Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Psykake skrev (10 minutter siden):

 

 

Nei. Jeg mente moderne. Som i moderne. Kan man ikke si det? 

Du kan si og skrive hva du vil så lenge det ikke er en hattfull eller truende ytring ifølge loven.

Men at du bruker ordet moderne uten at du begrunner det noe særlig vil naturlig nok få folk til å måtte tolke ordet. Hva mener du med et moderne land, og hva er et u-moderne land? Er moderen land vestlige og u-moderen land de sør for Sahara?  

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.Duklain skrev (39 minutter siden):

Du kan si og skrive hva du vil så lenge det ikke er en hattfull eller truende ytring ifølge loven.

Men at du bruker ordet moderne uten at du begrunner det noe særlig vil naturlig nok få folk til å måtte tolke ordet. Hva mener du med et moderne land, og hva er et u-moderne land? Er moderen land vestlige og u-moderen land de sør for Sahara?  

Med at Norge er et moderne land mener jeg at Norge er et land i nået. Med lett tilgang til informasjon, fri presse, gode utdanningsmulighter og et generelt åpent og fritt samfunn.

Rasisme er er produkt av ignoranse, propaganda, lite tilgang til informasjon og lite eller ingen utdanning.

Derfor synes jeg det er skrekkelig at så mange personer opplever rasisme, hver eneste dag, i et moderne land som  Norge.  

 

 

USA er et i -land, men jeg ser ikke på USA som et spesielt moderne land. 

Endret av Psykake
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Å kjøre rundt med IS flagg blir vel ekvivalent med å flagge med nazi-kors?

Begge deler usmakelig, men bør være lovlig.

Jeg kjenner en som hadde en bil kjørende etter seg med nynazister. Årsaken var mørk hudfarge. Jeg tror ikke han syntes det var noe hyggelig. Det var nok ikke meningen heller, og denne episoden er mer alvorlig enn usmakelig. Først å heise nazi-flagget, deretter, hva blir det neste?

Innvandrerne jeg kjenner er fredelige familier som er opptatt av å tjene penger og skape seg en fremtid for seg og sine. De driver ikke med slosskamper, som jeg stadig hører om her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Subara skrev (18 minutter siden):

Jeg kjenner en som hadde en bil kjørende etter seg med nynazister. Årsaken var mørk hudfarge. Jeg tror ikke han syntes det var noe hyggelig. Det var nok ikke meningen heller, og denne episoden er mer alvorlig enn usmakelig. Først å heise nazi-flagget, deretter, hva blir det neste?

Å heise nazi/IS-flagg er en totalt usmakelig handling og fortjener avsky fra familie og omgivelser. Jeg vil ikke straffe det juridisk. Det kan være et nyttig hint til hysj-hysj-tjenester om å sjekke vedkommende nærmere ut.

Hvis en bil med kjente nynazister hadde kjørt etter en mørk person og kjørte på en «oppsiktsvekkende måte» (egnet til å fremkalle frykt for forfølgelse) så ville jeg ha tatt en prat med dem, evt lokale politi-myndighet.

Vanligvis så er unge menn tøffest når de opptrer i gruppe og ikke møter motstand.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Rasisme er rasisme og bør tas på alvor uavhengig hvem det rettes mot.
Grunnen til at du kanskje har inntrykk av at rasisme mot hvite, blir nedspillt, er at det tilsynelatende ikke er samme grad av systemisk rasisme den veien.
Å bli undertrykket av noen med makt, er mer skadelig, enn at noen uten makt har fordommer mot deg, basert på din etnisitet e.l.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rasisme mot hvite blir nedspilt fordi mange samfunnselementer forsøker å hevde tvil om det faktisk er mulig. Faktisk er det svært vanlig på omtrent hele venstresiden. 
https://www.dagbladet.no/kultur/nei-omvendt-rasisme-er-ikke-en-greie/71668846
https://www.vox.com/policy-and-politics/2018/8/3/17648566/sarah-jeong-new-york-times-twitter-andrew-sullivan

https://edition.cnn.com/interactive/2020/us/racism-questions-answers/?active=2

Quote

Can people of color be racist?
For some scholars, the answer is no. That’s because they define racism as a structural system that disadvantages nonwhite people because of their race — as opposed to racial prejudice, which is when people exhibit negative attitudes or bias towards others based on race.

Folk tror på dette narrativet om at svarte ikke kan være rasistiske, som MSM feilaktig trer nedover hodene på dem. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, debattklovn said:

Folk tror på dette narrativet om at svarte ikke kan være rasistiske, som MSM feilaktig trer nedover hodene på dem.

Men det er jo ikke snakk om en løgn, din egen post redegjør jo for at det er snakk om et definisjonsspørsmål, dersom man trenger at det er systemisk forskjellsbehandling for at det skal være rasisme, så utgår jo rasisme mot hvite, dersom man ikke kan finne systemiske fordommer.

Dersom man definerer det som et tankesett med feilaktige eller fordomsfulle antagelser om noen, basert på deres etnisitet, finner man rasisme overalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ble fortalt at hun ikke var «skikket» til jobben fordi hun er somalier

Ido Adan (26) søkte jobb hos Vitusapotek. Under intervjuet sa sjefen at han ikke stolte på at somaliere kunne gjøre en god jobb, og viste henne statistikk for å bevise det. https://www.nrk.no/osloogviken/_-skal-jeg-vaere-helt-aerlig-med-deg_-sa-har-jeg-et-veldig-darlig-inntrykk-av-somaliere-1.15223061

  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (På 1.11.2020 den 18.27):

Rasisme mot hvite blir nedspilt fordi mange samfunnselementer forsøker å hevde tvil om det faktisk er mulig. Faktisk er det svært vanlig på omtrent hele venstresiden. 
https://www.dagbladet.no/kultur/nei-omvendt-rasisme-er-ikke-en-greie/71668846
https://www.vox.com/policy-and-politics/2018/8/3/17648566/sarah-jeong-new-york-times-twitter-andrew-sullivan

https://edition.cnn.com/interactive/2020/us/racism-questions-answers/?active=2

Folk tror på dette narrativet om at svarte ikke kan være rasistiske, som MSM feilaktig trer nedover hodene på dem. 

 

Nei. Alle mennesker kan være rasistiske. Om det foregår utbredt  rasisme mot hvite i Norge er en annen sak. 

Eller du har kanskje noen eksempler om at hvite blir utsatt for utbredt rasisme i Norge? 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 11/1/2020 at 6:18 PM, Atib Azzad said:

Rasisme er rasisme og bør tas på alvor uavhengig hvem det rettes mot.
Grunnen til at du kanskje har inntrykk av at rasisme mot hvite, blir nedspillt, er at det tilsynelatende ikke er samme grad av systemisk rasisme den veien.
Å bli undertrykket av noen med makt, er mer skadelig, enn at noen uten makt har fordommer mot deg, basert på din etnisitet e.l.

Fysisk vold med rasistisk motiv kan være ødeleggende for resten av livet for de som blir utsatt for det.

Lenke til kommentar
On 11/1/2020 at 6:27 PM, debattklovn said:

Rasisme mot hvite blir nedspilt fordi mange samfunnselementer forsøker å hevde tvil om det faktisk er mulig. Faktisk er det svært vanlig på omtrent hele venstresiden. 
https://www.dagbladet.no/kultur/nei-omvendt-rasisme-er-ikke-en-greie/71668846
https://www.vox.com/policy-and-politics/2018/8/3/17648566/sarah-jeong-new-york-times-twitter-andrew-sullivan

https://edition.cnn.com/interactive/2020/us/racism-questions-answers/?active=2

Folk tror på dette narrativet om at svarte ikke kan være rasistiske, som MSM feilaktig trer nedover hodene på dem. 

 

Litt merkelig da de største rasistene jeg har hatt i min bekjentskapskrets oppgjennom årene var thailendere, marokkanere og pakistanere. De la heller ikke skjul på hvilke andre folkeslag og etnisiteter de skydde eller så ned på.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/1/2020 at 6:37 PM, Atib Azzad said:

Men det er jo ikke snakk om en løgn, din egen post redegjør jo for at det er snakk om et definisjonsspørsmål, dersom man trenger at det er systemisk forskjellsbehandling for at det skal være rasisme, så utgår jo rasisme mot hvite, dersom man ikke kan finne systemiske fordommer.

Dersom man definerer det som et tankesett med feilaktige eller fordomsfulle antagelser om noen, basert på deres etnisitet, finner man rasisme overalt.

Ergo har man da systemisk rasisme mot vestlige hvite i eks. thailand?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (1 time siden):

Ja, altså gitt at det er slik, og dersom man bruker den definisjonen..

Det pågår vel en makt-kamp om narrativet basert på at den som eier definisjonen av ord kan bruke denne makten til å argumentere for (eller mot) endring.

Hvis man redefinerer «rasisme» til å innbefatte «de som misliker en spesifikk religion» så kan si «aha! Vi har fremdeles rasisme i landet. Og hvem er vel for rasisme ?!??». Et annet argument jeg har sett her inne er at «jammen, gammeldags rasisme finnes jo ikke så vi må redefinere termen ellers blir den irrelevant». Terminologi-hijacking kan man kalle det.

Måten å kjempe mot dette synes å forklare konkret hva man misliker og vil endre, heller enn å bruke ord og termer som er omstridt?

Jeg misliker at folk blir tråkket på og hundset med. Jeg misliker at noen får sine muligheter i samfunnet innskrenket pga gruppetilhørighet. Om det er kvinner, samer, rullestolbrukere, de med rødt hår er meg irrelevant.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, knutinh said:

Det pågår vel en makt-kamp om narrativet basert på at den som eier definisjonen av ord kan bruke denne makten til å argumentere for (eller mot) endring.

Måten å kjempe mot dette synes å forklare konkret hva man misliker og vil endre, heller enn å bruke ord og termer som er omstridt?

Jeg misliker at folk blir tråkket på og hundset med. Jeg misliker at noen får sine muligheter i samfunnet innskrenket pga gruppetilhørighet. Om det er kvinner, samer, rullestolbrukere, de med rødt hår er meg irrelevant.

-k

Muligens.
Det virker som det hersker en antagelse om at jeg har tatt noe standpunkt her, når jeg bare mente å påpeke at eksempelet som ble trukket frem her, faktisk redegjorde for sin definisjon, med påfølgende konklusjon.
Personlig forholder jeg meg til rasisme som forutintatte holdninger til noen, basert på en eller annen arbitrær gruppering.

At akademikeren i eksempelet vektlegger systemisk forskjellsbehandling for å definere rasisme, bør vel være ganske uproblematisk, når hen inkluderer en redegjørelse av hvorfor.

Jeg er enig i at man bør være varsom for hvem man gir definisjonsrett over ord, og hvorfor.
Men man bør ikke være redd for å diskutere ord og idéer, og være åpen for at de innebærer mer, enn man kanskje selv har tenkt.

Jeg misliker også at noen får sine muligheter i samfunnet innskrenket pga gruppetilhørighet, og dersom noen velger å fokusere på om det foregår systemisk urett mot dem, tenker jeg at det er nyttig, selv om ordet rasisme i den konteksten kanskje blir mer spisset enn vi er vandt med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (31 minutter siden):

Jeg misliker at folk blir tråkket på og hundset med. Jeg misliker at noen får sine muligheter i samfunnet innskrenket pga gruppetilhørighet. Om det er kvinner, samer, rullestolbrukere, de med rødt hår er meg irrelevant.

-k

Selv om samfunnet endrer seg hele tiden, er jeg ikke for å plassere diskriminerte i en felles gruppe pga ulike utfordringer, behov og karakteristika. De minst populære vil bli oversett.

Hvorfor blir jeg aldri stoppet på gaten mens en med mørk hudfarge, blir det? Jo mørkere, jo oftere. Hvorfor har nyutdannede med foreldre fra enkelte land vanskeligere for å få jobb, når de er født og oppvokst i Norge, snakker flytende norsk og har gode karakterer? I dette tilfellet gjelder det fordommer mot kulturbakgrunn og ikke mot folk som har funksjonsnedsettelser, selv om de også har problemer på arbeidsmarkedet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Men må det nødvendigvis handle om rasisme?  Det er ikke veldig ukjent materie, at mennesker ønsker å være med eller ansetter folk som er seg selv lik, eller har samme interesser eller tilhørighet.  Snakker du fotball i et jobbintervju, hvor han som intervjuer har en klubblogo eller noe på pulten, så stiller mann feks fort ganske sterkt. 

Det er jo selvfølgelig ikke bra at det er slik, men jeg tror de aller fleste kan kjenne seg igjen isånt, at man har fort for å velge "det trygge" som en slags ryggmarksrefleks. 

Det ironiske, er jo at denne "egenskapen" fører til at man i feks jobbsammenheng får en ganske homogen gruppe, hvor alle er like seg selv, og at man da går glipp av annerledes erfaringer og kunnskaper som sannsynligvis ville vært bedre for totalen 

 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...