Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

jjkoggan skrev (8 timer siden):

En trenger ikke å utslette sin kultur, en trenger å se på landets identitet som en som inkludere flere kulturer.  Se på Canada      , deres identitet er flerkulturelt, både Montreal og Toronto er «helt kanadisk», enten du snakker fransk eller engelsk eller..hva som helst.  Mario Lemuiex er like kanadisk som Wayne Gretzky selv om morsmålet deres er ikke det samme 
 

Kjærligheten for faren min utslettes ikke fordi jeg elsker moren også.   

Nå er jo Canada et land som er bygget av migranter akkurat som USA at man sammenligner Canada og Norge på dette blir som å sammenligne hummer og kanari. Hvordan Canada og USA ble velykkede multikulturelle land var årevis med interne konflikter og diskriminering (mange vil si at det enda eksisterer), og jeg tror ingen i Norge ønsker det for å oppnå et multikulturelt samfunn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (3 timer siden):

Hvis du velger å bosette deg her så antar jeg at det bl.a. er fordi du mener at folket og kulturen her har noe positivt ved seg og at du er nysgjerrig eller villig til å tilpasse deg.

Jeg tror det ofte er mer tilfeldig. Det kan være en student som søker seg til tre forskjellige land, men at det var Norge som hadde ledig studieplass i faget. Hen får deretter norsk kjæreste, gifter seg og får barn.

En flyktningfamilie er nok bare lettet for å komme til et land med fravær av krig. Dvs. ingen forhåndsinteresse for Norge, men et ønske om å oppleve trygghet i hverdagen og et godt land å bo i for seg og sine i fremtiden.

Så har vi en del nederlendere som har utvandret til Norge og bosatt seg i områder med urørt natur. De virker å være av sorten som ikke kan få nok.

Norge er på en måte ikke verdens midtpunkt, det er få som snakker språket på verdensbasis. Engelsk er mer anvendelig. Innvandrere må vel også beherske nynorsk i tillegg til bokmål, i hvert fall for å kunne jobbe i staten. Slik var det før i hvert fall, så enkelt er det ikke.

knutinh skrev (3 timer siden):

 Hvordan den vil utvikle seg framover vet strengt tatt ingen men det er naturlig at den vil være et resultat av de som bor her i landet framover (hvis vi ikke blir en kulturmessig filial av USA da).

Sitat

Ulike former for flerkulturelle samfunn

...Atter andre stater er dominert av én stor etnisk gruppe, som krever tilpasning, underordning og kanskje assimilasjon av minoritetene. Dette gjelder for de fleste europeiske stater.

...Selv om ingen er i tvil om at moderne samfunn er kulturelt sammensatte, er begrepet «flerkulturelle samfunn» omstridt. Det skyldes hovedsakelig at begrepet forutsetter klare grenser mellom kulturene. Mange forskere har påpekt at det er glidende overganger og kulturelle blandingsformer som kjennetegner vår tids samfunn.

Hybridisering er nevnt.

knutinh skrev (3 timer siden):

Det er langt mer graverende at den Norske regjering inntil relativt nylig måtte ha en overvekt av personlig kristne statsråder, og at den offentlige skolen var forpliktet til å gi en kristen oppdragelse.

I det siste synes jeg at de personlige kristne statsrådene har vært mer opptatt av makt enn å formidle tradisjonelle, kristne verdier som å stå opp for de svake og fattige i samfunnet. 

Jeg synes man alltid bør ha en kvote kristendom i skolen, fordi det er en del av vår kulturarv, ev. ta noe inn i historiefaget for å få plass til å undervise i alle verdensreligionene og ulike livssyn i religionstimene. Å lese feks. norske dikt skrevet av klassikerne uten kunnskap om hva den kristine tro betyr/betød blir mangelfullt.

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

I det siste synes jeg at de personlige kristne statsrådene har vært mer opptatt av makt enn å formidle tradisjonelle, kristne verdier som å stå opp for de svake og fattige i samfunnet. 

Nå er det kanskje religions-kritikeren i meg som tar ordet, men det virker på meg som om mange kristne til alle tider - og spesielt de som oppsøker makt, har studert fortellingene om fariseerne nøyere enn fortellingene om ham som ble kalt Jesus.

Sitat

Jeg synes man alltid bør ha en kvote kristendom i skolen, fordi det er en del av vår kulturarv, ev. ta noe inn i historiefaget for å få plass til å undervise i alle verdensreligionene og ulike livssyn i religionstimene. Å lese feks. norske dikt skrevet av klassikerne uten kunnskap om hva den kristine tro betyr/betød blir mangelfullt.

Å undervise om kristendom er like naturlig som å undervise om svartedauden eller om oljenæringa.

Å _misjonere_ kristendom eller skulle gi barna en _kristen oppdragelse_ er en styggedom, og det er hårreisende at det kunne stå i lovverket fram til for kort tid siden.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Grov rasisme på vaksinasjonssenteret på Sagene: «Sånne som deg dreper vi i USA, jeg skulle ønske vi gjorde det i Norge også»
https://www.ao.no/grove-rasisme-pa-vaksinasjonssenteret-pa-sagene-sanne-som-deg-dreper-vi-i-usa-jeg-skulle-onske-vi-gjorde-det-i-norge-ogsa/s/5-128-111284

Sitat

På kort tid har flere tilknyttet vaksinasjonssenteret på Sagene opplevd grov uoppfordret rasisme. – Helt uakseptabelt, sier bydelen som nå vurderer å anmelde hver enkelt sak.

«Ansatte og frivillige ved bydelens vaksinasjonssenter har ved flere anledninger blitt utsatt for rasisme. Bydelen vil understreke at dette er helt uakseptabelt, og at alle slike hendelser vurderes politianmeldt»

Slik lød deler av meldingen som bydel Sagene postet på sin Facebook-side tirsdag formiddag.

– Vi har hatt alvorlige historier nå som gjør at vi valgte å gå ut med denne meldingen. Vi ønsker å ta sterkt avstand fra alle hatefulle ytringer og diskriminering og rasisme, sier kommunikasjonsansvarlig Kathinka Nordhagen Selsjord i bydel Sagene til AO.

Sitat

Flere tilfeller siden vinter

Hun forklarer at det nylig har vært to ulike hendelser med grov rasisme ved vaksinasjonssentret på Sagene, men at de siden de åpnet rundt juletider opplevde flere rasistiske småkommentarer fra folk som kom og vaksinerte seg.

– Det har vært flere kommentarer som: «Dere er heldig som får komme hit til Norge», «kom deg tilbake dit du kom» og bruk av ordet «neger», sier Selsjord.

De nyligste tilfellene har vært enda grovere:

– Helt konkret handler den ene hendelsen om en mørk gutt som satt ved siden av en lys gutt, begge ungdom og tilknyttet vaksinasjonssenteret. Det kommer en person inn som skal vaksineres og den lyse gutten sier: «Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?» hvorpå personen henvender seg til den mørke gutten og sier: «Jeg er grunnen til at du er her, hadde jeg ikke betalt skattepengene mine hadde ikke du vært her». Helt uoppfordret.

 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (14 minutter siden):

Grov rasisme på vaksinasjonssenteret på Sagene: «Sånne som deg dreper vi i USA, jeg skulle ønske vi gjorde det i Norge også»
https://www.ao.no/grove-rasisme-pa-vaksinasjonssenteret-pa-sagene-sanne-som-deg-dreper-vi-i-usa-jeg-skulle-onske-vi-gjorde-det-i-norge-ogsa/s/5-128-111284

Det er stor forskjell på å uttrykke ønske om å drepe noen, og det at en gamling bruker ordet "neger". For en 75-åring så har det vært et helt nøytralt uttrykk mesteparten av livet, og man kan neppe forvente at alle gamle folk endrer språket sitt.

Å gi uttrykk for at man ønsker å drepe fremmede har ikke vært ansett som fornuftig oppførsel i Norge i levetiden til noen som lever her i dag.

-k

 

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Grov rasisme på vaksinasjonssenteret på Sagene: «Sånne som deg dreper vi i USA, jeg skulle ønske vi gjorde det i Norge også»
https://www.ao.no/grove-rasisme-pa-vaksinasjonssenteret-pa-sagene-sanne-som-deg-dreper-vi-i-usa-jeg-skulle-onske-vi-gjorde-det-i-norge-ogsa/s/5-128-111284

 

Helt utrolig at man har sånne troll. Gjør det straffbart. Dette kan jo ikke være mentalt stabile mennesker så om ikke straff så psykiatrisk behandling.

Quote

– Så langt ingen som har blitt anmeldt, vi innhenter fortsatt informasjon og så vurdere anmeldelse i hver enkelt sak.

Kom i gang med anmeldelsene.

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Er dette gamle mennesker kan det være tilfeller av demens, alvorlig psykisk sykdom og annen sykdom som rammer hjernen. Vi har selv hatt noen av disse gamle menneskene løpende etter dattern vår når hun var 10 år fordi de ville leke "doktor" som de sa. Dattern ble livredd men vi skjønte at den 75 år gamle karen ikke var helt hjemme i topplokket.

Det er viktig å skille faktisk rasisme fra mentalt syke mennesker. Er det noe som er helt sikkert så er det at man har mye udiagnostisert mental sykdom i samfunnet da de som ber om hjelp knapt får det.

Akkurat som vi ikke kan dømme alle fra en folkegruppe basert på en asylsøker med avslag på opphold som begår knivdrap på trikken. Det finnes mentalt syke mennesker blant alle disse gruppene.
https://www.tv2.no/a/9843379/

EDIT:
Ellers skulle jeg ønske at aviser som AO ansatte flere med ulik minoritetsbakgrunn. Jeg fant 1 når jeg sjekket.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
6 hours ago, knutinh said:

Det er stor forskjell på å uttrykke ønske om å drepe noen, og det at en gamling bruker ordet "neger". For en 75-åring så har det vært et helt nøytralt uttrykk mesteparten av livet, og man kan neppe forvente at alle gamle folk endrer språket sitt.

Neger var et helt vanlig ord når jeg var liten også, og jeg er ikke i nærheten av 75 år. Har ingen negative assosiasjoner med ordet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (13 minutter siden):

Neger var et helt vanlig ord når jeg var liten også, og jeg er ikke i nærheten av 75 år. Har ingen negative assosiasjoner med ordet. 

Første gang jeg hørte at det ikke var ok å si neger var vell 5-6 år siden. Jeg sier enda ordet neger når jeg snakker med mine foreldre, men ikke til så mange andre da det har blitt tabu. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 2
Lenke til kommentar
lada1 skrev (17 timer siden):

Dette blir for snevert og her definerer du en stor del av verdens befolkning som "rassister". 

Anta at du har levd i et beskyttet og rotfast miljø av folk som er mye lik deg selv og der man ser på resten av verden som skremmende og "dritt" (det er ikke vanskelig å se det slik). Da er det lett å se på stor og rask innflytting fra andre verdens-kanter som en trussel. Er du da "rassist" (forstått som noe negativt)? Hva er din forståelse i den sammenheng?  Er greia di at folk skal bli lik deg? Er det vanskelig for deg å godta at mange kan ha andre verdier og livskvaliteter enn deg og ser på ditt perspektiv som skremmende uansett hvor hardt du prøvder å selge det?

Man kan ikke definere seg vekk fra virkeligheten og det er et poeng i å prøve å forstå og å forholde seg til den. En forestilling om at en representerer det eneste rette og at alle vil måtte bøye seg deretter tror jeg lett kan lede til vold.

Hvem er det som tror at de representerer det eneste rette?  Jeg tror ikke jeg forstår hele innlegget ditt, men hvis du mener å si at tribalisme og fremmedfrykt er en stor utfordring i et multikulturelle samfunn uten noe fasit er jeg enig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Hahahahh, det tror jeg ikke på.

Tro hva du vil, men nå skal det sies at jeg vokste opp i ei lita bygd og ikke i en storby så var langt til nærmeste afrikaner. Var ikke før jeg flyttet til en storby at noen korrigerte meg, og sa at det var et skjelord, men nå var ikke ordet neger man brukte ofte heller der jeg var fra, men var et ord for en som var fra sør i Sahara uten at det var noe negativ mening med det. Da jeg gikk på barneskolen sang vi mange sanger som inneholdt ordet neger. 

Lenke til kommentar
knutinh skrev (17 timer siden):

Så lenge vi tviholder på ideer som humanisme, lov og rett, ikke-vold så blir det en ulempe for de som står for inhumane ideer, de som står for gatas justis, og de som liker å slå. Hvis en etnisk gruppe bosetter seg i Norge og ønsker religiøse lover om å kappe hendene av folk så skal majoriteten som tilhører en annen etnisk gruppe gi etter sånn at de ikke føler seg ekskludert, akkurat som ytre-høyre-paranoiaen hevder? Ingen tanke er "god" eller "dårlig", det finnes bare forskjellige "raser" og kravet om at noen skal tilrettelegge for de andre? Hvor langt er du villig til å dra relativiseringen?J

-k

Selvsagt finnes det grenser, respekt for lovene og demokratiet blant annet.

Sitat

Jeg tror forøvrig ikke at det å gå på dugnad meningsfylt kan knyttes til etnisitet som du later til å legge opp til. Selv om "dugnad" er en Norsk tradisjon og Norge tradisjonelt har vært befolket av lyse så er det bare en aktivitet, en tradisjon. Hvis vi skal godta at noen kulturer er forskjellige fra andre så må man nødvendigvis godta at noen kulturer har særtrekk som i tidligere tider har vært utført av primært en spesifikk etnisk gruppe.

Dugnad er en  tradisjon, som er et godt eksempel på det som er viktig for typisk nordmenn.  Det ville ikke fungere like bra i USA og andre kulturer antar jeg.  Det er noe en kan gjøre hvis en ønsker å forstå norsk kultur litt bedre og gjør mange nordmenn glad at de er intersert i din kultur.  Det fantes noe lignende når jeg bodde i Holland, Michigan hvor mange feirer nederlandsk kultur og hele byen vasket gatene, klippet gresset og pyntet hele byen med blomster.

Sitat

Norge har en kultur-arv, og den er naturligvis holdt i hevd av hvem enn som har bodd her - "majoritets-nordmenn", samer, kvener, skog-finner, jøder, en og annen spansk sjømann, hanseater, dansker, svensker, og hvem enn som har valgt å bosette seg her. Hvis du velger å bosette deg her så antar jeg at det bl.a. er fordi du mener at folket og kulturen her har noe positivt ved seg og at du er nysgjerrig eller villig til å tilpasse deg. Hvordan den vil utvikle seg framover vet strengt tatt ingen men det er naturlig at den vil være et resultat av de som bor her i landet framover (hvis vi ikke blir en kulturmessig filial av USA da).

Uansett hvordan kulturen utvikler seg blir det en ulempe å ikke bli sett som typisk.  

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (1 minutt siden):

Tro hva du vil, men nå skal det sies at jeg vokste opp i ei lita bygd og ikke i en storby så var langt til nærmeste afrikaner. Var ikke før jeg flyttet til en storby at noen korrigerte meg, og sa at det var et skjelord, men nå var ikke ordet neger man brukte ofte heller der jeg var fra, men var et ord for en som var fra sør i Sahara uten at det var noe negativ mening med det. Da jeg gikk på barneskolen sang vi mange sanger som inneholdt ordet neger. 

Jøss, må si jeg er overraska, jeg trodde oppriktig at det var en spøk, så beklager. Synes det er ganske rart om man ikke har fått med seg at "neger" ikke er helt stuereint å si før i 2014-15, og at det av de fleste vil mottas negativt. Jeg er også vokst opp i ei lita bygd og vi lærte at det ikke er greit å si på barneskolen på slutten av nittitallet/starten av 2000-tallet, men dette var jo da sannsynligvis etter din tid på skolen.

Språkrådet har litt bakgrunn for de som er interessert: https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/neger/

Sitat

Det er et faktum at ordet neger (i motsetning til det klart negativt ladde nigger) tidligere ble brukt nøytralt i norsk, både av folk flest og ikke minst av dem som var særlig opptatt av like borgerretter for alle. Dette var vanlig i alle fall til uti syttiåra, så mange er oppvokst med en slik språkbruk. Det er nok urealistisk å vente at alle eldre mennesker skal skjønne hvor betent ordet er blitt. Å gå hardt på den eldste generasjonen for en ordbruk som ikke er vondt ment, kan skape motsetninger i stedet for å dempe dem.

På den andre sida er stadig flere klar over hvor problematisk ordet er, kanskje gjelder det de fleste unge og middelaldrende mennesker. Mange av dem opplever selv ordet som krenkende fordi det er blitt brukt så ofte med negativ klang av rasister og andre mindre velmenende personer. Å bruke ordet når man er klar over denne situasjonen, er ikke særlig god folkeskikk.

Vi presiserer at det som står ovenfor, må leses som et råd mot å bruke ordet neger, med en tilleggsopplysning om at ikke all bruk av ordet nødvendigvis er ment nedsettende.

De var ganske på ball i 2001, og beskrev det egentlig godt da synes jeg, dette er 20 år siden:

Sitat

«‘Neger’ har vore normalordet på norsk for folk med svart eller mørkebrun hudfarge, og for mange er det framleis nøytralt. Men i det siste har det gått fram av pressa at mange nordmenn med afrikansk bakgrunn ikkje liker å bli kalla ‘neger’, mens andre meiner at det er greitt, så det er delte meiningar om dette blant dei det gjeld. Likevel er det grunn til å vera varsam. Språkrådet må rå folk til å tenkja seg om før dei nyttar slike sensitive ord. Det er dårleg folkeskikk å kalla folk med eit ord dei ikkje liker, same kva ‘vi andre’ måtte meina om innhaldet i ordet.»

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (20 timer siden):

Ja det blir nok fort en nødvendig konsekvens av å definere ‘typisk norsk’ som ‘mangfold’ at landene og kulturenes særegenheter i støtre grad viskes ut. Kanskje er det en nødvendighet for å få et velfungerende multikulturelt samfunn og kanskje var det naivt å tro at en skulle integrere andre inn i sitt land og dets kultur og særegenheter heller enn landet og befolkningen inn i multikultur og ‘mangfold’. 

Den norsk kulturen skal dominere uansett, amerikaner snakker engelsk selv om de fleste innvandrere til USA snakket et annet språk enn engelsk når de kom hit, men innvandrene bidrar og endrer amerikansk kultur også,  det samme gjelder Canada.   På hjemmebyen min idag, som er Trump Country feirer byen sin tysk kultur med en av de største Oktoberfestene i verden, det er i hovedsak en veldig amerikansk by med en tysk flavor..  Det vil si- begge kulturer endrer seg men den  majoritet kulturen endrer seg til mye mindre grad.  Det er den nordamerikansk erfaring 

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (17 timer siden):

Nå er jo Canada et land som er bygget av migranter akkurat som USA at man sammenligner Canada og Norge på dette blir som å sammenligne hummer og kanari. Hvordan Canada og USA ble velykkede multikulturelle land var årevis med interne konflikter og diskriminering (mange vil si at det enda eksisterer), og jeg tror ingen i Norge ønsker det for å oppnå et multikulturelt samfunn. 

Da anbefaler jeg du sende alle utlendinger-innvandrere som dere kaller det tilbake, fordi Norge er allerede et multikulturelt samfunn.  Du skal ha mer problemer hvis du ikke akseptere det.  Heldigvis så har du ingen slaver eller en stor underklasse du har undertrykket i århundrer som du nå prøver å integrere dem  i samfunnet.  Det er vanskeligere å ha en god forhold etter du har såret noen i århundre enn å begynne en ny forhold og du ikke har gjort noe galt enda.  

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (4 timer siden):

Selvsagt finnes det grenser, respekt for lovene og demokratiet blant annet.

Hvem definerer grensene? Må man være «typisk» for å definere grensene, og er det typisk at disse har lys hud? Er det rasistisk av jjkoggan å sette en grense?

Sitat

Uansett hvordan kulturen utvikler seg blir det en ulempe å ikke bli sett som typisk.

Meget mulig. Men når du flytter til en kultur så har du vel valget mellom å prøve å ta del i den kulturen, eller å stille deg utenfor. Så lenge ingen nekter deg å ta del i kulturen, hva er problemet, og hvem er det du kritiserer?

Det høres litt ut som om du ikke liker statistikk. At du vil at 5% skal være «typisk» for en pdf?

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...