Gå til innhold

Tesla kan kjøre fra konkurrentene på grunn av koronakrisen


Anbefalte innlegg

Hansien skrev (5 timer siden):

Totalt urelevant for diskusjonen, men hva gjør man som en tesla-ambassadør? Når jeg kjapt søkte opp ble jeg bare henvist til tesla henvisningprogram. 

Nå vet jeg ikke hvorfor du hadde et behov for å dra inn haterene av tesla til saken eller hva dette skulle ha for sammenligningen av de forskjellige fangruppene til de forskjellige merkene der ute. Setter pris på at du forklarer hva du skulle frem til her. 

Når jeg skriver "ambassadør" så mener jeg ikke noe offisielt. Jeg bare satte et ord på det du beskrev om hvordan Tesla-kunder er så ekstremt fornøyde at de gjerne vil fortelle andre om det også.

Jeg skrev om de som misliker Tesla fordi det er ganske spesielt, det også. De bruker til og med av og til mer tid enn fansen til å snakke om Tesla, men da i negativ retning. Artig, er det ikke?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -l skrev (4 timer siden):

Det er en grunn til at Tesla ligger desidert sist av alle på kundetilfredshet. Hva annet enn kombinasjonen kvalitet/service mener du det kan være?

image.thumb.png.0c3ea0fdf395fbfeb0c4becf7f006c5d.png

Her bør du kanskje komme med en kilde og ikke bare en liste uten kontekst. Avhengig av når du undersøker og hvem du spør så har Tesla gjort det veldig bra tidligere:

https://www.tv2.no/a/9574060/

Men det sier jo litt om hvor ufattelig bra bilene er hvis kundene til tross for listen din velger Tesla. Ikke rart de banker alle konkurrentene.

Og så har jo Tesla fire stjerner i den listen din, så det er tydeligvis ikke så ille likevel.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Det er jo ikke unikt? Se på ladeløsninger som følger MEB platformen feks så er den laget på lignende måte som eeaase laderen og er smart. Kjøp/salg av energi er designet med som en mulighet. OTA vil heller ikke være særlig spesielt, siden alle vil ha lignende løsninger. 

Med ei lukket ladeløsning, så blir det umulig. Differanser I priser ala Ionity vil ble mer vanlig, og Tesla vil bli presset ut. Dette vil spesielt vise seg i USA. 

Et annet segment Tesla har meldt seg ut på er digitaliseringen av data. Verdien av data har mobileye, waymo, GM osv forstått. De vil kunne selge informasjon som asfalt kvalitet til kommunen for vedlikehold, eller leie ut en digital representasjon av områder/kloden til militæret, eller spill/media. 

Det er ingen som har programvaremuligheter som Tesla nei. MEB-platformen? Nå spøker du godt :)

OTA "vil ikke være spesielt"? Vel, de andre sliter jo med å få det til så det var tydeligvis ikke så enkelt likevel.

Det er da slett ikke umulig for Tesla å levere batteri og "skateboard" med lukket ladeløsning. Det finnes da mange løsninger på det. Du må se på mulighetene her, og ikke bare dikte opp problemer! Det er her man ser forskjell på folk - slike som Musk, som ser muligheter og ikke er redd for å prøve, og slike som bare sitter i godstolen og rakker ned på de som prøver noe nytt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
hekomo skrev (Akkurat nå):

Det er ingen som har programvaremuligheter som Tesla nei. MEB-platformen? Nå spøker du godt :)

Vi prater 2020 og det er ingen som har "vunnet" når vi kun snakker 2% salgsandel totalt. 

MEB platformen skal ha OTA muligheter, I tillegg til V2X. Det samme vil en haug andre platformer ha. 

hekomo skrev (3 minutter siden):

OTA "vil ikke være spesielt"? Vel, de andre sliter jo med å få det til så det var tydeligvis ikke så enkelt likevel.

Tesla aksjonærer liker å skrive at dette er vanskelig. Det betyr ikke at det faktisk er det. Men det krever tid å få til kryss-støtte. 

 

hekomo skrev (4 minutter siden):

Det er da slett ikke umulig for Tesla å levere batteri og "skateboard" med lukket ladeløsning. Det finnes da mange løsninger på det. Du må se på mulighetene her, og ikke bare dikte opp problemer! Det er her man ser forskjell på folk - slike som Musk, som ser muligheter og ikke er redd for å prøve, og slike som bare sitter i godstolen og rakker ned på de som prøver noe nytt.

Hvorfor velge en lukket løsning når man kan velge en åpen løsning? Det er jo ingen tvil hvor mest ressurser havner og hvilken løsning som vil være best. Det ser man i alle segmenter hvor man har en propretær løsning vs en åpen standard over tid. 

Det å tilby en platform for andre er ikke nytt? Det har bilindustrien gjort i mange år allerede. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (29 minutter siden):

Jeg bare satte et ord på det du beskrev om hvordan Tesla-kunder er så ekstremt fornøyde at de gjerne vil fortelle andre om det også.

Tesla kunder finner du på begge sider av det ekstreme. Se på enkelt finn annonser feks. Så det å kjøpe en Tesla er fremdeles det samme som å gamble med pengene sine. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 timer siden):

Vi prater 2020 og det er ingen som har "vunnet" når vi kun snakker 2% salgsandel totalt. 

MEB platformen skal ha OTA muligheter, I tillegg til V2X. Det samme vil en haug andre platformer ha. 

Tesla aksjonærer liker å skrive at dette er vanskelig. Det betyr ikke at det faktisk er det. Men det krever tid å få til kryss-støtte. 

Hvorfor velge en lukket løsning når man kan velge en åpen løsning? Det er jo ingen tvil hvor mest ressurser havner og hvilken løsning som vil være best. Det ser man i alle segmenter hvor man har en propretær løsning vs en åpen standard over tid. 

Det å tilby en platform for andre er ikke nytt? Det har bilindustrien gjort i mange år allerede. 

Det er lovet mye fra fossilprodusentene, men VW fant jo ut "the hard way" at programvare ikke er så enkelt likevel.

Hvilken lukkede løsning er det du tenker på? Hvis Tesla leverer batteri og skateboard til andre produsenter så er det da ingen som hindrer dem i å lade på en hvilken som helst ladestasjon. Kanskje får de til og med tilgang til Teslas superladere ved å betale litt ekstra eller lignende.

Om det er nytt å tilby en platform eller ikke er jo ikke akkurat poenget her. Poenget er at Tesla både kan tjene mest penger på dette som Apple ved å selge egne tjenester og produkter, og de kan tjene penger på å tilby en platform til andre slik Google gjør. Så Tesla kan altså bli elbilenes både iPhone and Android på en gang.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Det er lovet mye fra fossilprodusentene, men VW fant jo ut "the hard way" at programvare ikke er så enkelt likevel.

Hilsen artikler som er skrevet av Tesla aksjonærer? Hvor vanskelig mener du det er? Det krever tid, men vanskelig er det ikke. Levering hos VW for ID. 3 er fremdeles "sommeren 2020" med lovnad om at alle forhåndsbestillinger får sine biler innen 2021. 

 

hekomo skrev (1 time siden):

Hvilken lukkede løsning er det du tenker på? Hvis Tesla leverer batteri og skateboard til andre produsenter så er det da ingen som hindrer dem i å lade på en hvilken som helst ladestasjon. Kanskje får de til og med tilgang til Teslas superladere ved å betale litt ekstra eller lignende.

Ladingen. Det vil bli mer og mer vanlig med avtaler ala Ionity er mitt tips. 

Du får si ifra når noen velger å gjøre dette. Etter 8 år og null tegn på at noen har villet gå inn i samarbeid med Tesla så høres det lite troverdig ut. I mellomtiden så har flere kunngjort samarbeid med å bruke MEB platformen, samt løsninger fra tredjeparter slik ting har fungert i alle år. Det er vanskelig å lage alt selv slik Tesla gjør/ønsker å gjøre og lede I noe. 

Autonom ferdsel er jo ei god målestokk, og der ligger Tesla milevis bak spesialistene. 

hekomo skrev (1 time siden):

Om det er nytt å tilby en platform eller ikke er jo ikke akkurat poenget her. Poenget er at Tesla både kan tjene mest penger på dette som Apple ved å selge egne tjenester og produkter, og de kan tjene penger på å tilby en platform til andre slik Google gjør. Så Tesla kan altså bli elbilenes både iPhone and Android på en gang.

Hvorfor velge en platform som tvinger deg inn i et service helvete om du kan velge en platform som har flere muligheter og løsninger istedenfor? 

Det å bruke en platform med tilgang til waymo/mobileye datasett må da være mye mer interessant. 

Som sagt så har vi små prosjekter som har sagt de vil bruke den åpne MEB platformen allerede når den blir tilgjengelig. Tesla har eksistert i mange år allerede uten å vise tegn på dine drømmer. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (27 minutter siden):

Hvorfor er det å gamble med pengene sine å kjøpe en Tesla?

Tesla tillater usunn bruk og straff av sine batterier som det er umulig å få oversikt over. Dermed aner man ikke når OTA patchen kommer som legger inn større Vmin og Vmax buffere, samt setter ned ladehastighet per bil i bilflåten. Hvordan sjekker du antall landinger til 4,2V feks? 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (34 minutter siden):

Hvis det nye lovforslaget om lading og annet alternativt drivstoff går igjennom blir det forbudt med diskriminerende prising på offentlig tilgjengelige ladere. Da vil Ionity slite litt...

Trur du må lese forslaget på nytt. Det Ionity gjør vil være lovlig, og det er derfor jeg trur det vil trå til enda mer til man blir nødt til å se på det igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Mkrogh said:

Oljeindustrien derimot, de bruker mye kobolt.

Nei, oljeindustrien bruker ikke mye kobolt sammenlignet med elbilbransjen. De bruker mye mindre. Denne feiloppfatningen er en gjenganger her etter at en elbil-youtubekanal proklamerte denne påstanden etter en total mangel på leseforståelse av en bransjerapport hvor det fremkom at oljebransjen er den største forbrukeren av kobolt innen katalysatorsegmentet, hvorpå youtuberen totalt manglet evnen til å forstå at katalysatorsegmentet er en temmelig liten del av det totale koboltmarkedet. (Havner gjerne i 'andre' delen av kakediagrammene, mens batterier nå står for noe omkring 50-60% av forbruket)

Ett tips er å være litt mer kildekritisk. Dobbeltsjekk påstander du finner på nett.

Endret av sverreb
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 timer siden):

Hilsen artikler som er skrevet av Tesla aksjonærer? Hvor vanskelig mener du det er? Det krever tid, men vanskelig er det ikke. Levering hos VW for ID. 3 er fremdeles "sommeren 2020" med lovnad om at alle forhåndsbestillinger får sine biler innen 2021. 

Ladingen. Det vil bli mer og mer vanlig med avtaler ala Ionity er mitt tips. 

Du får si ifra når noen velger å gjøre dette. Etter 8 år og null tegn på at noen har villet gå inn i samarbeid med Tesla så høres det lite troverdig ut. I mellomtiden så har flere kunngjort samarbeid med å bruke MEB platformen, samt løsninger fra tredjeparter slik ting har fungert i alle år. Det er vanskelig å lage alt selv slik Tesla gjør/ønsker å gjøre og lede I noe. 

Autonom ferdsel er jo ei god målestokk, og der ligger Tesla milevis bak spesialistene. 

Hvorfor velge en platform som tvinger deg inn i et service helvete om du kan velge en platform som har flere muligheter og løsninger istedenfor? 

Det å bruke en platform med tilgang til waymo/mobileye datasett må da være mye mer interessant. 

Som sagt så har vi små prosjekter som har sagt de vil bruke den åpne MEB platformen allerede når den blir tilgjengelig. Tesla har eksistert i mange år allerede uten å vise tegn på dine drømmer. 

VWs problemer med programvare i de nye bilene deres er jo velkjent stoff.

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du snakker om lading. Hvordan man tilbyr lading må jo være opp til hver enkelt produsent.

At ingen har inngått noe samarbeid med Tesla (som vi vet om) har vel mer med at de ikke engang har hatt nok kapasitet til å produsere nok til å levere til egne kjøpere engang. Men siden Tesla er flere år foran de andre så vil det sannsynligvis bli mye billigere og gi mye bedre biler å kjøpe fra Tesla. Hvis Tesla får opp produksjonen til et visst nivå så vil de kunne klare å levere batteriløsninger og annet til andre. Batteriene deres er jo mye billigere og bedre enn det andre der ute.

Autonomi? Der leder Tesla også klart, men det blir en litt annen diskusjon.

Det er ikke noe service-helvete i Tesla i dag. Du kan få service på under en uke nå om dagen (og også før viruset brøt ut). Bestilling av service gjennom appen gjør det veldig enkelt og effektivt.

oophus3do skrev (4 timer siden):

Tesla tillater usunn bruk og straff av sine batterier som det er umulig å få oversikt over. Dermed aner man ikke når OTA patchen kommer som legger inn større Vmin og Vmax buffere, samt setter ned ladehastighet per bil i bilflåten. Hvordan sjekker du antall landinger til 4,2V feks? 

Det som er saken med Tesla er at de bare blir bedre og bedre over tid. OTA-oppdateringer er gull.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (59 minutter siden):

VWs problemer med programvare i de nye bilene deres er jo velkjent stoff.

Er det? De opprettholder sine planer for lanseringen av ID. 3 og 4? Hva går problemene ut på? 

hekomo skrev (59 minutter siden):

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du snakker om lading. Hvordan man tilbyr lading må jo være opp til hver enkelt produsent.

Hvorfor velger nyoppstartede rene elbil firma som Bollinger, Rivian etc å henge seg på åpne løsninger fremfor å bli med på Tesla sin løsning? Dine fantasier har da vært mulig i mange år allerede, uten at noe har materielisert seg om muligheten har vært der? Hvorfor det? 

hekomo skrev (59 minutter siden):

Hvis Tesla får opp produksjonen til et visst nivå så vil de kunne klare å levere batteriløsninger og annet til andre. Batteriene deres er jo mye billigere og bedre enn det andre der ute.

Er dem? De er ekstremt vanskelige å resirkulere, de har heller ikke mest energitetthet lengre, så hva er dem best på? Du er klar over at hvem som helst kan kjøpe Panasonic/LG celler og lage sine egne pakker fra dem? 

hekomo skrev (59 minutter siden):

Autonomi? Der leder Tesla også klart, men det blir en litt annen diskusjon.

Du får forklare hvordan de leder. 

 

hekomo skrev (59 minutter siden):

Det er ikke noe service-helvete i Tesla i dag. Du kan få service på under en uke nå om dagen (og også før viruset brøt ut). Bestilling av service gjennom appen gjør det veldig enkelt og effektivt.

Service helvete inkluderer hva man får fikset og ikke. Når folk prøver å bruke NAF tester for å få fikset bilen sin, der Tesla sier at feilene er innenfor deres marginer så hjelper det lite. Så du på TV2 hjelper deg innslaget? 

 

hekomo skrev (59 minutter siden):
oophus3do skrev (5 timer siden):

Tesla tillater usunn bruk og straff av sine batterier som det er umulig å få oversikt over. Dermed aner man ikke når OTA patchen kommer som legger inn større Vmin og Vmax buffere, samt setter ned ladehastighet per bil i bilflåten. Hvordan sjekker du antall landinger til 4,2V feks? 

Det som er saken med Tesla er at de bare blir bedre og bedre over tid. OTA-oppdateringer er gull

Eller verre. OTA oppdateringer er ikke noe som vil være noe som kun er forbeholdt Tesla. Forskjellen er at Tesla bruker muligheten til å fjerne ting like mye som å forbedre ting. De har jo til og med oppdatert retningslinjene rundt dette der man ikke har lov til å klage lengre om Vmin og Vmax blir justert. Heller ikke om din TM3 går fra max 250kW lading I 2 minutter til max 95kW totalt sett. Dette i kombinasjon av store avvik fra EPA/WLTP rekkevidde I reelle tester er hva TSLAQ kaller "battery gate". ? 

Så blir det spennende å se hva de andre gjør. Til nå så har dem vært tilbakeholdne med å straffe batteriene for mye, noe Tesla lar være opp til forbrukerne i større grad. Dermed vil kjøp av bruktbiler innen Tesla flåten det samme som å spille minesveiper med pengene. Det er umulig å vite om eieren før deg kun ladet til 80% eller 100% hver dag og la inn større prosent sjanse for at batteriene utvikler dendritter. 

Lithium-ion batterier viser et bratt fall i starten av sin levetid og det er normalt å miste rundt 5% kapasitet tidlig før det flater ut. Ta så en splitter ny Tesla og en ny Audi etron feks. Lad dem opp til så mye du får lov til og sammenlign dem. Hva opplever du? Jo på en etron så har du muligheten til å regenerere ved bremsing, mens du ikke har det på Teslaen. Hva betyr dette? Jo Audi har en lavere Vmax i sin BMS. Det forklarer også hvorfor Tesla ligger i bunnen av EPA/WLTP tester fra reklamert rekkevidde I ettertid der bilene gjerne er noen måneder gamle. 5% av den bratte kurven er spist opp hos begge bilene, men siden Vmax er forskjellig på dem så vil ikke Audien oppleve samme fallet i reell rekkevidde. 

Det Tesla gjør er med andre ord sammenlignbart med hva VW gjorde under dieselgate, og vi har et nytt fenomen som kalles "batterygate". For de er jo 100% klar over hvordan li-ion batterier fungerer og deres natur? Det å "lede" på papiret betyr mye mer enn det å sørge for at bilene har ok rekkevidde om 10 år. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

USA Pays GM $490 Million For Ventilators, While Tesla Gets Slammed For Donating Them:

https://cleantechnica.com/2020/04/09/fed-pays-gm-498-million-for-ventilators-while-tesla-gets-slammed-for-donating-them/

Mount Sinai Hospital Receives Ventilators From Tesla:

https://cleantechnica.com/2020/04/03/mount-sinai-hospital-receives-ventilators-from-tesla/

Tesla shows how it’s building ventilators with car parts:

https://techcrunch.com/2020/04/05/tesla-shows-how-its-building-ventilators-with-car-parts/

Elon Musk delivers hundreds of ventilators bought in China to US:

https://thehill.com/policy/technology/489181-elon-musk-delivers-hundreds-of-ventilators-bought-in-china-to-us

“China had an oversupply, so we bought 1255 FDA-approved ResMed, Philips & Medtronic ventilators on Friday night & airshipped them to LA,” wrote Musk in a Monday tweet. “If you want a free ventilator installed, please let us know!”

Mange pustemaskiner er altså allerede levert (faktisk gitt bort), men selvfølgelig ikke de som Tesla skal produsere selv. De er ikke klare ennå. GM sine skal være klare i august. Blir overrasket om ikke Tesla matcher det.

Det er ikke beta-testing av autonom ferdsel som har tatt liv, det er det stort sett feil bruk av de semi-autonome funksjonene som har. Hvor mange har dødd under slik feil bruk? 5-10 mennesker? Kandidater til Darwin-awards vil vi alltids miste noen av. Hvor mange liv er i mellomtiden reddet av den semi-autonome ferdselen?

Er noen menneskeliv reddet av utslippsjukset til VAG med flere? Hadde utslippsjukset til VAG med flere noen som helst målsetting om å bidra til positiv utvikling av samfunnet? Eller var det bare egen lommebok som ble hensyntatt? Hvor mange tusen mennesker dør hvert år av luftforurensning?

Forstår godt at Musk kom med uttalelsen om å ta selskapet av børs i frustrasjon, makan til nedsnakking fra shortere og hatere skal man lete lenge etter.

Den amerikanske oransje presidenten overgikk forresten Musk lett hva børssvindel angår når han gikk ut og påstod at Russland og OPEC var i ferd med å bli enige om oljekutt første gangen for et par ukers tid siden. Partene hadde jo ikke engang snakket sammen på tidspunktet. Men ham fikk det selvsagt ingen følger for.

Enig med deg når det kommer til den skjulte nedjusteringen av de aktuelle utgavene av TMS, det var høyst kritikkverdig.

Musk var ellers langt fra den eneste i USA som undervurderte Covid-19, men reaksjonen hans på sykdommen var i utgangspunktet skuffende.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Netfrog skrev (1 time siden):

Mange pustemaskiner er altså allerede levert (faktisk gitt bort), men selvfølgelig ikke de som Tesla skal produsere selv. De er ikke klare ennå. GM sine skal være klare i august. Blir overrasket om ikke Tesla matcher det.

De er ikke ventilatorer. Det de gir bort er samme utstyr man har hjemme mot snorking og koster 5,000kr. En ventilator koster gjerne over 100,000 kr. Det er dette GM og Ford produserer. 

Musk ble ekstremt opptatt av lovnader på Twitter rundt dette med hjelp rett etter at politiet måtte rykke inn for å få stengt fabrikken, samt når han forstod at han hadde fortalt løgner og kom med idiotiske uttalelser på twitter til millioner om pandemien. 

https://nypost.com/2020/04/18/elon-musk-is-tech-covidiot-no-1-during-coronavirus-pandemic/

Litt lesestoff i den linken. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (8 timer siden):

Trur du må lese forslaget på nytt. Det Ionity gjør vil være lovlig, og det er derfor jeg trur det vil trå til enda mer til man blir nødt til å se på det igjen. 

Sitat fra stortingsproposjonen:

Hensikten med bestemmelsene er at betalingen skal være ikke-diskriminerende og at det skal være mulig å lade på ad hoc-basis uten å måtte inngå en avtale med den driftsansvarlige. Hvis det må inngås avtale for å kunne benytte et ladepunkt vil det kunne føre til at kundene låses til en operatør og det vil også kunne føre til at mobiliteten begrenses både for norske og utenlandske bilister.Ikke-diskriminerende betaling betyr at prisen for å lade et elektrisk kjøretøy skal være lik for alle som benytter et ladepunkt.

Link: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-77-ls-20192020/id2697597/?ch=1

Hvordan kan Ionity ta 3,20 pr. kWh fra Audi-kunder med avtale og 8,10 fra Audi-kunder uten avtale og ikke komme i konflikt med ovenstående?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (8 timer siden):

Er det? De opprettholder sine planer for lanseringen av ID. 3 og 4? Hva går problemene ut på? 

Hvorfor velger nyoppstartede rene elbil firma som Bollinger, Rivian etc å henge seg på åpne løsninger fremfor å bli med på Tesla sin løsning? Dine fantasier har da vært mulig i mange år allerede, uten at noe har materielisert seg om muligheten har vært der? Hvorfor det? 

Er dem? De er ekstremt vanskelige å resirkulere, de har heller ikke mest energitetthet lengre, så hva er dem best på? Du er klar over at hvem som helst kan kjøpe Panasonic/LG celler og lage sine egne pakker fra dem? 

Du får forklare hvordan de leder. 

Service helvete inkluderer hva man får fikset og ikke. Når folk prøver å bruke NAF tester for å få fikset bilen sin, der Tesla sier at feilene er innenfor deres marginer så hjelper det lite. Så du på TV2 hjelper deg innslaget? 

Eller verre. OTA oppdateringer er ikke noe som vil være noe som kun er forbeholdt Tesla. Forskjellen er at Tesla bruker muligheten til å fjerne ting like mye som å forbedre ting. De har jo til og med oppdatert retningslinjene rundt dette der man ikke har lov til å klage lengre om Vmin og Vmax blir justert. Heller ikke om din TM3 går fra max 250kW lading I 2 minutter til max 95kW totalt sett. Dette i kombinasjon av store avvik fra EPA/WLTP rekkevidde I reelle tester er hva TSLAQ kaller "battery gate". ? 

Så blir det spennende å se hva de andre gjør. Til nå så har dem vært tilbakeholdne med å straffe batteriene for mye, noe Tesla lar være opp til forbrukerne i større grad. Dermed vil kjøp av bruktbiler innen Tesla flåten det samme som å spille minesveiper med pengene. Det er umulig å vite om eieren før deg kun ladet til 80% eller 100% hver dag og la inn større prosent sjanse for at batteriene utvikler dendritter. 

Lithium-ion batterier viser et bratt fall i starten av sin levetid og det er normalt å miste rundt 5% kapasitet tidlig før det flater ut. Ta så en splitter ny Tesla og en ny Audi etron feks. Lad dem opp til så mye du får lov til og sammenlign dem. Hva opplever du? Jo på en etron så har du muligheten til å regenerere ved bremsing, mens du ikke har det på Teslaen. Hva betyr dette? Jo Audi har en lavere Vmax i sin BMS. Det forklarer også hvorfor Tesla ligger i bunnen av EPA/WLTP tester fra reklamert rekkevidde I ettertid der bilene gjerne er noen måneder gamle. 5% av den bratte kurven er spist opp hos begge bilene, men siden Vmax er forskjellig på dem så vil ikke Audien oppleve samme fallet i reell rekkevidde. 

Det Tesla gjør er med andre ord sammenlignbart med hva VW gjorde under dieselgate, og vi har et nytt fenomen som kalles "batterygate". For de er jo 100% klar over hvordan li-ion batterier fungerer og deres natur? Det å "lede" på papiret betyr mye mer enn det å sørge for at bilene har ok rekkevidde om 10 år. 

VW har hatt alvorlige problemer med programvare i følge flere medier:

"Sources are making comments like: “It’s no longer a laughing matter,” It’s an absolute disaster,”"

og

"One German newspaper says, “Company insiders apparently consider (the comments) an understatement. “It’s no longer a laughing matter,” they write. The car is far from being ready for the market, according to the source. Another source is also of the opinion that the company is “not even close to an industrial production process at ID.3.”"

Så det var visst ikke så enkelt likevel. De andre prøver desperat å etterligne Tesla, men feiler ganske spektakulært.

Ja, Tesla leder klart på batterier. De har egne kjemier og måter å sette dem sammen på. Du ser jo at Tesla er fullstendig dominerende på rekkevidde.

Hva slags åpne løsninger er det du snakker om? Tesla støtter jo CCS.

Dette med service er overdrevet og basert på enkelthistorier. De aller fleste har null problemer. Du kan grave frem negative servicehistorier for et hvilket som helst merke.

Så skjønner jeg ikke hvorfor du snakker om OK rekkevidde i 10 år. Teslas batterier er jo de som har vist seg å holde seg best. Det er biler som har kjørt hundretusener av kilometer med svært lite kapasitetstap.

Og jeg kan ikke si at jeg har merket noe stort avvik på oppgitt og faktisk rekkevidde. Og selv om det skulle være et 5-10% avvik som enkelte tester viser så knuser Tesla fortsatt de andre på rekkevidde. Ganske utrolig. Det sier litt om hvor ekstremt langt foran Tesla ligger.

Endret av hekomo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...