Gå til innhold

Ny ladestasjon skal gjøre hurtiglading av elbiler mye mer fleksibel


Anbefalte innlegg

Bengt Who skrev (16 minutter siden):

Bortsett fra at de fleste biler kun får rundt 7,2kW av den, og hos fortum ender opp med mye dyrere lading. Synes nå alltid det er ledige AC-uttak, men de kunne stått flere steder.

Ja, dagens prising på 1,- pr minutt gjør disse helt uinteressante å bruke. Min bil kan ta imot 11kW, noe som gir en pris på ca. 6,- pr. kWh netto inn på batteriet :(

De burde prise de i området 2,50 til 3,- pr. kWh, da ville jeg brukt de en del istedenfor hurtiglading. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Egil Hjelmeland skrev (11 timer siden):

... inn til visakortet går ut på dato og alle profilene må oppdateres igjen.

De fleste trenger ikke bruke tid og energi på dette, da bankene har et system som samtaler med betalingsstedet, slik at de får denne infoen automatisk når visa/kredittkortet ditt fornyes. Dog er ikke alle med her, da det sikkert koster noen ekstra kroner for brukerstedet, men er lenge siden jeg har måtte gjøre slikt manuelt.

Om du bytter bank eller får et nytt kort knyttet til en egen "ladekonto", så må du selv gå inn å fjerne det gamle kortet og legge inn det nye, men det er nok en spesialsituasjon.

Forøvrig synes jeg selv det er en god idé med egen konto og kort for"transport", så bruker dette selv. Der trekkes betalinger fra Ruter, lading og er gjerne det kortet jeg bruker om jeg må betale for parkering. Har og knyttet netflix og annen streaming til samme konto, så det ikke går fra lønnskonto eller regningskonto.

Setter over en fast sum hver måned, og bare i veldig få tilfeller har jeg måtte satt inn ekstra. Som regel blir det til overs, og når overskuddet er stort nok, hender det jeg forflytter det overskytende til en annen konto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (4 timer siden):

Bortsett fra at de fleste biler kun får rundt 7,2kW av den, og hos fortum ender opp med mye dyrere lading. Synes nå alltid det er ledige AC-uttak, men de kunne stått flere steder.

Ja, de priser seg vekk på disse. Flere ganger jeg kunne tenkt meg å bruke slike når jeg f.eks. skal være lenge et sted, men pga prisingen blir det helt uaktuelt.

Sendte forøvrig Fortum en mail på hvorfor de priser dette så høyt at det ender opp med å bli like dyrt eller endog dyrere enn hurtig/lynlading, og de der ikke kan skylde på effektavgiften, da denne ville dempet effektuttaket.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (8 minutter siden):

De burde prise de i området 2,50 til 3,- pr. kWh, da ville jeg brukt de en del istedenfor hurtiglading. 

Fortum tar jo nå 2,50 kr/kWt enkelte steder, og grønn kontakt har begynt med 2,5kr/kWt pluss ti øre per minutt. Men den flate prisinga på minutter er kun bra for Zoe. Og da tenker jeg på at prisingen holder bilene borte fra AC-laderne så de så godt som alltid er ledige for de med Zoe.

Endret av Bengt Who
Presisering
Lenke til kommentar
StigVidar skrev (1 time siden):

Dere som har elbil - hvor mange apper har dere på telefonen for å kunne lade i Norge? Og hvor mange "ladeavtaler" må en sette opp?

Og er det tilsvarende i Danmark/Tyskland? Hvis en skal på utenlandstur, må en da sette seg inn i ladepraksis for de landene en kjører innom?

Jeg vurderer elbil, men dette med lading og at en tydeligvis ikke kan betale for "drivstoff" på samme måte som en ellers betaler for varer i Norge er noe som frustrerer.

Kjører tesla og har kun en, circle k. Grunnet at jeg prøvde den for morro nå denne uken. Ellers har jeg ikke bruk for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (14 minutter siden):

Fortum tar jo nå 2,50 kr/kWt enkelte steder, og grønn kontakt har begynt med 2,5kr/kWt pluss ti øre per minutt. Men den flate prisinga på minutter er kun bra for Zoe. Og da tenker jeg på at prisingen holder bilene borte fra AC-laderne så de så godt som alltid er ledige for de med Zoe.

Circle k tar 6 kroner pr kWh, galskap!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Circle k tar 6 kroner pr kWh, galskap!

Nå diskuteres det her AC-ladere på typisk 22 kW. Ikke sett at Circle K har en eneste av de. De fjernet vel faktisk den da de overtok laderen på Telemarksporten. Så veldig galskap er det jo ikke uansett. Prisene er forresten 4,49 for 50kW og 4,99 for 150 kW. 

Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (4 minutter siden):

Nå diskuteres det her AC-ladere på typisk 22 kW. Ikke sett at Circle K har en eneste av de. De fjernet vel faktisk den da de overtok laderen på Telemarksporten. Så veldig galskap er det jo ikke uansett. Prisene er forresten 4,49 for 50kW og 4,99 for 150 kW. 

1 kr minuttet gir jo fort samme prisen eller dyrere pris per kWh  enn dropin på Ionity, så det er rart om de har så mange kunder utenom de som har støtte for minst 11, helst 22 kW effekt. Da kommer man ned i priser på hhv 5,45 per kWh og  2,73 kr per kWh, hvorav det kun er den siste som jeg finner "spiselig".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Sendte forøvrig Fortum en mail på hvorfor de priser dette så høytat det ender opp med å bli likedyrt eller endog dyrere enn hurtig/lynlading, og de der ikke kan skylde på effektavgiften, da denne ville dempet effektuttaket.

Det henger jo ikke på greip. Fikk du noe svar?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

Det henger jo ikke på greip. Fikk du noe svar?

Kun et svada-svar som ikke svarte på det jeg egentlig spurte om, bare at de hadde ladere rundt om kring, bl.a. hos noen partnere, der prisene varierte, og man kunne få billigere.

Som om det interesserer meg om et kjøpesenter ett eller annet sted gir ned mot GK-prisene, som jeg og henviste til, når jeg står et sted der Fortum har en AC-lader som kunne fristet å bruke, hadde det ikke vært for at jeg ikke aksepterer å bli flådd på høylys dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Kun et svada-svar som ikke svarte på det jeg egentlig spurte om, bare at de hadde ladere rundt om kring, bl.a. hos noen partnere, der prisene varierte, og man kunne få billigere.

Som om det interesserer meg om et kjøpesenter ett eller annet sted gir ned mot GK-prisene, som jeg og henviste til, når jeg står et sted der Fortum har en AC-lader som kunne fristet å bruke, hadde det ikke vært for at jeg ikke aksepterer å bli flådd på høylys dag.

Høres ut som en typisk svada-generator. ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (Akkurat nå):

Høres ut som en typisk svada-generator. ?

De som svarer slikt, sitter vel egentlig og gremmer seg mens de skriver disse svarene de er pålagt fra ledelsen, mens de selv er smertelig klar over at de tråkker oss på tærne med å ikke ta dette seriøst nok. De vet jo at kunden, idette tilfellet jeg, har helt rett i kritikken. Men så er det sikkert noen hoder lengre opp som har en glup idét på hvorfor de gjør det slik.

Med fornuftig prising, hadde sikkert presset på hurtigladerne gått ned, mens presset på å få installert disse i hopetall på offentlige steder der folk faktisk er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Det henger jo ikke på greip. Fikk du noe svar?

Her er forøvrig svaret (fra 17:03:20) i sin helhet, som kom etter at jeg måtte sende purring på svar:

"

Hei,
 
Beklager lang behandlingstid.
 
Når det kommer til lading på type 2 har vi ulike priser rundt om i Norge. Parkeringshus kan f.eks ha priser per kWh, per time eller minuttpris. Og det varierer fra 0,10kr til 3,10kr.

Hurtiglading har en flatpris over alle stasjonene våre på 3,10kr/min og lynladerne har 2kr/min + 2,5kr/kWh.

Type 2 kontakter finnes det mange av rundt om i Norge, med ulik pris.
På noen av våre hurtigladere er det type 2 uttak også. De aller fleste av disse har samme pris som hurtiglading fordi man tar opp en plass for å kunne hurtiglade.

Hurtiglading bør alltid foregå mellom 20-80% på batteriet, og det anbefales om bilen kan hurtiglade at man lader 20-80% på hurtigladeren og enten avslutter og kjører videre eller hopper over på en annen stasjon som kan ta type 2. Egne stasjoner med kun type 2 er billigere enn hurtigladeren.
 
Det er ulik effekt på hva de forskjellige bilene kan ta på type 2, hvor en gammel Leaf kun kan ta 3,3kW, tesla kan ta rundt 16kW og Zoe er eneste som kan ta 22kW. Også har man alt i mellom.
 
Våre stasjoner er satt opp for å kunne gi tilbud til alle bilmerker, og det er dessverre ikke vi som bestemmer at en Leaf kun kan hente ut 3,3kW fra en av våre 22kW stasjoner. Til samme pris som hva Zoe kan.   
 
AC lading er et rimeligere alternativ, fremt man ikke velger uttaket på en av hurtigladerstasjonene. Disse uttakene er ment som en nødløsning og er mest egnet for Zoe.
 
Skulle det være noe mer er det bare å si ifra.



Ha en fin dag videre!

Med vennlig hilsen

Jacob
Fortum - Charge & Drive
Tlf: 21496910
www.fortum.no

Lenke til kommentar
N8591NB4 skrev (11 timer siden):

Burde være langt fler 22kw AC ladere. Mer skånsomt for batteriene også. Ikke alltid man trenger så mye strøm, bare litt klattlading så man kommer helt hjem/hytta ...

Jeg synes det faller litt mellom to stoler. Det fordyrer ombordladerne en del sammenlignet med 11 kW. Ladetiden blir fort timer, så det er jo ikke et reelt alternativ til DC hurtiglading. En DC hurtiglader har dyre likerettere, men kostnaden deles på veldig mange kunder. I dag er det vel rundt 130 elbiler per DC-lader i landet. DC hurtiglading gir lading på under timen og fungerer derfor bra som lader på langtur. Med andre ord synes jeg AC bør forbeholdes saktelading der man skal oppholde seg lenge av gangen. F.eks på jobb eller hjemme. I teorien holder det med rundt 5-10 kW, men normale sikringsstørrelser, kabelstørrelser osv gir oss i praksis to valg: 1-fase 10-16A eller 3-fase 16A. Det finnes elbiler med mer enn 16A på 3-fase, men strengt tatt er det overflødig ved normal hjemmelading og dermed både en unødvendig kostnad for ombordladeren og det elektriske systemet i huset.

Egil Hjelmeland skrev (13 timer siden):

... inn til visakortet går ut på dato og alle profilene må oppdateres igjen.

Hvilke profiler? Hensikten med kortlading må jo være å kunne lade i inn- og utland uten tanke på å opprette ørten profile, kanskje noen stedet på et fremmed språk, personvernet rundt det osv.

Jens Kr. Kirkebø skrev (12 timer siden):

Man må vel strengt tatt ikke ta den som blir ledig, nestemann i køen har sikkert ikke noe imot å bli vinket forbi fordi du vil vente på en 150kW-lader. Eller vente på 50kW fordi den er rimeligere og bilen din ikke kan ta imot mer uansett. 

Det burde være mulig å stille inn ønsket ladeeffekt og på den måten "vinke forbi" effekt man ikke trenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Her er forøvrig svaret (fra 17:03:20) i sin helhet, som kom etter at jeg måtte sende purring på svar:

"

Hei,
 
Beklager lang behandlingstid.
 
Når det kommer til lading på type 2 har vi ulike priser rundt om i Norge. Parkeringshus kan f.eks ha priser per kWh, per time eller minuttpris. Og det varierer fra 0,10kr til 3,10kr.

Hurtiglading har en flatpris over alle stasjonene våre på 3,10kr/min og lynladerne har 2kr/min + 2,5kr/kWh.

Type 2 kontakter finnes det mange av rundt om i Norge, med ulik pris.
På noen av våre hurtigladere er det type 2 uttak også. De aller fleste av disse har samme pris som hurtiglading fordi man tar opp en plass for å kunne hurtiglade.

Hurtiglading bør alltid foregå mellom 20-80% på batteriet, og det anbefales om bilen kan hurtiglade at man lader 20-80% på hurtigladeren og enten avslutter og kjører videre eller hopper over på en annen stasjon som kan ta type 2. Egne stasjoner med kun type 2 er billigere enn hurtigladeren.
 
Det er ulik effekt på hva de forskjellige bilene kan ta på type 2, hvor en gammel Leaf kun kan ta 3,3kW, tesla kan ta rundt 16kW og Zoe er eneste som kan ta 22kW. Også har man alt i mellom.
 
Våre stasjoner er satt opp for å kunne gi tilbud til alle bilmerker, og det er dessverre ikke vi som bestemmer at en Leaf kun kan hente ut 3,3kW fra en av våre 22kW stasjoner. Til samme pris som hva Zoe kan.   
 
AC lading er et rimeligere alternativ, fremt man ikke velger uttaket på en av hurtigladerstasjonene. Disse uttakene er ment som en nødløsning og er mest egnet for Zoe.
 
Skulle det være noe mer er det bare å si ifra.



Ha en fin dag videre!

Med vennlig hilsen

Jacob
Fortum - Charge & Drive
Tlf: 21496910
www.fortum.no

Særdeles lite matnyttig svar ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 timer siden):

1 kr minuttet gir jo fort samme prisen eller dyrere pris per kWh  enn dropin på Ionity, så det er rart om de har så mange kunder utenom de som har støtte for minst 11, helst 22 kW effekt. Da kommer man ned i priser på hhv 5,45 per kWh og  2,73 kr per kWh, hvorav det kun er den siste som jeg finner "spiselig".

Du må legge på minst 10% da 22kW er inn til bilen. 10-15% tap i bilens interne lader gjør at man bare får ~19kW på 22kW og ~9,5kW om bilen kan ta imot 11kW. For DC-lading beregnes prisen ut fra energien inn på batteriet (taper er i hurtigladeren). Så om bilen kan ta imot 11kW blir prisen anslagsvis 60/9,5=6,31 pr. kWh. Ekstremt dyrt. Selv for 22kW er det ganske dyrt, kostnaden med å sette opp 22kW-stolper i forhold til 50kW hurtigladere tatt i betraktning. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (36 minutter siden):

Du må legge på minst 10% da 22kW er inn til bilen. 10-15% tap i bilens interne lader gjør at man bare får ~19kW på 22kW og ~9,5kW om bilen kan ta imot 11kW. For DC-lading beregnes prisen ut fra energien inn på batteriet (taper er i hurtigladeren). Så om bilen kan ta imot 11kW blir prisen anslagsvis 60/9,5=6,31 pr. kWh. Ekstremt dyrt. Selv for 22kW er det ganske dyrt, kostnaden med å sette opp 22kW-stolper i forhold til 50kW hurtigladere tatt i betraktning. 

Takk for korreksjonen. Ja, jeg tok ikke høyde for tapet, så jeg var for snill der. Og heller ikke det med forskjell i pris for laderne selv og oppsett av disse, som helt klart burde slå ut i pris ut til kunde.

Vil også bemerke, ut i fra svaret fra Fortum, hvor mange av disse AC-ladeplassene på laderne er det som faktisk blokkerer for hurtiglading? Og ikke minst, om jeg er ute etter å lade elbilen min, er det ikke nettopp en ladestasjonjeg burde lete etter, ikke et kjøpesenter?

Og i tilfelle dette stemmer, burde de ikke tatt dette på sin egen kappe for særdeles dårlig planlegging av laderne/ladestasjonene, siden de ikke setter AC-laderne slik til, og merker dette spesielt, at AC-ladende biler ikke sperrer for hurtiglading?

Uansett vil vel de aller fleste ønske høy grad av utnyttelse, og nattlading for biler/bilister på tur, ville jo vært en ypperlig måte å ha trafikk og inntjening på en tid av døgnet som vanligvis er helt dødt.

Lenke til kommentar

Egentlig forundrer det meg at balanserte 22kW-ladere er så dyre som de er. Rent teknisk inneholder de jo ikke noen likeretter, så det er jo egentlig bare vern til en tusenlapp og litt finelektronikk til noen hundrelapper i et chassi, pluss kabel og plugg. Hadde noen gått inn for å masseprodusere sånne og hoppet bukk over noen mellomledd som skal a sin del av kaka, tror jeg det kunne blitt relativt rimelig. Hadde de i tillegg fått avtaler med steder som ønsker at folk tilbringer 1-4 timer hos de, f.eks museer, sportsarenaer, svømmebasseng, kjøpesentre, messer, kurs- og konferanse-steder, så kunne det sikkert vær god butikk for under 2 kr/kWh.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
6 hours ago, Stefse said:

Problemet er altså det galvaniske skillet, som de har løst ved å ha 2 biler pr galvanisk skille, hvilket i praksis antagelig er en trafo.

Nei, skillet er nok på DC siden og kan dermed ikke være en trafo, men heller en kontaktor. (Og ja det er fort litt misvisende å bruke ordet galvanisk skille, siden kontaktoren jo ikke er det i den forstand vi normalt bruker ordet, men her er målet å skille bilene, ikke å skille bilen fra laderen)

6 hours ago, Stefse said:

Hvis det skal bli ønsket dynamikk(altså full fleksibilitet) i dette, må en se litt nærmere på dette kravet. Hva bunner det i, hvor ofte oppstår en slik feil, og hva er konsekvensen i worst case.

Man må uansett skille på + lederen siden spenningen må justeres for hver enkelt bil. I teorien kunne man hatt en felles -pol, men i tilfelle hvor en bil eller lader feiler ved at + kortsluttes til - kan konsekvensen i verste fall være brann i andre biler koplet til samme - leder.
 

Hvis vi antar at det settes opp et kabinett med 400kW (8 moduler med tilsammen 16 segmenter)  og 8 kontakter og man skal kunne rute effekt med full fleksibilitet da trenger du 128 topolede kontaktorer. I praksis kan vi nok spare en del ved å redusere fleksibiliteten uten at det egentlig vil merkes.

F.eks kan vi sette av 8 segmenter slik at de kan bare forsyne en av to kontakter hver (16 kontaktorer), de neste fire slik at de kan forsyne 4 kontakter og de siste fire slik at de kan forsyne de siste fire kontaktene. Slik at du bare trenger 48 kontaktorer.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...