Gå til innhold

Betale for å ta ut egne penger?


Anbefalte innlegg

kha skrev (6 minutter siden):

Frem til 1. juli hadde de et samarbeid, hvor kostnaden til sluttbruker ble dekket av posten ,butikken eller banken eller en kombinasjon. Nå har de ikke lengre en avtale, fordi en eller flere av partene ikke var fornøyd. Da endrer dette seg.

Det er ikke urimelig at dette er en tjeneste som koster penger, ettersom dette er en tjeneste som helt klart har kostnader knyttet til seg.

 

Joda, at det er litt kostnader forbundet med at en kunde tar ut penger forstår man. Det er derfor banker har gebyrer på 2 - 3 kroner når man bruker bankkort ved kjøp - eller når man foretar uttak av penger. Men for meg ble dette VELDIG mye dyrere pga kravet om bankkort i DNB. Det går forøvrig heller ikke an å ta ut penger i en DNB-bank.

Det ser ut til at jeg får ta jobben med å "rydde" i mine bankforhold og avslutte mitt kundeforhold i DNB.

Takk for svar alle sammen! Det ser ut til at jeg er ganske alene om å reagere på forandringen i betingelsene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sexylubb1 skrev (1 time siden):

Du kan jo ta ut penger i så og si alle butikker som bruker bankkort...

Det var nettopp det som var poenget med mitt spørsmål - at jeg IKKE har bankkort hos DNB, men etter 1. juli må betale for et hvis jeg vil ta ut pengene mine.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Tabby said:

Kan virkelig en bank forlange at kundene sine i praksis må betale for å ta ut sine egne penger?

Det du spør om er om en bedrift har lov å ta betalt for deres tjenester.  Svaret er opplagt ja, de har de. 

Tidligere kostet det kassen alt som hadde med bank å gjøre, men konkurransen har gjort at de fleste banker nå er gebyrfrie for alle eller nesten alle tjenester.  

Lenke til kommentar
Tabby skrev (3 timer siden):

Det var nettopp det som var poenget med mitt spørsmål - at jeg IKKE har bankkort hos DNB, men etter 1. juli må betale for et hvis jeg vil ta ut pengene mine.

Tipper du sparer inn de 295 kronene veldig kjapt. Istedenfor at du må dra ut til en post i butikk hver gang du skal ta ut penger. 

For å ikke snakke om supertilbudene de kjører noen ganger i året. 

Lenke til kommentar
8 hours ago, Tabby said:

Det var nettopp det som var poenget med mitt spørsmål - at jeg IKKE har bankkort hos DNB, men etter 1. juli må betale for et hvis jeg vil ta ut pengene mine.

Det du klager på er at DNB tar årsgebyr på bankkort (debetkort)? Det gjør de aller fleste banker. Du kan, som foreslått tidligere, overføre pengene fra DNB til den bankkontoen du har bankkort, og ta ut med dette. 

Lenke til kommentar

Det er vesentlig å nevne at du skal ta ut pengene i kontanter

Kontanter er kostbart for banker å behandle, både innskudd og uttak. Å betale en regning i DNB med kontanter koster også et gebyr. 

Enkleste som andre her nevner er å overføre pengene til den banken du har kort i for å betale med. 
Evt få et gratis kredittkort og betale regningen her med kontoen din i DNB.. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er lov å kreve gebyr for å levere tenester, det er ein del av avtalefriheita. 

Endringa er også varsla, så nå må trådstarter velge om han vil godta dei nye vilkåra eller om han vil tilpasse seg. 

 

Det praktiske problemet med at kontonummeret er registrert forskjellige passar løysast enkelt ved å ta i bruk ein anna bank men utan å avslutte kontoen du har i dag. Einaste forskjellen er då at du må gå via nettbank (eller filial) for å overføre pengane til den nye brukskontoen for uttak. Har du faste innbetalingar til kontoen så kan du sette opp automatisk trekk for å få pengane på den kontoen du vil ha dei på. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...