Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

God kronikk i VG av advokat Farooq Ansari:

Rasisme i advokatbransjen

Sitat

De hårreisende uttalelsene fra en kjent profil i advokatbransjen de siste ukene, tydeliggjør at hverdagsrasismen lever i «beste» velgående også i vårt yrke. Bransjen må ta et kraftig oppgjør med disse holdningene.

(...)

"Det som imidlertid ikke er like enkelt å forbli upåvirket av, er den kamuflerte rasismen. Den plager meg aller mest – mer enn den direkte rasismen. Du kan ikke gjøre noe med det. Ikke kan du bevise det heller. Du bare føler på kroppen at du nettopp har fått en kommentar eller blitt forbigått fordi du er den du er."

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/6jQ9v8/rasisme-i-advokatbransjen

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (6 minutter siden):

Snipelik: har du i det hele tatt noen argumnenter for at vi bare skal avblåse hele coronadugnaden for å ha en demonstrasjon med hundre tusen mennesker midt i Oslo? På grunn av en hendelse på et annet kontinent?

Nei, hvorfor skulle jeg det? Jeg har ikke sagt noe om dette i denne tråden. Det får være din off-topic monolog.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Nei, hvorfor skulle jeg det? Jeg har ikke sagt noe om dette i denne tråden. Det får være din off-topic monolog.

Men det er jo det det argumenteres for, for eksempel fra lederen for African Student Asscociation. Hvorfor har de en engelsk navn på organiosajonen forresten? Det er jo en som synes det er så forferdelig å sakkes til på engelsk? Virkelig, de later jo til å være mer glad i engelsk enn i norsk. Så hva er det de klager på?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (57 minutter siden):

Men det er jo det det argumenteres for, for eksempel fra lederen for African Student Asscociation. Hvorfor har de en engelsk navn på organiosajonen forresten? Det er jo en som synes det er så forferdelig å sakkes til på engelsk? Virkelig, de later jo til å være mer glad i engelsk enn i norsk. Så hva er det de klager på?

Hvorfor en forening for internasjonale og immigrerte studenter fra Afrika i Norge har et engelsk navn..?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (11 minutter siden):

Ser dette som en ny kult epidemi.

 

 

Massesuggesjon. Men det er jo i USA som ligner mer og mer på et galehus enn på et normalt samfunn. En slags psykiatrisk insitusjon med 320 millioner innsatte. Hvorfor folk i fredelige, trygge og gode Norge vil kopiere denne galskapen er for meg en gåte. Eller er det fordi vi lever så alt for kjedelige liv her?

Endret av Morromann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (5 minutter siden):

Hvorfor en forening for internasjonale og immigrerte studenter fra Afrika i Norge har et engelsk navn..?

Så vidt jeg vet er det en forening for innvandrerstudenter med afrikansk bakgrunn. Og derfor er det vel naturlig at de har et norsk navn på organsiasjonen?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (13 minutter siden):

Massesuggesjon. Men det er jo i USA som ligner mer og mer på et galehus enn på et normalt samfunn. En slags psykiatrisk insitusjon med 320 millioner innsatte. Hvorfor folk i fredelige, trygge og gode Norge vil kopiere denne galskapen er for meg en gåte. Eller er det fordi vi lever så alt for kjedelige liv her?

...

Eller kanskje fordi de siste 20 årene med økning i høyreekstremisme og genuin fascisme, og falsk tro på at rasisme er bekjempet i Norge og vestlige land, gjør at det er på tide å begynne å arbeide for likeverd igjen..?

---

Mennesker med høy empati gjør rare ting for å uttrykke følelsene sine -- for de føler andre mennesker sin smerte gjennom genuin sorg.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (12 minutter siden):

...

Eller kanskje fordi de siste 20 årene med økning i høyreekstremisme og genuin fascisme, og falsk tro på at rasisme er bekjempet i Norge og vestlige land, gjør at det er på tide å begynne å arbeide for likeverd igjen..?

---

Mennesker med høy empati gjør rare ting for å uttrykke følelsene sine -- for de føler andre mennesker sin smerte gjennom genuin sorg.

Det går vel an å slåss mot rasisme på andre måter enn å be om unnskyldning for hudfargen sin og be om unnskyldning for at man har samme hudfarge som de som har bedrevet undertrykkelse i hitorien?

Det har gang på gang blitt pekt på at man ikke skal skjære alle muslimer over en kam og ikke assosiere alle muslimer med terrorisme hver gang det har blitt begått et jihadistisk terrorangrep. Og det er jeg enig i! Jeg støtter det. Men hvorfor skal man skjære alle "hvite" i hele verden over samme kam om en "hvit" politimann har drept en farget person et eller annet sted i USA? Hvorfor skal man da stemple totalt uinnvolverte mennesker I NORGE som medskyldige i noe som skjer i det ekstreme klassesamfunnet USA? Man kan ikke kreve to forskjellige standarder for hvem man skal skjære over samme kam. Sorry, men det er ikke jeg med på.

Hvorfor skal vi polarisere mennesker i Norge fordi USA er polarisert? Hvorfor kan vi ikke finne vår egen vei innenfor en norsk kontekst? Vi har vår historie som ikke ligner på den amerikanske.

Norge har taklet coronapandemien ganske utmerket - OG MYE FORDI VI IKKE ER ET POLARISERT SAMFUNN SOM USA OG STORBRITANNIA! Jeg ser ingen grunn overhodet til at vi skal ødelegge det fordi noen tullinger er så gira på å leke Amerika og amerikanere og ønsker å samle titusenvis midt i Oslo og ødelegge flere måneders arbeid. Hvis de er så forelsket i amerikanske ideer kan de flytte til USA.

Endret av Morromann
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Hvem ber om unnskyldning for hudfargen sin..?

Hvem krever at noen skal gjøre dette..?


---

Er rasisme et problem i Norge, og hvorfor tror du det eller tror ikke det..?

Denne debatten er uavhengig av politivold i USA -- men skjer paralellt.

Jeg mener at den unødvendige politivolden i USA er 50% rasisme, og 50% fascisme -- hvor det var George Floyd sin klasse som mindreverdig farget som gjorde at politimennene drepte ham, ikke rasen.
De ville behandlet ham respektabelt om han så ut som han var middelklasse.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (5 minutter siden):

Hvem ber om unnskyldning for hudfargen sin..?

Hvem krever at noen skal gjøre dette..?

En god del

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/K30dQo/les-dette-hvis-du-er-like-hvit-som-meg

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/2GrrKB/fordommer-satt-i-system(her skal tydeligvis nordmenn beklage og be om unnskyldning for USAs historie)

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/4q92Oa/leserinnlegg-vi-som-delte-sorte-bilder-paa-facebook-og-instagram

VG er full av slike vanvittige innlegg akkurat nå men det er et som er mer rasjonelt og som påpeker hvorfor det er viktig å hsuke på at USA og Norge er to vesentlige forskjellige land:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/wP17O4/veien-fra-stygge-blikk-til-vold-er-kortere-enn-vi-aner

Det mest rasjonelle er skrevet av en med innvandrerbakgrunn. De andre er skrevet av selvpiskende "etniske nordmenn" som vil signalisere sin egen dyd.

Endret av Morromann
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (8 minutter siden):


De ville behandlet ham respektabelt om han så ut som han var middelklasse.

Korrekt! USA er et ekstremt klassesamfunn. Men her er en privligert akademiker på Blindern som mener at han selv er like lite privligert som George Floyd:

https://www.nrk.no/ytring/det-gar-i-svart-1.15040393

Han mener kanskje han er mindre priviligert enn øst-europeerne som vasker toalettene han bruker på Blindern? Noen medlidenhet og sympati får han ikke fra meg. Jeg er en av de som betaler forskerlønna hans. Og som han nok bruker på boliger JEG ikke har råd til.

Endret av Morromann
  • Liker 5
Lenke til kommentar
2 hours ago, Psykake said:

Igjen så handler det om det tydeligvis abstrakte begrepet kontekst. Du fremstår som en person som tar alt bokstavelig. Jeg forstår da at når prinsippet er det samme, spiller ikke rammene rundt noen som helst rolle. Det er nok også en av hovedgrunnene til at jeg er så fundamentalt uenig i alt du står for. 

Jeg står for likhet. Om to personer uttaler det samme under tilsvarende omstendigheter, så skal ikke èn bli frikjent og èn bli funnet skyldig. Enten er begge skyldige, eller begge uskyldige. Likhet for loven, kalles det. Hudfarge er helt irrelevant. 

Quote

F. Eks Abort og likestilling.  Du har en god intensjon når du mener det burde være helt likestilt og at både mann og kvinne burde ha lik bestemmelsesrett vedrørende abort.

Innenfor rimelighetens grenser. Dvs. f.eks ingen skal tvinges til abort. Det har jeg aldri hevdet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (10 timer siden):

Hudfarge til personen som handler spiller en stor rolle for venstresiden, da de mener fargede personer ikke kan være rasistiske, og norsk rettsvesen, som dømmer folk forskjellig utifra deres hudfarge. En svart mann ble frikjent for å ha sagt noe hatefullt som en hvit mann ble kjent skyldig for. De sa nøyaktig det samme. 

Kan du linke til saker du nevner? Kan hende forskjellen var i kas kontekst og måte det var sagt på?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er en svart mann frikjent
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GddPB/moerkhudet-kalte-mann-neger-frikjent

Quote

En Høyesterettsdom har slått fast at det ikke er greit å komme med identiske ytringer som de 25-åringen er tiltalt for.

Hvit mann skyldig
https://www.aftenposten.no/norge/i/rAK68/doemt-i-hoeyesterett-for-aa-kalle-doervakt-jaevla-neger?

Den åpenlyse forskjellsbehandlingen og den rene inkompetansen som skal til for å komme til slike avgjørelser som dette. Jeg blir flau på deres vegne. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

VG har holdt på i et par dager nå å piske frem den massesugesjonen som gjør at Oslo kommer til å oppleve et voldsomt nytt pandemiutbrudd og burde ha vett til å gi seg mens leken er god. Men neida - her publiseres mer kvasintellektuelt psykobabbel med meningsløs ordsalat basert på ultraamerikanske svadateorier:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/rAopW3/sjekk-privilegiene-dine

VG må skjønne at NOK ER NOK! Eller skal de som ligger i respirator og ikke få puste på grunn av det som har skjedd i Oslo ettermiddag om et par uker "sjekke sine privilegier". NOK ER NOK! Disse aktivistene har fått en uke til å leke ofre nå og det på bekostning av en befolkning som må slitte med et nytt virusutbrudd. VG må skjønne at NU räcker det! Eller er det clickbait-verdien som gjør at de fortsetter å massepublisere slikt møl?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...