmere målet? Er det virkelig noen som tror på at Tesla skal klare denne kyst til kyst turen i overskuelig fremtid?

Løsningen de har i dag virker jo. Men det er vanskelig å fortsette å forbedre den, pga svakheter i hvordan systemet er bygget opp. Så da tar man ett skritt tilbake, omorganiserer måten systemet er fundamentalt bygget opp og fjerner svakhetene, og så justerer man inn systemet med den enorme erfaringsdatabasen de har bygget opp. Når da den nye løsningen er like god eller bedre enn den gamle løsningen implementerer man den nye løsningen i alle kundebilene, og så fortsetter man å forbedre derifra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (14 minutter siden):

Men ja, det er ofte litt slik at det er to skritt frem og ett tilbake.

For verdens beste SW firma? Det å bruke 4 år på å gå i feil retning med en fremgangsmåte enhver person med litt innsikt viste ikke kom til å fungere, passer seg ikke for et firma som liksom skal kunne sakene sine. 

Hva gikk hentingen av investors penger i 2019 på når det ble gjort pge en "feature complete" FSD som kun ventet på godkjenninger, og 1M robotaxier om kun 1 år? 

Mener du at Elon var fremdeles "lost" uten å forstå at han gikk i feil retning? Det å latterliggjøre andre som ville bruke Lidar og HD-Kart gikk jo ikke så bra. 

Hvordan skal man tolke de ulike FSD funksjonene, som nå innrømmes å aldri ville ha kommet imål pga blindgaten? Pengene er tatt og bokført. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

Løsningen de har i dag virker jo. Men det er vanskelig å fortsette å forbedre den, pga svakheter i hvordan systemet er bygget opp. Så da tar man ett skritt tilbake, omorganiserer måten systemet er fundamentalt bygget opp og fjerner svakhetene, og så justerer man inn systemet med den enorme erfaringsdatabasen de har bygget opp. Når da den nye løsningen er like god eller bedre enn den gamle løsningen implementerer man den nye løsningen i alle kundebilene, og så fortsetter man å forbedre derifra.

Man river ned et hus og bygger et helt annet hus, men det er greit siden man har lang erfaring med å bygge hus. Problemet med analogien er at Musk aldri har klart å bygge et hus dvs. Tesla har aldri vært i nærheten av full autonomi på bilene sine.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (8 minutter siden):

Løsningen de har i dag virker jo.

Løsningene de har idag er der Mobileye var når de kuttet båndene. 

Koordinatproblemet er blitt for stort, og det kan ikke løses med 6 år gamle SD sensorer alene. Jøss, hvem kunne ha tippet det... 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (19 timer siden):

La meg gjette. Hvis dette kvartalet igjen bekrefter at salget har kollapset, så vil unnskyldningen nok en gang være at det er mangel på biler? 

Skikkelig "evergreen" den der.

Det gjenstår jo å se, det kommer an på om alle som bestilte biler før sommeren har fått de eller ikke. Hvis de fortsatt ikke har fått bil er det klart at flaskehalsen er leveransene. Hvis alle har fått bil og Tesla har bra med lagerbiler inne så er det etterspørselen som er problemet. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 minutter siden):

Det gjenstår jo å se, det kommer an på om alle som bestilte biler før sommeren har fått de eller ikke. Hvis de fortsatt ikke har fått bil er det klart at flaskehalsen er leveransene. Hvis alle har fått bil og Tesla har bra med lagerbiler inne så er det etterspørselen som er problemet. 

Så hvis du klarer å finne én fyr på Facebook som har bestilt en bil som det ikke er match på i disse skipslastene så lever fremdeles teorien om at Tesla ikke klarer å levere nok biler? En teori som da har vært gjeldende siden Q4 2019?

Lenke til kommentar
uname -l skrev (2 minutter siden):

Så hvis du klarer å finne én fyr på Facebook som har bestilt en bil som det ikke er match på i disse skipslastene så lever fremdeles teorien om at Tesla ikke klarer å levere nok biler? En teori som da har vært gjeldende siden Q4 2019?

Nå er det litt mer enn  en fyr som har ventet på bil da ;) Dessuten er det ganske lett å sjekke om Tesla har biler på lager eller ikke. Til tider har de hatt ganske mange på lager, men i år har det vært bortimot total tørke. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (14 minutter siden):

Løsningene de har idag er der Mobileye var når de kuttet båndene. 

Koordinatproblemet er blitt for stort, og det kan ikke løses med 6 år gamle SD sensorer alene. Jøss, hvem kunne ha tippet det... 

Av det jeg leser så klarer ikke systemet å vite at det er samme person på to forskjellige "frames" fra disse billige web-kameraene. Den klarer bare å behandle ett bilde uten å sette det i sammenheng med hva som tidligere er vist.

Overraskende hvor sørgelig tilstanden til dette systemet er. Ikke rart de er ranket sist når det gjelder autonomi.

Endret av uname -l
Lenke til kommentar
On 7/29/2020 at 9:44 PM, BippeStankelbein said:

 

18 høvdinger for å bruke knapt dobbel så lang tid på 0-100, som Suzuki leverte gratis, pluss gratis software... Jeg er ikke ensidig imponert. Og disse 18 høvdingene har ingenting med avgifter å gjøre, bilen var avgiftsfri i utgangspunktet. Dette er 18 høvdinger rett i Elons lomme, kun fordi han er en grådig baby.

Det Suzuki gjorde var vel kanskje ikke å utvise god dømmekraft?

https://www.nrk.no/osloogviken/pagrepet-for-motorsykkeljuks-1.1336065

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når man ser på testene som kommer inn fra konkurrentene, så ser fremtiden veldig lys ut for Tesla!

Polestar har holdt Bjørn unna å teste bilen demmes, men måtte ettehvert gi etter:

Tesla Bjørn sin video indikerer Polestar 2 sitt forbruk i 90 km/t er 176 Wh/km

Så like høyt forbruk som en Model X (!)  Det lover ikke så bra.

Ser at Bjørn ikke har oppdatert regnearket sitt med tallene fra forbrukstest. Polestar lot han ikke få kjøre skikkelig test, så han tok vel forbehold om at han må få testet den skikkelig senere.

https://youtu.be/HHi788pzWiE

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (13 minutter siden):

Nå er det litt mer enn  en fyr som har ventet på bil da ;) Dessuten er det ganske lett å sjekke om Tesla har biler på lager eller ikke. Til tider har de hatt ganske mange på lager, men i år har det vært bortimot total tørke. 

Men du vil for all fremtid være 100% overbevist om at denne nedgangen i salget kun skyldes mangel på biler og ikke noe annet? Som Tesla-eier selv så er det helt utenkelig at andre kan foretrekke en av de mange konkurrentene som har kommet på markedet?

image.png.c33e9304ce9f81cb151925122824e532.png

Lenke til kommentar
uname -l skrev (Akkurat nå):

Av det jeg leser så klarer ikke systemet å vite at det er samme person på to forskjellige "frames" fra disse billige web-kameraene. Den klarer bare å behnadle ett bilde uten å sette det i sammenheng med hva som tidligere er vist.

Overraskende hvor sørgelig tilstanden til dette systemet er. Ikke rart de er ranket sist når det gjelder autonomi.

Ja, jeg har jo gitt kritikk til videoer før som viser at systemet ikke interpolerer informasjon mellom frames. Glem mennesker og kun det, dette gjelder alt. Et stop skilt får en % visshet i at det er et stopp skilt, mens bilen kan risikere å tru det er noe annet senere fra en annen vinkel uten å bruke informasjonen fra tidligere. Folk med orange trøye blir jo tolket å være kjegler..... 

Bilene er blinde uten muligheten i å løse sitt eget koordinatsystem på en god måte, og man kjører rundt i en bil med hukommelsen til en gullfisk som må bruke like mye ressurser på parralax kalkulasjoner hele tiden for å prøve å forstå hvor den er relatert til hva man "ser". 

HD-Kart har jeg sagt blir påtvunget av ulike grunner, den ene er at det blir umulig å gi Tesla tillatelse for å teste autonomi over nivå 2 der de selv står ansvarlig ute blant folk, uten et system som er sikker på hvor man er i god nok oppløsning innenfor et koordinatsystem. 

Enda godt Tesla nå må gjøre som de andre. Det inkluderer rapportering for autonomi hvert år etter Januar 2021.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
29 minutes ago, oophus3do said:

Hva gikk hentingen av investors penger i 2019 på når det ble gjort pge en "feature complete" FSD som kun ventet på godkjenninger, og 1M robotaxier om kun 1 år?

De påsto aldri at FSD var klar for å rulles ut. At det tar mer tid enn forventet er sånt som skjer.

29 minutes ago, oophus3do said:

Mener du at Elon var fremdeles "lost" uten å forstå at han gikk i feil retning? Det å latterliggjøre andre som ville bruke Lidar og HD-Kart gikk jo ikke så bra.

Hva mener du? De kommer fortsatt ikke til å bruke lidar og HD kart.

29 minutes ago, oophus3do said:

Hvordan skal man tolke de ulike FSD funksjonene, som nå innrømmes å aldri ville ha kommet imål pga blindgaten? Pengene er tatt og bokført. 

Det de har bokført for har de allerede levert. F.eks Navigate on Autopilot.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Nei, systemet de har går langt utover det MobilEye leverte. Navigate on Autopilot, smart summon, stopp for stoppskilt og lyskryss, osv.

Mobilieye klarte ikke "se" over humper engang, AP2X er langt forran. For ikke å snakke om kjøring uten linjer, observere andre ting rundt osv. Kan ikke sammenlignes engang.

 

Har hatt ap1, ap2 og ap2,5/3. Har vært igjennom alle oppdateringer osv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (29 minutter siden):

Når man ser på testene som kommer inn fra konkurrentene, så ser fremtiden veldig lys ut for Tesla!

Polestar har holdt Bjørn unna å teste bilen demmes, men måtte ettehvert gi etter:

Tesla Bjørn sin video indikerer Polestar 2 sitt forbruk i 90 km/t er 176 Wh/km

Fra denne så ser det ut til at Model 3 har cirka 5 mil mer rekkevidde ved 112 km/h. Da kommer det an på ladehastigheten fra 20-80%.

Bilkjøp er en trade-off. 5 mil ekstra rekkevidde eller en ordentlig bil.

The Polestar 2 bests the Tesla Model 3 in drivability and enjoyment The Polestar 2 sets the standard for affordable electric cars

Endret av uname -l
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Jens Kr. Kirkebø skrev (41 minutter siden):

Nå er det litt mer enn  en fyr som har ventet på bil da ;) Dessuten er det ganske lett å sjekke om Tesla har biler på lager eller ikke. Til tider har de hatt ganske mange på lager, men i år har det vært bortimot total tørke. 

Er plenty på lager i dag. Over 60 stykk fordelt på 3,X og S. Så får vi se hvor lang tid det tar å få dem solgt.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, uname -l said:

Fra denne så ser det ut til at Model 3 har cirka 5 mil mer rekkevidde ved 112 km/h. Da kommer det an på ladehastigheten fra 20-80%.

Bilkjøp er en trade-off. 5 mil ekstra rekkevidde eller design og byggekvalitet.

The Polestar 2 bests the Tesla Model 3 in drivability and enjoyment The Polestar 2 sets the standard for affordable electric cars

Polestar 2 har bra design og sikkert bra byggekvaltet også, men den er jo dørge kjedelig.

Ombygd fossilbil med en Android Tablet montert i dashbordet. Man kan installere apper men ikke apper som har tilgang til noen av bilens funksjone, så man får kose seg med å spille Candy Crush..

Endret av Complexity
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...