Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det mer rasisme i dag enn på 90-tallet? Da jeg gikk på ungdomsskolen hadde jeg to mørkhudede i klassen. Det var aldri noen som kalte de for neger eller diskriminerte dem på noen som helst måte, og de beskyldte aldri noen for rasisme. Nå virker det som om hvis du er mørkhudet blir du konstant utsatt for rasisme. Så, er det mer rasisme i dag eller er det bare media som later som?

Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (4 timer siden):

Er det mer rasisme i dag enn på 90-tallet? Da jeg gikk på ungdomsskolen hadde jeg to mørkhudede i klassen. Det var aldri noen som kalte de for neger eller diskriminerte dem på noen som helst måte, og de beskyldte aldri noen for rasisme. Nå virker det som om hvis du er mørkhudet blir du konstant utsatt for rasisme. Så, er det mer rasisme i dag eller er det bare media som later som?

Jeg er overbevist om at folk jevnt over er mindre rasistiske i dag enn for 20-30 år siden. Jeg er også overbevist om at det fremdeles finnes rasisme av forskjellige slag ute blant folk. Både den klassiske «utlendinger ut av Norge»-typen, og mer subtile «holder på pengeboka når man passerer rom-folk» eller «folk med mørk hud må vises ekstra omtanke for de blir aldri helt voksne mennesker».

Jeg tror at flere mekanismer kan forklare oppmerksomheten rundt rasisme i dag.

1. Når onkel Ole sier noe teit så sier han det på facebook eller i kommentarfeltet på nettavisene. Før ville han ha hatt et publikum på 8 i julemiddagen eller familiebursdag. Kontroversielle utsagn når ut til langt flere i dag.

2. Når folk trekker inn til byene og minoritetsbefolkningen øker så treffes vi oftere. Når farfaren min sa politisk ukorrekte ting om assegaiere (eller de fra nabobygda) så var det ingen i nærheten som kunne bli såret.

3. Det er mer oppmerksomhet rundt hvordan vi bør behandle hverandre (bra).

4. Det er en større tendens til å innta offer-roller, å grave dypt i minnet og se om man kanskje finner materiale til å føle seg litt krenket som forklaring på alt galt i livet (dårlig)

5. Minoriteter har fått større selvtillit til å markere grenser. «Sånn kan du ikke snakke til meg». (bra)

6. Det som har skjedd og skjer i USA påvirker oss via medier og internett.

 

Jeg tror kanskje at vi har fått en grad av femininisering og infantilisering av samfunnet. Der hvor kulturen 50 år tilbake nok var preget av maskulin kultur hvor man kunne markere seg med munnbruk og (i noen tilfeller) fysisk makt for å sette grenser, så tror jeg at vi blir så tatt vare på av barnehagetanter, skolelærere, sfo-assistenter, foreldre, fotball-trenere, lånekassen, NAV, at vi forventer å få «servert» rettferdighet. Når vi opplever at ting er vanskelig eller urettferdig så faller det oss naturlig å appellere til sympati fra massene eller staten for at de skal ordne opp for oss.

Det er bra at folk ikke driver å slåss i tide og utide, spesielt når vi bor tettere og må forholde oss til flere mennesker hver dag enn hva en sær bonde trengte å gjøre i gamledager. Samtidig er det noe forløsende ved å ta ansvaret for relasjoner med andre selv. Å markere grenser og stå opp for seg selv. Hvis du møter 20 mennesker som haler deg bort til et tre og henger deg opp så er det naturlig nok begrenset hvor mye du kan «stå opp for deg selv», men når en gammel dame er ufyselig på bussen så hadde det kanskje i noen tilfeller vært bedre å satt henne på plass der og da enn å bare klage på facebook i etterkant.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (6 timer siden):

Er det mer rasisme i dag enn på 90-tallet? Da jeg gikk på ungdomsskolen hadde jeg to mørkhudede i klassen. Det var aldri noen som kalte de for neger eller diskriminerte dem på noen som helst måte, og de beskyldte aldri noen for rasisme. Nå virker det som om hvis du er mørkhudet blir du konstant utsatt for rasisme. Så, er det mer rasisme i dag eller er det bare media som later som?

Jeg tror at rasismen har økt (men ikke mye) med at det ironisk nok har blitt mer fokus, og at at definisjonen har blitt videre. På 90 og 00-tallet var det helt ok å si neger, i dag er det ikke det. Det var også slik at det var mindre utlendinger i Norge på denne tiden noe som førte til at det var lettere å integrere seg inn i det norske samfunnet, og ghettoene var mye mindre. 

Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (21 minutter siden):

Jeg tror at rasismen har økt (men ikke mye) med at det ironisk nok har blitt mer fokus, og at at definisjonen har blitt videre. På 90 og 00-tallet var det helt ok å si neger, i dag er det ikke det. Det var også slik at det var mindre utlendinger i Norge på denne tiden noe som førte til at det var lettere å integrere seg inn i det norske samfunnet, og ghettoene var mye mindre. 

Hva mener du med «utlendinger»?  Finnes det nordmenn som er utlendinger?

Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (55 minutter siden):

Ja, hvis nordmenn er i utlandet er de utlendinger. Er det rasistisk det også nå? Er det å reise til Spania på ferie rasistisk? 

Finnes det utlendinger i Norge med norsk statsborgerskap eller refererte du til de som er på ferie som nordmenn i Spania?  Var Haakon kjent som en utlending i kongehuset?

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 time siden):

Finnes det utlendinger i Norge med norsk statsborgerskap eller refererte du til de som er på ferie som nordmenn i Spania?  Var Haakon kjent som en utlending i kongehuset?

Utlendinger kan bety som mangt. Den letteste definisjonen er jo turist eller tilflyttet. Tror det ikke finnes en grense hvor innvandrer og ikke-innvandrer går. Det finnes folk som har innvandret til Norge som har fått norsk statsborgerskap, og man kan dermed si de er innvandrer. Hvis du referer til Haakon VII så per definisjon ja, han var utlending. Siden før (1319) svartedauden så har det bare vært tre konger som har vært født i Norge. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (2 minutter siden):

Utlendinger kan bety som mangt. Den letteste definisjonen er jo turist eller tilflyttet. Tror det ikke finnes en grense hvor innvandrer og ikke-innvandrer går. Det finnes folk som har innvandret til Norge som har fått norsk statsborgerskap, og man kan dermed si de er innvandrer. 

Finnes det utlendinger som har norsk statsborgerskap?  

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (43 minutter siden):

Finnes det utlendinger som har norsk statsborgerskap?  

Ja, med definisjonen jeg har gitt deg så per definisjon, ja. Men det er bare du som ser et problem med det, min bestemor var en utlending med norsk statsborgerskap. Hun kom til Norge som liten og kunne ikke et ord norsk, og fikk senere norsk statsborgerskap og frasa seg sitt statsborgerskap som hun opprinnelig hadde. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (2 minutter siden):

Ja, med definisjonen jeg har gitt deg så per definisjon, ja. Men det er bare du som ser et problem med det, min bestemor var en utlending med norsk statsborgerskap. Hun kom til Norge som liten og kunne ikke et ord norsk, og fikk senere norsk statsborgerskap og frasa seg sitt statsborgerskap som hun opprinnelig hadde. 

Kong Haakon var også kjent som utlending da.

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (55 minutter siden):

Kong Haakon var også kjent som utlending da.

Som nevnt har alle konger av Norge siden 1319 (bortsett fra 3) vært født utenfor Norge, og Haakon VIi var en av disse. Han var vell sålangt jeg vet kjent som konge og ikke utlending, men han var jo det per definisjon. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Forskjellen på nå og før er vel at folk har begynt å prate mer om rasisme. Man må sette fokus på noe for å få til endringer og forbedringer.

Tidligere var det altfor mange hysj - hysj-temaer og tabuer, slik at folk gikk rundt og var anspente og bar på tunge ting alene. Så jeg synes ikke det var bedre før.

knutinh skrev (7 timer siden):

Å markere grenser og stå opp for seg selv. Hvis du møter 20 mennesker som haler deg bort til et tre og henger deg opp så er det naturlig nok begrenset hvor mye du kan «stå opp for deg selv», men når en gammel dame er ufyselig på bussen så hadde det kanskje i noen tilfeller vært bedre å satt henne på plass der og da enn å bare klage på facebook i etterkant.

-k

Kanskje en både setter setter en gammel dame på plass og skriver på facebook etterpå?  De små dryppene i hverdagen kan virke ganske uskyldige enkeltvis, men totalen kan bli for mye.

Kultuministeren Abid Raja sier at veldig mye har blitt bedre i Norge, men med fremveksten av sosiale medier får man rasismen på  kroppen på en helt annen måte. Før kunne du bare få det direkte face to face, eller i en debatt på TV, men nå får men det i news-feeden sin. Og det blir servert i alle kanaler, så det er vanskelig å beskytte seg mot.

Kulturministeren har ikke telling på hvor mange ganger han har blitt kalt for pakkis. Det var helt hverdagslig. Istedenfor å bruke Abid het han pakkis.

https://tv.nrk.no/program/MUHU33000021

812089553_Skjermbilde2021-06-08kl_15_25_09.thumb.jpg.436a1066667d972d743d62c0eaf5ab81.jpg

Men nå har ordet dødd litt ut. I dag er det mer av «svartingen fikk ikke mål" på fotballbanen eller «Muslimjævel».

Dette går inn sjela til folk, selv om det bare var en fleip fra den som sa det. Det kan ødelegge en persons selvbilde. Jeg mener det er elementær psykologi/menneskekunnskap. Man trenger ikke kunne kvantefysikk for å forstå det.

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (20 minutter siden):

Kulturministeren har ikke telling på hvor mange ganger han har blitt kalt for pakkis. Det var helt hverdagslig. Istedenfor å bruke Abid het han pakkis.

Men nå har ordet dødd litt ut. I dag er det mer av «svartingen fikk ikke mål" på fotballbanen eller «Muslimjævel».

Dette går inn sjela til folk, selv om det bare var en fleip fra den som sa det. Det kan ødelegge en persons selvbilde. Man trenger ikke kunne kvantefysikk for å forstå det.

Kvantefysikk er vel irrelevant å trekke inn her. Selv intelligens er vel ganske irrelevant. Det du mener er kanskje at med et minimum av empati så forstår man det?

Folk blir kalt "trønderjævel", "gjerrige sunnmøring", "blondinne", "kjerring bak rattet", "feite faen", "bondetamp", "latte-sippende by-tulling", "gamle burugle", "oldis", "bleiking", "pusling", "hore", "homse", "dop-hue", "alkis" og så mye rart. Men når man bruker slang og nedsettende termer på noen som har mørk hud og/eller tilber islam så blir de skadet. Er ikke det rart?

Det er mitt ansvar å oppføre meg mot andre mennesker i samsvar med mine prinsipper. Det er også mitt ansvar å håndtere mennesker som er slitsomme, irriterende, frekke og ufyselige uten å skade dem fysisk eller gå til grunne selv. Jeg innser at denne byrden er tyngre for noen enn for andre.

Akkurat nå tenker jeg at kraftig overvektige er en av de gruppene som må løfte tyngst i så måte. Men listen over "særtrekk som folk kan pirke på, og som såpass mange kan pirke på at det kan være tyngre for deg enn for meg" er lang og inkluderer etnisitet.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 minutter siden):

Folk blir kalt "trønderjævel", "gjerrige sunnmøring", "feite faen", "gamle burugle", "oldis", "bleiking" "pusling", "hore", "homse" og så mye rart. Men når man bruker slang og nedsettende termer på noen som har mørk hud og/eller tilber islam så blir de skadet. Er ikke det rart?

Det er mitt ansvar å oppføre meg mot andre mennesker i samsvar med mine prinsipper. Det er også mitt ansvar å håndtere mennesker som er slitsomme, irriterende, frekke og ufyselige uten å skade dem fysisk eller gå til grunne selv. Jeg innser at denne byrden er tyngre for noen enn for andre.

Det er dårlig oppførsel og folk kan bli skadet på sjel og sinn av all diskriminering og mobbing, men jeg kaller det ikke for rasisme.

En del har problemer med sinnemestring eller trykker på send-knappen på facebook før de har tenkt seg om. Sistnevnte er vanskelig å få gjort noe med, så lenge teksten ikke går igjennom noen form for kvalitetskontroll eller sensur.

Kardemommeloven fungerer ikke alltid så godt i praksis dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (14 timer siden):

Kilden din da gjør det klart at mange tolker uttrykket som upresis, verdiladet og ekskluderende, som du vet

Ja, og jeg er altså ikke enig i denne vurderingen. Det vil si, jeg forstår at mange kan tolke det slik. Men jeg er ikke enig i at det gjør at bruken er noe gal. At begrepet er upresist er bare tull.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...