Gå til innhold

Saken om Ahmaud Arbery: Selv skyld i at han døde?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

USA store deler av de er det jeg vil kalle frivillig segregerte, dette kommer tydelig fram i filmer derfra. De går på samme skoler, men fargede og hvite bor ikke i samme område eller engang besøker hverandre.

Ja jeg vet, det er ganske sykt.. Hvis du er svart og løper gjennom hvite nabolag så ber du om bråk enten av naboer eller politiet.

Og samme om hvite går inn i svarte nabolag, de må regne med juling eller ran eller livet på spill.

Dette er veldig forskjellig fra feks Europa, husk USA tar veldig lite asylsøkere osv også, ikke kebab sjapper der liksom.

Dette er ganske drøyt for oss, men verdt å nevne.. Når noe sånt skjer så glemmer folk mentaliteten i samfunnet. Og jeg synes man skal ta dette med før man forhåndsdømmer...

Mentalitet og normer er helt klart på trynet sett i våre øyne, men alle i Georgia vet om dette.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (19 minutter siden):

USA store deler av de er det jeg vil kalle frivillig segregerte, dette kommer tydelig fram i filmer derfra. De går på samme skoler, men fargede og hvite bor ikke i samme område eller engang besøker hverandre.

Ja jeg vet, det er ganske sykt.. Hvis du er svart og løper gjennom hvite nabolag så ber du om bråk enten av naboer eller politiet.

Og samme om hvite går inn i svarte nabolag, de må regne med juling eller ran eller livet på spill.

Dette er veldig forskjellig fra feks Europa, husk USA tar veldig lite asylsøkere osv også, ikke kebab sjapper der liksom.

Dette er ganske drøyt for oss, men verdt å nevne.. Når noe sånt skjer så glemmer folk mentaliteten i samfunnet. Og jeg synes man skal ta dette med før man forhåndsdømmer...

Mentalitet og normer er helt klart på trynet sett i våre øyne, men alle i Georgia vet om dette.

USA er et veldig multikulturelt, men veldig segregert land. Kebab og falaffel sjapper finnes i massevis. Men at flere folkegrupper bor sammen finner man stor sett bare i de store byene, men ja , i USA bor stort sett i hvert fall i rurale strøk hvite med hvite og svarte med svarte.  De hvite bor bak gjerde områder med bevæpnede natteravnere, mens de svarte bor i ghettoer. 

Virker kanskje uvirkelig for oss men er realiteten i USA og mange andre multietniske land.  

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
3 hours ago, Mr.Duklain said:

USA er et veldig multikulturelt, men veldig segregert land. Kebab og falaffel sjapper finnes i massevis. Men at flere folkegrupper bor sammen finner man stor sett bare i de store byene, men ja , i USA bor stort sett i hvert fall i rurale strøk hvite med hvite og svarte med svarte.  De hvite bor bak gjerde områder med bevæpnede natteravnere, mens de svarte bor i ghettoer. 

Virker kanskje uvirkelig for oss men er realiteten i USA og mange andre multietniske land.  

Dere har sett på for mange Hollywood filmer.  Bare 3% av amerikanere bor bak «gjerde områder» og de fleste svarte ikke bor i ghettoer

https://www.google.com/amp/s/amp.theatlantic.com/amp/article/503744/

https://www.citylab.com/equity/2013/07/threat-gated-communities/6198/

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 time siden):

Dere har sett på for mange Hollywood filmer.  Bare 3% av amerikanere bor bak «gjerde områder» og de fleste svarte ikke bor i ghettoer

https://www.google.com/amp/s/amp.theatlantic.com/amp/article/503744/

https://www.citylab.com/equity/2013/07/threat-gated-communities/6198/

 

 

Skulle ha ordlagt med bedre, med gjerde områder mente jeg ikke spesifikk gated communty og som dine kilder viser så bor folk blandet i storbyene.

I artikkeln din står det også "African American residents. Often, those residents end up in inner ring suburbs, where housing is cheaper, but where there are fewer services and opportunities for employment." Dette kalles på folkemunnet ghettoer. 

Men ja selvfølgelig er det både rike svarte og fattige hvite i USA. Men at det finnes enda et skille mellom gruppene er ganske klart mener jeg. 

 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (8 timer siden):

USA er et veldig multikulturelt, men veldig segregert land. Kebab og falaffel sjapper finnes i massevis. Men at flere folkegrupper bor sammen finner man stor sett bare i de store byene, men ja , i USA bor stort sett i hvert fall i rurale strøk hvite med hvite og svarte med svarte.  De hvite bor bak gjerde områder med bevæpnede natteravnere, mens de svarte bor i ghettoer. 

Virker kanskje uvirkelig for oss men er realiteten i USA og mange andre multietniske land.  

I Storbyer finnes nok kebab, feks må vel være mulig i NY? Men studenter fra USA jeg har hørt på YouTube fra ganske store amerikanske byer sier de er sjokkert over hvor mye kebab sjapper og arabere det er i Norge. Er masse amerikanske intervju av folk som bor i Norge på YouTube.

USA tar kanskje imot noen flyktninger, men langt nær like mye som land i Europa... 

 

Lenke til kommentar

Avdødes familieadvokat kommer med noen svært rare uttalelser i forbindelse med Bryans arrestasjon og siktelse. 

Quote

“His response to this very loud, violent shotgun shots repeatedly, and someone being murdered in front of him, was silence. He just kept recording. You didn’t hear him gasp. He didn’t cut off the camera. He didn’t intervene. He didn’t honk his horn. And we believe that is because he knew what was about to happen, and he played a role in it.”

1. Alle vet jo at et lite trykk på bilhornet stopper tvert en kamp på liv og død. 

2. Han grep ikke inn i kampen fra så langt bak han var, virkelig sjokkerende altså. 

3. Han var stille og fortsatte å dokumentere hendelsen, som er det beste han kunne gjort for å faktisk vise hva som sljedde i ettertid. Dette er visst en uting nå og betyr at han er medskyldig? Bevare meg vel, for noen skakkjørte argumenter. Han advokaten vant ikke engang debattkonkurransene på barneskolen, for å si det sånn. 

Endret av debattklovn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg mistenke at Bryan neppe blir tiltalt og dømt for meir enn såkalla Reckless endangerment, forutsatt at tiltalemyndighetene kan påvise at han var ein partner til drapsmennene.

Er det etablert kven som ringte 911 i minuttene før hendinga? Er det mogleg at naboer har fanga hendinga på video, og video viser at han var deltakar i hendinga som leia til dette utfallet? Eller vitner som har stått frem? Eg har ikkje kikka etter oppdateringer i saka dei siste dagene.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Gouldfan said:

I Storbyer finnes nok kebab, feks må vel være mulig i NY? Men studenter fra USA jeg har hørt på YouTube fra ganske store amerikanske byer sier de er sjokkert over hvor mye kebab sjapper og arabere det er i Norge. Er masse amerikanske intervju av folk som bor i Norge på YouTube.

USA tar kanskje imot noen flyktninger, men langt nær like mye som land i Europa... 

 

USA har tatt inn mer flyktninger enn resten av verden i lang tid før Trump.  Det finnes ikke mange kebabsjapper fordi  det finnes ikke mange innvandrere fra midtøsten, relativt sett og de som har kommet er velintegrerte for det meste.  På andre hånd 10% av alle restauranter i USA er meksikanske, fordi latinoer finnes overalt i  USA. 

 https://www.pewresearch.org/fact-tank/2018/07/05/for-the-first-time-u-s-resettles-fewer-refugees-than-the-rest-of-the-world/

Number of refugees resettled in the U.S. falls below total from the rest of the world for the first time in 2017

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar
8 hours ago, Mr.Duklain said:

Skulle ha ordlagt med bedre, med gjerde områder mente jeg ikke spesifikk gated communty og som dine kilder viser så bor folk blandet i storbyene.

I artikkeln din står det også "African American residents. Often, those residents end up in inner ring suburbs, where housing is cheaper, but where there are fewer services and opportunities for employment." Dette kalles på folkemunnet ghettoer. 

Men ja selvfølgelig er det både rike svarte og fattige hvite i USA. Men at det finnes enda et skille mellom gruppene er ganske klart mener jeg. 

 

Gated communities er de eneste som har "gjerde med bevæpnedednatteravnere",

Bildet du maler er ganske overdrevet og lite nyansert.  Naboen til McMichaels, for eksempel, heter  Diego Perez som er latino.  Lokale ungdomskolen som Satilla Shores barn går på er 25% minoriteter

Lenke til kommentar
2 hours ago, debattklovn said:

Avdødes familieadvokat kommer med noen svært rare uttalelser i forbindelse med Bryans arrestasjon og siktelse. 

1. Alle vet jo at et lite trykk på bilhornet stopper tvert en kamp på liv og død. 

2. Han grep ikke inn i kampen fra så langt bak han var, virkelig sjokkerende altså. 

3. Han var stille og fortsatte å dokumentere hendelsen, som er det beste han kunne gjort for å faktisk vise hva som sljedde i ettertid. Dette er visst en uting nå og betyr at han er medskyldig? Bevare meg vel, for noen skakkjørte argumenter. Han advokaten vant ikke engang debattkonkurransene på barneskolen, for å si det sånn. 

Hensikten var å male et bilde, ikke bevis noe.  På andre hånd ville de fleste som plutselig vitnet noe slik reagerte  med å uttryke  at de ble overrasket.  En " OH my GOD! ville vært naturlig

Lenke til kommentar
17 minutes ago, jjkoggan said:

Hensikten var å male et bilde, ikke bevis noe.  På andre hånd ville de fleste som plutselig vitnet noe slik reagerte  med å uttryke  at de ble overrasket.  En " OH my GOD! ville vært naturlig

Hva spiller det egentlig for rolle? Folk reagerer på sterke hendelser ulikt. Å si oh my god er ikke en bedre eller verre måte å reagere på enn å være stille. 

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (33 minutter siden):

Gated communities er de eneste som har "gjerde med bevæpnedednatteravnere",

Bildet du maler er ganske overdrevet og lite nyansert.  Naboen til McMichaels, for eksempel, heter  Diego Perez som er latino.  Lokale ungdomskolen som Satilla Shores barn går på er 25% minoriteter

Jeg beklager hvis ikke bildet mitt var nyansert nok. Jeg mener jo selvfølgelig ikke at det er slik det var på 50-tallet i USA det er selvfølgelig bedre enn det, men der jeg mener er at det enda finnes skiller mellom svarte og hvite. At du skal henge deg opp at jeg skrev at hvite bor i områder med gjerdede natteravnere må være opp til deg. 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (5 timer siden):

I Storbyer finnes nok kebab, feks må vel være mulig i NY? Men studenter fra USA jeg har hørt på YouTube fra ganske store amerikanske byer sier de er sjokkert over hvor mye kebab sjapper og arabere det er i Norge. Er masse amerikanske intervju av folk som bor i Norge på YouTube.

USA tar kanskje imot noen flyktninger, men langt nær like mye som land i Europa... 

 

Er enig at det finnes nok flere kebabsjapper per innbygger i Europa enn i USA, falaffel virker mer populært i USA enn kebab så det kan være grunnen. Har faktisk spist kebab med amerikanere fra upstate New York, og kebab virket ikke helt fremmed for de. Er jo egentlig bare en taco fra midtøsten.  

Blir som fritert kylling for oss vil jeg tro. Ikke vanlig med fritert kylling sjapper, men folk vet hva det er. 

Men nå var ikke kebabsjapper normalt i Norge for 10 år siden heller. For 10 år siden var det en Oslo og Drammen greie. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Korleis befolkningen er fordelt mellom rase varierer enormt, mistenker eg.

Men det er typiskt ein trend med fattige distrikter og distrikter med svarte majoriteter, av ein rekke årsaker spesielt sentrert rundt første halvdelen av 1900 talet.

F.eks...

  • Redlining betydde at distriktene hovudsakleg okkupert av svarte ikkje kunne få normale boliglån. I staden måtte dei få lån hos lånehaier, som naturlig nok ikkje hadde kundenes beste interesser i tankene.
  • Segregering blei etter kvart fasa ut stykke for stykke, men var ofte møtt med motstand. F.eks i Baltimore kunne ein i perioder ikkje ha blandede raser i distrikter; det var ei svart og kvit strek om kven som kunne bu kor.
  • I distrikter kor slike regulasjoner ikkje var aktuelle var blockbusting forholdsvis populær taktikk for å tjene kjappe penger; ein solgte bolig til svarte, vel vitende at naboane ville bli skitskremte. Boligprisene ville då bombe kjapt. Dette høyres gjerne ut som ein god ting, men eigarane som skal bu der sitt gjerne igjen med svær gjeld dei aldri kan håpa tjena inn igjen.

...Osv, osv. Det er ikkje å skuffe under teppet at svarte blei sterkt utnytta, gjerne når dei allereie hadde vanskelig økonomi i ei verda kor me nekta dei anledning til å unnslippe den utnyttelsen.

Det er ikkje like mange av dei tingene på gang i dag, men svarte opplever framleis mykje økonomisk nedtur og personlig skade pga den historiske bakgrunnen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
46 minutes ago, debattklovn said:

Hva spiller det egentlig for rolle? Folk reagerer på sterke hendelser ulikt. Å si oh my god er ikke en bedre eller verre måte å reagere på enn å være stille. 

Mannen satte isolerte i en bil, hva han sa ville ingen ha hørt på enn seg selv.  At han ikke reagerte beviser ikke noe, men hvis han hadde sagt noe ville det støttet hans argumentet at han var bare en tilfeldig observatør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...