Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal du laste ned smittestopp?


Gjest Slettet-404071

Smittestopp  

204 stemmer

  1. 1. Skal du laste ned smittestopp?

    • Ja
      70
    • Nei
      105
    • Usikker / Vet ikke
      26
  2. 2. Er du positiv eller engativ til at appen eksisterer?

    • Positiv
      20
    • Negativ
      28
    • Usikker / vet ikke / kan ikke
      12
  3. 3. Hvilke påstander om appen mener du stemmer? (flere kryss er mulig)

    • Den burde påbys
      4
    • Den burde stoppes og slettes
      7
    • Den vil hjelpe godt på i arbeidet mot koronaen
      18
    • Den vil ikke hjelpe godt i arbeidet mot koronaen
      12
    • Den er invaderende for privatlivet
      27
    • Den gir myndighetene for mye kontroll over folk
      27
    • Den blir en lettelse for de som er bekymret for smitte
      11
    • Jeg er bekymret for IT-sikkerheten til appen
      38
    • Den burde hatt åpen kildekode
      33
    • Jeg er misfornøyd med funksjonaliteten / virkemåten
      13
    • Jeg er fornøyd med funksjonaliteten / virkemåten
      7


Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Guest 8c60b...895 said:

MEN jeg ville ikke tatt sjansen om man har behov for skjule det man driver med/besøker. 

Da kan du vel ikke ha mobil i det hele tatt? Mobilselskapene har jo full oversikt over hvor alle aktive mobiler befinner seg og hvordan de beveger seg... Så hvis noen vil overvåke deg så tror jeg ikke de ville valgt en smitte-app?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 8c60b...895
helsten2 skrev (2 minutter siden):

Da kan du vel ikke ha mobil i det hele tatt? Mobilselskapene har jo full oversikt over hvor alle aktive mobiler befinner seg og hvordan de beveger seg... Så hvis noen vil overvåke deg så tror jeg ikke de ville valgt en smitte-app?

Nja, da hadde de vel ikke trengt å lage appen i utgangspunktet?

Forøvrig gjør de dette i dag for å overvåke reisemønsteret vårt, men det gjøres anonymt. Jeg vil tro teleselskapene har lagt sin ære i personvernet. Appen derimot...

Men forøvrig enig i din slutning her! Skjønt det er langt vanskeligere å hente ut data fra facebook og google enn man skulle tro, og håper internettleverandører og andre operatører kjører samme strenge praksis.

Anonymous poster hash: 8c60b...895

Lenke til kommentar
Muad skrev (1 time siden):

Ett spørsmål kanskje noen vise her inne kan svare på denne, hvordan sletter en data som har blitt lagt på kald lager som backup ? Sletter en hele datasettet fordi en person sletter seg i appen ?

De gjør ikke det. Det er heller ingen krav om det i henhold til GDPR da det defineres som "uorganisert". Det finnes heller ingen krav eller regler for backup rutiner, når det kommer til historisk eliminering av irrelevant gamle backup. Som i praksis betyr at de kan lagre hva de vil, så lenge de vil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
helsten2 skrev (14 timer siden):

Jeg skrev heller ikke at han skrev noe som helst. Jeg stilte et spørsmål basert på min tolkning av det han skrev (som kan være korrekt eller feil).

Under andre verdenskrig, så ble folketellingen i mange land sin registrering av hvor det bodde mennesker som hadde jødedom som religion brukt til å hente jødene.
Dataene var innsamlet med helt gode intensjoner -- befolkningsstatistikk.

Etter andre verdenskrig ble mennesker som omgikk mennesker som ble regnet som kommunister registrert i et register, og overvåket, i USA og i Norge -- og over hele Europa.
Hensikten var god.

Myndighetene eller private selskaper kan stadig, i naivitet eller vinnings hensikt, samle data som kan misbrukes av ondsinnede i fremtiden.

Seriøst.
Amerikanske myndigheter kan tilby enkeltpersoner penger for tilgang på data, i påskudd av at de vil gjennomgå dataene for å forstå smittespredningen.
På personlig plan, på private mobiltelefoner, på fritiden, så er enkeltpersoner sårbare.
USA sin nåværende regjering har som modus operandi å bestikke og true regjeringsmedlemmer og privatpersoner tilknyttet data som kan brukes til etterretning utenfor USA, på private mobiltelefoner, på fritiden.
Det samme gjelder sannsynligvis Kina, Israel, Russland med fler -- gjennom proxyer; agenter som utgir seg for å være lobbyister.

...

Vi et ikke hva som KAN SKJE.

---

Men, det går an å lage en app som fungerer og som ikke kan misbrukes.

Den eneste måten datainnsamlingen kan skje på en trygg måte er at telefonene kommuniserer med hverandre, og selv regner ut avstand, og kun sender ut avstandsdata -- mens serverene aldri noensinne besitter krypterte eller ukrypterte data med koordinater eller identifiserbar informasjon som kan plasseres på et kart, ikke ett sekund.

Altså:
Alt som trengs er:
-En totalt tilfeldig generert ID som tildeles av server
-Smittestatus
-Avstand / tid i nærheten av andre ID-er

Alt regnet ut på brukerene sine egne telefoner gjennom kommunikasjon mellom telefonene som er i nærheten av hverandre.

Men de samler visstnok unødvendig mye mer data enn hva som er nødvendig, og prosesserer dataene unødvendig på egne servere.
De gjør det ikke så sikkert som de kan, og dette kan misbrukes.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så lenge du har aktivert appen vil GPS-data, opplysninger om hvor du har vært og hvilke andre mobiltelefoner du har vært i nærheten av, slettes automatisk etter 30 dager.

Hvorfor har vi grunn til å betvile denne ordlyden? Jeg ser for meg at norges beste IT-konsulenter har vært på jobb for et så viktig formål, i samarbeid med andre dyktige fagfolk + alle de som følger med fra sidelinjen. Hvis retningslinjene ikke blir fulgt er det bare å gå til sak ?.

Lenke til kommentar
17 hours ago, helsten2 said:

Så NATO har laget en smitte-app for å overvåke Norge's innbyggere? Det er vel å dra strikken litt langt ....

Vel, jeg tror faktisk det finnes ordninger som lar etteretningstjenester fange opp all trafikk på internett. Om smittestopp sender data i klartekst (uten kryptering) er det ikke usannsynlig at de kan fange opp slik data ganske enkelt. Hvis dette er rett frem og infrastrukturen er på plass, kan de ha slike data i løpet av timer... Data på internett er ikke privat. Det er derfor det finnes private alternativer til åpen trafikk. 

Tross dette vil jeg personlig anbefale appen på kort sikt, og at vi på lang sikt løser dette på en måte som ivaretar privatlivet. Utviklerene har ikke gjort en dårlig jobb, de har gjort den jobben som tiden tillater. 

Endret av Tallak Tveide
Lenke til kommentar
14 hours ago, qualbeen said:

Nei, data fjernes nok ikke fra backup. Men backup blir forhåpentligvis overskrevet etter et par måneder (med nye backups, basert på databaser uten din info)

Etter avtalen ville jeg forvente at alle kopier skal være slettet etter 30 dager, også backups. Jeg håper og tror at de som drifter dette systemet vil lage og følge rutiner på dette

Lenke til kommentar
4 hours ago, Betroz said:

Informasjonen de samler inn, globalt sett, må være kjempe nyttig for dem til å trene A.I. og det kommende "smart systemet" som vil styre samfunnet i nær fremtid. Brave new world...

Dette har jo google, facebook og flere gjort i lang tid allerede - med folks velvilje. Dette startet allerede med smartmobilen som fikk innebygd visse sensorer og systemer. Det er ingenting nytt med denne appen.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Tallak Tveide said:

Etter avtalen ville jeg forvente at alle kopier skal være slettet etter 30 dager, også backups. Jeg håper og tror at de som drifter dette systemet vil lage og følge rutiner på dette

Enig. Det som blir interessant er hvordan de vil sørge for dette i evt. backuprutiner de selv har kontroll på og som er overlatt til Azure.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...