Gå til innhold

Begynner å selge verstingmaskiner med Linux pre-installert


Anbefalte innlegg

Årsaken til at ting er så komplekst er at (i mitt hode) at mange ønsker å lage sine egne standarder fordi deres løsninger er best. Andre er uenige og går andre veier.

 

Henviser nå til en tegneserie der man har 15 standarder som ikke virker sammen, lyse hoder samler alle de foregående og lager ny standarder. Man har nå 16 standarder.

 

Fasttelefoni kom for 100 år siden der man ble enig om en enkelt felles løsning. Det ble dog laget egne tjenester oppå dette som etterhvert sørget for løsninger fax, arpanet, internett, isdn osv mye gikk jo via kobberkablene i starten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns det er bra linux begynner å komme på laptop, problemet er vel heller er få laptoper som chromebook som har usb power delivery, man har jo også thunderbolt støtte i fedora, men usikkert om det faktisk funger.

Største problemer når det kommer til support, er vel ofte da chrome og linux brukerne bytter operativsystem.

Jeg har slitt med lutris og bethesda siden fedora 32 beta kom. Nå har jeg kun så vidt fått installert det men er fremdeles problemer med pålogging og kunne bruke dette slik som windows 10.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Prisdiskusjonen er en avsporing. For Lenovo og andre laptop-produsenter er muligens lisenskostnaden av betydning for volum-modeller. Men for alt annet vil det være integrasjon, testing, logistikk, support osv som bidrar mest til kostnaden.  Her er det mange store utgifter som er konstante uavhengig av salg.  Det at hver laptop med Fedora sannsynligvis vil koste Lenovo lalngt mer enn tilsvarende modell med Windows.

Lenke til kommentar
LangtGjesp skrev (På 2.5.2020 den 1.36):

Du har selvfølgelig helt rett i det du sier. Det kommer mye an på hva slags behov man har.

Jeg vil bare understreke at jeg snakket om tilstanden for 20 år siden - det er ikke det samme som 10-15 år siden. På den tiden kunne man få et godt grafisk brukergrensesnitt hvis man gikk inn for det, men det var en oppgave som lå utenfor rekkevidden til den alminnelige PC-bruker. Selv terminalen var mye mer primitiv på den tiden.

Det blir jo en helt meningsløs påstand, da den "alminnelige pc-bruker" rett og slett ikke brukte linux på den tiden (som arbeidsstasjon). Og; akkurat som i dag, var det stort sett Windows man fikk kjøpt ferdig installert på PC'en, slik at "den alminnelige pc-bruker" ble forskånet fra å installere Windows selv. Når det gjelder X11 kan jeg ikke huske spesielt store problemer så lenge man hadde et standard svga-kort, var vel sikkert Red Hat 6.2 jeg brukte for 20 år siden, og akkurat hva som var så mye vanskeligere enn for 15 år siden er også gått i glemmeboken. Tar gjerne en oppfriskning der.

Mailserver, filserver, NAT-gw og lignende oppgaver husker jeg var noen av bruksområdene, der løste Linux behovene til Windows-brukerne helt glimrende, og til en svært gunstig pris. Dette tror jeg nok til og med var tilbake på 1900-tallet hvor NT ennå ikke var på banen... 

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (På 2.5.2020 den 12.27):

Selv om jeg synes ubuntu server funker fint, så kan jeg jo spørre deg hva som er så storartet å ha "linux" ?

Min erfaring oppgjennom åra er at Linux har vært løsningen som gir mindre hodebry enn Windows i forhold til det jeg bruker PCén til. Det omfatter da for det meste utviklingsrelaterte gjøremål, og nær null gaming. Godt mulig Windows 10 er til å leve med, men det har jo hele tiden vært sånn at man ikke kommer 100% i mål med bare linux, og erfaringen med Windows (desktop dette,  Windows Server på skikkelig hardware har stort sett opplevdes som stabilt, men der har jo enterprise-lisensen kostet en del, og enden på det eventyret ble også overgang til Linux for å få opp ytelsen på Oracle tilstrekkelig) opp igjennom har stort sett vært dårlige; ustabilt, lisens-mas, driverproblematikk osv. Joda, det har vel alltid vært en del hardware hvor drivere for linux ikke har vært tilgjengelige i det heletatt, men så lenge hardwaren er støttet av linux er min erfaring at tilværelsen er mer behagelig enn på Windows. Eksempelvis skriverdriver til min helt standard Epson-skriver var et jævla styr å få fatt i til Windows for noen år siden, mens både Mac og Linux har støtte innebygget.

Til "kontor og gaming" er det vel Windows som er alternativet pga. enterprise-management og tilgang på software.

Lenke til kommentar
bmork skrev (10 timer siden):

 Det at hver laptop med Fedora sannsynligvis vil koste Lenovo lalngt mer enn tilsvarende modell med Windows.

Tror ikke prisen blir på produsenten er vel heller kjøper som må betale windows lisens ved siden av.

Selv vil jeg si ubuntu har kommer lengere med nvidia drivere, er eneste operativsystemet som har samme versjon som i windows 10. Men mistenker fedora\debian\mint\opensuse etc er milevis bak. Tester de distrbusjonene stort sett med amd kort. Men har SLI på mint selv om de er skuffende.

Lenke til kommentar
LangtGjesp skrev (På 2.5.2020 den 1.05):

Det vesentlige spørsmålet er jo hvorfor det er så storartet å ha Windows... er det gaming som er saken?

Jeg vet ikke i hvilken sammenheng det koster 120 kroner. Sist jeg kjøpte Windows var i 2011, og da kostet det 750 kroner for Windows 7.. For et par år siden skiftet jeg hovedkort, og da prøvde Microsoft å få meg til å betale kr 1200.

Kjøpte windows 10 Pro på Ebay for 25 kr ?

Lenke til kommentar
1 hour ago, morgan_kane said:

Kjøpte windows 10 Pro på Ebay for 25 kr ?

Ubegripelig at Microsoft lar dette lisensrotet fortsette. Det er mulig de ikke trenger lisensinntektene, men i så fall ville det vært bedre å gjøre det på andre måter. De lar naive brukere betale full pris mens andre kan bruke Windows nærmest gratis. Det er i hvert fall ikke et system som skaper respekt for Microsoft.

Lenke til kommentar

største problemet er verken microsoft\linux eller mac\Android gir særlig utviklinghjelp hvis det er programmer man trenger eller tilpasset operativsystemet for eget bruk, der er ingen av operativsysteme særlig å vurdere.

Jeg vi si største problemet er vel heller det er dyrt å ansette utviklere, så fleste vil ungå det.

Tror ikke bedrifter kjøper lisens på ebay. Er jo godt mulig lisensen er falsk.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
asicman skrev (På 1.5.2020 den 8.22):

Godt å se Lenovo komme etter.

Jeg forsøkte å kjøpe en Dell XPS13 developers edition (med Linux) i California sist sommer. Skriver stort sett kode og vil derfor ha amerikansk tastatur. Men desverre så gikk det ikke å bestille med norsk kredittkort og amerikansk leveringsadresse. Så det ble til at jeg måtte kjøpe en vanlig XPS13 i butikk med Windows skulle bare slettes. Hadde jeg fått kjøpt en brukbar Lenovo med US tastatur og Linux i Norge hadde jeg gått for den.

 

Har ikke project sputnik vært aktivt i en årrekke nå? Da jeg vurderte ny maskin for noen år siden hadde Dell flere bærbare maskiner tilgjengelig, inkl. XPS13, med Ubuntu på dell.no

 

Trur mange vanlige Windows brukere hadde sluppet mye frustrasjon ved å bruke en Ubuntu basert Linux distribusjon. Chromebook maskiner er flotte di, men kjedelig å oppdage at maskinen plutselig er gått ut på dato og ikke oppdateres etter noe få år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Muligens noer lar seg lokke av "free as in free beer", men jeg håper det er flere som velger det på grunn av at det er "free as in freedom".

Lenge var jeg rimelig låst med Ubuntu server. Var helt avhengig av at en kamerat som er "linuxguru" måtte hjelpe meg statig vekk. Var ikkje så flink til å ordne slik som "raid-6" i linux og legge til ekstra disker etc. Så de første åra var jeg ikkje akkurat "free" :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987132984

Mer Linux. Trenger mer oppmerksomhet rundt et OS som f. eks ikke krenker brukernes personvern og som ikke gjør i buksa hvis du setter inn en skikkelig HEDT CPU.

Endret av Slettet+987132984
Lenke til kommentar
50 minutes ago, phos said:

Mer Linux. Trenger mer oppmerksomhet rundt et OS som f. eks ikke krenker brukernes personvern og som ikke gjør i buksa hvis du setter inn en skikkelig HEDT CPU.

Alle spill skulle ha støttet linux og hatt bedre ytelse enn Windows. DA hadde det blitt fart i sakene. Det har blitt spådd mye rundt linux, men det har ikkje kommen mange hakk fremover på den fronten. Hva du mener med HEDT vet jeg ikkje.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Nizzen said:

Lenge var jeg rimelig låst med Ubuntu server. Var helt avhengig av at en kamerat som er "linuxguru" måtte hjelpe meg statig vekk. Var ikkje så flink til å ordne slik som "raid-6" i linux og legge til ekstra disker etc. Så de første åra var jeg ikkje akkurat "free" :p

Nå er det vel ikke raid-6 og serverproblematikk som den typiske kjøper av "verstingmaskin med Linux" er mest opptatt av eller kommer til å bryne seg på heller :dremel:

Det er jo etter gjerne etter at første året er omme - når man kommer ordentlig i gang - at det blir morro å holde på :thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...