Gå til innhold

Ny ladestasjon skal gjøre hurtiglading av elbiler mye mer fleksibel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig bra! På tide Tesla får konkurranse på ladeinfrastrukturen. Den QR-koden er også en fiffig detalj. :)

Var forresten innom Cirkle K sin nye 'energistasjon' på Langrønningen (langs nye E18 i Bamble). I tilegg til 16 Supercharger v3 fra TEsla hadde Cirkle K satt opp 8 egne ladepunkter, 50/50 fordelt på 50 og 150kW. De siste laderne hadde virkelig hatt nytte av disse nye laderne fra Kempower da det var flere biler som sto 'feil', som e-golf på 150kW uttak og e-tron på 50kW-uttak*. Ikke bare hadde man unngått feilplasserte biler men man kunne hatt flere uttak på samme totaleffekt. 12 uttak i stedet for 8 burde vært problemfritt med dynamisk lastfordeling.

*alle Cirkle Ks egne ladere var opptatt og noen ventet på tur og da må man ta den laderen som blir ledig og ikke den man helst ønsker. Det *kan* skyldes at behovet er stort på den strekningen, særlig nå i ferien, men det kan også være at Cirkle K kjører et introduksjonskampanje med gratis/billig lading.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Veldig bra, det er dette vi trenger. Mange kontakter, dynamisk effekt.

Minste opsjon for satellittene er 150A 1000V for CCS og 125A for CHAdeMO..

Største opsjon for satellittene er 300A 1000V for CCS og 250A for ChAdeMO.

Laderen støtter opp til 16 satellitt-stolper eller -pantograf.

https://kempower.com/wp-content/uploads/2020/04/kempower-s-series-general-brochure-A4-eng.pdf

Endret av MEMENK76
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Veldig bra! På tide Tesla får konkurranse på ladeinfrastrukturen. Den QR-koden er også en fiffig detalj. :)

Var forresten innom Cirkle K sin nye 'energistasjon' på Langrønningen (langs nye E18 i Bamble). I tilegg til 16 Supercharger v3 fra TEsla hadde Cirkle K satt opp 8 egne ladepunkter, 50/50 fordelt på 50 og 150kW. De siste laderne hadde virkelig hatt nytte av disse nye laderne fra Kempower da det var flere biler som sto 'feil', som e-golf på 150kW uttak og e-tron på 50kW-uttak*. Ikke bare hadde man unngått feilplasserte biler men man kunne hatt flere uttak på samme totaleffekt. 12 uttak i stedet for 8 burde vært problemfritt med dynamisk lastfordeling.

Man står ikke nødvendigvis feil om man står på en 50kW lader med en bil som klarer 150kW. Skal jeg lade Teslaen og spise middag samtidig blir det bare stress med 150kW-lader, da må jeg ut og flytte bilen halvveis i hovedretten. Enklere å bruke en 50kW da og stå lengre. Dessuten er 50kW ofte rimeligere, for de som vil spare penger. 

Ellers enig i at dette er en god løsning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

*alle Cirkle Ks egne ladere var opptatt og noen ventet på tur og da må man ta den laderen som blir ledig og ikke den man helst ønsker. Det *kan* skyldes at behovet er stort på den strekningen, særlig nå i ferien, men det kan også være at Cirkle K kjører et introduksjonskampanje med gratis/billig lading.

Man må vel strengt tatt ikke ta den som blir ledig, nestemann i køen har sikkert ikke noe imot å bli vinket forbi fordi du vil vente på en 150kW-lader. Eller vente på 50kW fordi den er rimeligere og bilen din ikke kan ta imot mer uansett. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er ikke en godkjent unskyldning i mine øyner at man bare må oppdatere profiler hvert andre år, poenget er at operatørene gjør det unødevndig vanskelig. Hvor vanskelig kan det være å lage enkle løsninger som kort / vips / proximity eller noe i den duren som er mer utbredt enn en teit kodebrikke knyttet opp til flere kontoer.

Endret av The Very End
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dette er en veldig smart løsning. Tenk spesielt på store ladeplasser på travel motorveier, ved restauranter o.l., der man fort bruker en time på pause. Du kan ha massiv overkapasitet på pluggene, uten masse ekstra ladere. Folk kan bare plugge inn bilen og så gjør det ikke så mye om den er ferdigladet før de kommer tilbake, for ladekapasiteten er tilgjengelig på en annen plugg. Men de burde da ha mulighet for å koble bilen ID til betaling gjennom CCS, slik som Fastneds Autocharge?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De gjør vel strengt tatt noen Tesla gjorde for 10 år siden. Problemet er altså det galvaniske skillet, som de har løst ved å ha 2 biler pr galvanisk skille, hvilket i praksis antagelig er en trafo.

Hvis det skal bli ønsket dynamikk(altså full fleksibilitet) i dette, må en se litt nærmere på dette kravet. Hva bunner det i, hvor ofte oppstår en slik feil, og hva er konsekvensen i worst case.

Hvis man ender opp med at det er en type feil som er beregnet til å ha livstruende konsekvenser i kanskje i en av 20 milliarder tilfeller, er galvanisk skille pr bil kanskje noe en kunne ha droppet av økonomiske og praktiske årsaker. Eventuelt benyttet en annen type teknologisk løsning som kutter strømmen til biler med feil på, før de får utrettet skade i resten av DC-griden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere som har elbil - hvor mange apper har dere på telefonen for å kunne lade i Norge? Og hvor mange "ladeavtaler" må en sette opp?

Og er det tilsvarende i Danmark/Tyskland? Hvis en skal på utenlandstur, må en da sette seg inn i ladepraksis for de landene en kjører innom?

Jeg vurderer elbil, men dette med lading og at en tydeligvis ikke kan betale for "drivstoff" på samme måte som en ellers betaler for varer i Norge er noe som frustrerer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Stefse skrev (7 minutter siden):

StigVidar: Hvis du har Tesla trenger du ingen apper. Du bare plugger i og kjører videre når du er ferdig. En må være klar over at det er 2 ligaer hva gjelder lading, Tesla og røkla.

Vel, jeg har vel sverget på at jeg aldri skal kjøpe en amerikansk bil så det blir nok enten en europeisk eller asiatisk.....
Hvis jeg ikke bare dropper elektrisk nå og kjøper en bensindreven istedenfor. Ladeproblematikk drar den ene veien og elbilfordeler drar den andre veien. Og jeg klarer ikke å bestemme meg .......

Lenke til kommentar
StigVidar skrev (20 minutter siden):

Dere som har elbil - hvor mange apper har dere på telefonen for å kunne lade i Norge? Og hvor mange "ladeavtaler" må en sette opp?

Og er det tilsvarende i Danmark/Tyskland? Hvis en skal på utenlandstur, må en da sette seg inn i ladepraksis for de landene en kjører innom?

Jeg vurderer elbil, men dette med lading og at en tydeligvis ikke kan betale for "drivstoff" på samme måte som en ellers betaler for varer i Norge er noe som frustrerer.

Husk at dette er ting man setter seg inn i en gang når det er nytt. For dieselbilen hadde jeg bonuskort fra alle drivstoffselskapene samt etterhvert også coop og trumf.

Med Leafen klarte vi oss stort sett med Fortum og Grønn Kontakt som vi også har registrert elbilforeningens brikke på, mye raskere å bippe en brikke enn å starte app og velge stasjon. 

 

Du finner en del info på elbil.no

 

For elbilene bruker vi nå nesten bare Teslaen på langturer og da er det stort sett Teslas ladere vi bruker. Disse fungerer smertefritt i og utenfor Norge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
N8591NB4 skrev (9 timer siden):

Burde være langt fler 22kw AC ladere. Mer skånsomt for batteriene også. Ikke alltid man trenger så mye strøm, bare litt klattlading så man kommer helt hjem/hytta ...

Bortsett fra at de fleste biler kun får rundt 7,2kW av den, og hos fortum ender opp med mye dyrere lading. Synes nå alltid det er ledige AC-uttak, men de kunne stått flere steder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...