Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Noxhaven skrev (6 timer siden):

Fint vi ikke er et Detroit forum eller lever i Detroit da. Men dette omhandler Norge.

Det du lurte på om sosialistiske samfunn hjelper mot rasisme? Det er merkelig at statistikker over de minst rasistiske land alle er veldig sosialistiske.. Mens USA er noe av det meste jævlige når det kommer til rasisme, men likevel så har vi amerikanere her som skal lære oss hvordan vi skal bli mindre rasistiske. Ganske ironisk. Fix your own shit.

https://www.usnews.com/news/best-countries/best-countries-for-racial-equality

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/least-racist-countries

Norge er på 8 plass med sosialistiske land rundt oss. USA er på 69 plass omringet av land som Saudi Arabia, hvite Russland, China og Oman.

Vi holder debatt, jeg har meninger, du har meninger, det er greit.  Hensikten er ikke å lære noen andre selv om det skjer når vi deler kunnskap.  Hvis du ikke klarer å tåle andre meninger, tror jeg du burde et annet sted enn et debattforum på internettet.

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Snikpellik said:

og jeg har vel nå fått forklart og bevist at det er helt vanlig å omtale diskriminering mot urfolk som nettopp rasisme - ikke noe et fåtall eller et par professorer som du mente det var.

Jeg synes heller ikke rasisme, diskriminering og hets mot samer er hverken simpelt eller ufarlig.

Nå var det heller ikke diskriminering mot urfolk jeg hengte meg opp i, men heller det de skrev om at hets av religion og kultur også skal være rasisme, noe som for meg er helt absurd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (2 timer siden):

På fotballagene er det oftest at alle på fotballaget innrømmer at alle spillerne tilhører fotballaget 100%.  Det skjer ikke for alle statsborgerne i Norge, alle klarer ikke å bli kallet helt norsk pga deres etnisk bakgrunn, de kalles innvandrere, selv de som ble født i landet.

Det er ingen som "innrømmer" noe. Det er ingenting å innrømme. Man er med på laget fordi man ønsket det. Der deles man forsåvidt også inn i ulike grupper innenfor hvert lag. Forsvarere, midtbanespillere, angripere f.eks. Noen er til og med "innvandrere", for man skiller gjerne på lokale og andre tilflyttede spillere. Er nokså vanlig å ha kallenavn på spillere også; drillo, myggen, mini, reka osv.. Man må ikke være Norsk statsborger heller, men flytter man til Norge så ønsker jo de fleste det, og man kan også endre statsborgerskapet såvidt jeg vet, dersom man ønsker det, eller flytte fra hele landet. At man er Norsk statsborger eller Viking-spiller, samtidig som man er tilflytter eller innvandrer er jo ikke annet faktaopplysninger, men du velger å totalt overse poenget i innlegget du siterer. Jeg kan ikke lese det som annet enn uvilje dessverre.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (5 timer siden):

Morsomt at amerikanere alltid skal fortelle oss om white privilege når de mest rasistiske og privligerte personene i landet deres er svarte.

Hvem er det som har banket opp asiatere i gatene under coronatiden? Ikke hvite for å si det slik.

Kilde?

Janelle Wong, a professor of American Studies at the University of Maryland, College Park, released analysis last week that drew on previously published studies on anti-Asian bias. She found official crime statistics and other studies revealed more than three-quarters of offenders of anti-Asian hate crimes and incidents, from both before and during the pandemic, have been white, contrary to many of the images circulating online.

https://www.nbcnews.com/news/asian-america/viral-images-show-people-color-anti-asian-perpetrators-misses-big-n1270821

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (6 minutter siden):

Det er ingen som "innrømmer" noe. Det er ingenting å innrømme. Man er med på laget fordi man ønsket det. Der deles man forsåvidt også inn i ulike grupper innenfor hvert lag. Forsvarere, midtbanespillere, angripere f.eks. Noen er til og med "innvandrere", for man skiller gjerne på lokale og andre tilflyttede spillere. Er nokså vanlig å ha kallenavn på spillere også; drillo, myggen, mini, reka osv.. Man må ikke være Norsk statsborger heller, men flytter man til Norge så ønsker jo de fleste det, og man kan også endre statsborgerskapet såvidt jeg vet, dersom man ønsker det. Du overser totalt poenget i innlegget du siterer. Jeg kan ikke lese det som annet enn uvilje dessverre.

Jeg overser det ikke.  Et fotballag fungerer bra bare så lenge spillerne aksepteres som 100% tilhørighet til laget.  Det fungerer ikke så bra hvis en del av spillere ses som en LSK spiller når de spiller på RBK (for eksempel).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (9 minutter siden):

Jeg overser det ikke.  Et fotballag fungerer bra bare så lenge spillerne aksepteres som 100% tilhørighet til laget.  Det fungerer ikke så bra hvis en del av spillere ses som en LSK spiller når de spiller på RBK (for eksempel).

Og hvor har jeg argumentert for noe slikt? At man har spilt for LSK og kommer fra Lillestrøm, mens man p.t. er en fullverdig RBK-spiller og tilflytter til Trondheim er noe helt annet enn å fremdeles anses som LSK-spiller. Så godt som ingen anser nye spillere som ikke fullverdige spillere for laget. Om så, så er det den personen, og ikke den nye spilleren som har et problem. Da kan du gjerne trekke paralleller til rasisme, men slikt eksisterer knapt. 

Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (36 minutter siden):

Og hvor har jeg argumentert for noe slikt? At man har spilt for LSK og kommer fra Lillestrøm, mens man p.t. er en fullverdig RBK-spiller og tilflytter til Trondheim er noe helt annet enn å fremdeles anses som LSK-spiller. Så godt som ingen anser nye spillere som ikke fullverdige spillere for laget. Om så, så er det den personen, og ikke den nye spilleren som har et problem. Da kan du gjerne trekke paralleller til rasisme, men slikt eksisterer knapt. 

Poenget mitt er at å kalle statsborgere for ….generasjons innvandrere ligner å kalle en RBK spiller for en LSK spiller fordi det impliserer at de ikke er fullverdige statsborgere.  Det fungerer dårlig når noen møtes med utenforskap og jeg er sikkert det finnes få fotballtrenere som kaller sine spillere for noe annet enn deres eget lag

  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (13 minutter siden):

Poenget mitt er at å kalle statsborgere for ….generasjons innvandrere ligner å kalle en RBK spiller for en LSK spiller fordi det impliserer at de ikke er fullverdige statsborgere.  Det fungerer dårlig når noen møtes med utenforskap og jeg er sikkert det finnes få fotballtrenere som kaller sine spillere for noe annet enn deres eget lag

Poenget ditt er bare tull og krenkehysteri. Om noen er annen generasjons innvandrer så er det bare en faktaopplysning. Spillere omtales forresten gjerne som den tidligere LSK-spilleren. Faktisk følger hele deres klubbhistorie dem og listes på deres profiler. Det impliserer overhodet ikke at de er noe annet enn fullverdige spillere for den klubben de spiller for i nåtid. Det er kun historiske fakta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (3 timer siden):

Nå var det heller ikke diskriminering mot urfolk jeg hengte meg opp i, men heller det de skrev om at hets av religion og kultur også skal være rasisme, noe som for meg er helt absurd.

Du kan være enig eller uenig i at det bør være sånn, men virkeligheten er nå i hvert fall sånn, og det er ikke noe nytt eller ukjent at diskriminering eller hets mot for eksempel samer, religiøse grupper eller kulturer omtales som rasisme.

Fra leksikon:

Sitat

Felles for disse formene for rasisme er antagelsen om at individer kan reduseres til sin gruppetilhørighet, enten denne gruppetilhørigheten knyttes til kultur eller «rase». Viktig er også antagelsen om at hver «rase» eller kultur kjennetegnes av bestemte egenskaper som er entydige og historisk uforanderlige. En slik feilaktig kulturforståelse, som ikke tar hensyn til at levende kulturer er sammensatte og i stadig forandring, kalles gjerne essensialistisk.

Jeg synes ikke det er absurd at det omtales som rasisme når det innehar de samme mekanismene.

Kulturrasisme er jo forøvrig også et gammelt begrep nå i sosiologisk teori.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (2 timer siden):

Poenget ditt er bare tull og krenkehysteri. Om noen er annen generasjons innvandrer så er det bare en faktaopplysning. Spillere omtales forresten gjerne som den tidligere LSK-spilleren. Faktisk følger hele deres klubbhistorie dem og listes på deres profiler. Det impliserer overhodet ikke at de er noe annet enn fullverdige spillere for den klubben de spiller for i nåtid. Det er kun historiske fakta.

SSB mener det ikke er tullete

Andregenerasjonsinnvandrere», en betegnelse som ble brukt av SSB fram til 2001 for å beskrive alle som var født i det landet som foreldrene deres hadde innvandret til (Vassenden 1988), er et godt eksempel. Betegnelsen skulle benyttes til statistiske formål, men begynte etter hvert å leve sitt eget liv. Den har måttet tåle skarp kritikk fordi den ble oppfattet som ekskluderende, i og med at personer født og oppvokst i Norge var omtalt som «innvandrere». 

https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/hva-skal-innvandreren-hete

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (16 minutter siden):

SSB mener det ikke er tullete

Andregenerasjonsinnvandrere», en betegnelse som ble brukt av SSB fram til 2001 for å beskrive alle som var født i det landet som foreldrene deres hadde innvandret til (Vassenden 1988), er et godt eksempel. Betegnelsen skulle benyttes til statistiske formål, men begynte etter hvert å leve sitt eget liv. Den har måttet tåle skarp kritikk fordi den ble oppfattet som ekskluderende, i og med at personer født og oppvokst i Norge var omtalt som «innvandrere». 

https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/hva-skal-innvandreren-hete

Og vi vet etterhvert hvor godt det står til med ytringsfriheten blandt forskere, hvor lite de tør å si, og hvor langt man går for å sette munnkurv på hva man som er lov å si. For ikke å snakke om forskrudde applauser og woke-stjerner som skal skinne for de som utviser politisk korrekt atferd. Siste eksempel er vel Cecilie Hellestveit. Politisk korrekt tull må det nå bli slutt på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har sett noen bruke det om seg selv, f.eks, "I'm a first generation immigrant from Mexico".

I det svenske programmet "Felicia" om Felicia som leter etter historien til sin rom-familie (sigøynerfamilie), er det et poeng å vise at besteforeldrene reiste mye, og ble forvist til steder også. 

Når de holder fest for de første innvandrerne til Oslo som kom dit for 50 år siden, skjønner alle at det er på grunn av et fargerikt fellesskap. Det er ikke for å feire de nederlandske trelasthandlerne som kom dit 400 år før.

Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (2 timer siden):

Og vi vet etterhvert hvor godt det står til med ytringsfriheten blandt forskere, hvor lite de tør å si, og hvor langt man går for å sette munnkurv på hva man som er lov å si. For ikke å snakke om forskrudde applauser og woke-stjerner som skal skinne for de som utviser politisk korrekt atferd. Siste eksempel er vel Cecilie Hellestveit. Politisk korrekt tull må det nå bli slutt på. 

De fikk «skarp kritikk» ifølge SSB.  Det som er «tullete» eller ikke er subjektivt.  Objektivt sett kan man si at en del nordmenn ikke mener det er tullete å kritisere ordbruken som ekskluderende og det var jo hele poenget.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 timer siden):

Du kan være enig eller uenig i at det bør være sånn, men virkeligheten er nå i hvert fall sånn,

Vi har hatt denne diskusjonen flere ganger i løpet av tråden. Ved å unnlate å nevne mot argumentene du har fått representert så bidrar du til at dette blir en evigvarende tråd som aldri kommer seg videre.

-k

Lenke til kommentar

https://www.vl.no/reportasje/2021/03/20/innvandrere-holder-hverandre-nede/

Quote

– Jeg har aldri opplevd rasisme eller mobbing fra nordmenn. Men jeg har opplevd mye fra mine egne. Vi innvandrere holder hverandre nede, sier Sherry Hakimnejad med et sukk.
– Veldig mange av disse ungdommene er blitt tråkka ned av sine egne. Det er en slags innvandrer-jantelov eller intern rasisme. Jeg hører ting som: «Hæh, skal du gå på tur?! Går du med Bergans-jakke?! Spiser du potetmos?! Er du blitt helt norsk, eller»??!

Da Sherry gikk i tredje, havnet hun i klasse med tre iranske gutter som var flyttet til Kongsvinger. 
Mobbingen pågikk i fire år, helt til Sherrys familie flyttet til Rælingen. Da hadde det gått så langt at Sherry var kommet hjem med knust hodeskalle, etter at guttene hadde kasta stein på henne.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 10/26/2021 at 7:08 AM, knutinh said:

Alle kjenner stereotypen av jøder kjent fra Hitler-tyskland (grotesk nese). Den sier vel mer om hvordan andre ser jøder, enn hvordan jøder egentlig ser ut. Jeg ville ikke ha kledd meg ut sånn.

Å kle seg ut som same for så å joike og gjøre narr av samenes tradisjoner og stereotyper slår meg heller ikke som spesielt trivelig.

Det kommer som vanlig helt an på hvordan man gjør det.

I seg selv så synes jeg ikke det er noe problem å kle seg ut hverken som en jøde eller en same.

At det faktisk finnes folk som forbanner seg over sånt, synes jeg bare er urkomisk. 😉

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...