Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

jjkoggan skrev (10 timer siden):

Da anbefaler jeg du sende alle utlendinger-innvandrere som dere kaller det tilbake, fordi Norge er allerede et multikulturelt samfunn.  Du skal ha mer problemer hvis du ikke akseptere det.  Heldigvis så har du ingen slaver eller en stor underklasse du har undertrykket i århundrer som du nå prøver å integrere dem  i samfunnet.  Det er vanskeligere å ha en god forhold etter du har såret noen i århundre enn å begynne en ny forhold og du ikke har gjort noe galt enda.  

Tja Norge er faktisk ikke multikulturelt sånn juridisk sett (i hvertfall hvis du spør professorer i likestilling og mangfold). Jeg vil kategorisere Norge som et homogent samfunn, mens andre igjen utfra deres definisjon vil kategorisere Norge som multikulturelt.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (På 2.6.2021 den 1.57):

Jøss, må si jeg er overraska, jeg trodde oppriktig at det var en spøk, så beklager. Synes det er ganske rart om man ikke har fått med seg at "neger" ikke er helt stuereint å si før i 2014-15, og at det av de fleste vil mottas negativt. Jeg er også vokst opp i ei lita bygd og vi lærte at det ikke er greit å si på barneskolen på slutten av nittitallet/starten av 2000-tallet, men dette var jo da sannsynligvis etter din tid på skolen.

Språkrådet har litt bakgrunn for de som er interessert: https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/neger/

De var ganske på ball i 2001, og beskrev det egentlig godt da synes jeg, dette er 20 år siden:

 

Vi to er nok like gamle da jeg gikk på barneskolen rundt samme tid, og vi sang om negergutten Noa, og sangen "Jeg har sett en ekte neger mann". Da var vi vell 6 til 10 år. Det var dårlig med  lesing av tekster av språkrådet. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
knutinh skrev (12 timer siden):

Hvem definerer grensene? Må man være «typisk» for å definere grensene, og er det typisk at disse har lys hud? Er det rasistisk av jjkoggan å sette en grense?

Flertallet i samfunnet definerer grensene

Sitat

 

Meget mulig. Men når du flytter til en kultur så har du vel valget mellom å prøve å ta del i den kulturen, eller å stille deg utenfor. Så lenge ingen nekter deg å ta del i kulturen, hva er problemet, og hvem er det du kritiserer?

Det høres litt ut som om du ikke liker statistikk. At du vil at 5% skal være «typisk» for en pdf?

-k

 

Afroamerikanere har adoptert amerikansk kultur 100% men erfarer diskriminering likevel.  Velintegrerte innvandrere i Norge også erfarer diskriminering.   Sier ikke disse fakta at problemet ikke løses bare med bedre deltagelse i norsk kultur?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (2 timer siden):

Flertallet i samfunnet definerer grensene

Da finnes det jo ikke noen grense, bare et flyktig flertall. Dette er total relativisme.

jjkoggan skrev (2 timer siden):

Velintegrerte innvandrere i Norge også erfarer diskriminering.

Og nordmenn blir diskriminert. Du blir ikke kvitt all diskriminering, så lenge du har grupperinger og individer. Det er plent umulig uten å ta bort individets frihet. Her må man nesten sette seg eksakte mål og løsninger.

Lenke til kommentar
cuadro skrev (1 time siden):

Da finnes det jo ikke noen grense, bare et flyktig flertall. Dette er total relativisme.

 

Det finnes normer, det de fleste mener er akseptabelt/uakseptabelt og på den måten fungerer som grenser.  Normene skjer uansett samfunnets struktur og lover.  Hvis normene ikke inkluderer pluralisme blir samfunnet ustabilt med mye konflikt.

 

Sitat

Og nordmenn blir diskriminert. Du blir ikke kvitt all diskriminering, så lenge du har grupperinger og individer. Det er plent umulig uten å ta bort individets frihet. Her må man nesten sette seg eksakte mål og løsninger.

 Jupp, det blir alltid inngrupper og utgrupper, men hvis gruppene aksepterer hverandre som typiske og normale borgere i det bredere samfunn blir det mindre diskriminering enn hvis de mener de andre  gruppene er bare utlendinger som egentlig ikke tilhører det bredere samfunnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (4 minutter siden):

Det finnes normer, det de fleste mener er akseptabelt/uakseptabelt og på den måten fungerer som grenser.

Husk at "de fleste" her ikke nødvendigvis er et reelt flertall, men de som uttaler seg i de plattformene man viser til når man peker på en slik norm. I realiteten kan en norm være forskjellig fra vest og øst i samme by.

jjkoggan skrev (6 minutter siden):

[..] men hvis gruppene aksepterer hverandre som typiske og normale borgere i det bredere samfunn blir det mindre diskriminering enn hvis de mener de andre  gruppene er bare utlendinger som egentlig ikke tilhører det bredere samfunnet.

Jeg er helt enig, og det var vel for så vidt dette knutinh argumenterte for også, hvorpå du argumenterte:

jjkoggan skrev (3 timer siden):

Velintegrerte innvandrere i Norge også erfarer diskriminering. Sier ikke disse fakta at problemet ikke løses bare med bedre deltagelse i norsk kultur?

Jeg forstår altså ikke hva du argumenterer for, eller mot.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
cuadro skrev (19 timer siden):

Husk at "de fleste" her ikke nødvendigvis er et reelt flertall, men de som uttaler seg i de plattformene man viser til når man peker på en slik norm. I realiteten kan en norm være forskjellig fra vest og øst i samme by.

Jeg er helt enig, og det var vel for så vidt dette knutinh argumenterte for også, hvorpå du argumenterte:

Jeg forstår altså ikke hva du argumenterer for, eller mot.

Det er bare bra hvis forskjellige etniske grupper jobber/leker sammen og bli kjent med hverandre men det løser ikke helt diskriminering problemet hvis det å være «helt norsk» ikke inkluderer disse folk som har slekt som var/er innvandrere.   At dere kan kalle noen født i Norge for innvandrer gir inntrykket at andre etnisiteter blir alltid gjester som har permanente oppholdstillatelse.  Du vill at de viser interesse i norsk kultur og lære språket men det er din kultur, ikke deres og deres identitet blir aldri «helt norsk».  
 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (3 timer siden):

At dere kan kalle noen født i Norge for innvandrer gir inntrykket at andre etnisiteter blir alltid gjester som har permanente oppholdstillatelse.  Du vill at de viser interesse i norsk kultur og lære språket men det er din kultur, ikke deres og deres identitet blir aldri «helt norsk».  

Jeg tenker på Abid Raja som en Nordmann og ikke som en innvandrer.

Jeg tenker på en bleik Amerikansk kollega som har bodd i landet i 10 år men ikke snakker et ord Norsk som «ikke helt Norsk».

Kultur, ikke etnisitet.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (8 minutter siden):

Jeg tenker på Abid Raja som en Nordmann og ikke som en innvandrer.

Jeg tenker på en bleik Amerikansk kollega som har bodd i landet i 10 år men ikke snakker et ord Norsk som «ikke helt Norsk».

Kultur, ikke etnisitet.

-k

Det er greit,  men ikke alle er enige-

I sin tale til 8. mars mandag løftet Raja, som selv er annengenerasjons innvandrer med pakistanske foreldre

https://www.nettavisen.no/nyheter/raja-ber-norsk-pakistanske-menn-skjerpe-seg/s/12-95-3424098956

  • Liker 2
Lenke til kommentar
cuadro skrev (51 minutter siden):

Annengenerasjons-innvandrer betyr ikke at vedkommende ikke er norsk.

Hvorfor spør folk hvor annengenerasjons innvandrere hvor de egentlig kommer fra men norsk amerikanere som ikke vet hvor Norge ligger på kartet, de blir ikke innvandrere?

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Amerikanere som ikke vet hvor Norge ligger på kartet, som har innvandret til Norge, er innvandrere...

Man spør hvor annengenerasjons-innvandrere "egentlig" kommer fra av nysgjerrighet. Det betyr ikke at vedkommende ikke er norsk eller at man ikke aksepterer dem som nordmenn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
cuadro skrev (2 timer siden):

Amerikanere som ikke vet hvor Norge ligger på kartet, som har innvandret til Norge, er innvandrere...

Man spør hvor annengenerasjons-innvandrere "egentlig" kommer fra av nysgjerrighet. Det betyr ikke at vedkommende ikke er norsk eller at man ikke aksepterer dem som nordmenn. 

Norskamerikanernes barn som snakker norsk og går på norsk skolen blir annengenerasjons innvandrere eller blir de nordmenn som alle andre etnisk norsk uten innvandrerforeldre?

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (6 timer siden):

Hvorfor spør folk hvor annengenerasjons innvandrere hvor de egentlig kommer fra men norsk amerikanere som ikke vet hvor Norge ligger på kartet, de blir ikke innvandrere?

De blir det. Alle som snakker dårlig norsk blir oppfattet som noen som kommer fra andre steder. Dette vet jeg mer om en deg. Jeg har bodd her hele livet.

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (9 timer siden):

Det er greit,  men ikke alle er enige-

I sin tale til 8. mars mandag løftet Raja, som selv er annengenerasjons innvandrer med pakistanske foreldre

https://www.nettavisen.no/nyheter/raja-ber-norsk-pakistanske-menn-skjerpe-seg/s/12-95-3424098956

Jeg tror at du legger for mye vekt på termer og for lite vekt på meninger og reelle hendelser.

Jeg var på en innvandrersjappe i går fordi jeg opplever at de fører bedre og mer spennende frukt enn meny. Termen jeg bruker for å beskrive butikken er innarbeidet og forstås umiddelbart av en Nordmann. Jeg har aldri hørt at noen føler seg støtt av den.

Hvis noen beskriver Abid Raja som «annen generasjons innvandrer» så er det antagelig for å beskrive at begge foreldrene hans er født i et annet land (?), noe som kan være relevant hvis han diskuterer integrasjonspolitikk. Jeg tror ikke at utsagnet er ment for å si at han ikke er Norsk.

Noen Nordmenn mener selvsagt at Abid er "mindre Norsk" enn seg selv, eller at når alle foreldre, besteforeldre eller oldeforeldre er født i Pakistan så kan du aldri bli Norsk. De om det. 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (5 timer siden):

Jeg tror at du legger for mye vekt på termer og for lite vekt på meninger og reelle hendelser.

Jeg var på en innvandrersjappe i går fordi jeg opplever at de fører bedre og mer spennende frukt enn meny. Termen jeg bruker for å beskrive butikken er innarbeidet og forstås umiddelbart av en Nordmann. Jeg har aldri hørt at noen føler seg støtt av den.

Hvis noen beskriver Abid Raja som «annen generasjons innvandrer» så er det antagelig for å beskrive at begge foreldrene hans er født i et annet land (?), noe som kan være relevant hvis han diskuterer integrasjonspolitikk. Jeg tror ikke at utsagnet er ment for å si at han ikke er Norsk.

Noen Nordmenn mener selvsagt at Abid er "mindre Norsk" enn seg selv, eller at når alle foreldre, besteforeldre eller oldeforeldre er født i Pakistan så kan du aldri bli Norsk. De om det. 

-k

Igjen, ikke alle er enige-

Vi burde begrave uttrykket «annengenerasjons innvandrere». Når man er født og oppvokst i Norge er begrepet «førstegenerasjons nordmenn» mye bedre. Det uttrykker tydelig at man er nordmann, men at man er i første generasjon, sier Hareide til Dagsavisen

https://www.aftenposten.no/norge/i/VqpOp/hareide-vil-fjerne-begrepet-annengenerasjons-innvandrere

 I voksen alder har jeg til og med blitt utstyrt med en slags identitet, i form av betegnelsen andregenerasjons innvandrer, hva nå enn det skal bety. Og hva med mine barn? Er de tredjegenerasjons innvandrere? Og når skal vi eventuelt bli akseptert som bofaste?

https://www.dagsavisen.no/kultur/2013/01/12/andre-generasjons-innvandrer-og-aldri-norsk-nok/

 

 

Det er mange uttrykk som folk aksepterer som helt OK men senere lærer man at det var nedlatende eller misvisende. 


 

Uansett viser det den typisk etnisk nordmannens underliggende syn om norskhet.   Det minner meg om den tidligere amerikansk begrepet om svarte folk - separate but equal» som mange hvite folk mente var helt akseptabelt og respektfullt.  
 

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 timer siden):

De blir det. Alle som snakker dårlig norsk blir oppfattet som noen som kommer fra andre steder. Dette vet jeg mer om en deg. Jeg har bodd her hele livet.

Men blir deres etterkommere som kulturellt er norsk og snakker norsk innvandrere som somaliske etterkommere som kulturelt er norsk?

Lenke til kommentar
Morromann skrev (11 minutter siden):

Kommer helt an på hvordan man integrerer seg i samfunnet det.

Så det er mulig å bli «norsk» hvis du har «norske» gener, men ikke uten norske gener?   Jeg er sikkert norskamerikansk innvandrere ikke blir spurt hvor de egentlig kommer fra hvis de snakker norsk uten aksent 

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...