Gå til innhold

Førsteinntrykk: Smittestopp-appen er enkel å bruke, men trolig har den har et alvorlig problem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Alexander Viken skrev (9 minutter siden):

Har hatt appen installert siden den kom ut og min iPhone 11 pro max rapporterer 2% batteribruk så for min del så ser jeg ikke noe batterisluk (enda)

Jeg har ingen iPhone for hånden, men har lest det følgende: "Appen registrerer kun lokasjon når den er oppe og i bruk. Brukerne må manuelt gå inn i innstillinger og velge tillat alltid. Dette vil de absolutt færreste gjøre, da de ikke har kunnskap om dette. De tror at riktig setting er gjort ved valget i appen, og appen fungerer da ikke etter hensikten. Appen må oppdateres snarlig om den skal ha noen effekt."  Dersom den kun bruker posisjon når appen er oppe, vil ha stor betydning for strømforbruket. Dette kan kanskje noen bekrefte eller avkrefte. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Harald Brombach (digi.no) skrev (8 minutter siden):

Jeg har ingen iPhone for hånden, men har lest det følgende: "Appen registrerer kun lokasjon når den er oppe og i bruk. Brukerne må manuelt gå inn i innstillinger og velge tillat alltid. Dette vil de absolutt færreste gjøre, da de ikke har kunnskap om dette. De tror at riktig setting er gjort ved valget i appen, og appen fungerer da ikke etter hensikten. Appen må oppdateres snarlig om den skal ha noen effekt."  Dersom den kun bruker posisjon når appen er oppe, vil ha stor betydning for strømforbruket. Dette kan kanskje noen bekrefte eller avkrefte. 

Alltid tilgang her - også når i bakgrunnen - 1% av batteribruk på iPhone 8. Så godt design mht strømbruk ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1% her på iPhone Xs. Når appen ble installert spurte den om å få bruke posisjon kun en gang, eller kun når den var i bruk. Jeg valgte da kun når den var i bruk. Etter ca en halvtime så kom det opp en melding som sa at appen prøvde å bruke posisjon i bakgrunnen, og om det var greit eller kun når den var i bruk. Jeg valgte da at den kunne bruke det i bakgrunnen og.

Så her gikk det relativt greit av seg selv til tross for at jeg ikke fikk valgt alltid med en gang, og knappe 1% bruk av batteriet er helt innafor. Er vesentlig mange flere apper jeg har som bruker mer, som er mindre viktige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Sturle S said:

Har FHI forsikra seg om at alle data appen samlar inn vert lagra i Noreg på deira eigne tenarar, og ikkje sendt til ein tredjepart?

Nei, det lagres i Azure og p.t. så er det ikke et offentlig tilgjengelig datasenter i Norge (men det skal åpne veldig snart).

Har du forsikret deg om at Diskusjon.no holder alle dataene de samler om deg lagret i Norge? eller er det ikke så farlig med hvor andre tjenester har informasjon om deg lagret?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, kha said:

Nei, det lagres i Azure og p.t. så er det ikke et offentlig tilgjengelig datasenter i Norge (men det skal åpne veldig snart).

Er appen nøye med å forklare at informasjon om kvar du er og kven du har kontakt med kontinuerleg vert delt med andre land og selskap som er kjende for å samarbeide med m.a. NSA om deling av informasjon?  I tillegg samlar appen inn mykje informasjon som slett ikkje burde vere naudsynt for eit slikt føremål.  Til dømes om telefonen har fleire SIM-kort installert og detaljar om alle saman.

7 minutes ago, kha said:

Har du forsikret deg om at Diskusjon.no holder alle dataene de samler om deg lagret i Norge? eller er det ikke så farlig med hvor andre tjenester har informasjon om deg lagret?

Diskusjon.no får ingen lokasjonsdata om meg og heller ikkje informasjon om kven eg har kontakt med.  Eg vel sjølv kva meiningar eg ynskjer å offentleggjere her.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er særlig det at det at data blir sendt ut av landet, som er det store problemet. Alle etterretningstjenester anser grensekryssende data for fritt tilgjengelig. Mye data blir samlet inn i Norge, så selv innenlands datakommunikasjon kan lett havne i USA eller Kina, men en er garantert at alle data som krysser grensene havner i de nevnte etterretningsdatabasene. Kryptering har bare effekt å «real time data», kryptering er lett å fjerne på data som en kan «jobbe» litt med. Det er nok av Norske datasenter som kunne håndtere disse data på en vesentlig bedre måte enn i nåværende løsning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Pixel3aXL - Smittestopp bruker ca 4% av totalforbruket, ser det ut til. Den burde kunne lages smartere, slik at den f.x. deaktiverer GPS når ingen accelerometere har utslag over noen sekunder. Da sitter du stille, eller telefonen ligger stille. BT kan fortsatt stå på. Så fort telefonen beveger seg igjen, kan den slå på igjen GPS sporingen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...