Gå til innhold

Saken om Ahmaud Arbery: Selv skyld i at han døde?


Anbefalte innlegg

Kanskje det har noe å gjøre med at jeg klarer å lese en lov og anvende den. Imotsetning til visse andre, som enten ikke klarer eller er så lite faktaorienterte at de ikke gidder å sjekke.  Uavhengig advokat Rod Sullivan sier det ganske bra. 

Quote

Attorney Rod Sullivan, who is not associated with the case, said under Georgia laws, the police did have probable cause to make a trespassing arrest if it got to that point.

“And it really gives the two McMichaels, father and son, justification for following Mr. Arbery at least to the scene where the altercation occurred,” Sullivan said.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg meine, kven kunne mogleg ha forventa at om du blokkerer nokon, og kommanderer dei til å stoppa mens du held (ladd) våpen klart, så blir det oppfatta som truande? Kven i alle dager kan innbille seg det som truande? Det er jo ikkje ein kniv, tross alt! Det er berre pistoler og hagler dei vandre med. Uskyldige saker!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, debattklovn said:

Kanskje det har noe å gjøre med at jeg klarer å lese en lov og anvende den. Imotsetning til visse andre, som enten ikke klarer eller er så lite faktaorienterte at de ikke gidder å sjekke.  Uavhengig advokat Rod Sullivan sier det ganske bra. 

 

Following and blocking/stopping er helt forskjellige saker

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, jjkoggan said:

Dette beviser ikke at det fantes skilter på den tiden 

Hvis du vil tro det så er det helt greit for meg. 
Så mr. English satte opp mange dyre sikkerhetskamera med direkteoverføring til hans mobil for å sjekke at ingen var på byggeplassen, men han satte ikke opp et par skilt? Det var først etter hendelsen at han satte opp disse skiltene, som koster en brøkdel av kameraene? 

Lykke til med det narrativet. Kanskje du klarer å overbevise noen om at griser flyr også. 

 

Lenke til kommentar
31 minutes ago, debattklovn said:

Hvis du vil tro det så er det helt greit for meg. 
Så mr. English satte opp mange dyre sikkerhetskamera med direkteoverføring til hans mobil for å sjekke at ingen var på byggeplassen, men han satte ikke opp et par skilt? Det var først etter hendelsen at han satte opp disse skiltene, som koster en brøkdel av kameraene? 

Lykke til med det narrativet. Kanskje du klarer å overbevise noen om at griser flyr også. 

 

Uansett, det finnes flere problemer 

1. Trespassing is not a felony it is a misdemeanor 

2. Citizens arrests are illegal if they are not felonies 

3.Citizens arrests are illegal if the “citizens “ do not witness the crime themselves 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Quote

§ 11.411 Criminal trespass.

(a) A person commits an offense if, knowing that he or she is not licensed or privileged to do so, he or she enters or surreptitiously remains in any building or occupied structure. An offense under this subsection is a misdemeanor if it is committed in a dwelling at night. Otherwise it is a petty misdemeanor.

(b) A person commits an offense if, knowing that he or she is not licensed or privileged to do so, he or she enters or remains in any place as to which notice against trespass is given by:

(1) Actual communication to the actor; or

(2) Posting in a manner prescribed by law or reasonably likely to come to the attention of intruders; or

(3) Fencing or other enclosure manifestly designed to exclude intruders.

(c) An offense under this section constitutes a petty misdemeanor if the offender defies an order to leave personally communicated to him or her by the owner of the premises or other authorized person. Otherwise it is a violation.

Kilde

Viktig å merke seg "misdemeanor" og "petty misdemeanor"...

Samtidig i Georgia...

Quote

§ 17-4-60 - Grounds for arrest

A private person may arrest an offender if the offense is committed in his presence or within his immediate knowledge. If the offense is a felony and the offender is escaping or attempting to escape, a private person may arrest him upon reasonable and probable grounds of suspicion.

Kilde

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var noen som nevnte at Lebron James har engasjert seg i denne saken nå. Her er hva han skrev på Twitter. 

Quote

We’re literally hunted EVERYDAY/EVERYTIME we step foot outside the comfort of our homes! Can’t even go for a damn jog man! Like WTF man are you kidding me?!?!?!?!?!? No man fr ARE YOU KIDDING ME!!!!! I’m sorry Ahmaud(Rest In Paradise) and my prayers and blessings sent to the.....

Quote

heavens above to your family!!#StayWoke #ProfiledCauseWeAreSimplyBlack

Så det ser ut som at Lebron er blitt lurt av fake news media, slik jeg ble, til å tro at situasjonen var en rasistisk lynsjing av en jogger som ikke hadde gjort noe galt. Er synd at vi har slike "pålitelige" medier som vi ikke kan stole på og som kjører PC-narrativet uansett hva. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, debattklovn said:

Det var noen som nevnte at Lebron James har engasjert seg i denne saken nå. Her er hva han skrev på Twitter. 

Så det ser ut som at Lebron er blitt lurt av fake news media, slik jeg ble, til å tro at situasjonen var en rasistisk lynsjing av en jogger som ikke hadde gjort noe galt. Er synd at vi har slike "pålitelige" medier som vi ikke kan stole på og som kjører PC-narrativet uansett hva. 

Det er jo helt mulig at rasisme motiverte de tiltalte og deres overdrevet reaksjon. At du ekskluderer denne mulighet fordi de ringte politiet viser lite objektivitet 

Lenke til kommentar

Jeg tror at denne saken har flere sider.

Om du bare sier at en joggende mann ble stoppet med våpen i en vei og et skudd gikk av.....

Så er det meget ille, og ikke normalt. Her er det litt om eiendom, innbrudd og naboer som skal "passe på". Det er USA, jeg tror dette er normalen nærmest, men at situasjoner der noen løper på en ladet hagle ikke skjer så ofte.

Det er mulig dette får en form for presedens, siden rase og hvite nabolag er et punkt. Altså at de tiltalte vil få en straffereaksjon for å sette en presedens i loven om hva som er tillatt.

Våpenloven står så sterkt i USA att den ikke blir gjort noe med, snarere hva man kan tillate seg.. Når hele skoler blir likvidert, og arbeidsplasser, nattklubber så har ikke et liv fra eller til noen effekt.

Jeg tror ikke dette er et spørsmål om rasisme, annet enn at det er svarte og hvite nabolag etc... Det har mer med mentaliteten i samfunnet å gjøre. Det er mye mulig at noen av de tiltalte straffes. Men jeg tror ikke det blir 1.Degree, hva USA kaller Uaktsomt vet jeg ikke. Men det er mulig skytteren får en uaktsom dom, sønnen kanskje en form for medvirkning, filmeren aner jeg ikke.

Dette er vill gjetting, den avdøde var en kjenning av politiet, men det skal være lov å jogge litt og snoke litt uten å bli skutt og drept forde.

Lenke til kommentar
1 hour ago, debattklovn said:

Det er absolutt ingenting som tyder på det. Like lite som at de trodde han var et romvesen fra en annen planet. 

Du er da ikkje ein god dommer for dette? Du har jo aktivt demonstrert at med mindre dei kjem med ein konkret, eksplisitt tale kor dei erkjenne at det er rasistisk motivert, og at dei drepe personen ekslusivt pga rase, osv, så er det jo openbart ikkje rasisme.

Og sjølv  veit eg ganske komfortabelt at du ville forsvart dei...

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (2 minutter siden):

Dette er jo rett og slett berre synsing.

Dette er normalen? For svarte, kanskje. Så då kan ein jo ikkje samtidig meina at det ikkje er rasisme i biletet?

 

I USA de fleste steder så er det sånn. Sorte ungdommer drar ikke inn i disse "områdene" uten grunn.

Jeg har selv sagt at jeg synes det er sykt, vi har vel litt ghettolignende i Oslo også, men i USA er forskjellene og normene mye mer tydelige. Så tydelig at politiet rykker ut og stanser sorte på vei inn i hvite forsteder, hva skal du, hvor og hvorfor og ransakning.

Da er vi over på mentaliteten, og vi må skille mellom mentaliteten i samfunnet og rasisme.

Jeg innrømmer at for oss nordmenn, så er det vanskelig å se forskjellen uten å ha full kunnskap om kultur, normer og realitet der borte.

Meg selv inkludert, nå er det en uavhengig etterforskning og rettsak skulle jeg mene, og fint at de tidligere aktor osv som kjente skytteren meldte seg Inhabile.

Jeg gjettet på hva det ble, men jeg er sikker på at det ikke er overlagt, 1 degree. Dette er affekt av den døde, og det er uhell i uheldig/undødvendig omstendighet, da blir det nok Usa versjon av en form for uaktsomt....

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Gouldfan said:

...

Det du beskriv er jo svart på kvitt rasisme, så korleis i alle dager fortsette du med språk om at rasisme ikkje er ein del av saken?

Og kvifor i alle dager er du så bestemt på å påstå at berre fordi du har grov mangel av kunnskap så er alle andre her også like dumme om korleis USA funker eller ikkje?

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (2 minutter siden):

Det du beskriv er jo svart på kvitt rasisme, så korleis i alle dager fortsette du med språk om at rasisme ikkje er ein del av saken?

Og kvifor i alle dager er du så bestemt på å påstå at berre fordi du har grov mangel av kunnskap så er alle andre her også like dumme om korleis USA funker eller ikkje?

Mentaliteten er det viktige. At deler av USA er segregert vet de fleste.

Den tidligere politimannen som skjøt, kjente til den døde fra tiden i politiet. Jeg gidder ikke mene noe mer før saken er ferdig. Jeg mener dette ikke er ren rasisme typ lynsjing.

De stoppet ham, jeg mener det er feil gjort. Men jeg bor ikke i USA, med Crack og gjenger.

Jeg mener det er veldig feil at Arbery ble drept, og det er fint om de lager en presedens. Men jeg er usikker på hva som skjer, dvs utfall i etterforskning og sak.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Gouldfan said:

...

Du meine mykje rart uten å ville vita meir om saken, landet, loven eller normene der. Likevel driv du bastant og påstår at me alle (inkludert deg) ikkje kan vita dette. Uten tekn til bevis, ei forsøk på bevis, eller ein gong substantierte argumenter utover "dette kan vi da ikke vite!"

Det fremstår som bevisst ignoranse, og også direkte skamlaus stahet på at alle må vera like kunnskapslause som deg sjølv.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Gouldfan said:

I USA de fleste steder så er det sånn. Sorte ungdommer drar ikke inn i disse "områdene" uten grunn.

....

Det vet du ikke. Naboen til Mcmichaels er ikke hvitt.  Nabolaget er «mostly white», ikke 100%.  Ungdomsskolen i dette området er 80% hvite.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...