Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (9 minutter siden):

Vi får håpe det vi får håpe det. La meg bare for å legge debatten død med at jeg tar 100% avstand BÅDE fra Husseins ekstremismeninger og angrepene på henne fra Resett. Og håper hun lærer seg selvrefleksjon og at ikke alle som er uenig med henne er rasister som ønsker å undertrykke henne.

Godt oppsummert, Morromann :)

Endret av Psykake
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (9 minutter siden):

Hun mener i fullat alvor at Erna skal stå i bresjen for å pisse på hele coronadugnaden

Det er ikke en oppfordring til brudd på smittevernloven. Hun hevder såvidt jeg forstår heller ikke at smittevern er noe høyresiden har funnet på, men at de bruker det for alt det er verdt for å delegitimere demonstrasjonen og deltakerne.

Endret av frohmage
  • Liker 2
Lenke til kommentar

– Jeg ble kalt neger og fortalt at jeg ikke hører til her

Sitat

Adoptivbarnet Daniel Getaneh Hatland (29) var et stort fotballtalent. Nå tar han et oppgjør med rasismen i idretten han elsker.

(...)

– Da jeg skulle ta et innkast, hørte jeg plutselig noen lyder, forteller Hatland, som er født i Etiopia og adoptert til Norge.

Han snudde seg mot tribunen. Der så han Brann-supportere gestikulere og rope apelyder.

– Jeg tenkte at det ikke kunne stemme. Men så snudde jeg meg en gang til, da skjønte jeg at de ropte mot meg. Jeg ble så satt ut at jeg ikke lenger visste hvem jeg skulle kaste til. Jeg bare kastet, sier han.

(...)

– Jeg ble kalt teite ting som «sjokomann», og de kastet sjokolademelk etter meg. Kall det gjerne ufarlig, men det var rasistisk ment, sier vestlendingen.

https://www.tv2.no/sport/11489042/?mode=sportenapp&app=sporten

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har støttet smitteverntiltakene siden begynnelsen, og er forøvrig irritert på regjeringen for å ha vært slepphendte og tiltaksløse fra begynnelsen. Allerede i  januar snakket jeg med venner og bekjente om at alle verdens land burde stoppe flytrafikk til og fra Kina med unntak av varetransport. Regjeringen stoppet ikke engang flytrafikk til/fra Italia,Østerrike og Spania når man visste det var smitte der.

Men nok om det.
Så ja, bruddet på smittevernreglene irriterer meg også her, selv om kampen mot rasisme er viktig.

En annen ting som irriterer meg er alt snakket om at "vi hvite må..", "Dere hvite er rasister alle sammen.." osv.
Jeg er tilfeldigvis lys i huden, men ingen har noen rett til å si hva jeg er,mener eller skal gjøre. Begynn å snakk om "vi" eller menneskeheten, ikke hvite og svarte.

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

Hvis du som kaller deg antifascist ikke forstår at hele dette mediebildet om smittevern handler om ytrehøyres backlash mot antirasisme så kan jeg ikke hjelpe deg med skoleringen. Btw rart dette med hvite menn som tagger partiet hvergang dere ønsker at jeg skal holde kjeft.

Dette er altså hva hun skrev. 
Hele mediabildet om smittevern handler om ytrehøyres backlash mot antirasisme. 
Også slenger hun inn en liten negativ bemerkning om hvite menn på slutten. 
Beundringsverdig, altså. 

En som påstår at hun kjemper så mye mot rasisme tar så lett til å slenge ut bemerkninger om hvite menn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Drogin said:

 

Eit betraktelig problem for mange minoriteter er at dei kan sei det som er vettugt og viktig, men likevel ikkje bli høyrd... om ikkje kvite menn gjentar det nøyaktig.

Så det er relativt ofte derifrå det kjem at ein må fortelja kvite at om du støtter dei må du gjera stemma deiras høyrd, i stor grad ved å gjenta kva dei seie verbatimt, eller direkte uttrykke enighet med dei. For det er sjokkerende mange som plutselig mister all motstand berre meininga kjem frå ein kvit mann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (9 minutter siden):

Dette er altså hva hun skrev. 
Hele mediabildet om smittevern handler om ytrehøyres backlash mot antirasisme. 
Også slenger hun inn en liten negativ bemerkning om hvite menn på slutten. 
Beundringsverdig, altså. 

En som påstår at hun kjemper så mye mot rasisme tar så lett til å slenge ut bemerkninger om hvite menn. 

Hvis mag google resett+abid raja ser man at det har vært like mye hets mot Raja i Resett sine kommentarfelt, likevel har ikke han holdt på med å bruke Twitter som en avfallsdynge hvor han pøser ut hat mot dene ene og andre i den norske offentligheten og stemple hele det norske folk som rasister men opptrer som en verdig og foronende representant for de med innvandrerbakgunn uten å benekte sitt opphav. Men det er ikke nok for fru Hussein som helt klart ønsker en polariserende"brune undertrykte nordmenn" vs. "hvite undertrykkende nordmenn".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Norges tidligere justisminister skrev denne posten på Facebook:

Her hevder han at rasisme ikke eksisterer i Norge. Hva tenker dere om det? 

Jeg tolker det slik at han antyder markeringen i Norge kun handlet om Floyd og politivold og at det er en egen form for rasisme. Mildt sagt underlig resonnert. 

Dette understreker vel bare poenget med at denne politiske grenen forsøker å sanke populistiske poeng. 

Endret av Psykake
Lenke til kommentar

Puls-Yngvar var 13 år første gang han ble kalt «helvetes svarting»

Sitat

Etter å ha hørt lydopptak av den brutale pågripelsen av George Floyd, klarte Yngvar Andersen endelig å sette ord på hvordan rasismen han har blitt utsatt for, har formet ham.

«Første gong eg oppfatta at nokon kalla meg helvetes svarting/neger/apekatt/osv. var eg 13 år.»

Slik starter Yngvar Andersen, for mange kjent som Puls-Yngvar, et innlegg på Facebook. Etter å ha slitt med å sette ord på følelsene, kom de plutselig i dag.

https://www.nrk.no/norge/puls-yngvar-var-13-ar-forste-gang-han-ble-kalt-_helvetes-svarting_-1.15046551

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (1 minutt siden):

Marian retweeter om hvite menn:
 

Mer, sarkastisk innhold om hvite menn
 

Hussein har slike holdninger mot hvite menn mens hun sitter som leder av SVs inkluderingsutvalg. 

Hun er også for et forbud mot islamofobi.
Jeg vet om et par land som har slike forbud. Saudi-Arabia, Iran, Egypt. 

Det må være tøft for deg å bli satt i bås på denne måten. Jeg skal tenne et lys for deg i kveld jeg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Quote

Her hevder han at rasisme ikke eksisterer i Norge. Hva tenker dere om det? 

Finnes det rasistiske holdninger hos enkeltindivider? Ja, mot alle forskjellige raser og etnisiteter. 
Finnes det institusjonell eller systematisk rasisme i Norge? Nei. 

Og hva er det egentlig demonstrantene i Norge vil oppnå, spesifikt? 
Vil de ha endringer i forskrifter og lovverk, andre spesifikke gjennomførbare mål eller er det bare "Floyd ble uskyldig drept" og "Nei til rasisme" som står på agendaen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

«Da tror jeg det hadde vært lurt at hvite menn som pusher alle aldre hadde lyttet litt mer, og brummet litt mindre. Og hvorfor hvite menn hopper rett i skyttergraven når brune mennesker hevder seg utsatt for rasisme kan jeg ikke forstå.»

Dette er altså noe som er ytret av SVs leder i inkluderingsutvalget. 
Er det greit å ha et menneske som generaliserer så mye om en gruppe mennesker basert på hudfarge og kjønn som 
ansvarlig for inkludering? 
Ville det ha vært OK om det var andre hudfarge hun generaliserte negativt om? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (10 minutter siden):

Finnes det rasistiske holdninger hos enkeltindivider? Ja, mot alle forskjellige raser og etnisiteter. 
Finnes det institusjonell eller systematisk rasisme i Norge? Nei. 

Og hva er det egentlig demonstrantene i Norge vil oppnå, spesifikt? 
Vil de ha endringer i forskrifter og lovverk, andre spesifikke gjennomførbare mål eller er det bare "Floyd ble uskyldig drept" og "Nei til rasisme" som står på agendaen? 

De vil få rasisme blåst opp på agendaen! En vekker i folket. En vekker til de som la være å si noe når sjefen slenger en halvrasistisk kommentar. En vekker at dette går ikke bort av seg selv. Det kreves arbeid og det må helst starte i går. 

 

At du fremlegger det på denne måten viser at du ALDRI har opplevd rasisme på kroppen og ikke aner hvor dypt dette stikker! 

En i min nære familie kom til Norge som toåring og har gått igjennom så mye dritt med tanke på hudfarge at du ville ikke ha trodd på det om jeg skrev det. Denne personen har hatt nok med å komme seg igjennom hverdagen hvor det hele tiden måtte jobbes dobbelt så hardt for å bevise at man var verdt noe. Markeringen i Oslo var en vekker for denne personen. At nok er nok, man må stå opp for seg selv! Hele samfunnet må si ifra at dette ikke er greit lenger! 

Og dette gjelder spesielt oss som ikke har et problem med dette i hverdagen. Det er vi som må stå opp for dem!

 

 

Endret av Psykake
  • Liker 4
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (15 minutter siden):

Marian retweeter om hvite menn:
 

Mer, sarkastisk innhold om hvite menn
 

Hussein har slike holdninger mot hvite menn mens hun sitter som leder av SVs inkluderingsutvalg. 

Hun er også for et forbud mot islamofobi.
Jeg vet om et par land som har slike forbud. Saudi-Arabia, Iran, Egypt. 

Hun har helt klart tilbakrat mye tid på å lese amerikanske aktivisters ideer og tolker dette inn i det norske samfunnet utenå forstå den grunnleggende forskjellen på et gammelt kolonisamfunn som USA og som i storg grad er et u-land med enorme forskjeller på folk og det egalitære sosialdemokratiske norske velferds- og tillitsanfunnet. Hun lager seg en forestilling om at Norge er prikt likt USA, at innvandrere i Norge(som har kommet frivillig til et velferdsamfunn og tatt del i godene her)og afro-amerikanere som kom til Amerika som slaver for 300 år siden og den dag i dag stor grad lever i forslummede samfunn uten tilgang til gode levekår er nøyaktig det samme. Forskjeller, nyanser og kontekst er fremmed. Et klart tegn på et ekstremistisk verdensbilde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...