Jump to content
Redaksjonen.

300.000 elbiler nærmer seg med stormskritt – men salgstakten faller

Recommended Posts

Vi er vel i et slags Osborne øyeblikk der de fleste venter på de nyeste elbilene som er gode nok til å fungere som familiens eneste bil. Da må en kjøre komfortabelt 300km vinterstid uten å måtte lade. Og så må en kunne lade med effekt langt over 50kW i snitt opp til 80%, helst til 90%. Om en har buffer nok til å ha høyt tempo på ladingen fra 80 til 90% å må de tidligere nevnte 300km kunne kjøres på intervallet 20 - 90% oppladet kapasitet på batteripakken.

Selv dropper jeg ID.3 og ser om ID. 4 gir meg taklast, rekkevidde og ladehastighet til en overkommelig pris.

  • Like 1

Share this post


Link to post

De stadige nedslående endringene i elbilpolitikken gjør at man tenker om det kanskje er forbi? At elbiler ikke lenger vil være populære? Vanskeligere og dyrere å parkere elbilen. Altfor få gateladere som også er blitt for dyre. Innført bompenger på elbiler og snart er vel kollektivfeltet en saga blott.

Sett under ett så sliter elbiler bruktmarkedet nok som det er pga stadige nyere og bedre utgaver gjør at elbilpioneerene må se sine Leafen og Trillinger bli omtrent verdiløse. Også Teslaer begynner å dra på årene og raser i pris. Kanskje man nå forstår hvorfor det er nødvendig med elbilfordeler?

Altså begynner innstrammingene å virke. Folk blir skeptiske å kjøper mer tradisjonelt fossilt. Som man reder sånn ligger man. Det ironiske her er at det er MDG som dreper elbilsatsningen.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Annonse

På et tidspunkt vil distribusjonsnettet for fossilt begynne å ryke. Ettersom elbiler som regel blir foretrukket som beste alternativ vil bensinstasjonene dø ut. Bilverkstedene tømmes også for oppdrag ettersom elbilene er enklere og mer driftssikre.

  • Like 8

Share this post


Link to post
Mutant_100 skrev (18 minutter siden):

På et tidspunkt vil distribusjonsnettet for fossilt begynne å ryke. Ettersom elbiler som regel blir foretrukket som beste alternativ vil bensinstasjonene dø ut. Bilverkstedene tømmes også for oppdrag ettersom elbilene er enklere og mer driftssikre.

Verkstedene vil ha nok å gjøre, de må bare gjøre omstillingen. Folk kjører minst like idiot på veiene som før :)

Det må byttes bremser, det må byttes fjærer og dempere. Foringer, bærearmer, understell generelt. Bare fordi en elbil ikke har fossil motor, er det fortsatt ting å ta tak i. La oss ikke glemme paneler som blir bulket, felger som blir kantkjørt, vinduer som har fått steinsprut. La oss heller ikke glemme ekstremt avanserte systemer som vil trenge feilsøking og reparasjon. ("Kameraspeilene" på Audi E-Tron for eksempel).

Bensinstasjonene dør sakte men sikkert ut ja, men det har de gjort i mange år allerede. De har gått fra servicestasjoner hvor du faktisk kunne kjøpe nødvendig vedlikeholdsprodukter til bilen din. Nå tjener de penger på dyr brus og burger. Men så lenge folk ikke har lader hjemme, vil arealet for ladere utenfor stasjonsbygget være gull verdt. Og ettersom folk i en del år fremover fortsatt må lade på bensinstasjoner, øker kanskje salget av nevnt brus og burger?

  • Like 4

Share this post


Link to post
Mutant_100 skrev (30 minutter siden):

Bilverkstedene tømmes også for oppdrag ettersom elbilene er enklere og mer driftssikre.

Bilverkstedene burde gjøre seg litt om til mer "luksus" tjenester i tillegg, så vil de klare seg fint dem. Om jeg har muligheten til å kjøpe ei god vask og polering for 500-1,000 kr de få gangene jeg må inn der, så gjør jeg gjerne det. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Vertical^ skrev (26 minutter siden):

Verkstedene vil ha nok å gjøre, de må bare gjøre omstillingen. Folk kjører minst like idiot på veiene som før :)

Det må byttes bremser, det må byttes fjærer og dempere. Foringer, bærearmer, understell generelt. Bare fordi en elbil ikke har fossil motor, er det fortsatt ting å ta tak i. La oss ikke glemme paneler som blir bulket, felger som blir kantkjørt, vinduer som har fått steinsprut. La oss heller ikke glemme ekstremt avanserte systemer som vil trenge feilsøking og reparasjon. ("Kameraspeilene" på Audi E-Tron for eksempel).

Det sier seg selv at det blir mindre å gjøre når det er færre ting som kan gå galt.

  • Like 3

Share this post


Link to post

Tror man skal lete litt for å finne verksteder som gjør store motor reparasjoner. Om motoren ryker i en bil er det skjelden den blir reparert. Den blir som regel skiftet ut. Dette er jo ofte mye arbeid men det skjer relativt skjelden. Mesteparten av arbeid på bilverksteder er skader, hjuloppheng og skifte av defekte komponenter som nevnt av andre. Om bensinstasjoner forsvinner er vel en naturlig utvikling. Nye biler kjører utrolig langt på en tank. Hybrid biler vil gjøre dette enda bedre. Rene el biler blir sikkert også flere av for dem som har et bruksmønster der dette er gunstig. 

Tror også at nye modeller fra vw BMW Skoda Volvo og div andre vil sette fart i el bil salget. Folk ønsker biler med god byggekvalitet, store valgmuligheter, godt forhandler nettverk osv. Folk som på død og liv skal ha en bil som er lynrask ut av lyskrysset har fått sine biler. For mange er det viktigere å ha en bil som ikke stadig må kjøres lange turer til og fra verksted.

  • Like 2

Share this post


Link to post
oophus3do skrev (21 minutter siden):

Bilverkstedene burde gjøre seg litt om til mer "luksus" tjenester i tillegg, så vil de klare seg fint dem. Om jeg har muligheten til å kjøpe ei god vask og polering for 500-1,000 kr de få gangene jeg må inn der, så gjør jeg gjerne det. 

Mange bilverksteder vasker bilen før de tar den inn i verkstedhallen. 

Share this post


Link to post
Trestein skrev (1 minutt siden):

Mange bilverksteder vasker bilen før de tar den inn i verkstedhallen. 

Ja, det gjør jo det om det skal kødde under f.eks, men jeg snakker om en litt mer grundig runde. Det hadde vært deilig når man uansett har bilen inne, at man kunne kjøpt ei skikkelig omgang med voksing og full pakke liksom. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Ja, det gjør jo det om det skal kødde under f.eks, men jeg snakker om en litt mer grundig runde. Det hadde vært deilig når man uansett har bilen inne, at man kunne kjøpt ei skikkelig omgang med voksing og full pakke liksom. 

Tror ikke jeg ville betalt timepris for det. Men jeg må innrømme at jeg er en slaur når det gjelder bilvask. Naboen vasker bilen like mangen ganger i uken som jeg gjør i året. Fordelen er at jeg plutselig har ny bil to ganger i året.

Share this post


Link to post

Hvis du tror man får full pakke for 500-1000 NOK da bør du revurdere ditt syn. Enten blir det kjapt og slurvete, eller så drives det i gråsonen skattemessig. Jeg detailer litt på privaten bare sånn for moro på egne biler, og full vask av en bil kan fort ta 2 timer, særlig etter en lang vinter. Hvis man begynner å kjøre med maskin på en bil som fortsatt er litt skitten blir det fort stygt og ripete i lakken når man drar utover piggdekkstøv, salt og asfalt rester. De fleste skjønner ikke teorien, stegene og tidsbruken på en skikkelig vask og hvorfor det koster litt for å gjøre det skikkelig.

  • Like 3

Share this post


Link to post
kremt skrev (3 minutter siden):

Hvis du tror man får full pakke for 500-1000 NOK da bør du revurdere ditt syn. Enten blir det kjapt og slurvete, eller så drives det i gråsonen skattemessig. Jeg detailer litt på privaten bare sånn for moro på egne biler, og full vask av en bil kan fort ta 2 timer, særlig etter en lang vinter. Hvis man begynner å kjøre med maskin på en bil som fortsatt er litt skitten blir det fort stygt og ripete i lakken når man drar utover piggdekkstøv, salt og asfalt rester. De fleste skjønner ikke teorien, stegene og tidsbruken på en skikkelig vask og hvorfor det koster litt for å gjøre det skikkelig.

Med mindre du driver en karateskole tror jeg du har rett. Det er mye arbeid.

  • Like 3

Share this post


Link to post

Har du sett timeratene til et seriøst merkeverksted? Hvor mye tror du du får vasket og polert der, om de skal dekke inn tapte inntekter på reparasjoner?

En GOD vask og polering koster fort 5000,-.

 

Share this post


Link to post
12 hours ago, JØI said:

Vi er vel i et slags Osborne øyeblikk der de fleste venter på de nyeste elbilene som er gode nok til å fungere som familiens eneste bil. Da må en kjøre komfortabelt 300km vinterstid uten å måtte lade. Og så må en kunne lade med effekt langt over 50kW i snitt opp til 80%, helst til 90%. Om en har buffer nok til å ha høyt tempo på ladingen fra 80 til 90% å må de tidligere nevnte 300km kunne kjøres på intervallet 20 - 90% oppladet kapasitet på batteripakken.

Selv dropper jeg ID.3 og ser om ID. 4 gir meg taklast, rekkevidde og ladehastighet til en overkommelig pris.

Duppen i salget som ses nå er bare fordi de fleste knapt har hatt bruk for bil de siste månedene, og da selvfølgelig heller ikke har tenkt så mye på å kjøpe ny. De bilforhandlerne som fortsatt baserer seg på fysisk oppmøte for kontraktsignering har sannsynligvis fått en ekstra kraftig reduksjon.

Synd at TU ikke kan slenge på et eneste avsnitt med undersøkende journalistikk i disse artiklene, og ikke bare referat fra statistikken.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Timespris på verksted er vel oppi 1600kr noen plasser. Klart de ikke bruker 2 timer på å shine bilen da.

Forøvrig gjør man mekanikerne som skal fikse bilen en stor tjeneste om man spyler bilen godt før man leverer den. Å stå under en skitten bil å skru er ikke noe trivelig opplevelse med all sand og møkk man får i ansiktet. Mulig de får utført arbeidet raskere da også så man sparer litt penger.

  • Like 1

Share this post


Link to post
kremt skrev (9 timer siden):

Hvis du tror man får full pakke for 500-1000 NOK da bør du revurdere ditt syn. Enten blir det kjapt og slurvete, eller så drives det i gråsonen skattemessig. Jeg detailer litt på privaten bare sånn for moro på egne biler, og full vask av en bil kan fort ta 2 timer, særlig etter en lang vinter. Hvis man begynner å kjøre med maskin på en bil som fortsatt er litt skitten blir det fort stygt og ripete i lakken når man drar utover piggdekkstøv, salt og asfalt rester. De fleste skjønner ikke teorien, stegene og tidsbruken på en skikkelig vask og hvorfor det koster litt for å gjøre det skikkelig.

For 1,000 NOK så regner jeg med vask av normale overflater og polering for eksteriøret - altså "vaskehall +" type deal. Med utstyr så tar ikke det 2 timer. Uansett var jo poenget at de kan legge til flere slike tilbud. Jeg hadde fint hoppet på det tilbudet engang i blant om det var mulig, og det spiller ingen rolle om prisen justeres for bilen man er inne med. Er den skikkelig møkkete og ting har satt seg på overflaten så ja, sleng på mer penger. Det finnes jo firma som gjør dette skikkelig grundig for 5-6k, så poenget er ikke å ta over den nisjen, men et lite stykke i mellom hadde jeg satt pris på. 

Edited by oophus3do
  • Like 1

Share this post


Link to post

Anbefaler deg å bruke vaskeautomaten på benserten i stedet for "bakgårds-sjappene". Like bra resultat.

Detailing av bilen koster i området 8-10.000kr og opp.

Share this post


Link to post

Tittelen er så til de grader villedende. Den gir inntrykk av at elbilandelen faller. Det er jo det motsatte som skjer.

Er det en bevisst villedning?

  • Like 3

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...