Gå til innhold

Førsteinntrykk: Smittestopp-appen er enkel å bruke, men trolig har den har et alvorlig problem


Anbefalte innlegg

20 minutes ago, Alexander Viken said:

Jeg tror terskelen for at USA går til det skritt å be om innsyn i generelle bevegelsesdata for befolkningen i et NATO aliert land er rimlig høy, men sikker kan man kanskje aldri være :) 

Eg er 100% sikker på at dersom det er ein sjanse for at det kan vere informasjon om ein eller annan person USA har interesse av, eller ein nær slektning eller nokon i venekrinsen i datasettet, kjem USA til å krevje det utlevert.  Nei, dei slettar ingenting.  Microsoft har ikkje lov til å fortelje at det har skjedd.  Eg minnar om at USA avlytta telefonen til Angela Merkel, so det er nok sikrare at dei hentar ut datasettet enn at dei ikkje gjer det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sturle S skrev (2 timer siden):

Har FHI forsikra seg om at alle data appen samlar inn vert lagra i Noreg på deira eigne tenarar, og ikkje sendt til ein tredjepart?

Vel, siden data lagres i Azure, så er det teknisk sett umulig. Azure er et komplekst datasenter i skyen som automagisk dupliserer data til stedsuavhengige fysiske lokasjoner for å kunne forhindre datatap...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, jorny said:

Vel, siden data lagres i Azure, så er det teknisk sett umulig. Azure er et komplekst datasenter i skyen som automagisk dupliserer data til stedsuavhengige fysiske lokasjoner for å kunne forhindre datatap...

Det kan du bestemme helt selv om skal skje når du oppretter lagringsenheten (storage account eller databaseinstans f.eks)

Lenke til kommentar
Alexander Viken skrev (1 minutt siden):

Det kan du bestemme helt selv om skal skje når du oppretter lagringsenheten (storage account eller databaseinstans f.eks)

I knows... er derfor jeg er bekymra på FHI`s vegne.. Men anyways - er i grunn ikke så farlig hvilket land dette er lagret i - highjacking av en Azure er jo ikke det vanskeligste for den som ønsker... tror FHI skulle latt være å blande personopplysninger inn i dette i det heletatt så hadde nok appen vært tryggere i bruk 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
tor2121 skrev (2 timer siden):

Det er særlig det at det at data blir sendt ut av landet, som er det store problemet. Alle etterretningstjenester anser grensekryssende data for fritt tilgjengelig. Mye data blir samlet inn i Norge, så selv innenlands datakommunikasjon kan lett havne i USA eller Kina, men en er garantert at alle data som krysser grensene havner i de nevnte etterretningsdatabasene. Kryptering har bare effekt å «real time data», kryptering er lett å fjerne på data som en kan «jobbe» litt med. Det er nok av Norske datasenter som kunne håndtere disse data på en vesentlig bedre måte enn i nåværende løsning.

Bruker du nettbank? Bestiller du ting på nettet? Har du online profiler på forskjellige nettsider (inkl. Diskusjon.no)? 

Om dataene ligger lagret kryptert i utlandet spiller ingen rolle så lenge det brukes en ordentlig krypteringsmetode. Det er ikke slik at Amazon og Microsoft kan gå inn i sine egne skytjenester og lese av dataene i klartekst. Og selve datatrafikken er også kryptert. Ja, etterrettningstjenester kan i utgangspunktet lagre all trafikk, men den kan ikke brukes til noe som helst, verken av USA eller Kina. Så lenge de har kontroll på krypteringsnøklene sine, så er det ingen fare for at utenlandsk etteretning skal få tilgang..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Aiven said:

Er gps så presist da? Tipper det blir et tonn med feilaktige alarmer.

GPS har nøyaktighet på omtrent 10m i forhold til kartdatum, men det er hovedsakelig begrensninger i modellering av signalgangtid i atmosfæren (signalet går litt saktere i kaldere eller fuktigere luft f.eks) så nøyaktighet i forhold til andre telefoner i nærheten er nok på cm-nivå. 

Lenke til kommentar
ROFoto12 skrev (2 timer siden):

Ser flere skriver 1-2% på iPhone, da lurer jeg litt på om dem har gitt tilgang til GPS alltid på, ihvertfall har den brukt 6% hos meg på iPhone 11 Max. Vil jo si det er ganske mye for noe som ikke åpnes eller brukes. Garmin Connect som også har fått lov til å lese GPS, har bare brukt 1%.

Fra min iPhone:

 

3877601C-B015-4F73-96E5-9926AAD34C66.jpeg

0581778F-E36A-4EA4-9863-D70293EFE303.jpeg

Lenke til kommentar
M98kF1 skrev (2 timer siden):

GPS har nøyaktighet på omtrent 10m i forhold til kartdatum, men det er hovedsakelig begrensninger i modellering av signalgangtid i atmosfæren (signalet går litt saktere i kaldere eller fuktigere luft f.eks) så nøyaktighet i forhold til andre telefoner i nærheten er nok på cm-nivå. 

 

Nettop. Altså uegnet i forhold til å sjekke om du har noen innenfor 2 meters radius. Dessuten er det jo helt ubrukelig på t-banen og Gardermoen regner jeg med (basert på vitenskapelig pokemon erfaring).

Lenke til kommentar
Alexander Viken skrev (4 timer siden):

Men det er ganske stor forskjell på hva man tør gjøre med egne borgre og alierte borgere.

Ja - de bryr seg enda mindre om allierte. 

Har du allerede glemt at de til slutt innrømmet å ha avlyttet Angela Merkel sin telefon? 

Jeg kan ikke fatte og begripe behovet for å spionere på gode allierte forbindelser. En ting er sikkert; vi kan aldri stole på amerikanske myndigheter. Dessverre. 

(Men jeg personlig er ingen spennede person å overvåke, og føler meg ikke bekymret for om storebror over dammen ser meg. Men jeg er allikevel prinsipiell motstander!)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Aiven said:

 

Nettop. Altså uegnet i forhold til å sjekke om du har noen innenfor 2 meters radius. Dessuten er det jo helt ubrukelig på t-banen og Gardermoen regner jeg med (basert på vitenskapelig pokemon erfaring).

Nei, «smittestopp» vil ikke kunne vite om jeg var på høyre eller venstre side av Økernveien, men den vil kunne vite om jeg var omtrent i det området, og den bruker uansett Bluetooth til å vite om jeg var innen 2 meter (i 15 minutter) fra (f.eks) din mobil

Lenke til kommentar

... så hva skal vi da med GPS-biten? Hadde holdt i bøtter og spann med Bluetooth for å finne ut av om man har vært i kontakt med andre.

Riktignok ville ikke myndighetene kunne se hvor vi var geografisk da vi møttes. De ville kun sett at person A og B har møttes. 

Hvorfor er det så interessant å se hvor jeg var..? (Joda, sikkert greit å vite om man må sanere kjøpesenter X pga smitte, but still...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...