Gå til innhold

Saken om Ahmaud Arbery: Selv skyld i at han døde?


Anbefalte innlegg

Drunkenvalley skrev (2 minutter siden):

Du påstår det ikkje har noko med rase.

Du har gjort det openbart at det har alt med rase.

Om det ikke var rase involvert ville Ingen brydd seg.

Jeg vet svært lite om saken, og derfor er det ikke riktig å mene for mye.

911 ble ringt flere ganger. Jeg tror ikke Ku klux klan ville ringt ned 911 før de gikk til aksjon.

Jeg tror dette var en sak som endet tragisk i et annerledes land enn Norge.

Jeg tror ikke det var rasistisk motivert, men igjen jeg vet ikke nok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, debattklovn said:

Alt tyder på at drapet skjedde i selvpreservasjonens interesse. Ingenting tyder på at det er rasistisk motivert, som fake news media vil ha deg og meg til å tro. 

Du er ein patologisk løgnar utover trådene du deltar i. Kvifor skal me tru på deg igjen?

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Gouldfan said:

Er det hevn om han fortsatt jogger rundt i samme nabolag?

 I dette tilfellet er svaret ja så lenge dykk påstår at dette er ein respons på tidligere hendinga. Alternativet er drap... skjønt det er det jo likevel om drapsmennene gjorde noko ulovleg i denne situasjonen. ?

Eg har ingen informasjon som indikerer at Satilla Shores er noko anna enn offentlig område utenfor Brunswick. Det er ein såkalt "unincorporated community," som i hovudsak etter alt eg er kjent med betyr at det ikkje er ein del av Brunswicks administrative område, men utover det er det relativt lite info eg finn på ståande fot. 

Ikkje kan eg heller finna at drapsmennene var organisert som ein del av ein neighborhood watch, eller generelt var gitt tillatelse til å utøva dei handlingane dei gjorde av nokon. 

24 minutes ago, Gouldfan said:

Jeg vet ikke nok om saken, men det lille jeg får tak i tyder på at det er en svært svak sak. Mulig de må betale familien oppreisning, men jeg tviler sånn saken ser ut..

Det skal mykje til for at dei unnslipper oppreisning i mi meining. Standarden der er ikkje same som kriminell dom. Dei har jo konsekvent gjord tydeleg at det var mange alternativer som ville unngått at han var drepen. Ein trenge berre etablere at det var sannsynleg at situasjonen kunne unngås...

 

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har dykket inn i ny info nå...

Sånn jeg tolker dette så er det nok ikke typisk rasisme, at han var svart i feil nabolag og inn på privat eiendom kanskje hadde noe å si?

Men ikke ku klux klan typ.

En tragisk sak, og jeg tror nok de får en reaksjon fra myndighetene. Men jeg tror ikke de blir dømt for det vi på norsk kaller overlagt drap...

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (Akkurat nå):

Nei, det er vel litt sjølvfølge, gitt at Georgia ikkje har same typer grader av drapsdommer... :) 

Kilde.

Jeg tror i USA det kalles murder in 1st. Degree men så har jeg sett litt mye film...

Jeg blir ikke helt klok på denne saken, og tror jeg ikke gidder å mene noe særlig mer siden jeg vet lite annet enn det jeg har lest.

Det er tydelig at USA har et problematisk forhold til våpen og folk på privat byggeplass. Men så hadde de møtt på folk nattestid før, og folk hadde bla stjålet en pistol av en av Skyterne.

Her kan det være lurt å avvente før man mener noe. Kan fort komme ny informasjon.

Jeg tror nok dette er litt mer komplisert enn rent rasehat, men tragisk uansett...

Lenke til kommentar

Far og sønn ser ut akkurat som amerikanere flest og far har 30 års politiarbeid bak seg. Noen tidligere i tråden kom med et skikkelig tullete forslag om at de så ut som gjengmedlemmer, men det gjør de helt klart ikke. Gjengmedlemmer har gjengtatoveringer. Og disse folka har ikke tatoveringer. 

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (2 timer siden):

Saken du lenker gjer meining og fremstår som konsistent med loven - nordmannen banket på døra, og skulle skremme svigerfar på moro, som er vesentlig annleis enn at dei møttes ute på plenen. Resten av kva du påstår er ikkje vel-begrunnet i loven, og at du påstår at det er fakta uten å gje kjelde for det burde du vera flau over.

Vel nå ser du nyanser i saken da? Du får med deg at han åpna døra med hagla?

Hva med om dette skjedde i Norge?

 

Saken i Georgia?? De forsøkte stanse mannen som jogget. Det at de hadde hagle og pistol er irrelevant...

Fordi dette faktisk er helt lovlig i Georgia.

Nå er det jo problematisk at joggeren ikke viste skyternes Intensjoner. 

De siktet ikke på Arbery, han angrep de og hagla gikk av.

Første media virket det som de satt på lasteplanet i en pickup og skjøt ham mens han jogget. Altså ren rasist lynsjing typ som kkk.

Men det er ikke sånn er det?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
2 hours ago, hekomo said:

I denne artikkelen står det at han ble bedt om å holde øye med byggeplassen, ikke at han ble bedt om å forfølge eller pågripe vedkommende.

Videre står det at det så ut som Arbery bare var ute etter vann han kunne drikke. Kanskje det var en vanlig "pitstop" under joggeturene hans.

Uansett er det ingenting i artikkelen som tilsier at drapsmannen hadde fått noen forespørsel fra politiet om å gripe inn personlig.

Nå må du slutte å lyve. Det står at politiet sa til  eieren av huset at han kunne ringe mcmichaels dag og natt om han oppdaget noen som brøt seg inn i huset. Dette etter at mcmichaels hadde tilbydd seg å bistå. Om du tenker litt, hva tror du meningen var med at han skulle ringe Greg? 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Gouldfan said:

Du kan skyte folk om de går på eiendommen din Jo, tror dette gjelder i hele eller fleste statene i USA. Jeg vet faktisk om en amerikaner som ble skutt etter med hagle når de gjorde hyss som unge. Tror de stjal egg eller epler som kids...

En nordmann som hoppet ut av hekken for å overraske sin svigerfar med gave og blomster i Usa ble skutt rett ned og drept. Og ingen ble siktet eller dømt.

Dette er ganske forskjellig fra Norge, og saken vi snakker om kan fort ende på en annen måte enn vi nordmenn har inntrykk av eller forventer...

 

Dersom dere besøker USA så hold dere iallefall langt unna privat eiendom om dere ikke er invitert....

Ifølge Georgia lov-

If a person is sitting in their home and they only see someone on their property, they are not permitted to use deadly force. If, however, a person is sitting on their front porch and an armed person approaches them, they will be allowed to defend their life and the lives of others around them.

https://www.butlerwootenpeak.com/2020/04/what-is-georgias-castle-doctrine/

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Standarden er vel at det er ein tilsynelatende trussel. Så strengt tatt er standarden for å forsvare seg er litt mildere enn beskrivi. Ikkje forferdelig mykje da.

Det blir jo alltids litt meir tåkete om ein ikkje er kjent med omstendighetene rundt kva som skjedde, som gjerne er årsaken til at nokon kan effektivt komme unna med drap fordi vedkommende var på tomta; det er ofta berre ordet mellom deg og ein død mann, og som ein seie... dead men tell no tales.

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 time siden):

Ifølge Georgia lov-

If a person is sitting in their home and they only see someone on their property, they are not permitted to use deadly force. If, however, a person is sitting on their front porch and an armed person approaches them, they will be allowed to defend their life and the lives of others around them.

https://www.butlerwootenpeak.com/2020/04/what-is-georgias-castle-doctrine/

 

Beklager det der er ikke lovtekst, en vilkårlig tolkning. Deadly Force er opp til tolkning.

Skyter du etter et ben så er det greit alvorlig, men ikke deadly Force. Det jeg mente er at man kan bli skutt på om man trespasser private eiendom. Jeg tror ikke man blir dømt for dette,men man kan måtte betale erstatning. Sykehus er ikke gratis i USA.

Dette var ikke trespassing I den forstand, en hvit mann med hagle i hånd, dvs som ikke sikter ber en jogger om å stanse. Grunnen er at de mistenker ham for innbrudd. Hvorpå joggeren angrep.

Det er lov å bære våpen i USA, føles ikke trygt nei, men er ikke lovbrudd.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Det var ikkje meldt noko innbrudd i dei siste... 7 ukene, det eg er kjent med?

At folk vandrer inn på byggeområder er ikkje ukjent akkurat. Normalt er det nok berre ein interesse og nysgjerrighet. I liknande tråd hugse når eg var liten (dvs før ungdomsskule) tukla eg rundt på områder som var desidert ikkje berekna for framandfolk, typiskt i lag med ein kamerat.

For eksempel var det ein plass som egentlig hadde ein stor port og høgt gjerde som blokkerte eit område, og lagerhuset som sto der... Problemet var at på andre sida av lageret var det opent rett inn pga konstruksjon av nybygg... ?

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Gouldfan said:

Beklager det der er ikke lovtekst, en vilkårlig tolkning. Deadly Force er opp til tolkning.

Skyter du etter et ben så er det greit alvorlig, men ikke deadly Force. Det jeg mente er at man kan bli skutt på om man trespasser private eiendom. Jeg tror ikke man blir dømt for dette,men man kan måtte betale erstatning. Sykehus er ikke gratis i USA.

Dette var ikke trespassing I den forstand, en hvit mann med hagle i hånd, dvs som ikke sikter ber en jogger om å stanse. Grunnen er at de mistenker ham for innbrudd. Hvorpå joggeren angrep.

Det er lov å bære våpen i USA, føles ikke trygt nei, men er ikke lovbrudd.

«Tolkningen» kom fra en advokat, det er ikke en «vilkårlig» Tolkning 

Advokatens poenget var at bruk av vold mot trespassing er lovlig bare når det er fornuftig å tro en blir truet med vold, ikke fordi en hopper over gjerdet ditt

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (4 minutter siden):

«Tolkningen» kom fra en advokat, det er ikke en «vilkårlig» Tolkning 

Advokatens poenget var at bruk av vold mot trespassing er lovlig bare når det er fornuftig å tro en blir truet med vold, ikke fordi en hopper over gjerdet ditt

En advokats tolkning, hva slags standpunkt og setting? Saken er at du omtrent aldri blir dømt for drap om du skyter trespassere, muligens bot og erstatning men ikke drapsdom eller fengsel som i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...