Gå til innhold

Verdens første elektriske rallycrossbil er norsk: – Den er hinsides rask


Anbefalte innlegg

4 hours ago, Complexity said:

Nye Tesla Roadster har 3 motorer, samme med nye Cybertruck. Nye Rivian har 4 motorer og kan derfor ta "tank turn" som er ganske kult.

Hvordan du kan mene at dette ikke er en fordel kontra å hente kraft i ene enden av bilen og sende den gjennom masse drivverk for å få det bak?

Direktedrevet blir litt feil ja siden man gjerne har ett reduksjonsgir, men det er jo bare en brøkdel av deler kontra en girkasse med akslinger tannhjul og clutcher. Og mye enklere å ha kontroll på siden alt er elektrisk styrt.

 

6d383c36739a3eec371ac5e6fc36ad22.jpg

Nå tar du særegenheter fra enkeltmodeller, og projiserer på elbiler generelt.

Det fins bensinbiler også med en motor pr. aksling, så det er absolutt mulig med bensin også. Men det er en modellspesifikk egenskap, ikke en egenskap som henger sammen med motorteknologi. Så argumentet hører ikke hjemme, i en sammenligning av motorteknologier.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 hours ago, oophus3do said:

Trur du overvurderer giringa på rally og rallycross biler. Toppfarten på dem er rett over 200km/t. Er få unntak hvor man girer dem til mer. 

Når rally sjåfører snakker om og skryter av festet og akselerasjonen til elbilene, da burde den saken legges død. 

Utvekslinga til bilen settes selvsagt opp til den typen løp bil skal kjøre. Og akkurat like selvsagt, så kan utbekslingen settes opp for optimal 0-100 tid, dersom det er dagens oppgave. Du snakker som om justering av utvekslingen brukes for å gi bensinbilen mest mulig ulempe mot en elbil, i en eventuell konkurranse. Da har du misforstått ganske grovt, på fler enn ett punkt både hva angår poenget med justerbar utveksling, og poenget med konkurranse.

 

Legge ballen død? Absolutt ikke. Jeg har hørt folk skryte av "raske" biler før. Jeg har aldri kjørt mot en bil som er rask. Ikke en eneste en. Som betyr at hver eneste gang jeg trekker en "rask" bil i tvil, og det er alltid. Så viser det seg at det var vel begrunnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, Complexity said:

Må vist til tider opp i 4e gir for å klare 100km/t om girkassen er satt opp for korte baner og toppfarten er justert ned. 

 

Skulle likt å se deg kjøre om kapp med motorsykkelen din mot RX biler på en grusbane.

Hoppene ville vel og vært litt spennende.

Jeg tror du fort ville oppdaget at hoppene er mye mer "spennende" for en bil, enn for en motorsykkel :)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
47 minutes ago, BippeStankelbein said:

Nå tar du særegenheter fra enkeltmodeller, og projiserer på elbiler generelt.

Det fins bensinbiler også med en motor pr. aksling, så det er absolutt mulig med bensin også. Men det er en modellspesifikk egenskap, ikke en egenskap som henger sammen med motorteknologi. Så argumentet hører ikke hjemme, i en sammenligning av motorteknologier.

Særegenheter på elbiler? Elbiler med firehjulsdrift har 2 til 4 motorer, og er tusen prosent sikker på at RX Supercar bilene får firehjulsdrift. Finnes veldig få biler med fossilmotor som har 2 eller flere motorer - og de får som har det har store problemer med å holde de synkronisert.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Halvor Sølvberg- the MOV said:

Du kan ha rett:

 

Jepp. Gjenganger det der. Folk som ikke har førerkort for MC, tror de vet bedre hvordan bil og MC sammenligner enn oss som har førerkort på begge deler.

 

Det kan egentlig oppsummeres veldig kort og presist: MC er best i alt, untatt å være Scania. Man må være veldig kreativ for å komme på tilfeller der det ikke stemmer :)

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Særegenheter på elbiler? Elbiler med firehjulsdrift har 2 til 4 motorer, og er tusen prosent sikker på at RX Supercar bilene får firehjulsdrift. Finnes veldig få biler med fossilmotor som har 2 eller flere motorer - og de får som har det har store problemer med å holde de synkronisert.

Hvor mange akslinger som drives av hver motor er likefullt en modellspesifikk egenskap, og er mulig med begge motorteknologier. Å synkronisere to mekanisk uavhengige motorer er en en utfordring som også er helt uavhengig av motortype. Vi kan gjerne diskutere det også om du vil, men hold det for ordens skyld adskilt fra ice vs el, fordi det har ingenting med ice vs el å gjøre.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Complexity said:

Om Bippe har en sykkel som klarer 160km/t i førstegir så er det neppe en slik som er egnet for hopping.

 

 

 Som jeg skrev for kun et par innlegg tilbake: Dere som ikke har førerkort på MC, er forbausende påståelige om hvordan MC sammenligner med bil. Også i møte med oss som har alfabetet i førerkortet, og faktisk har førstehånds grunnlag for sammenligning.

 

Merk at han har hjulspinn i andregear, helt uanstrengt. I hva dere sier er toppfarta til petter solberg...

 

 

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 2
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (4 timer siden):

Som jeg skrev for kun et par innlegg tilbake: Dere som ikke har førerkort på MC, er forbausende påståelige om hvordan MC sammenligner med bil.

Jeg kjørte Motorcross i min ungdom opp til 24 års alderen. Verken 125ccm, 250ccm eller 450cm motorcross sykkel hadde hatt nubb-sjans mot en RallyX bil på bane. Og det å ha noe stort mer enn det på bane er tøys med ett dekk som skal sørge for feste. 

Fordelen til en el-Rallyx bil er som sagt PID kontrolleren, og det at man i det hele tatt må bruke det viser til hvor kjapp reaksjonstid elbilen har. Den er der for å jevne ut våre inputs. 

På en bensin-bil så er det mennesket som må tenke "før" motoren, siden det tar tid før man får det man ønsker. Optimalt turtall, samt det å drive å jukke med venstre-fots bremsing og clutching samtidig for å beholde turbotrykket under nedbremsning og nedgiring til man trenger den ut av svingene igjen er ikke noe du trenger bekymre deg over med elmotorer og PID kontrollere. 

Om du vil, så kan du også implementere høye og venstre differensiert nedbremsning ved å skille det ut fra en pedal til foten. Ha hendler bak rattet f.eks og du kan tvinge inn mer brems på en av sidene til bilen. Kjekt om du ser at et av sporene er isete f.eks. Eller så får man jo en annen type for "scandinavian flick" om du vil. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, oophus3do said:

...

 

Fordelen til en el-Rallyx bil er som sagt PID kontrolleren, og det at man i det hele tatt må bruke det viser til hvor kjapp reaksjonstid elbilen har. Den er der for å jevne ut våre inputs. 

...

Om du vil, så kan du også implementere høye og venstre differensiert nedbremsning ved å skille det ut fra en pedal til foten. Ha hendler bak rattet f.eks og du kan tvinge inn mer brems på en av sidene til bilen. Kjekt om du ser at et av sporene er isete f.eks. Eller så får man jo en annen type for "scandinavian flick" om du vil. 

 

PID regulator er en modellspesifikk egenskap, og ikke unik for bil. Det får du på MC også...

Manøvrerbarhet generelt, eller "scandinavian flick" (sladd) som du spesifikt henviser til er da vitterligen bedre på et mindre og lettere kjøretøy.

Hvis du har kjørt MC før så vet du bedre. Hvorfor argumenterer du mot bedre vitende?

 

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, BippeStankelbein said:

Hvor mange akslinger som drives av hver motor er likefullt en modellspesifikk egenskap, og er mulig med begge motorteknologier. Å synkronisere to mekanisk uavhengige motorer er en en utfordring som også er helt uavhengig av motortype. Vi kan gjerne diskutere det også om du vil, men hold det for ordens skyld adskilt fra ice vs el, fordi det har ingenting med ice vs el å gjøre.

Nei, å synkronisere 2/3 elmotorer er myye enklere enn å sykronisere 2/3 fossilmotorer.

Elmotoren kan bytte mellom full gass, til full frirulling til full regenerering på millisekunder.

Du kan også ha full gass på høyre bakhjul og full regenerering på venstre bakhjul som kan ha en fordel i skarpe svinger f.eks.

Det er ikke modellspesifikt å nevne flere motorer på elbil når alle elbiler med firehjulsdrift har minst to motorer. Min billige Tesla har to motorer. Motoren fremme er kun i bruk til regenerering under vanlig kjøring og bsre friruller ellers, men så snart man gir full gass eller har hjulspinn bak så er den aktivert med en gang.

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
58 minutes ago, Complexity said:

Nei, å synkronisere 2/3 elmotorer er myye enklere enn å sykronisere 2/3 fossilmotorer.

 

 

Oi, her var det mye å ta tak i. La oss ta det punkt for punkt. Først må du vel vite noe om hvordan begge motorer styres, før du kan gjøre deg opp en mening om hvordan de sammenligner?

 

 

Quote

Elmotoren kan bytte mellom full gass, til full frirulling til full regenerering på millisekunder.

Forunntagen regenerering, som er helt uinteressant i racing, så er det helt likt som ICE. Da er det i det minste en teoretisk mulighet for at elmotoren ikke er dårligere enn ICE....

 

 

Quote

Det er ikke modellspesifikt å nevne flere motorer på elbil når alle elbiler med firehjulsdrift har minst to motorer.

Det er uansett irrelevant i ICE vs el, all den tid begge kan være konfigurert slik, og/eller begge ikke trenger å være konfigurert slik.

Quote

Min billige Tesla har to motorer.

Det hadde Citroen DS også, for rundt regnet 50 år siden. Intet er nytt under solen.

 

Quote

*Youtube film*

Du burde lytte mer til andre, hvis du vil sammenligne. Du kan ikke sammenligne, uten å vite hva du sammenligner med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (2 timer siden):

PID regulator er en modellspesifikk egenskap, og ikke unik for bil. Det får du på MC også...

Manøvrerbarhet generelt, eller "scandinavian flick" (sladd) som du spesifikt henviser til er da vitterligen bedre på et mindre og lettere kjøretøy.

Hvis du har kjørt MC før så vet du bedre. Hvorfor argumenterer du mot bedre vitende?

Fordi du sier at en motorsykkel går bedre enn disse MotorX produktene til sine formål på grus. Det er selvfølgelig tøys. Til og med på asfalt-bane, så trenger du ikke rare greiene for en bil før du vinner kun grunnet muligheten til å ha høyere G-Krefter i svingene. 

PID regulator til en bensin-motor fungerer stort sett kun for å holde jevnt turtall. Den er ikke for å "bremse" mellomrommet mellom X og Y turtall slik elmotorer må bremses for at vi skal ha kontroll på dem. 

 

Endret av oophus3do
  • Liker 4
Lenke til kommentar
22 hours ago, BippeStankelbein said:

 

Men da diskuterer du elektronikk på en 70 talls musclecar, vs elektronikk fra 2010 tallet fra silicon valley. Også tilskriver du elmotoren en fordel over forbrenningsmotoren, for en ytelsesforskjell som ikke har noe med motoren å gjøre.

Responstid på antispinn er kun avhengig av elektronikken som styrer antispinn. En forbrenningsmotor har ikke noe tregere respons enn en elmotor når det gjelder å styre dreiemoment for antispinn. Alt skjer elektronisk i begge motorers tilfelle, det er absolutt ingen mekanikk involvert for noen av motorene. Ikke engang gasspjeldet. Man kan fint styre dreiemoment mot antispinn på pip-åpent gasspjeld.

 

Nei tror ikke drag-strip entusiaster kjører 402 meteren men stock maskin fra 1970 tallet. Nei de fleste har nok oppgraderte maskiner med åndedretsassistanse og komplisert elektronikk. For å få mest ut av maskinen og kjøre raskest. Men selv med digital innsprøytning eller sensorer her og der så er jo kraftoverføringen fortsatt mekanisk og skal snurre rundt langt flere komponenter enn hos en el-bil. Eller kanskje var "mekanisk et dårlig valgt uttrykk evt. underforklart. Men det er altså langt flere komponenter. Akslingen fra motoren driver automatkasse, som så må drive mellomaksel, kardang også ut til bakhjula. Og ennå flere komponenter må snurres mekanisk dersom det er 4wd. Da må veivaksel også drive fordelingskasse på toppen av alt det andre.

Alt disse kraftoverføringene vil jo ha mekanisk treghet. Det er olje og tannhjul og og alt dette har jo også en egenvekt. Straks det må gjøres endringer i forhold til grep må det jo få påvirkning på effektivitet? Feks bruker jo noen mellomaksel av karbonfiber for å få mindre masse å snurre rundt. Men det er jo fortsatt makanisk treghet u gearbox, fordelingskasse, etc. 

Men som jeg sa tidligere, jeg har ikke dyp nok forståelse for naturfagets detaljer til at jeg kan sette opp et regnestykke som forklarer det jeg sier. Så jeg overlater fasiten i el-rallybil vs turbo-rallybil til testene som nok vil komme på youtube og i magasiner i årene fremover. Men ja skal jeg tippe utfallet så tror jeg nok vi vil se at el-rallycross bilene er raskere rundt banen enn turbo rallycross bilene. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, BippeStankelbein said:

Du burde lytte mer til andre, hvis du vil sammenligne. Du kan ikke sammenligne, uten å vite hva du sammenligner med.

Sammenligner en RX supercar med bensinmotor fremme, radiator bak, sekvensiell girkasse og firehjulstrekk, mot en RX Supercar elektrisk bil med 3 motorer.

Tråden handler jo om at Rallycrossen blir elektrisk?

Skal sies at VW Polo som Petter Solberg kjørte i slutten av sin karriere hadde radiatoren fremme. Den er dog mye mere utsatt for skader da.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...