Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal du laste ned smittestopp?


Gjest Slettet-404071

Smittestopp  

204 stemmer

  1. 1. Skal du laste ned smittestopp?

    • Ja
      70
    • Nei
      105
    • Usikker / Vet ikke
      26
  2. 2. Er du positiv eller engativ til at appen eksisterer?

    • Positiv
      20
    • Negativ
      28
    • Usikker / vet ikke / kan ikke
      12
  3. 3. Hvilke påstander om appen mener du stemmer? (flere kryss er mulig)

    • Den burde påbys
      4
    • Den burde stoppes og slettes
      7
    • Den vil hjelpe godt på i arbeidet mot koronaen
      18
    • Den vil ikke hjelpe godt i arbeidet mot koronaen
      12
    • Den er invaderende for privatlivet
      27
    • Den gir myndighetene for mye kontroll over folk
      27
    • Den blir en lettelse for de som er bekymret for smitte
      11
    • Jeg er bekymret for IT-sikkerheten til appen
      38
    • Den burde hatt åpen kildekode
      33
    • Jeg er misfornøyd med funksjonaliteten / virkemåten
      13
    • Jeg er fornøyd med funksjonaliteten / virkemåten
      7


Anbefalte innlegg

5 minutes ago, kha said:

Det påstås at munnbind i daglig bruk er 1000 ganger mer effektivt enn smittesporing. Det er bare vås.

Jeg er enig i at dette ikke er vitenskapelig begrunnet, og dette er et uformelt forum, så man bør ikke forvente den standarden av innleggene. Jeg mener spørsmålet om hva som er mest effektivt av disse to tiltakene er helt i det blå. Begge vil sannsynligvis virke positivt.

Om man har nok nytte av å bruke munnbind er kanskje noe man selv må komme frem til på dette tidspunktet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, Tallak Tveide said:

Jeg er enig i at dette ikke er vitenskapelig begrunnet, og dette er et uformelt forum, så man bør ikke forvente den standarden av innleggene. Jeg mener spørsmålet om hva som er mest effektivt av disse to tiltakene er helt i det blå. Begge vil sannsynligvis virke positivt.

Om man har nok nytte av å bruke munnbind er kanskje noe man selv må komme frem til på dette tidspunktet.

Dette er tråden for SmittStopp appen.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Snikpellik said:

ette er åpent tilgjengelig informasjon. Du kan lese alt her: https://www.fhi.no/contentassets/67d72db7c1ba4e2f9a70e9606b1c7ab0/dpia-smittestopp.pdf

 

Jeg leser

 

Quote

Mellom telefoner som utveksler kontaktinformasjon over Bluetooth benyttes en unik id heller enn telefonnummer, og koblingen mellom denne id-en og telefonnummer er lagret separat i registerløsningen. Ved et innbrudd på en enkelt app på en telefon vil det derfor ikke være mulig å hente ut telefonnummer til andre personer som denne telefonen har vært i kontakt med over bluetooth

Hvis denne unike id'en er konstant har man nå mulighet til å koble denne id-en til en identitet via andre midler (f.eks. å møte personen fysisk, gjerne uten at denne personen selv vet). Deretter man man sette ut maskiner som tracker denne personens bevegelser. F.eks.

Kan samle ganske mye data om man f.eks. satt ut en datainnsamler på Spikersuppa i Oslo...

 

Lenke til kommentar
Morromann skrev (34 minutter siden):

Bruker du munnbind også for å beskytte deg og andre i et offentlig bygg som i en butikk? Folk som nekter å bruke munnbind skal ikke komme og fortelle MEG om å ikke bidra til virusbeskyttelse og å gå med tinnfoliehatt.

Har ikke vært i en butikk på ukesvis. 

Lenke til kommentar
LarZen skrev (3 minutter siden):

Har ikke vært i en butikk på ukesvis. 

Bra du unngår det så langt det lar seg gjøre. Jeg unngår det så godt jeg kan, har alltid med munnbind, antibac og hansker som regelmessig smøres inn, men hele tiden dukker det opp ignoranter som ikke bare unngår alt dette men som også driter totalt i å holde en meters avstand og til og med de som hoster.

Lenke til kommentar

Jeg ser på innformasjonsvideoen og den bekrefter noe jeg skrev i en annen tråd om hvor liten praktisk verdi den har: altså at den registrerer om noen med appen SOM ER SMITTET NÅ går eller sykler forbid deg eks. Men her er det jo et problem: de som har påvist smitte skal jo allere være i isolasjon og ikke ute på veien eller i en butikk!! Og de som driter i isolasjonspåbudet kommer ikke til å laste ned denne appen likevel. Så der fikk jeg bekreftet hvor meningsløs appen er.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (59 minutter siden):

Nei. Registreringen som har nytte for seg her er først og fremst mellom mobiltelefoner som har appen, slik at man kan se hvor folk har vært i nærheten av hverandre over en angitt tid (15 min). 

  Vis skjult innhold

 

Slik virker appen

Georg har for eksempel valgt å installere appen på sin telefon. Hvis Georg blir syk, og får konstatert av lege at dette er koronavirussykdom, kan appen identifisere andre appbrukere som han har vært i nærkontakt med før han ble syk.

Dette skjer ved at telefonens funksjon for stedstjenester og Bluetooth registrerer andre telefoner i nærheten som også bruker Smittestopp-appen. Alle som ut fra dette defineres som nærkontakter av Georg de siste dagene, får et SMS-varsel med råd om hvordan de skal forholde seg. De vil ikke få vite at det er Georg som er blitt smittet. 

Da Georg testet positivt, starter også den manuelle smittesporingen. Helsetjenesten i Georgs hjemkommune vil forsøke å kartlegge hvem han har hatt kontakt med de siste ukene før han han ble syk, og intervjuer ham om dette. Georg gjør sitt beste for å huske, men dessverre er han ikke sikker på om han husker alle. Det er derfor ikke sikkert at alle nærkontaktene hans blir registrert i samtalene. Hvis både Georg og nærkontaktene bruker Smittestopp-appen, vil derimot nærkontaktene få SMS-varsel.

 

https://helsenorge.no/smittestopp

Med andre ord: null praktisk verdi. Se svaret mitt over.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Med andre ord: null praktisk verdi. Se svaret mitt over.

Du har en logisk brist i det du skriver:

Sitat

de som har påvist smitte skal jo allere være i isolasjon og ikke ute på veien eller i en butikk!!

De som har fått påvist smitte kan ha vært overalt FØR de fikk påvist smitte og det er jo hele poenget med appen å finne ut hvem de kan ha vært i kontakt med og eventuelt ha smittet eller blitt smittet av.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Du har en logisk brist i det du skriver:

De som har fått påvist smitte kan ha vært overalt FØR de fikk påvist smitte og det er jo hele poenget med appen å finne ut hvem de kan ha vært i kontakt med og eventuelt ha smittet eller blitt smittet av.

Får man teste seg dersom appen har registrert det?

Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 minutter siden):

Får man teste seg dersom appen har registrert det?

Planen er å øke testingen betraktelig i løpet av mai nå som det snart er ressurser og utstyr til det. Da kan helsemyndighetene ved hjelp av appen for eksempel se at det er mye smitte i et område og prioritere testing der. I takt med at samfunnet åpnes opp mer og mer vil det ha en stor verdi slik at man har mer kunnskap om hvor ressursene kan fordeles. 

Dette smittesporingsarbeidet har blitt gjort siden utbruddet startet i Norge, men bare manuelt og testingen har vært prioritert på helsepersonell og annet kritisk personell. Appen vil automatisere og lette deler av dette arbeidet.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Gjest 8c60b...895 skrev (Akkurat nå):

Man man blir jo ikke testet selv om man (og fastlegen) er sikker på at man er smittet av Corona? Blir jo bare tull med appen da.

Anonymous poster hash: 8c60b...895

Hvis du leser hva jeg skriver et par poster lenger opp så skal testingen økes betraktelig i tiden fremover nå som det snart er mulig. Da vil også friske personer testes. Etterhvert vil det sikkert bli mulig å ta en test for absolutt alle.

Bare følg med på nyheter og les litt om hvordan appen fungerer så vil du fort se hvordan det henger sammen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (9 minutter siden):

Hvis du leser hva jeg skriver et par poster lenger opp så skal testingen økes betraktelig i tiden fremover nå som det snart er mulig. Da vil også friske personer testes. Etterhvert vil det sikkert bli mulig å ta en test for absolutt alle.

Bare følg med på nyheter og les litt om hvordan appen fungerer så vil du fort se hvordan det henger sammen :)

Betyr det at vi også ENDELIG får tallet på hvor mange so har blitt friske fra corona i Norge? I Norge tviholder de på dt latterlige lavet tallet 32 mens i Danmark er over 3000 friskmeldte.

Lenke til kommentar

Det er ditt personlige valg å laste ned appen.

Det er ditt personlige valg om du vil tillate både blåtann og GPS logging.

Det er ditt personlige valg å slå av appen om du av en eller annen grunn beveger deg et sted der ingen under noen omstendighet må vite at du har vært - men da bør du jo heller ikke ha med deg en påslått telefon...

Ferdig snakka!

Endret av helsten2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 8c60b...895 skrev (11 minutter siden):

Jeg regner med man selv kan legge inn om man er smittet eller ikke?

Anonymous poster hash: 8c60b...895

det "trenger" man ikke gjøre. FHI får automatisk beskjed om personnummer til alle corona-smittede personer, fra MSIS Meldesystem for smittsomme sykdommer, og synkroniserer dette med personens mobil nummer/appen

Om du kan legge det inn sjøl aner jeg ikke, men tror ikke det utgjør mange minutter eller timer forskjell, før det allerede er kjent allikevel.

Lenke til kommentar
Merko. skrev (1 time siden):

Det er sant, men man må være forsiktig med hvilken informasjon man gir myndighetene.
Både mtp fare for lekkasje, og hvilken rettning dette vil ta i fremtiden når det er noe langt mindre alvorlig, så kan de fort finne på at dette er jo en god teknologi vi kan fortsette med.

Det var da voldsom til mistenksom du er til myndighetene... En ting et hvertfall sikkert; bekjempelse av en pandemi krever at en agerer sammen - og noen må stake ut denne vei. Her har myndighetene gjort en bra jobb så langt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...