Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hvorfor sa du at dagens demonstrasjoner ville føre til mere rasisme mot norskafrikanere? Og hvor har du det fra at det er dette demonstrantene ønsker? (Sakset fra Covid-tråden)

Morromann skrev (27 minutter siden):

Grunnet den flammende retorikken de bruker. Jeg orker ikke å gå inn på det her men jeg gjenkjenner mye av den språkbruke de bruker....OK, det blir OT. Vi kan ta den diskusjonen i tråden om rasisme i Norge slik at ikke moderatorene stenger denne tråden på nytt. Møt meg i den tråden så forklarer jeg det, OK?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
frohmage skrev (8 timer siden):

Hvorfor sa du at dagens demonstrasjoner ville føre til mere rasisme mot norskafrikanere? Og hvor har du det fra at det er dette demonstrantene ønsker? (Sakset fra Covid-tråden)

 

Vel, fordi jeg gjenkjenner den tyopen som dirver den flammende retorikken. Og fordi det er desverre en mentalitet at noen ønsker syndebukker. Om det blusser opp et nytt smitteutbrudd den neste uken på grunn av denne demonstrasjonen vil nok noen klandre arrangørene, noe som er veldig tragisk i og med at det er like mye eller sannsynligvis mer majoritetsnormenn langt ute på venstresiden som har stått bak dette. Men slik er desverre mennesker, de leter etter syndebukker. Nei, alle demonstrantene ønsker ikke dette, men en del av aktivistene basert på kronikker de selv har sendt inn som er fulle av ordsalat og manipulerende språkburk som kjennetegner maipulerende individer, og tro meg, jeg har erfaring med manipulatorer. De nyter den situasjonen som er nå. De elsker offerrollen. I de tre månedene som har gått har ikke de fått noen oppmerksomhet, men nå kommer de ut av "coronadvalen" grunnet en tragisk hendelse i et gammelt kolonisamfunn i en annen verdensdel med en historie og et samfunn som er fundamentalt annerldes og fundamentalt annerledes enn det sosialdemokratiske tillitsbasete norske velferdsamfunnet.

I flere dager har VG og Aftenposten postet en masse svadakronikker hvor budskapet er "alle nordmenn er rasister med hvite privilegier"; samme svada bare annerledes formulert og noen av dem er skrevet av tenåringer med null kunnskaper om norsk historie. Vel, jeg tror media nå feier det under teppet en stund og at det blir en stund til de fyrer løs med dette på nytt. Tragisk at Aftenposten har blitt et clickbait-organ som poster slikt møl.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (21 timer siden):

En god del

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/K30dQo/les-dette-hvis-du-er-like-hvit-som-meg

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/2GrrKB/fordommer-satt-i-system(her skal tydeligvis nordmenn beklage og be om unnskyldning for USAs historie)

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/4q92Oa/leserinnlegg-vi-som-delte-sorte-bilder-paa-facebook-og-instagram

VG er full av slike vanvittige innlegg akkurat nå men det er et som er mer rasjonelt og som påpeker hvorfor det er viktig å hsuke på at USA og Norge er to vesentlige forskjellige land:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/wP17O4/veien-fra-stygge-blikk-til-vold-er-kortere-enn-vi-aner

Det mest rasjonelle er skrevet av en med innvandrerbakgrunn. De andre er skrevet av selvpiskende "etniske nordmenn" som vil signalisere sin egen dyd.


Første lenke:
 

Sitat

Jeg har alltid sett på meg selv som antirasist og er opptatt av at alle mennesker skal behandles likt. Derfor er det flaut at jeg må se en video av et bestialsk drap før jeg reagerer. Jeg har bedratt meg selv, og mine medmennesker. Det har ikke blitt tydelig for meg før nå at vi trenger å være aktive antirasister for å skape endring.

Hun beklager ikke på noe tidspunkt at hun er hvit, men at hun ikke tok problemene alvorlig fordi hun ikke opplevde dem selv.
Det er ekstremt lett å lukke øyne, ører og munnen sin og bare ignorere problemene.


Andre lenke:

Sitat

 

Vi kan ikke lenger velge å ikke ta del i denne kampen. Etter hundrevis av år må vi ta ansvar for systemet vi har bygget og levd godt på hele vårt liv. Det er ikke vi personlig som gjorde mennesker til slaver, eller utviklet et system av undertrykking.

Men det er vi personlig som ikke gjør nok for å stoppe systemet. Det er vi som ikke sier fra når vi ser rasisme, det er vi som ikke ringer avisen og ber de omformulere, det er vi som godtar at vi bare er hvite på jobben.

 

Dette er sant -- og det er ganske utrolig at du kan ha lest dette innlegget og trodd det handler om beklagelse.
Har du blitt løyet til av høyreekstreme med en agenda eller noe..?
Det er ingen krav til beklagelse, det er en erkjennelse av at de ikke har tatt hensyn til endring til det bedre i sine politiske valg og politiske dialoger.

Tredje lenke; ingen beklagelse, bare erkjennelse av at hun ikke gjør noe for å bekjempe rasismen i landet.

Fjerde lenke:
 

Sitat

Noen etniske norske vil kanskje riste på hodet og nekte for at denne formen for rasisme eksisterer i Norge. Det er kanskje ikke så rart, for det er vanskelig å oppdage den urettferdigheten som ikke rammer en selv. For er vi så kortsiktige og egoistiske at vi tenker at dette ikke er et problem, fordi det faktisk ikke rammer deg personlig. Men still deg selv spørsmålet; ville du ha byttet ditt liv mot livet til en 17 år gammel gutt med minoritetsbakgrunn fra Holmlia? Og hvis nei – hvorfor ikke? Nei, kanskje det ikke høres som attraktivt ut å vokse opp som minoritet allikevel. 

---

Du fant altså ingen eksempler på hva du påstod.
Det er ingen beklagelser -- bare mange erkjennelser av at vi tåler inderlig vel den urett som ikke rammer oss selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bra demonstrasjonene får gå uten at myndighetene stopper det. Grunnloven trumfer smittevern. 

 

Vi kan ikke ha det slik at myndigheter kan de facto nekte forsamling og demonstrasjons frihet, selv om de har gode grunner. Fordi en presedens kan lett Missbrukes i fremtiden av et ufint storting. 

Vi må gå ut ifra at borgere som nå demonstrerer har tatt et valg om at risiko for smitte er mindre verdt enn det de demonstrerer mot. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forstår ikke dette rasisme begrepet lenger. Vet ikke hva det er. Jeg tror jeg forstår det slik at man behandler folk fra andre kulturer på en annen måte. At man har fordommer osv. Er det så naturlig å ikke ha fordommer mot noen da?

Egentlig er alt man trenger å vite at utlendinger i stor grad velger å segregere seg selv. Det finnes alltid unntak, men de vet jo sin plass og vi vet vår. Å prøve å gjøre seg venner med folk som røyker vannpipe, hører på arabisk musikk, snakker arabisk og tydelig viser at de vil være med sine egne og rundt sin egen kultur er bare dumt. For oss og for dem. Vi burde bare ta en skilsmisse fra hverandre. De lever et steds og vi et annet. Slik gjør vi jo uansett egentlig. White flight er vel et fenomen, eller?

Det er synd vi ikke er en stor gruppe europeere som kunne emigrert til Somalia, Irak eller Nigeria. Så skulle vi fått sett hvor populær vi hadde blitt der. Europeerne skulle gjerne hatt høye fødselstall slik at de innfødte der følte de ble færre og færre.

Denne "rasismen" dere snakker om kommer aldri til å forsvinne. I så fall må folk hjernevaskes helt. 

Vil også oppfordre folk til å høre Candace Owen sin "rant".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva skal vi si om Marian Hussein i SV? Jeg synes det er utrolig at SV har valgt seg en såpass ytterliggående, ekstem, manipulerende og hatefull ekstremist som vararepresentant. Fullstendig blittet for virkelighetsforståelse. Som aggresivt forsøker å få til en Twitter.-mobbstorm mot både statsmnnisteren, Abid Raja og OBOS-sjefen. Og atpåtil, i en trakassering av et annet SV-medlem fremstiller en konspirasjonsteori om at smittevern kun er noe ytre høyre har funnet på for å stanse antirasisme. Og undertykt og i lvsfare er hun også, en representant i Norges nasjonalforsamling med skyhøy lønn og sannsynligvis godt nedbetalt bolig som JEG ikke har råd til.

 

 

Og så den store konspirasjonsteorien:

 

Ja, hva skal man si til dette? Er det hun som skal målbære SVs politikk fremover og stå i spissen for SVs valgkamp i 2021? Er dette holdninger som SV står inne for? Jeg har aldri kalt SV et venstreekstremt parti, og det er de ikke, men det blir vel nærliggende hvis det er slik aggresiv ekstremisme som skal bæres frem for partiet fremover. De bestemmer jo selv hvem de vil ha som sine representanter, men dette er ikke særlig tillitsvekkende eller samlende får man mildt sagt si. Hadde det vært en etnisk nordmann som hadde holdt på med slik oppførsel, trakassering og ekstremisme på Twtter, med oppfordring til oppvilgeri og sabotasje av coronadugnaden samt spredde farlige konspirasjonsteorier om smittevernet kan jeg love deg at vedkommende hadde blitt ekskludert fra partiet før de rakk å logge seg av Twitter!!

Endret av Morromann
  • Liker 4
Lenke til kommentar
On 6/6/2020 at 4:22 PM, Enrich77 said:

 

Du påstår at du ikkje forstår ting, så rabler du i vei likevel, og henviser til Candace Owens? Nei, slutt a. Det er berre dumt frå ende til annen.

  1. Alle har fordommer. Kvifor er det så unaturlig å vera obs på dei, og jobbe mot å la dei vera i vegen?
  2. Du meine du veit alt om utlendinger, men det einaste du har er vill spekulasjon om heile etnisiteter. Dette er kategorisk per definisjon rasisme. Så sklir du ut i tam white genocide tullprat.
  3. Så sklir du lengre ut i white genocide retorikk igjen. 
  4. Og at rasisme ikkje vil gå vekk, seie du. Uten bevis. Ok? Og? Skal me ikkje prøva jobba mot det da? Du berre gjer opp før løpet starter? Mon tro kvifor - det virke til å vera fordi det er til din fordel, intet anna.
  5. Så sitere du profesjonell grifter Candace Owen, som aktivt jobber for å fremme rasisme. Nei ass. Les wiki på henne du. Her er wikipedia, og her er rationalwiki.

At nokon trykke "like" knappen på slikt seie mykje om dei personane.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (På 6.6.2020 den 15.46):

Se hvor tett de står... Virker svært lite gjennomtenkt hele greia. Politisk korrekthet lenge leve... 

Lurer på om du ville ment det samme hvis det var en støttemarkering for en hvit gutt som hadde blitt drept av muslimer. Det får vi forhåpentligvis aldri vite, men man gjør seg jo sine tanker om hva som er det minst konsekvente alternativet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Psykake said:

Lurer på om du ville ment det samme hvis det var en støttemarkering for en hvit gutt som hadde blitt drept av muslimer. Det får vi forhåpentligvis aldri vite, men man gjør seg jo sine tanker om hva som er det minst konsekvente alternativet. 

Mer interessant er det hva media ville ha gjort med en slik sak. Ville de i det hele tatt ha dekket drapet? Utifra hva vi har sett om forskjellsbehandlingen deres er jeg slett ikke overbevist om at mainstream media i det hele tatt ville valgt å skrive om drapet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (6 minutter siden):

Mer interessant er det hva media ville ha gjort med en slik sak. Ville de i det hele tatt ha dekket drapet? Utifra hva vi har sett om forskjellsbehandlingen deres er jeg slett ikke overbevist om at mainstream media i det hele tatt ville valgt å skrive om drapet. 

Jeg er rimelig overbevist om at media definitivt ville skrevet om et slikt drap.

Endret av Psykake
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (14 minutter siden):

Utrolig hvordan en artikkel fra Resett mobiliserer rasismen og hatet mot en folkevalgt politiker:

  Skjul innhold

102261479_10163545853870183_758864658887

102701235_10163545854480183_156687562417

102601898_10163545854655183_206340334781

102730182_10163545853850183_553871260565

102558883_10163545854975183_368005299255

102756133_10163545854620183_821823712871

102926321_10163545854535183_231746781503

102873750_10163545854815183_699175449494

102720708_10163545854065183_688747190601

 

 

Resett er en søppeldynge men det gjør ikke hun til martyr. Synes du det er greit at en stortingspolitiker oppfordrer til grove brudd på smittevernloven og stmpler alle som ikke gjør som hun krever som rasister? Synes du det er greit at en stortingspolitiker sprer konspirasjonsteorier om at smittevern er noe ytre høyre har funnet på? Synes du det greit at hun stempler alle over som kritiserer demonstrasjonen over en lav sko som rasister? Synes du det er greit at en strotingspolitiker prøver å fyre opp en Twittermobb mot statsministeren, Abid Raja, Obossjefen og Aftenpostens Joachim Lund? Synes du hun eller Abid Raja er et best forbilde for brobyging og bedre forhold mellom majoritet- og minoritetsamfunnet?

Synes du det er greit at hun i en Twottermelding sjikanerer en partikolleaga og stempler han som en"hvit mann"(i negativ fortsand)fordi han bare våger å ymte frempå om at det ikke er så lurt å bryte smittevernlover? Synes du hun som stortingsrepresentant med topplønn og bolig i en av verdens dyreste byer er den rette til å fremstille seg som en underprivligert og undertrylkt martyr og offer for et supervoldelig rasistisk samfunn? Er hun den rette til å snakke om andres "privilegier"? Synes du Twottermeldingene hennes er sympatiske, reflekterte, forsonende og inneholder snev av selvkritikk?

Endret av Morromann
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Resett er en søppeldynge men det gjør ikke hun til martyr. Synes du det er greit at en stortingspolitiker oppfordrer til grove brudd på smittevernloven og stmpler alle som ikke gjør som hun krever som rasister? Synes du det er greit at en stortingspolitiker sprer konspirasjonsteorier om at smittevern er noe ytre høyre har funnet på? Synes du det greit at hun stempler alle over som kritiserer demonstrasjonen over en lav sko som rasister? Synes du det er greit at en strotingspolitiker prøver å fyre opp en Twittermobb mot statsministeren, Abid Raja, Obossjefen og Aftenpostens Joachim Lund? Synes du hun eller Abid Raja er et best forbilde for brobyging og bedre forhold mellom majoritet- og minoritetsamfunnet?

Synes du det er greit at hun i en Twottermelding sjikanerer en partikolleaga og stempler han som eh n"hvit mann"(i negativ fortsand)fordi han bare våger å ymte frempå om at det ikke er så lurt å bryte smittevernlover. Synes du hun som stortingsrepresentant med topplønn og boølig i en av verdens dyreste byer er den rette til å fremstille seg som en martyr og offer for et supervoldelig rasistisk samfunn?

Sammenligner du det hun sier mot kommentarene på Resett og konkluderer at det er samme sak? Disse rasistene som kommenterer slik forguder Jon Helgheim og han vet det. Tror du virkelig ikke han har flere motiver enn smittevern når han er ute å mener sterkt om denne støttemarkeringen? 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...