Gå til innhold

300.000 elbiler nærmer seg med stormskritt – men salgstakten faller


Anbefalte innlegg

Sturle S skrev (6 minutter siden):

Kva bilprodusent er dette, trur du?  Hint: Det er ikkje Tesla:

"Currently, only about a third of all new cars are to roll off the production line are free of errors caused by production problems. The remaining vehicles have to be reworked, which is costly."

https://www.electrive.com/2020/06/03/vw-and-porsch-rumoured-to-get-new-brand-bosses/

Desto mer imponerende med så få problembiler som havner hos kunder da isåfall, når de tar seg tiden til å sjekke produktene på forhånd. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Siden mars har markedsandelen for elbiler gått ned fra 56 til 43 prosent. Etter to strake måneder med nedgang endte markedsandelen til elbilene på 43 prosent sist måned."

"Til tross for en nedgang i totalsalget på 39 prosent, ble det solgt flere ladbare hybridbiler i mai 2020, enn samme måned i fjor. Markedsandelen for ladbar hybridbil har dermed økt til over det dobbelte, fra elleve prosent i mai 2019 til 23 prosent i mai 2020.

- Midt i krisen går ladbar hybridbiler mot strømmen, og opplever økt salg."

"Spesielt Tesla glimrer med sitt fravær på topplista. Faktisk må vi helt ned til 26. plass over maisalget blant bilmerkene, før Tesla dukker opp med bare 31 nye registreringer."

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (7 timer siden):

Det blir det vel vanskelig å så før året er over ;) Men den vil neppe klatre på statisikken før over sommeren, de som bestiller nå får beskjed om 4-5 måneders ventetid og de som venter på bil bestilt for en stund siden har fått beskjed om ca. august. 

Leste nettop at leveringstid på model y var rekordlav 4-8 uker. Mulig at det var i USA. Resten av tesla modellene var kort leveringstid på også.

Lenke til kommentar
1 hour ago, gamlefar said:

"Siden mars har markedsandelen for elbiler gått ned fra 56 til 43 prosent. Etter to strake måneder med nedgang endte markedsandelen til elbilene på 43 prosent sist måned."

Då går alltid ein større del elbilar i mars enn i mai.  Det gjeld i alle år frå 2014 til i år, og sikkert før 2014 òg.  Difor er det vanleg å samanlikne tala med same månad året før.

 

I mars 2020 stod nullutsleppsbilane for 55,9%.  I mars 2019 stod dei for 58,4%.  Dvs at vi hadde ein nedgang i mars i år, samanlikna med mars i fjor, og frå mars til mai i fjor var jo nedgangen formidabel!  I mai i år hadde vi derimot ein oppgang i salet av elbilar i høve til alle andre drivstoff, samanlikna med mai i fjor.  Dersom ikkje fabrikken til Tesla hadde stått, hadde det vorte registrert fleire nye elbilar.

 

No er det framleis koronatilstandar i bilmarknaden, so det er vanskeleg å samanlikne med sjølv tilsvarande månad året før.

1 hour ago, gamlefar said:

"Til tross for en nedgang i totalsalget på 39 prosent, ble det solgt flere ladbare hybridbiler i mai 2020, enn samme måned i fjor. Markedsandelen for ladbar hybridbil har dermed økt til over det dobbelte, fra elleve prosent i mai 2019 til 23 prosent i mai 2020.

- Midt i krisen går ladbar hybridbiler mot strømmen, og opplever økt salg."

Skiftet har gått frå ikkje ladbare hybridar til ladbare hybridar, ikkje frå elbil til ladbar hybrid.

1 hour ago, gamlefar said:

"Spesielt Tesla glimrer med sitt fravær på topplista. Faktisk må vi helt ned til 26. plass over maisalget blant bilmerkene, før Tesla dukker opp med bare 31 nye registreringer."

Litt pussig om Tesla hadde nådd høgt opp på statistikken når ikkje har produsert bilar, kanskje?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (11 minutter siden):

Tja, då kronekursen var på sitt lågaste sette Tesla opp prisane.  No er kronekursen mykje betre og Tesla set ned prisane.  Er det veldig overraskande?

Tja tviler på at den norske krona har mye å si for prisene i usa

https://www.theverge.com/2020/5/27/21271607/tesla-model-3-e-x-price-cuts-north-america-china

Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 minutter siden):

Tja tviler på at den norske krona har mye å si for prisene i usa

https://www.theverge.com/2020/5/27/21271607/tesla-model-3-e-x-price-cuts-north-america-china

Når man får dobbelt med bil i en Toyota Camry til halve prisen, lavere forsikring og bensin til to kroner literen så begrenser en Model 3 seg til Musk-fans og de som setter til side alle rasjonelle grunner for et bilkjøp.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Trestein said:

Tja tviler på at den norske krona har mye å si for prisene i usa

https://www.theverge.com/2020/5/27/21271607/tesla-model-3-e-x-price-cuts-north-america-china

Frå artikkelen:

Other automakers such as GM, Ford, and Fiat Chrysler are offering 0 percent financing and deferred payment options.

 

Det er vel ikkje heilt utelukka at Tesla òg opplever reduksjon i etterspurnaden i eit land der 41 millionar har meldt seg arbeidsledige pga pandemien.  (Under finanskrisa då alle bilprodusentane måtte ha kriselån meldte 660.000 seg arbeidslause på det meste.)  Tesla reduserer produksjonskostnadane heile tida og har hatt svært gode marginar i det siste, og dei har vel ingenting å tene på å måtte redusere produksjonen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Tesla-salget har falt med 97 prosent siden i fjor

Sitat

Tesla kvitterte bare ut 31 biler i mai, viser registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Til sammenligning leverte de ut 705 Model 3 i samme måned i fjor, i tillegg til rundt 300 Model S og X-modeller.

Spørs om ikke storhetstiden for Tesla i Norge er over. Flere og flere oppdager de negative historiene med Tesla og det kommer flere og flere andre elbiler fra de etablerte merkene.

I tillegg erfarer flere av at elbil ikke passer til bruken pga lang ladetid og kortere rekkevidde. Er neppe tilfeldig at ladbare hybrider selger bedre nå.

 

Lenke til kommentar

Om man ikke vil ha Tesla, så må man gå for noe annet. Og de andre merkene har jo lang ladetid og langt ifra like bra ladenettverk.

Så da blir plutselig Hybrid interessant.

Kommet mange gode hybrider for tiden som kan kjøre ganske så langt på strøm. 

Når det gjelder Tesla så vil det nok komme seg veldig med Model Y. I sitt segment er den også best på de fleste punkter. De har dog bommet litt med designet på den synes jeg, og skulle skilt den litt mere ut fra Model 3.

Når det også ryktes at Model 3 snart får varmepumpe og 100kWt batteri (som vil gi 70+mil rekkevidde) forstår jeg og at noen venter litt med å trykke kjøp for tiden.

Men veldig mange har fått utsatt leveranse av bil også. Bare å lese litt på elbilforumet f.eks.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Når det gjelder Tesla så vil det nok komme seg veldig med Model Y. I sitt segment er den også best på de fleste punkter. De har dog bommet litt med designet på den synes jeg, og skulle skilt den litt mere ut fra Model 3.

Ekstremt enig. Jeg trur Tesla hadde gjort det mye bedre om de hadde mye mer separasjon innad i produktporteføjen sin, og det gjelder SW funksjoner i tillegg. Det er viktig at man har en litt mer segmentert produkt-linje  slik at kundene hele tiden ha noe å drømme om gjennom livet for oppgraderinger. 

Complexity skrev (9 minutter siden):

Når det også ryktes at Model 3 snart får varmepumpe og 100kW batteri (som vil gi 70+mil rekkevidde) forstår jeg og at noen venter litt med å trykke kjøp for tiden.

Det er egentlig rart at ikke Tesla er mer vokale rundt muligheten i å oppgradere batteriene. Hadde de hatt ei ordentlig verdikjede i resirkulasjonen av batteriene, så kunne man f.eks ha utnyttet denne skepsisen med å tilby batteri-retur og oppgradering for en billig penge når som helst i bilens levetid. 

Da hadde folk ikke tenkt så mye over det å kjøpe dagens produkter med 75kWh batteripakker, om de viste en oppgradering var mulig når 100kWh pakkene uansett var klare. Leverer du inn et batteri med 91% kapasitet, så burde man kunne fått 91% - kostnader for arbeid for å bytte pakken. Cellene kunne uansett ha blitt tatt ut og utnyttet for å bygge en ny 100kWh pakke istedenfor. 

De første som får til den verdikjeden vil vinne ekstremt mye på det. 






 

Lenke til kommentar

Skal ikke se bort fra at en slik oppgradering blir mulig en dag. Å ta ut og inn batteriet på en Tesla er ganske enkel operasjon om man har løftebukk. Er en del folk på YouTube som leker med Model S. Var en 75D som ble oppgradert til P100D f.eks ved å plukke delene fra en kræsja bil. 

Tesla satser vel dog på det nye batteriet sitt, og  kansje man en dag kan oppgradere til det.

https://www.google.com/amp/s/www.theverge.com/platform/amp/2020/5/14/21258650/tesla-million-mile-battery-catl-china-kilowatt-hour-cost-range-improvement

40+ mil rekkevidde er dog nok for de fleste og så lenge de bygger ut ladere i samme hastighet så vet ikke om etterspørselen blir så stor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (21 minutter siden):

Skal ikke se bort fra at en slik oppgradering blir mulig en dag. Å ta ut og inn batteriet på en Tesla er ganske enkel operasjon om man har løftebukk.

Problemet er å gjøre det billig. Om du (som Tesla) ikke får verdi tilbake fra batteriet du bytter ut, så må du ta deg 100% betalt stort sett for det nye batteriet i material og produksjons-kost om det gamle ikke er brukendes for noe. Da er det absolutt ingen som ville ha erstattet et brukbart batteri for et nytt et. 

Hadde de fokusert mye, mye, mye mer på batteri resirkulasjon og fått opp effektiviteten i å få tilbake materiale til et nytt batteri, så kan man fint ta inn ei gammel pakke med eldre celler man ikke planlegger å bruke lengre for å få ut materiale til annet bruk, og dermed kunne selge det nye batteriet billigere. I mellomtiden mens man uansett utnytter de samme cellene, så handler det jo bare om å rest-verdi fra batteriet som fremdeles har høy kapasitet. Da burde man kunne fått store rabatter ved å levere inn et "gammelt" 75kWh batteri med >90% kapasitet igjen for et nytt et. 

Det er rabbattene som mangler her. Det å skape ei verdikjede for å få tilbake batterier hadde vært godt for kloden, og formålet i det å selge biler med større sikkerhet. 

Complexity skrev (21 minutter siden):

40+ mil rekkevidde er dog nok for de fleste og så lenge de bygger ut ladere i samme hastighet så vet ikke om etterspørselen blir så stor.

Problemet er jo at 40 mils rekkevidde er "ok" når bilen er ny, mens den for mange tenker at rekkevidden kan være et problem når bilen nærmer seg det tiende året med naturlig degenerasjon i pakken, og med rykter om at bilen kan miste effekt, rekkevidde og ladehastighet plutselig, så kan man jo forstå at folk heller setter seg på gjerdet for å kjøpe siden de venter på den neste modellen. 

Hadde jeg kunnet kjøpt en elbil med sikkerhet i gode avtaler for å oppgradere den gjennom dens levetid, så hadde jeg vært mye mer villig til å kjøpe bilen.  Når man ser på prisingen på elbilene, så er jeg ekstremt glad for at jeg har valgt å lease fremfor å kjøpe, for det har jeg tjent en god del på. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...