Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

16 minutes ago, Snikpellik said:

Utrolig hvordan en artikkel fra Resett mobiliserer rasismen og hatet mot en folkevalgt politiker:

De fleste av kommentarene du listet var veldig dumme. 
Det er imidlertid ikke noe forsvar for Marian Husseins handlinger og ytringer. 
Når du googler henne får du stort sett opp nyhettssaker du hun kaller andre rasister eller skrike om rasisme i tide og utide. Og det er stort sett det siste. 

Etter hva jeg forstår fører hun en utrolig tullete og bakvendt politikk og tyr lett til ubegrunnede anklager om rasisme. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (9 minutter siden):

Jøss, det var mange antagelser om hva jeg synes. 

Hva hun har sagt forsvarer ikke det hatet og rasismen hun får.

Nei, det gjør jeg ikke. Men tar du avstand fra hennes egen rasisme? Tar du avstand fra de hatfulle og hetsende meldignene hun sender ut om Erna, Abid Raja, Obossjefen og Joachim Lund? Hun beskylder J.Lund for rasisme fordi han våger å nevne at brudd på smittevern tar liv. Lund er definitivt ikke rasist, men en reflektert debattant med flere tanker i hodet samtidig men nå får han også på pukkelen i den nyeste meldoingen. Det er helt klart at hun ønsker deplatforming og call-out-angrep på alle som sier hun imot, en metoide hun har lært av amerikanske Twotteraktivister. Hun har ikke min sympati. Hun er såpass hatfull, polariserende og oppvilgersk at noen medfølelse og empati får hun ikke fra meg, spesielt ikke når det hun oppfordrer til(brudd på smittevern)kan føære til at mine gamle foreldre dør. Det jeg ser er en ekstremt selvopptatt og egodyrkende aktivist som er opptatt av å skinne.

Endret av Morromann
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (Akkurat nå):

De fleste av kommentarene du listet var veldig dumme. 
Det er imidlertid ikke noe forsvar for Marian Husseins handlinger og ytringer. 
Når du googler henne får du stort sett opp nyhettssaker du hun kaller andre rasister eller skrike om rasisme i tide og utide. Og det er stort sett det siste. 

Etter hva jeg forstår fører hun en utrolig tullete og bakvendt politikk og tyr lett til ubegrunnede anklager om rasisme. 

Kommentarene var ikke bare veldig dumme. Kommentarene var 100% rasistiske og hatefulle.

igjen. Two wrongs don`t make one right, uansett. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Snikpellik said:

Jøss, det var mange antagelser om hva jeg synes. 

Hva hun har sagt forsvarer ikke det hatet og rasismen hun får.

Det var vel trengt tatt spørsmål om hva du synes og ikke antagelser. 
Marion Hussein fortjener ikke rasistisk kritikk eller hat, men hun fortjener i aler høyeste grad kritikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (5 minutter siden):

De fleste av kommentarene du listet var veldig dumme. 
Det er imidlertid ikke noe forsvar for Marian Husseins handlinger og ytringer. 
Når du googler henne får du stort sett opp nyhettssaker du hun kaller andre rasister eller skrike om rasisme i tide og utide. Og det er stort sett det siste. 

Etter hva jeg forstår fører hun en utrolig tullete og bakvendt politikk og tyr lett til ubegrunnede anklager om rasisme. 

Hun har lært seg både argumentasjon og retorikk fra ytterligående amerikanske aktivister. Hun er ekstremist i enhver fortstand av ordet. Verden er svart/hvitt, det finnes ingen gråtoner, Norge er som USA,  enten er du med henne eller så er du mot henne. Selve definisjonen av hvoran en ekstremist tenker. De avskyelige og hatfulle Twittermeldigene hun sender ut oser av gaslighting og ordsalat, klassiske triks i manipulering. Jeg skjønner ikke hva SV tenkte på som satte hun i den posisjonen hun eri i. Hun vet veldig godt at nordmenn er forsiktige og livredde for å bli kalt rasister og dette utnytter hun. En minste "feil" formulering i noe andre skriver og hun legger ut og blåser ting andre har sagt helt ut av proposjoner, for å egge til evig konflikt hvor man ikke kan møtes med rasjonell meningsutveksling og enighet. SV burde ikke være så redde for rasismestempelet at de ikke finner en mer sympatisk minoritetsrepresentant som ikke er bærer av ytterligående og ekstremistiske ideer.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (4 minutter siden):

Det var vel trengt tatt spørsmål om hva du synes og ikke antagelser. 
Marion Hussein fortjener ikke rasistisk kritikk eller hat, men hun fortjener i aler høyeste grad kritikk. 

Nei, det var en lang rekke retoriske spørsmål formulert som "synes du" basert på at jeg postet om rasismen hun er blitt utsatt for. Forsøk på å tillegge meg meninger. Ingenting mer. Jeg har ikke skrevet et eneste ord om henne på dette forumet.

Kritikk fortjener hun sikkert, det vet jeg ikke, men denne tråden handler om rasisme i Norge.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Nei, det var en lang rekke retoriske spørsmål formulert som "synes du" basert på at jeg postet om rasismen hun er blitt utsatt for. Forsøk på å tillegge meg meninger. Ingenting mer. 

Kritikk fortjener hun sikkert, men denne tråden handler om rasisme i Norge.

Og den rasismen går BEGGE veier. Bare det at hun legger ut antakelser om hva "etniske nordmenn" tenker kan tyde på at hun ikke er så godt integrert i samfunnet som Abid Raja for eksempel. Håper virkelig ikke at SV har tenkt seg ut henne som minister.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (4 minutter siden):

Eksempler, for referanse..?

Anklager om at nordmenn flest er rasister og konspirasjonsteorier om at smittevern er noe ytre høyre har tenkt ut for å stanse antirasisme. Jeg har lagt ut link lenger oppe i tråden. Om du synes dette er rasjonelle analyser av situasjonen i Norge i dag og om du ikke betrakter dette som manipulerende og konfliktsøkende retorikk rettet mot andre personer som prøver det motsatte av konflikt kan jeg ikke hjelpe deg. Men jeg regner med at du vil skrive at jeg misforstår. Å ja, ville du ha tolket annerledes noe Trump hadde skrevet? Det er det der med selektiv preferanse. Jeg ser hva jeg leser og jeg gjenkjenner ting som gaslighting og ordsalat som hersketeknikker. Det er selvopplevd.

Endret av Morromann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Malerifaen skrev (På 3.6.2020 den 13.00):

Men noe slår meg, jeg som hvit etnisk nordmann har opplevd og sett vold mot hvite fra ikke etniske nordmenn mange ganger. Selv har jeg bekjente utsatt for blind vold av ikke etniske nordmenn.

Da kjenner jeg at jeg blir irritert når ikke etniske nordmenn påberoper seg ofre for rasisme. Som om de har ordet alene for seg selv.

Er ofte der folk gjer feil.. Vold mellom ulike etnisiteter er ikkje automatisk rasisme.. Volden kan ha ein heilt anna motiv, enn rase.. Dette går begge veier.. Vi mennesker har ein tendens til å sjå sammenheng og mønster, ofte er ikkje desse mønstrene reelle...

Eg seie ikkje at det du snakker om ikkje har vært rasisme, men viktig å kunne finne motiv, før ein drar konklusjoner om det er rasistike motiv, eller rett og slett nåke heilt annet.. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 minutter siden):

Men hennes egne kommentarer er rasistiske og hatefulle de også.

Det synes jeg er et barnslig argument. 

Det er dette jeg forsøker å lære mitt barn. At hvis noen oppfører seg dårlig mot deg trenger ikke du å oppføre deg dårlig tilbake. Dette er hva som bygger karakter og integritet. To personlige egenskaper som er totalt fraværende i Resett sitt kommentarfelt.

Endret av Psykake
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (8 minutter siden):

Anklager om at nordmenn flest er rasister og konspirasjonsteorier om at smittevern er noe ytre høyre har tenkt ut.

Mener du oppriktig at Helgheim kun hadde smittevern som motiv når han sterkt gikk ut mot denne markeringen? Jeg tviler på at han gått så sterkt ut hvis det ikke handlet om rasisme. 

 

Det verste for Helgheim er at det blir stort fokus på rasisme og at folk som vanligvis tier begynner å si ifra. 

Endret av Psykake
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (21 minutter siden):

Synes du det er greit at en stortingspolitiker oppfordrer til grove brudd på smittevernloven

Når skjedde det?

Morromann skrev (5 minutter siden):

konspirasjonsteorier om at smittevern er noe ytre høyre har tenkt ut for å stanse antirasisme

Hæ, er det sant? Har hun sagt det?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (14 minutter siden):

De fleste av kommentarene du listet var veldig dumme. 
Det er imidlertid ikke noe forsvar for Marian Husseins handlinger og ytringer. 

Jepp, veldig dumme. Eller rasistiske og hatefulle som det kalles.

Skjønner ikke hvorfor det skulle være noe forsvar for hennes handlinger eller ytringer? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Psykake skrev (Akkurat nå):

Mener du oppriktig at Helgheim kun hadde smittevern som motiv når han sterkt gikk ut mot denne markeringen? Jeg tviler sterkt på at han gått så sterkt ut hvis det ikke handlet om rasisme. 

Det er du som nevner Helgheim ikke jeg. Jeg legger merke til at hun ikke nevner Helgheim en gang i Twotteritradene sine, for vel, FRP er FRP. Da blir det mer flammer når hun langer ut mot statsmninisteren, Raja, Oboslederen og Joachim Lund. Forsøk på deplatforming eller at de skal krype og unnskylde seg for at de har våget å kritisere massemønstringer midt i en pandemi. Bevisst forsøk på konfrontering.

Om Helgheim har andre motvier får stå på hans regning. Men smittevernhensyn bør veie tyngre enn massmønstringer under en pandemi og det mener jeg helt og fast helt uavhengig hva Helgheim mener om det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Det er du som nevner Helgheim ikke jeg. Jeg legger merke til at hun ikke nevner Helgheim en gang i Twotteritradene sine, for vel, FRP er FRP. Da blir det mer flammer når hun langer ut mot statsmninisteren, Raja, Oboslederen og Joachim Lund. Forsøk på deplatforming eller at de skal krype og unnskylde seg for at de har våget å kritisere massemønstringer midt i en pandemi. Bevisst forsøk på konfrontering.

Om Helgheim har andre motvier får stå på hans regning. Men smittevernhensyn bør veie tyngre enn massmønstringer under en pandemi og det mener jeg helt og fast helt uavhengig hva Helgheim mener om det.

Det er primært han jeg har lest om i media og han representerer det han gjør. Så det at krefter forsøker å tjene noen populistiske slanter er ikke usannsynlig og jeg kan på en måte forstå hva hun mener med akkurat dette. 

Fra et smittevern ståsted er jeg naturligvis enig, men med tanke på antall smittede og R tallet, tror jeg ikke dette var så risikosport som det fremstilles. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (2 minutter siden):

Det er primært han jeg har lest om i media og han representerer det han gjør. Så det at krefter forsøker å tjene noen populistiske slanter er ikke usannsynlig og jeg kan på en måte forstå hva hun mener med akkurat dette. 

Fra et smittevern ståsted er jeg naturligvis enig, men med tanke på antall smittede og R tallet, tror jeg ikke dette var så risikosport som det fremstilles. 

Vi får håpe det vi får håpe det. La meg bare for å legge debatten død med at jeg tar 100% avstand BÅDE fra Husseins ekstremismeninger og angrepene på henne fra Resett. Og håper hun lærer seg selvrefleksjon og at ikke alle som er uenig med henne er rasister som ønsker å undertrykke henne.

Hun kan jo forsøke å lutte til hva Raja har å si om det, om hun er villig til å lytte da eller om det eneste verdensbildet hun byr seg om er den USA-importerte aktivismen som hverken skaper forsoning eller mindre rasisme.

Endret av Morromann
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...