Gå til innhold

Betale for å ta ut egne penger?


Anbefalte innlegg

 

Jeg har penger innestående hos DNB. Tidligere har jeg kunnet ta ut mine penger på postkontorer og post i butikk kun ved å legitimere meg.

Dette blir det slutt på fra 1. juli i følge brev jeg fikk fra DNB. Etter den datoen kan jeg (og andre) kun ta ut og sette inn penger i utvalgte butikker. Men for å gjøre det MÅ vi ha bankkort hos DNB noe jeg hverken har eller har bruk for i dag.

Det er ikke så ofte jeg tar ut penger fra DNB og heller ikke store beløp. Bankkort hos DNB koster kr 295 i året. Hvis jeg ett år ønsker å ta ut 1.000 kr vil dette da i realiteten koste meg kr 295!

Kan virkelig en bank forlange at kundene sine i praksis må betale for å ta ut sine egne penger?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke bankkort hos DNB. Kan ikke tenke meg at jeg kan ta ut penger fra DNB med bankkort fra en annen bank!

Kontonummeret mitt i DNB er oppgitt ulike steder, så jeg vil helst slippe "jobben" med å forandre rundt omkring.

Nå var det spørsmålet om en bank kan kreve betaling (i praksis) for at man skal kunne ta ut penger det gjaldt.

Lenke til kommentar
Tabby skrev (1 minutt siden):

Kan ikke tenke meg at jeg kan ta ut penger fra DNB med bankkort fra en annen bank!

Nei, bytter du bank, så er det naturlig at du har pengene hos den andre banken...

Tabby skrev (2 minutter siden):

Nå var det spørsmålet om en bank kan kreve betaling (i praksis) for at man skal kunne ta ut penger det gjaldt.

Siden de, og sikkert mange andre banker gjør det så vil jeg tippe de kan gjøre det ja. 
Men nå er jeg ingen jurrist på området. :) 

Lenke til kommentar

Jeg kunne godt passet på pengene dine og sørget for at du kan få tak i de når du vil, men jeg kommer til å forlange langt mer enn 295 kroner for den servicen.

Litt usikker på hvorfor du tenker at DNB skal yte deg denne tjenesten gratis?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tabby skrev (37 minutter siden):

 

Jeg har penger innestående hos DNB. Tidligere har jeg kunnet ta ut mine penger på postkontorer og post i butikk kun ved å legitimere meg.

Dette blir det slutt på fra 1. juli i følge brev jeg fikk fra DNB. Etter den datoen kan jeg (og andre) kun ta ut og sette inn penger i utvalgte butikker. Men for å gjøre det MÅ vi ha bankkort hos DNB noe jeg hverken har eller har bruk for i dag.

Det er ikke så ofte jeg tar ut penger fra DNB og heller ikke store beløp. Bankkort hos DNB koster kr 295 i året. Hvis jeg ett år ønsker å ta ut 1.000 kr vil dette da i realiteten koste meg kr 295!

Kan virkelig en bank forlange at kundene sine i praksis må betale for å ta ut sine egne penger?

 

Da får du gå til bankfilialen for å ta ut dine penger.

Lenke til kommentar
kha skrev (14 minutter siden):

Jeg kunne godt passet på pengene dine og sørget for at du kan få tak i de når du vil, men jeg kommer til å forlange langt mer enn 295 kroner for den servicen.

Litt usikker på hvorfor du tenker at DNB skal yte deg denne tjenesten gratis?

Vanligevis får man (litt) betalt av banken for å ha penger innestående. Det kalles renter ...

Lenke til kommentar
1 minute ago, Tabby said:

Vanligevis får man (litt) betalt av banken for å ha penger innestående. Det kalles renter ...

Ja, og det antar jeg at TS får. 

TS ønsker å få ta ut penger gratis, i butikker som ikke er endel av DNB konsernet. Hvorfor skal dette være noe DNB( i bunn og grunn andre DNB kunder) skal dekke kostnadene for?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
traskas waits for alice skrev (2 minutter siden):

Hvis du har konto hos DNB, har du vel også nettbank?

Hva med å bare overføre penger fra DNB til din vanlige brukskonto, som sist jeg sjekket var gratis, så unngår du å måtte ha bankkort hos DNB. Og vanligvis er det ikke DNB som skal ha 295,- for kort i året, dette er gebyret VISA pålegger de for VISA-delen på kortet.

 

Valotunk skrev (4 minutter siden):

Hvorfor ikke bare overføre penger til den banken der du har kort og så ta de ut derfra?

Jo, det er vel dette som blir løsningen. Det var bare så kjekt tidligere å kunne ta ut penger ganske mange steder (post i butikk).

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Tabby said:

Nå var det spørsmålet om en bank kan kreve betaling (i praksis) for at man skal kunne ta ut penger det gjaldt.

DNB tar, i likhet med de fleste andre banker, et årsgebyr for bankkort. Hvis dette er et problem for deg, får du finne en bank som ikke har gebyr på bankkort, og ta jobben med å bytte bank.

Lenke til kommentar
kha skrev (1 minutt siden):

TS ønsker å få ta ut penger gratis, i butikker som ikke er endel av DNB konsernet. Hvorfor skal dette være noe DNB( i bunn og grunn andre DNB kunder) skal dekke kostnadene for?

Jeg er også kunde hos DNB og de tilbyr inntil 1. juli alle sine kunder å ta ut penger på post i butikk (lenge siden sist jeg gjorde det - antar at det er et lite gebyr) Nå vil det for meg i praksis koste 295 kr i året. Det synes jeg er dyrt (urimelig) for å ta ut 500 kr feks.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Tabby said:

Jeg er også kunde hos DNB og de tilbyr inntil 1. juli alle sine kunder å ta ut penger på post i butikk (lenge siden sist jeg gjorde det - antar at det er et lite gebyr) Nå vil det for meg i praksis koste 295 kr i året. Det synes jeg er dyrt (urimelig) for å ta ut 500 kr feks.

Frem til 1. juli hadde de et samarbeid, hvor kostnaden til sluttbruker ble dekket av posten ,butikken eller banken eller en kombinasjon. Nå har de ikke lengre en avtale, fordi en eller flere av partene ikke var fornøyd. Da endrer dette seg.

Det er ikke urimelig at dette er en tjeneste som koster penger, ettersom dette er en tjeneste som helt klart har kostnader knyttet til seg.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...