Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Sitat

«Norsk avstamning»

Det viktigste kriteriet for at folk i Norge regner en innvandrer som godt integrert, er at person kan språket, med deltakelse i arbeidslivet som nummer to.

Dette er imidlertid ikke det samme som at folk anser dem for å være norske.

Hele 3 av 10 regner «norsk avstamning» som «svært viktig» eller «ganske viktig» for å anses som norsk, mens halvparten mener at det er viktig å være født i Norge for å være norsk.

https://www.aftenposten.no/norge/i/rAo8m3/fire-av-fem-mener-innvandrere-opplever-diskriminering-i-norge

Så hvis man ikke ser norsk ut vil 3 av 10 mene at man er utlending selv om man er født her. Hvor kommer du egentlig i fra. Det kan være plagsomt i lengden og måtte svare for i ulike sammenhenger. 

Og Lan Marie er en av dem som har fått gjennomgå. En salig blanding av rasisme og kvinnehat, sier Tina Bru. En av hetserne har beklaget. Det synes jeg er bra.

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, jjkoggan said:

Her er  hva norskfødte med innvandreforeldrer sier.    

Du snakker om flere Jim Crow lover fordi flere sier ikke noe om rase selv om hensikten er rasediskriminering.

image.thumb.png.77f15b81e49f1fc482b0c565155160e5.png

Legg merke til "opplevd forskjellsbehandling". Dette kan i høyeste grad ha elementer av sterkt biased oppfatninger - selv egne fordommer. Man kan oppleve seg forskjellbehandlet for usikkerheter man har ift. egen person, situasjon, opphav, selvbildet og en hel del annet.

Har man hatt en eller flere dårlige opplevelser i løpet av livet (kanskje helt andre steder i verden) pga. av kjønn, hudfarge, overvekt/kropp, etnisitet ol. så vil man vesentlig lettere koble alle lignende opplevelser til å ha samme årsak til "opplevd" forskjellsbehandling (trenger ikke en gang å være forskjellsbehandling). Dette er det også forsket på og er grunnlag for all type kognitiv behandling.

Ergo synes jeg man skal være ekstremt forsiktig med å bruke anektdoter fra slike type spørreundersøkelser som statistikk og empiri eller en form for bevisføring i hvor stor grad det faktisk forekommer. Det ville ikke overaske meg om graden av "false positives" i dette er høyere enn man tror.

Jeg mener ikke på noen som helst måte å bagatellisere noens opplevelser og vet selv hvor ødeleggende det kan være for et menneske å utsettes for slike uverdigheter bare pga. kroppen du er født inn i. Men vet også at eks. kognitiv terapi man ofte får pga. slikt belyser biasen man utvikler pga. det.

 

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 minutter siden):

Legg merke til "opplevd forskjellsbehandling". Dette kan ha i høyeste grad elementer av biased oppfatninger.
Man kan oppleve seg forskjellshendlet for usikkerheter man har ift. egen person, situasjon og en hel del annet.

Har man hatt en eller flere dårlige opplevelser i løpet av livet (kanskje helt andre steder i verden) pga. av kjønn, hudfarge, overvekt/kropp ol. så vil man vesentlig letter koble alle opplevelser man tolker som forskjellsbehandling til å ha samme årsak. Dette er det også forsket på og er grunnlag for all type kognitiv behandling.

Ergo synes jeg man skal være ekstremt forsiktig med å bruke anektdoter fra type spørreundersøkelser som statistikk og empiri.

Hvis rundt 50% av nordmenn ikke ønsker å ha mange somaliske naboer blir det fornuftig å tro at det gjelder også arbeidslivet til noe grad.  Forskjellsbehandling kan skje uten at vedkommende vet det, noe som CV undersøkelsen viser

  • Liker 3
Lenke til kommentar
25 minutes ago, jjkoggan said:

Hvis rundt 50% av nordmenn ikke ønsker å ha mange somaliske naboer blir det fornuftig å tro at det gjelder også arbeidslivet til noe grad.  Forskjellsbehandling kan skje uten at vedkommende vet det, noe som CV undersøkelsen viser

Ikke helt enig.  Jeg kjenner mange som ikke ønsker folk som spiller mye høy musikk som naboer men de har ingenting i mot å ha de som gode vennskaplige kolleger på jobb eller eks. venner utenfor jobb. Skulle de også tilfeldigvis komme fra Eritrea og like å spille piano sent på kveldene så er man ikke rasist av den grunn. Årsaken er ikke hudfargen eller etnisiteten.

Det ene gir ikke nødvendigvis det andre eller tredje.

Jeg har også vanskelig for å tro at 50% av nordmenn skulle svart noe slik om somalere og ennå vanskligere for å tro at alle disse 50% skulle være hvite.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers ift. fordommer og biaser vi alle bærer med oss gjennom livet, gjerne basert på alt fra opplevelser til miljø, synes jeg beskrives godt her.
 

Quote

 

One scientist who studied unconscious bias for years said that being aware of your own prejudices doesn’t make it any easier to overcome them.

Therefore, you must assume, at all times, that unconscious bias is influencing your decisions and you must create protocols that prevent you from indulging those biases and behaving in a discriminatory way.

When someone says you are prejudiced, the correct response is, “Yes, I am.” Because everyone is biased. Everyone!

We all make assumptions based on what books people read and how clean their house is and what school they went to, what team they root for, their clothes, their weight, their language.

There first question you must ask yourself is: is it possible that I have preconceived notions about people

 

Det gjelder også i aller høyeste grad rundt hvordan man tolker en situasjon man opplever som ubehagelig, urettferdig, uhøfflig etc.

- Hva er årsaken til at personen så stygt på meg
- Hvorfor hilser ikke vedkommende på meg
- Hvorfor fikk jeg ikke den jobben eller forfremmelsen
- Jeg har søkt 100 stillinger på 3mnd uten å få et svar
- Hvorfor slang de bemerkninger etter meg som virket å være av negativ art
- Hvorfor vil ikke den personen sitte ved siden av meg i kantina
- Hvorfor blir samtalen stille når jeg kommer
- Hvorfor var den parkeringsvakta så uhøfflig
- Hvorfor ble jeg avvist
- Hvorfor må jeg ta de oppgavene ingen ser ut til å ville ha
- Hvorfor fikk ikke jeg lønnsforhøyelse

Når man opplever ting som føles vondt og trigger minner om tidligere traumer, er det lett å trekke feilaktig konklusjon om at det må være av samme årsak som tidligere opplevelse. De er rasister, de liker meg ikke, de er kvinnefiendtlige, de er homofobe, jeg har ikke riktig bakgrunn, jeg er ikke attraktiv nok osv.

Mens i virkeligheten kan det være et mylder av årsaker som ikke en gang har noe med deg som menneske å gjøre.

Jeg er sterkt i mot all form for rasisme og fordommer som skulle føre til diskriminerende handlinger og påvirke menneskers liv i negativ retning. Jeg ønsker debatter som gjør slutt på alt dette en gang for alle. Men først er man nødt til å være ærlig og ryddige nok til å akseptere at det man observerer ikke alltid har årsakene man tror.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (11 timer siden):

Ikke helt enig.  Jeg kjenner mange som ikke ønsker folk som spiller mye høy musikk som naboer men de har ingenting i mot å ha de som gode vennskaplige kolleger på jobb eller eks. venner utenfor jobb. Skulle de også tilfeldigvis komme fra Eritrea og like å spille piano sent på kveldene så er man ikke rasist av den grunn. Årsaken er ikke hudfargen eller etnisiteten.
 

Årsaken er fordommer mot somaliere som de mener (uten å vite dem) skal oppføre en eller annen måte de ikke liker. Uansett er det fordommer mot en etnisk gruppe og heter rasediskriminering.  
 

Sitat

Det ene gir ikke nødvendigvis det andre eller tredje.

Selvsagt,  men det er fornuftig å tro det

 

Sitat

Jeg har også vanskelig for å tro at 50% av nordmenn skulle svart noe slik om somalere og ennå vanskligere for å tro at alle disse 50% skulle være hvite.

Alt er mulig, lyver Aftenposten ofte?

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 timer siden):

Ellers ift. fordommer og biaser vi alle bærer med oss gjennom livet, gjerne basert på alt fra opplevelser til miljø, synes jeg beskrives godt her.
 

Det gjelder også i aller høyeste grad rundt hvordan man tolker en situasjon man opplever som ubehagelig, urettferdig, uhøfflig etc.

- Hva er årsaken til at personen så stygt på meg
- Hvorfor hilser ikke vedkommende på meg
- Hvorfor fikk jeg ikke den jobben eller forfremmelsen
- Jeg har søkt 100 stillinger på 3mnd uten å få et svar
- Hvorfor slang de bemerkninger etter meg som virket å være av negativ art
- Hvorfor vil ikke den personen sitte ved siden av meg i kantina
- Hvorfor blir samtalen stille når jeg kommer
- Hvorfor var den parkeringsvakta så uhøfflig
- Hvorfor ble jeg avvist
- Hvorfor må jeg ta de oppgavene ingen ser ut til å ville ha
- Hvorfor fikk ikke jeg lønnsforhøyelse

Når man opplever ting som føles vondt og trigger minner om tidligere traumer, er det lett å trekke feilaktig konklusjon om at det må være av samme årsak som tidligere opplevelse. De er rasister, de liker meg ikke, de er kvinnefiendtlige, de er homofobe, jeg har ikke riktig bakgrunn, jeg er ikke attraktiv nok osv.

Mens i virkeligheten kan det være et mylder av årsaker som ikke en gang har noe med deg som menneske å gjøre.

Jeg er sterkt i mot all form for rasisme og fordommer som skulle føre til diskriminerende handlinger og påvirke menneskers liv i negativ retning. Jeg ønsker debatter som gjør slutt på alt dette en gang for alle. Men først er man nødt til å være ærlig og ryddige nok til å akseptere at det man observerer ikke alltid har årsakene man tror.

De fleste voksne har mistolket andres intensjoner/handlinger og skjønner at det er lett å gjøre

  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (12 timer siden):

Hvis rundt 50% av nordmenn ikke ønsker å ha mange somaliske naboer blir det fornuftig å tro at det gjelder også arbeidslivet til noe grad.  Forskjellsbehandling kan skje uten at vedkommende vet det, noe som CV undersøkelsen viser

Nå har jeg både hatt naboer og kollegaer som har vært fra Somalia, og jeg kan skjønne at folk er skeptiske.

Ikke at man skal dra alle under en kam, det finnes selvfølgelig skikkelige somaliere, men mange av dem oppfører seg dårlig i Norge. Det er ikke greit å diskriminere, men ofte har denne diskrimineringen en grunn, og for somalieres del er den litt selvpåskylt. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (14 minutter siden):

Nå har jeg både hatt naboer og kollegaer som har vært fra Somalia, og jeg kan skjønne at folk er skeptiske.

Ikke at man skal dra alle under en kam, det finnes selvfølgelig skikkelige somaliere, men mange av dem oppfører seg dårlig i Norge. Det er ikke greit å diskriminere, men ofte har denne diskrimineringen en grunn, og for somalieres del er den litt selvpåskylt. 

Det finnes selvsagt gjennomsnitter og kulturelle normer, men alle individer burde ha retten til å bli dømt som et individ, ikke pga andre som tilhører deres etnisk gruppen.   

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (5 timer siden):

Det finnes selvsagt gjennomsnitter og kulturelle normer, men alle individer burde ha retten til å bli dømt som et individ, ikke pga andre som tilhører deres etnisk gruppen.   

Her er vi enige, men folk har nærmest et naturinstinkt til å gruppere folk. Dette er ikke noe nytt bare tenk på tatere og reisende før. Disse ble også gruppert inn som en "dårlig" gruppe. Det er dessverre slik at individet ikke kan velge hvilken nasjonalitet man tilhører sett utenfra. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 5/28/2021 at 5:13 AM, jjkoggan said:

Årsaken er fordommer mot somaliere som de mener (uten å vite dem) skal oppføre en eller annen måte de ikke liker. Uansett er det fordommer mot en etnisk gruppe og heter rasediskriminering.  

Jeg er jo ikke uenig i at diskriminering mot en gruppe mennesker basert på hudfarge og/eller nasjonalitet er rasisme. Dette ser man forekomme stadig vekk i kommentarfelt i sosialt media og aviser (folk fra verste hold gjør seg synlig). Eks. fikk polakker mye skyld for korona spredning i Norge,  her kan man diskutere hvorvidt det er riktig å omtale det på denne måten.

Ikke minst så vi folk i koronatråden her i forumet som gjentatte ganger snakket nedsettende om mørkhudede i grorudalen. Dette så man også i avisene.

Men jeg skulle gjerne sett undersøkelsen så jeg kan se på hvordan den er gjort. For jeg tenker fortsatt at rasisme på generelt grunnlag ikke er noe større problem enn all annen diskriminering vi opplever i samfunnet uavhengig av hudfarge. Jeg tenker at vi må ta all diskriminering under ett om vi skal komme noen vei.

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
43 minutes ago, jjkoggan said:

Det finnes selvsagt gjennomsnitter og kulturelle normer, men alle individer burde ha retten til å bli dømt som et individ, ikke pga andre som tilhører deres etnisk gruppen.   

Samtidig ser ikke det ut som at dette er noe du tar hensyn til når det kommer til white privilege som du mener eksisterer. 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sjokkert over å bli utsatt for rasisme i bygda: – Flau over hjemstedet mitt
https://www.nrk.no/innlandet/henriette-og-ektemannen-fra-marokko-opplever-rasisme-i-den-lille-bygda-flisa-i-asnes-1.15512707

Sitat

En hel bunke med rasistiske flygeblad møtte Henriette Syversen på Flisa. Flygebladene utgir seg for å være fra ektemannen med Henriettes telefonnummer på, og oppfordrer til innmelding i IS.

– Det er helt forkastelig og uakseptabelt. Rasisme hører ikke hjemme noe sted. Jeg er flau over hjemstedet mitt, sier Henriette Syversen fra Flisa i Åsnes.

Da hun og ektemannen Amine gikk av bussen i hjembygda i går, fant de en bunke med rasistiske flygeblader som hang dem ut.

Sitat

Ordføreren er opprørt over hva folk får seg til i 2021. Heggelund sier hun ser rasisme og netthets ikke bare i Åsnes, men i hele Norge.

– Jeg tenker at nå må folk skjerpe seg. Kongen sa at Norge er sammensatt av mange forskjellige folk. Alle er like mye verdt og alle er velkommen. Den støtter jeg, sier Heggelund.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Veldig kjekt dette men er det noe jeg er lei så er det kommentarer som "Dette er ikke bra, vi må respektere hverandre". Det er kun bla-bla vi stadig hører i det uendelige. Det skjer aldri noe av at man bare og kun står å prater i det vide og brede.

Skal det skje noe må man gjøre -all- form for diskriminering straffbart. Blir du trakassert eller diskriminert på bygda fordi du er fra Eritrea eller fordi du er homofil eller overvektig så må det bli lettere å sørge for at man får straff for slikt. Det gjelder også om man blir trakassert som hvit av mørkhudede.

Ingen form for diskriminering og hets er greit. Ei heller aldersdiskriminering i arbeidslivet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Enig i det, men tråden heter nå «rasisme i Norge», så den handler om den delen av problemene vi har med diskriminering og hets i Norge. Man må kunne diskutere rasismen og anerkjenne det som et problem uten at man skal måtte trenge å påpeke hva man mener er like ille eller verre. Det blir ikke et mindre problem for de som utsettes for det av den grunn :) 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg går kun inn med det når det menes at rasisme er et større samfunnsproblem i Norge enn annen form for diskrimering. Da må det være lov å si fra.

Og det beste er om man kan jobbe sammen om samlet sak fremfor å ha ørten smågrupper som skal bekjempe hver sin del. Det er også lov å mene.

Jeg har heller ikke bagatellisert rasisme men stilt spørsmål til hva som faktisk er rasisme når man baserer statistikk på anektdoter. Jeg er ikke tilhenger av stråmannargumentasjon der Snikpellik.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (4 timer siden):

Samtidig ser ikke det ut som at dette er noe du tar hensyn til når det kommer til white privilege som du mener eksisterer. 
 

Jeg tror ikke du forstår hva white privilege betyr.  White privilege gjelder hva samfunnet generellt mener og inkluderer alle etniske grupper.  

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
DjSlayer skrev (4 minutter siden):

Marxisme, og er bare tull i fra marxistiske ideologer fra akademia, trengs ikke å ta seriøst. Heller sette de i gapestokk for å le åpentlyst av.

Jeg pleier også ikke å ta slike innlegg som dette seriøst når det  ikke inneholder noe annet enn ubegrunnede påstander

  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (Akkurat nå):

Jeg pleier også ikke å ta slike innlegg som dette seriøst når det  ikke inneholder noe annet enn ubegrunnede påstander

Jeg vet hvor den ideen om "white privilege" kommer i fra, ingenting man burde ta så seriøst, "Critical Race Theory" er svært rasistisik i seg selv. Det virker som om noe nazistene ville ha funnet opp. For å være svært ærlig, det hører til i det samme politiske spekteret som nazismen, identitetspolitikk.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...