Gå til innhold

Underbevisst Rasist


Anbefalte innlegg

Just now, jjkoggan said:

Du forstår ikke privilegiumet begrepet.  Du er privilgerte hvis du har ufortjente fordeler andre ikke har.  Det sier lite om dIn økonomiske status.  Jeg kan bli lutfattige men ha privilegier andre ikke har

Alle har ufortjente fordeler. Er man høy, så gir det deg fordeler. Er du inteligent, så gir det deg fordeler. Er du pen, så gir det deg veldig store fordeler. 

Men du nevner ikke et ord om slike fordeler: Nei, du vil snakke konstant om hvordan fattige hvite amerikanere er priviligerte. Hva med å snakke om din egen privilighet istedenfor å rakke ned på de som sliter i USA?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Camlon skrev (1 minutt siden):

Alle har ufortjente fordeler. Er man høy, så gir det deg fordeler. Er du inteligent, så gir det deg fordeler. Er du pen, så gir det deg veldig store fordeler. 

Men du nevner ikke et ord om slike fordeler: Nei, du vil snakke konstant om hvordan fattige hvite amerikanere er priviligerte. Hva med å snakke om din egen privilighet istedenfor å rakke ned på de som sliter i USA?

Enig! Det du skrev fikk meg til å tenke på noe. Hvem er mest priveligert... en svart høy attraktiv mann eller en hvit lav uattraktiv mann? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, jjkoggan said:

Du forstår ikke privilegiumet begrepet.  Du er privilgerte hvis du har ufortjente fordeler andre ikke har.  Det sier lite om dIn økonomiske status.  Jeg kan bli lutfattige men ha privilegier andre ikke har

Ok så la oss ta tilfeller som faktisk forekommer selv om enkelte privilegerte(?) venstrevridde liker å fornekte den ubehagelige sannheten.

Hvit person i arbeiderklassen som lever på sosial stønad og som mange helt ubestridt kaller "white trash". Ja folk kaller slike gladelig "white trash" i eks. USA og selv enkelte tilfeller her i Norge. Er man i denne gruppen i Norge "er man norsk og må klare seg selv" og får dermed begrenset støtte til eks. førerkort, bil, bolig, møbler osv.

Asylsøkere/flyktninger som i mange tilfeller er papirløse (ofte med uærlige hensikter for å bla. vanskeligjøre tilbakesendelse, i noen tilfeller er det pga. traffickers) hvor en betydelig andel tilhører økonomiske flyktninger. Ja mange som søker seg til andre land har lidd en stor nød og flykter fra krig og ruiner men siden jeg selv har jobbet med dette i utlandet vet jeg at mange kommer hovedsaklig fordi man får penger fra den norske staten. Dette har de uttalt ordrett til meg gjennom flere år med hjelpearbeid i slike land.  Heldigvis har du selvsagt også mange av de som ønsker å skape et liv og jobbe for fremtiden de vil bygge for seg og sine familie. Jeg har fått tilbud om giftemål og hørt på utallige timer med "vår drøm er å bo I norge hvor man får alt av staten". Jeg kan selvsagt forstå drømmen. Hvem ville vel ikke reist dit om ikke alt var bra der man var?
Når man kommer hit og kommer gjennom systemet (ikke lett nei - ofte pga. de manglende papirene) får man hjelp til bolig, får rekvisisjoner på møbler og i noen tilfeller førerkort samt støtte til bil (jeg kjenner flere gjennom mitt arbeid og bekjentskapskrets).

Vil du da kalle det "hvitt privilegie" eller er du bare dårlig informert og uviten om forholdene mange hvite fasktisk lever under i dagens vestlige samfunn? I Norge er det få av de sammenlignet med land som USA hvor det kryr av både hvite og fargede hjemløse i gatene.

Ville du som hvit fått den samme hjelpen om du dro til et av verdens rikeste land Saudi Arabia? Hva hvis du dro til Kina? Japan? India? Hvitt privilegie?

Rasisme og rasister er ille nok (som hvit har man opplevd de mange steder i verden) men det som virkelig gjør meg kvalm er de som faktisk tilhører priveligherte deler av samfunnet (uavhengig av hudfarge) og bare er skremmende ignorante om forhold enkelte lever under. Dette blir som å fordømme naboens foreldrepraksis når man forsømmer egne barn.

Det hjelper ikke om du har mastergrad eller doktorbrad når du ikke en gang kjenner din egen bakgård.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Camlon skrev (På 16.7.2020 den 15.02):

Dette er ikke Twitter, det er forventet at du bidrar med mer enn en setning. Du kan f.eks. starte med å svare på spørsmålene.

Og ja, de er spørsmål, antagelser skrives uten spørsmålstegn.

Du stiller spørsmål basert på antagelser og da kunne jeg svart basert på andre antakelser? Hva poenget med det skulle vært er jeg ikke sikker på...

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
22 minutes ago, quantum said:

Du stiller spørsmål basert på antagelser og da kunne jeg svart basert på andre antakelser? Hva poenget med det skulle vært er jeg ikke sikker på...

Hvilke antagelsser?

En antagelse jeg gjorde var å anta at University of Alabama har kvotering, noe som viste seg å være feil. Jeg leste i en kilde at de har mest affirmative action i Alabama, men de snakket ikke om direkte kvotering. Men du kan bytte den med Rowan University som har samme rangering, har mye kvoterig og svarte studenter gjør det enda dårligere.

Og jeg antok jeg at kvoterte studenter er svakere enn studenter av samme rase som kommer inn uten kvotering. Dette burde være en selvfølge.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
16 hours ago, AnBa said:

Jeg foreslår at du tar deg en tur innom Utdanningsdirekotratets nettsider og se hva læreplanen i norsk går ut på fra august av. Nå vet jeg ikke hva slags litteratur som brukes i norskfaget nå til dags, jeg husker oppriktig ikke så mye av hva vi leste på da jeg gikk på skolen, men jeg husker i det minste at det var noe norsk samtidslitteratur. Er det kanskje det du mener, at vi bør bruke litterære verk fra fremmedspråklige forfattere? Utover forfattere som skriver på bokmål, nynorsk, dansk, svensk, samisk og "andre språk", som det står i læreplanen?

Dersom man skulle diskutert den demografiske sammensetningen i Norge og de forskjellige bakgrunnene folk kommer fra er vel det gjerne noe som passer best i samfunnsfaget? Er i det minste der jeg mener å huske at vi lærte om det norske samfunnet da jeg gikk på skolen.

Poenget er ikke å diskutere demografi, men at elevene skal kjenne seg igjen i stoffet. Da kan man ikke ha for mye etnisk norske forfattere i pensum. Maks 50% men på sikt burde det kanskje ikke være mer enn 10% stoff produsert av etnisk norske. 

 

Vi må også vurdere å fjerne dagens 17 mai og få ny grunnlov, da disse er laget av rasister og representerer en grusom og Fæl historie om hvite undertrykkere.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Theo343 said:

Ok så la oss ta tilfeller som faktisk forekommer selv om enkelte privilegerte(?) venstrevridde liker å fornekte den ubehagelige sannheten.

Hvit person i arbeiderklassen som lever på sosial stønad og som mange helt ubestridt kaller "white trash". Ja folk kaller slike gladelig "white trash" i eks. USA og selv enkelte tilfeller her i Norge. Er man i denne gruppen i Norge "er man norsk og må klare seg selv" og får dermed begrenset støtte til eks. førerkort, bil, bolig, møbler osv.

Asylsøkere/flyktninger som i mange tilfeller er papirløse (ofte med uærlige hensikter for å bla. vanskeligjøre tilbakesendelse, i noen tilfeller er det pga. traffickers) hvor en betydelig andel tilhører økonomiske flyktninger. Ja mange som søker seg til andre land har lidd en stor nød og flykter fra krig og ruiner men siden jeg selv har jobbet med dette i utlandet vet jeg at mange kommer hovedsaklig fordi man får penger fra den norske staten. Dette har de uttalt ordrett til meg gjennom flere år med hjelpearbeid i slike land.  Heldigvis har du selvsagt også mange av de som ønsker å skape et liv og jobbe for fremtiden de vil bygge for seg og sine familie. Jeg har fått tilbud om giftemål og hørt på utallige timer med "vår drøm er å bo I norge hvor man får alt av staten". Jeg kan selvsagt forstå drømmen. Hvem ville vel ikke reist dit om ikke alt var bra der man var?
Når man kommer hit og kommer gjennom systemet (ikke lett nei - ofte pga. de manglende papirene) får man hjelp til bolig, får rekvisisjoner på møbler og i noen tilfeller førerkort samt støtte til bil (jeg kjenner flere gjennom mitt arbeid og bekjentskapskrets).

Vil du da kalle det "hvitt privilegie" eller er du bare dårlig informert og uviten om forholdene mange hvite fasktisk lever under i dagens vestlige samfunn? I Norge er det få av de sammenlignet med land som USA det kryr av både hvite og fargede hjemløse i gatene.

Ville du som hvit fått den samme hjelpen om du dro til et av verdens rikeste land Saudi Arabia? Hva hvis du dro til Kina? Japan? India? Hvitt privilegie?

Rasisme og rasister er ille nok (som hvit har man opplevd de mange steder i verden) men det som virkelig gjør meg kvalm er de som faktisk tilhører priveligherte deler av samfunnet (uavhengig av hudfarge) og bare er skremmende ignorante om forhold enkelte lever under. Dette blir som å fordømme naboens foreldrepraksis når man forsømmer egne barn.

Det hjelper ikke om du har mastergrad eller doktorbrad når du ikke en gang kjenner din egen bakgård.

Det er helt mulig for minoriteter å ha mer privilegier enn mange hvite men det endrer ikke faktumet at et hvit hud er en fordel de ikke har.  White privilege gjør deg ikke rike og en kan bli mer priviligierte enn nesten alle hvite uten det.  
 

Endret av jjkoggan
  • Liker 4
Lenke til kommentar
18 minutes ago, jjkoggan said:

Det er helt mulig for minoriteter å ha mer privilegier enn mange hvite men det endrer ikke faktumet at et hvit hud er en fordel de ikke har.  White privilege gjør deg ikke rike og en kan bli mer priviligierte enn nesten alle hvite uten det.  

En ting er å si ar fattige hvite har white privilige.

Det er noe helt annet å kalle dem priviligerte slik du gjorde for noen innlegg siden.

Lenke til kommentar
16 hours ago, Camlon said:

Alle har ufortjente fordeler. Er man høy, så gir det deg fordeler. Er du inteligent, så gir det deg fordeler. Er du pen, så gir det deg veldig store fordeler. 

Men du nevner ikke et ord om slike fordeler: Nei, du vil snakke konstant om hvordan fattige hvite amerikanere er priviligerte. Hva med å snakke om din egen privilighet istedenfor å rakke ned på de som sliter i USA?

Jeg er meget privilgierte, noe som jeg kjente meg da jeg var ung og så politiet fange svarte som gikk på den hvite siden av byen slik at de går tilbake til den «right side of town», ikke vår siden

jeg følte meg privilgierte igår når jeg sto i en kø og en mann fortalte meg «just between you and me, there are too many of them around here these days» når en indiske amerikaner gikk forbi

jeg føler meg også privigerte når jeg går forbi hjemløse hvite og som trenger så mye hjelp. 

Du har rett også at det finnes andre ufortjente fordeler mange har, men hittil kjenner jeg ingen gettoer eller fengsler som domineres spesifikk av folk med disse fordeler så ja, det er urettferdig, men ikke et like stort problem som rase

  • Liker 4
Lenke til kommentar
4 minutes ago, jjkoggan said:

Jeg er meget privilgierte, noe som jeg kjente meg da jeg var ung og så politiet fange svarte som gikk på den hvite siden av byen slik at de går tilbake til den «right side of town», ikke vår siden

jeg følte meg privilgierte igår når jeg sto i en kø og en mann fortalte meg «just between you and me, there are too many of them around here these days» når en indiske amerikaner gikk forbi

jeg føler meg også privigerte når jeg går forbi hjemløse hvite og som trenger så mye hjelp. 

Du har rett også at det finnes andre ufortjente fordeler mange har, men hittil kjenner jeg ingen gettoer eller fengsler som domineres spesifikk av folk med disse fordeler så ja, det er urettferdig, men ikke et like stort problem som rase

Flott at du fokuserer mer på deg selv. De som virkelig er priviligerte i USA er de rike.

Og ta deg en tur til en hvit trailerlandsby og sammenlign deres penhet med de som bor i Bel Air. Du kommer til å se en ekstrem forskjell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Camlon said:

Flott at du fokuserer mer på deg selv. De som virkelig er priviligerte i USA er de rike.

 

Du ba meg om å snakke om Hvor privilegerte jeg
 

Quote

Og ta deg en tur til en hvit trailerlandsby og sammenlign deres penhet med de som bor i Bel Air. Du kommer til å se en ekstrem forskjell.

Meget vanskelig å måle og veldig subjektivt.  
 

På andre hånd finnes det mer svarte enn hvite som sitter i fengslene, men fangene er høyere enn gjennomsnittene, ikke kortere.   Burde det ikke være det motsatte hvis høyde spiller en stor rolle I økonomisk suksess og fører til mer fattigdom/kriminalitet?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
26 minutes ago, jjkoggan said:

På andre hånd finnes det mer svarte enn hvite som sitter i fengslene, men fangene er høyere enn gjennomsnittene, ikke kortere.   Burde det ikke være det motsatte hvis høyde spiller en stor rolle I økonomisk suksess og fører til mer fattigdom/kriminalitet?

At fangene er høyere enn gjennomsnittet kan forklares med samme grunn at menn er kraftig overrepresentert i fengsel. De som havner i fengsel er mye mer aggressive enn gjennomsnittpersonen.

Om vi ser på befolkningen, så vil vi se at de som er høye tjener mer
https://www.livescience.com/5552-taller-people-earn-money.html

Og penhet er en enda viktigere faktor, spesielt for kvinner. Uattraktive kvinner får færre jobbintervjuer, kan ikke jobbe i yrker hvor utsende er viktig, vil gifte seg med fattigere menn og blir behandlet dårligere av samfunnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 timer siden):

Ok så la oss ta tilfeller som faktisk forekommer.

Hvit person i arbeiderklassen som lever på sosial stønad og som mange helt ubestridet kaller "white trash". Ja hvite og fargede kaller slike gladelig "white trash" i eks. USA og selv enkelte tilfeller her i Norge. Er man i denne gruppen i Norge "er man norsk og må klare seg selv" og får dermed begrenset støtte til eks. førerkort, bil, bolig, møbler osv.

Asylsøker/flyktning som i mange tilfeller er papirløse og i mange tilfeller økonomiske flyktninger. Ja mange av disse har lidd en stor nød og kommer fra krig og ruiner men siden jeg selv har jobbet med dette i utlandet vet jeg at mange kommer bare fordi man får penger fra staten (dette har de sagt ordrett til meg gjennom flere år med hjelpearbeid i slike land). Man får hjelp til bolig får rekvisisjoner på møbler og i mange tilfeller førerkort og i noen tilfeller bil (jeg kjenner flere i mitt arbeid).

Vil du da kalle det "hvitt privilegie" eller er du bare dårlig informert og uviten om forholdene mange hvite lever under i dagens samfunn?

Asylsøkere - den vestlige verden synes at demokratiet er den beste styreformen i verden. Forfulgte i andre land kan derfor søke om beskyttelse og få opphold. Flyktninger - vi har en internasjonal forpliktelse bestemt av FN til å hjelpe folk i nød. Det jobbes med innvandrerregnskap og bare en tilmålt kvote får opphold hvert år. Både flyktninger og asylsøkere er samtidig økonomiske flyktninger, fordi det er normalt å ønske seg mest mulig ut av livet. Når enkelte ender opp som trygdemottakere har de ikke fått jobb. Det er nok like skamfullt som når "white trash" eller andre på skalaen ikke fikser det. Kanskje følges det med i miljøet på om man lykkes eller ei.

Asylsøkere og flyktninger som flytter til Norge må hjelpes i gang, fordi de kommer med to tomme hender. Mens en fattig norsk har lite, men fortsatt litt i fra før. Det er forskjellen. Erna og regjeringen bør gjøre en rekke tiltak for å hjelpe fattige norske - mørke er også norske - siden det er så mye underbevisst rasisme i samfunnet vårt. Det virker å være et faktum at egen ulykke bidrar til å hate nedover. Feks. kan tannlegeregninger bli uanstendig høye og sette griller i hodet på folk om at innvandrere har det så mye bedre.

Så kan man lure på om Erna noensinne vil bli gavmild overfor fattige.

Endret av Subara
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Camlon said:

At fangene er høyere enn gjennomsnittet kan forklares med samme grunn at menn er kraftig overrepresentert i fengsel. De som havner i fengsel er mye mer aggressive enn gjennomsnittpersonen.

Om vi ser på befolkningen, så vil vi se at de som er høye tjener mer
https://www.livescience.com/5552-taller-people-earn-money.html

Og penhet er en enda viktigere faktor, spesielt for kvinner. Uattraktive kvinner får færre jobbintervjuer, kan ikke jobbe i yrker hvor utsende er viktig, vil gifte seg med fattigere menn og blir behandlet dårligere av samfunnet.

Men  høyde er ikke en like stor faktor som rase når det gjelder fattigdom.  Det finnes ikke fattige områder dominerte av  korte folk segregerte fra rike høye folk.  

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Thorbjørn_lien skrev (3 timer siden):

Poenget er ikke å diskutere demografi, men at elevene skal kjenne seg igjen i stoffet. Da kan man ikke ha for mye etnisk norske forfattere i pensum. Maks 50% men på sikt burde det kanskje ikke være mer enn 10% stoff produsert av etnisk norske. 

Vi må også vurdere å fjerne dagens 17 mai og få ny grunnlov, da disse er laget av rasister og representerer en grusom og Fæl historie om hvite undertrykkere.

Men vi har jo allerede inkludert i læreplanen at lesestoffet skal hentes fra flere forskjellige kulturer? Jeg er ikke lærer så jeg vet ikke hvor mye frihet individuelle lærere har, men retningslinjene slik jeg ser dem gjør det ganske åpent for at en lærer kan velge hvilken litteratur som skal tas i bruk selv. Jeg kan absolutt si meg enig at man bør oppfordre lærere til å undersøke mulighetene for å lese bøker fra forfattere som kommer fra totalt andre bakgrunner. Det er nok ekstremt sunt for å utvikle unge barn og ungdoms verdenssyn så de ikke blir for sneversynte etter hvert som de blir eldre. Hvorfor disse prosentene, forresten? Er det noe "The Great Replacement"-tøv du baserer det på?

Vet ikke om jeg gidder ta for meg det andre argumentet ditt. Jeg antar at du prøver å gjøre narr av venstresiden med en heftig stråmann og at det ikke er ditt eget synspunkt du kommer med.

Hvis det faktisk er ditt syn hadde jeg satt pris på om du kunne forklart hvilke deler av grunnloven du ville hatt endret?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

  

59 minutes ago, Subara said:

Asylsøkere - den vestlige verden synes at demokratiet er den beste styreformen i verden. Forfulgte i andre land kan derfor søke om beskyttelse og få opphold. Flyktninger - vi har en internasjonal forpliktelse bestemt av FN til å hjelpe folk i nød. Det jobbes med innvandrerregnskap og bare en tilmålt kvote får opphold hvert år. Både flyktninger og asylsøkere er samtidig økonomiske flyktninger, fordi det er normalt å ønske seg mest mulig ut av livet. Når enkelte ender opp som trygdemottakere har de ikke fått jobb. Det er nok like skamfullt som når "white trash" eller andre på skalaen ikke fikser det. Kanskje følges det med i miljøet på om man lykkes eller ei.

Jeg forstår selvsagt forskjellen på asylsøkere og flyktninger og som jeg skrev så gjelder ikke sitatet jeg ordrett gjenga alle da de fleste bare ønsker å ha bedre muligheter til å "lykkes" med et godt liv.

Quote

Erna og regjeringen bør gjøre en rekke tiltak for å hjelpe fattige norske - mørke er også norske - siden det er så mye underbevisst rasisme i samfunnet vårt.

Jeg har ikke sagt at det bare gjelder hvite, men det er direkte gjengitte uttalelser fra de som arbeidet med sosialklientene den gang. De opplevde seg diskriminert pga. sitt opphav.

Quote

Asylsøkere og flyktninger som flytter til Norge må hjelpes i gang, fordi de kommer med to tomme hender

Selvsagt og verden har kommet langt når man kan tas i mot hvor som helst i verden i land med god "GDP per capita" med 2 tomme hender og hjelpes i gang. FN resolusjon og kvoter eller ei. Mange nordmenn dro til nord-amerika på 1800-tallet og fikk kanskje ikke så god hjelp men likevel hjelp til å etablere seg. Nordmenn var flyktninger til bla. Sverige under andre verdenskrig og min morfar hjalp de norske jødene å unnslippe tyskerne.

Men jeg bærer ikke nag mot tyskere i dag pga. rasismen man opplevde den gang.

Quote

Mens en fattig norsk har lite, men fortsatt litt i fra før.

Som sagt er det ikke en konkurranse i hvem som får mest, kun en påminnelse om at det å være hvit ikke nødvendigvis står så sterkt i alle sammenhenger som mange liker å mene, og bra er forsåvidt det.

Quote

Feks. kan tannlegeregninger bli uanstendig høye og sette griller i hodet på folk om at innvandrere har det så mye bedre.

Jeg forstod ikke helt denne? Forklar gjerne.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Subara skrev (5 timer siden):

Feks. kan tannlegeregninger bli uanstendig høye og sette griller i hodet på folk om at innvandrere har det så mye bedre.

 

Theo343 skrev (4 timer siden):

  Jeg forstod ikke helt denne? Forklar gjerne.

Det blir femstilt som innvandrere lever godt på statens bekostning, som igjen kan føre til rasisme. Men det dreier seg for en stor del om nødhjelp. Jeg synes ikke innvandrere er noe å være misunnelig på, i tillegg til feks utfordringer med språk, er det vanskelig å få jobb med utenlandsk navn og mørk hudfarge.

Jeg brukte tannlegeregning som et eksempel på noe fattige har problemer med å betale.  "De får hjelp", sa den arbeidsledige om innvandreren med tannverk, som tok regningen med til sosialkontoret. Den arbeidsledige hadde ikke like dårlig økonomi og måtte betale regningen selv. (Jeg overhørte en samtale).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Camlon skrev (17 timer siden):

Og penhet er en enda viktigere faktor, spesielt for kvinner. Uattraktive kvinner får færre jobbintervjuer, kan ikke jobbe i yrker hvor utsende er viktig, vil gifte seg med fattigere menn og blir behandlet dårligere av samfunnet.

Også har vi Beauty and the Beast. Det er nok sant at ved førstinntrykk har billedskjønne et fortrinn. I Norge trenger man ikke være pen for å få jobb i TV, men jeg har en følelse av at det går i den retningen likevel. Både menn og kvinner får jobbe som flyvertinner.

I videoen lagt ut i tråden av @ClarkGable med frivillige i England som er med på forsøket "How racist are you", er det en dame som sier hun også har blitt utsatt for rasisme pga lyst hår og blå øyne - blondine. Mannen hennes liker å gå i joggebukser men må også tilpasse seg samfunnet. Når han skal på jobb er det over i dress og dessverre alltid kortklipt hår.

Dette forteller hun til en ung mann med rastahår - blaming the victim - i følge forsøkslederen. Denne mannen er halvt afrikaner og skilt. Ikke oppvokst i fattig miljø. Datteren, 1/4 mørk går på skole sammen med bare hvite barn. Han har tatt et standpunkt og møter ikke opp der, for med en gang han viser seg, vil de komme til å se på datteren på en ny måte. Nå tror alle hun er hvit pga lys hud. Hudfarge er ikke noe problem så lenge folk snakker i telefonen, sier han.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Subara said:

 I videoen lagt ut i tråden av @ClarkGable med frivillige i England som er med på forsøket "How racist are you", er det en dame som sier hun også har blitt utsatt for rasisme pga lyst hår og blå øyne - blondine. Mannen hennes liker å gå i joggebukser men må også tilpasse seg samfunnet. Når han skal på jobb er det over i dress og dessverre alltid kortklipt hår.

Dette forteller hun til en ung mann med rastahår - blaming the victim - i følge forsøkslederen. Denne mannen er halvt afrikaner og skilt. Ikke oppvokst i fattig miljø. Datteren, 1/4 mørk går på skole sammen med bare hvite barn. Han har tatt et standpunkt og møter ikke opp der, for med en gang han viser seg, vil de komme til å se på datteren på en ny måte. Nå tror alle hun er hvit pga lys hud. Hudfarge er ikke noe problem så lenge folk snakker i telefonen, sier han.

Jeg ser en helt annen konklusjon enn det hun prøvde å vise.

Den eneste grunnen til at hun klarte å få brunøyde gruppen til å behandle gruppen med blå øyne dårlig var ved å si at den hvite gruppen trenger å oppleve hvordan det er å oppleve rasisme. De hvite i gruppen begynte etterhvert å klage, mens de ikke-hvite aksepterte det. 

Det viser at diskriminering kan lett eksistere idag, men bare hvis man presenterer det som god diskriminering og gruppen som blir diskriminert er ikke i majoritet. Den første gruppen jeg tenker på, når vi snakker om dette er kinesere i USA. De blir angrepet på gaten for å være kinesere, selv BLM supportere sier ikke unnskyld når de viser fingeren til en tilfeldig asiater fordi han lignet på Andy Ngo. Trump kommer jevnlig med rasistiske kommentarer og lover som er ment til å kaste dem ut av landet og får svært lite kritkk, på nettet florer det rasistiske kommentarer om at kinesere jukser, er bestukket av CCP, er spioner, og at de bør kastet ut. Det har faktisk blitt så ille nå, at Kinesere er ikke interessert i å dra til USA lenger.

Hvorfor aksepterer man slik rasisme, fordi USA er imot Kina og da er rasisme mot kinesere akseptabelt. Dette er ikke nytt, amerikanerene var helt grusomme mot amerikaner-japanere under andre verdenskrig og de fleste følte at det var som fortjent. Rasisme finner man der man ikke leter.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...