Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

Ja der presterte du å svare på noe helt annet enn det jeg skrev. Nemlig at amerikansk skoleidrett er gjennomsyret av strukturell rasisme, at du nekter å se det overrasker meg ikke. 

Så må du utdype.  Hvilke barriere til idrett på amerikanske skoler har hvite som svarte ikke har?  Du må vite at skolene er veldig segregerte.  De fleste NBA stjerner gikk på fattige skoler hvor det fantes nesten ingen hvite på skolene deres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jjkoggan skrev (3 minutter siden):

Så må du utdype.  Hvilke barriere til idrett på amerikanske skoler har hvite som svarte ikke har?  Du må vite at skolene er veldig segregerte.  De fleste NBA stjerner gikk på fattige skoler hvor det fantes nesten ingen hvite på skolene deres.

Beklager at jeg blander meg inn i deres diskusjon, men nå er det slik at ulike etniske grupper faktisk på noen områder har ulike egenskaper. Kanskje har afroamerikanere egenskaper som gjør dem bedre på banen? En ser det samme innen enkelte friidrettsgrener f eks. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Les det jeg skrev.

Du har ikke vist at hvite har mindre tilgang til tesursser til å spille basketball enn svarte.  Det er egentlig det motsatte fordi svarte skoler har mye mindre resursser og hvite har større tilgang til trenere og treningsutstyr 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (17 minutter siden):

Selvsagt gjør det det, men rasisme, diskriminering av andre mennesker pga hudfarge og etnisitet, stygge ord på andre pga hudfarge, er ondt. 

En tilfeldig bruk av ordet neger fordi en har vokst opp med det er ikke ondt, å ha fordeler av å være del av en majoritet er ikke ondt

Jim Crow var ondt

Ufortjent fordeler pga etnisitetet som hindrer ens fremgang og gjør deg fattigere ikke er onde.  Det er OK hvis noen må jobbe hardere for å få en jobb pga etnisitetet sitt.  Got it.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (2 minutter siden):

Ufortjent fordeler pga etnisitetet som hindrer ens fremgang og gjør deg fattigere ikke er onde.  Det er OK hvis noen må jobbe hardere for å få en jobb pga etnisitetet sitt.  Got it.

Greit? Du har enda ikke kommet opp med noen måte å endre at noen har fordeler på uten å innføre diskriminering, så sånn en jo det

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Tussi skrev (10 timer siden):

Greit? Du har enda ikke kommet opp med noen måte å endre at noen har fordeler på uten å innføre diskriminering, så sånn en jo det

Jeg har ikke fasiten men at det ikke er ond og ikke har noe å gjøre med rasisme er absurd.

Når det gjelder ansettelprosess så kunne staten gjør som CV undersøkelsen gjorde til å vise negativ bias mot noe etniske grupper i arbeidsgivernes ansettelseprosess og straffe de som diskriminerer 

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (2 timer siden):

Hva du egentlig sier er at det ikke er mulig for et ord til å ha forskjellige betydinger i forskjellige kontekster og med andre adjektiver, noe alle vet er galt.  Jeg vet at du vill at ordet rasisme skal ha lite nyanse fordi det mister en del av sin negativt ladning men rasisme er ikke alltid 100% ond eller 0% bra.

Nei, det er ikke det jeg egentlig sier. Jeg sier at vi skal utøve en viss forsiktighet med ordene og begrepene vi bruker. Begynner vi som samfunn å kalle deprimerte mennesker for gale, så kan det i verste fall forverre depresjonen deres og gjøre at disse menneskene ikke oppsøker hjelp. 

Og skriker vi rasist!! hver gang noen ikke navigerer den flerkulturelle hinderløypa 100% perfekt, har det også et hav av negative konsekvenser. 

Sitat

Hvorfor ikke?  Det er mulig du har rett.

Ja, det er mulig den indiske restaurantsjefen er en rasist, men det er mulig at denne tilsynelatende forskjellsbehandlingen har helt andre årsaker. Det er en fin leveregel å prøve å skaffe seg litt informasjon om en situasjon før man når bastante konklusjoner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (12 minutter siden):

Dette har ikke noe med ressurser å gjøre, du sa jo det selv, men hvem som blir valgt til skolelagene.

Da må du vise at svarte favoriseres pga sin etnisitetet på noe måte når spillerne velges?  Hvordan så?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (40 minutter siden):

Nei, det er ikke det jeg egentlig sier. Jeg sier at vi skal utøve en viss forsiktighet med ordene og begrepene vi bruker. Begynner vi som samfunn å kalle deprimerte mennesker for gale, så kan det i verste fall forverre depresjonen deres og gjøre at disse menneskene ikke oppsøker hjelp. 

Jeg er uenig.  Folk greier å bruke ord med forskjellige betydninger i forskjellige kontekster.  Ordet gal brukes allerede  på ganskel forskjellige måter.    Han er gal etter søtsaker!

 

Sitat

Og skriker vi rasist!! hver gang noen ikke navigerer den flerkulturelle hinderløypa 100% perfekt, har det også et hav av negative konsekvenser.

 Selvsagt

Sitat

Ja, det er mulig den indiske restaurantsjefen er en rasist, men det er mulig at denne tilsynelatende forskjellsbehandlingen har helt andre årsaker. Det er en fin leveregel å prøve å skaffe seg litt informasjon om en situasjon før man når bastante konklusjoner. 

Selvsagt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg bryr meg aldri om hudfarge eller rase, men religion og kontroll, som islam, med æresvold og æresdrap, og tenker at det er synd på jenter og kvinner som opplever sosial kontroll. Hvis det er rasisme, så er jeg rasist.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Dette er komplett absurd

Det blir merkelig når et dikt som bruker ordet "neger" for å vise det tragiske utfallet grusom rasisme fikk, blir kalt rasisme. En kan ikke eksponere rasisme og slåss imot det uten å vise hva det er...

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 time siden):

Dette er komplett absurd

Det blir merkelig når et dikt som bruker ordet "neger" for å vise det tragiske utfallet grusom rasisme fikk, blir kalt rasisme. En kan ikke eksponere rasisme og slåss imot det uten å vise hva det er...

 

Så får du debatten om lærere skal lære verdier eller ikke, noe som er målet for disse lærere og hvor ligger grensen.  Skal de oppføre seg som rasister en dag for å vise hvor ondt rasisme kan være og hvis de gjør det hva blir reaksjonen.  Skremmer det de fleste slik at de aldri gjør det selv eller tenker andre at det ikke var det verste og de prøver det selv?

Mye å tenke på….

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, jjkoggan said:

Så får du debatten om lærere skal lære verdier eller ikke, noe som er målet for disse lærere og hvor ligger grensen.  Skal de oppføre seg som rasister en dag for å vise hvor ondt rasisme kan være og hvis de gjør det hva blir reaksjonen.  Skremmer det de fleste slik at de aldri gjør det selv eller tenker andre at det ikke var det verste og de prøver det selv?

Mye å tenke på….

Saken handlar alltså om att läsa en dikt, som är baserad på en verklig händelse fra 1999, där ordet neger är något ett gäng våldsmen ropar.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

En elev meldte saken til instagramkontoen Rasisme_i_Norge (Jamal Sheik), eller til den nye idelle antirasitiske organisasjonen Arbin, med bla. prinsesse Märtha Louise  og styreleder Geir Lippestad. Saken ble lagt ut på instagramkontoen, men fjernet  igjen, da de innså raskt at det var en misforståelse og prøvde å roe den ned med et nytt innlegg som forklarte det, også av hensyn til eleven.

Rasisme har kommet i søkelyset, og vi får en diskusjon om rasisme i undervisningen. Det er bra.

Jeg forstår lærernes reaksjon som føler seg presset, når elever bruker mobilkameraet til å kritisere dem eller å gå enda lenger - og spre det. Elevene har fått mer makt i klasserommet enn før. Det handler også om hvordan teknologi endrer samfunnet.

Vi ser også at saken løste seg på en fornuftig måte. Ja, fornuften er i behold.

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Adobyen skrev (På 13.5.2024 den 10:00 PM):

Jeg bryr meg aldri om hudfarge eller rase, men religion og kontroll, som islam, med æresvold og æresdrap, og tenker at det er synd på jenter og kvinner som opplever sosial kontroll. Hvis det er rasisme, så er jeg rasist.

Det er kun rasisme hvis du reagerer på det overnevnte om det kun kommer fra islam. Mer komplisert er det ikke.

Tussi skrev (11 timer siden):

Dette er komplett absurd

Det blir merkelig når et dikt som bruker ordet "neger" for å vise det tragiske utfallet grusom rasisme fikk, blir kalt rasisme. En kan ikke eksponere rasisme og slåss imot det uten å vise hva det er...

 

Dette er ikke minst et spørsmål om personvern, retten til å ikke bli filmet eller/og overvåket og mobilbruk på skoler. Uansett kontekst, ikke bare om rasisme-undervisning. Og, lets face it, barn og tenåringer kan være monstre iblant.

Jeg startet faktisk en tråd for en stund tilbake om hvordan bekjempe overvåking i samfunnet, men den tråden fikk lite til null aktivitet. Kanskje fordi det var uavhengig av situasjon.

Det er visst i sammenheng med tema rasisme at overvåking får mer oppmerksomhet, fordi retten til å si/gjøre ting som kan oppfattes/misforstås som rasistisk er en større gulrot for noen enn retten til å leve i et samfunn uten å bli overvåket. Tar jeg feil?

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 11.5.2024 at 6:56 PM, Tussi said:

At en er imot identitetspolitikk på venstresiden betyr ikke at er for det på høyresiden. En kan være imot begge deler

Hva nå enn "det på høyresiden" i det hele tatt er. Å slå de som peker på hvor urimelig mye av det som kommer ut av det å absolutt skulle være woke ofte er i hartkorn med ytre høyre (far right), bare for på en eller annen måte å si at de og ytre venstre (far left) er den samme ulla, blir uansett en total skivebom. Brorparten av de som rister på hodet når de hører krav om canceling eller påstander om white privilege etc., er helt vanlige mennesker, uten særlig helling hverken til høyre eller til venstre. Folk flest er fortsatt, heldigvis, ganske moderate, og stort sett i stand til å se når kravene om ditten og påstandene om datten glir over i det hinsidige og blir latterlige.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...